Aihe: Vinyylit CD:lle
1
isojussi
08.01.2003 14:25:20 (muokattu 08.01.2003 14:35:44)
En ainakaan löytänyt tästä aikaisempaa topiikkia:

Mulla on jonkinmoinen kasa vinyyleitä, joita haluaisin tipsautella CD:lle. Mitäs tää RIAA-korjaus lopunperin on? Tarvitsenko välipalikan levarin ja äänikortin välille, vai hoituuko tarvittava korjailu audio-ohjelman pluggareilla?
karkki
08.01.2003 14:59:21

Mulla on jonkinmoinen kasa vinyyleitä, joita haluaisin tipsautella CD:lle. Mitäs tää RIAA-korjaus lopunperin on? Tarvitsenko välipalikan levarin ja äänikortin välille, vai hoituuko tarvittava korjailu audio-ohjelman pluggareilla?

Stereovahvistin on ihan hyvä välipalikka, sitä minä olen käyttänyt. Softana olen käyttänyt ensin LP Ripperiä, viimeksi Cool Edit Prota.
isojussi
08.01.2003 15:19:46
Pahus, kun ei oo nyt käypää stereovahvaria! Vaikka on se levarikin pantava hankintaan...;-)

Olisin saanut vaan levarin lainaksi. Omat stereot on entiset. CD:itä kuuntelen CD-mankalla, mikrolla, autossa...

Mulla on kyllä Cakewalk ja Wavelab pluggareineen, mutta taitaa löytyä parikin free/shareware LP-äänityssoftaa - nepä tietysti tekis raidat valmiiks kerrasta - ei tarvis koko ajan olla erikseen tallentelemassa.
poppamies
08.01.2003 19:58:12

Jos ei sulla oo niin vanhaa vahvistinta etä siitä löytyy phono liitäntä olet "in deep shit". Näissä uusissa muovipaskoissa ei nimittääin yleensä ole RIAA korjattuja liitäntöjä, eikä yleensäkää niin herkkiä sisäänmenoja (muutama vaivainen mV). RIAA korauksella varustettuja erillisiä pieniä etuvahvistimia toki saa ostamalla mutta suosittelen mieluummin että kirtelet kirppareita ja hommaat sieltä kunnon vanhan kansan erillis vehkeitä. Ne on aivan eri asia kun nämät integroidut minimidimuovipaskat.
Itse löysin muutama vuosi sitten toiselta kirpparilta Keenwoodin suoraveto levysoittimen jonka sain 60 mk(oli varmaan maksanut aikoinaan toista tonnia). Toiseltä kirppikseltä löysin Maranz'in väkevän viritinvahvistimen 70-luvulta josta tosin jouduin maksamaan 350 mk.
Tuohon vinyyliltä CD:lle kopioimiseen löytyykin ehdottoman hyvä shareware ohjelma nimeltä CD wave. Sillä on helppo nauhoitta koko LP kerralla. Ohjelmassa on sellainen hienous että se pätkii koko äänityksen automaattisesti erillisiksi kappaleiksi tarpeen vaatiessa. Voihan tuon tehdä manuaalisesti esim. Cool Editissäkin mutta CD Wave tekee sen itse. Siinä on monia muitakin hienouksia, m.m sulkee hanat kun musiikki loppuu, elikkä voit jättää vehkeen nauhoittamaan aivan itsekseen(ei toki käännä levyä). Tuosta se löytyy eikä maksa mitään:
http://www.homepages.hetnet.nl/~mjmlooijmans/cdwave/
"G-strings are for strippers"
isojussi
09.01.2003 08:47:25
Kiitokset vaan. Näin se on tehtävä... jäi tosin toi korjaus vielä kaivelemaan... no, eihän kokeileminen mitään maksa - jos on pluggarit jo valmiina! Kerron sitten joskus, kuinka kävi ;-)
karkki
10.01.2003 10:23:29

Tuohon vinyyliltä CD:lle kopioimiseen löytyykin ehdottoman hyvä shareware ohjelma nimeltä CD wave. Sillä on helppo nauhoitta koko LP kerralla. Ohjelmassa on sellainen hienous että se pätkii koko äänityksen automaattisesti erillisiksi kappaleiksi tarpeen vaatiessa. Voihan tuon tehdä manuaalisesti esim. Cool Editissäkin mutta CD Wave tekee sen itse. Siinä on monia muitakin hienouksia, m.m sulkee hanat kun musiikki loppuu, elikkä voit jättää vehkeen nauhoittamaan aivan itsekseen(ei toki käännä levyä).

Tuota CD Wavea en ole kokeillut, kylläkin koko lailla samanlaisin ominaisuuksin varusteltua LP Recorder / LP Ripper -kaksikkoa. Minä äänestän kyllä Cool Editin tyyppisten softien puolesta automatiikkaa vastaan. Automaattitoiminnosita luovuin heti alussa, eivät ne välttämättä erota biisissä olevaa pitkää hiljaista kohtaa biisien välissä olevasta tauosta, vaan saattavat katkoa biisit aivan väärin. Vaikka yleensä erottaisivatkin, on homma aina tarkistettava.
Lisäksi lähes kaikissa vanhoissa vinyyleissä on biisien välissä krahinaa tai muuta ylimääräistä, joka on Cool Editillä kiva poistaa mahdollisimman tarkkaan. Olen samalla myös tohtoroinut joidenkin levyjen soundeja taajuuskorjaimella.
Koko LP-puolisko yhdeksi isoksi waviksi, sille mahdollinen taajuuskorjaus, sitten biisi kerrallaan käsittelyyn: korvaa krahinat hiljaisuudella ja talleta omaksi wavikseen (save clip as... vai mikä se nyt olikaan). Hyvää jälkeä koko lailla vähällä vaivalla.
poppamies
10.01.2003 10:53:07 (muokattu 10.01.2003 10:54:43)

Lisäksi lähes kaikissa vanhoissa vinyyleissä on biisien välissä krahinaa tai muuta ylimääräistä, joka on Cool Editillä kiva poistaa mahdollisimman tarkkaan. Olen samalla myös tohtoroinut joidenkin levyjen soundeja taajuuskorjaimella.
.

Tosi on! Jos vaan viittii nähdä vaivaa niin kyllähän Cool Editillä saa mahdottoman siistiä jälkeä. Krahinat pois ja silleen. Laiskuuttani olen kuitenkin useinmiten antanut CD Wawe'in tehdä työ puolestani.
Lisäks CD Wawe on todella pieni ohjelma muistaakseni n. 1/2 megaa.
C7
11.01.2003 10:50:38

Mulla on jonkinmoinen kasa vinyyleitä, joita haluaisin tipsautella CD:lle. Mitäs tää RIAA-korjaus lopunperin on?

Yksinkertaisin kytkentäsysteemi lienee: Levarista RIAA-korjaimeen, siitä stereovahvistimeen (tai mixeriin) ja sieltä PC:lle. Yksinkertaiset RIAA-korjaimet ei maksa paljon mitään...ja systeemi toimii. Ei siinä mitään muuta tarvitse. Minä vaan olen sen verran "vinyylihullu", että kuuntelen vinyylit vinyyliltä. Pienet ritinät on nostalgiaa :-) Jos ns. "kovalla kädellä" poistaa ritinöitä, häviää myös taajuuksia, tämä on minun käsitykseni...saatan olla väärässä. Teen CD:n ainoastaan, jos esim. autossa haluan kyseistä LP:tä kuunnella.
vanha, mutta edelleen elossa!
poppamies
11.01.2003 14:49:05 (muokattu 11.01.2003 14:49:57)

Minä vaan olen sen verran "vinyylihullu", että kuuntelen vinyylit vinyyliltä. Pienet ritinät on nostalgiaa :-) Jos ns. "kovalla kädellä" poistaa ritinöitä, häviää myös taajuuksia, tämä on minun käsitykseni...saatan olla väärässä. Teen CD:n ainoastaan, jos esim. autossa haluan kyseistä LP:tä kuunnella.

Aivan totaalisen totta! Minäkin kuuntelen mielummin vinyylejä kuin CD'tä. Kyllä siinä analoogisessa soundissa on aivan erillainen lämpö. Vaikea selittää, mutta sellainen joka on tottunut vinyyliin ymmärtää kyllä asian.
Perimmäinen syy poltaa vinyyli musa CD'lle ainakin minulla on se ettei mulla itellä välttämättä ole sitä kyseitä levyä. Olen muuten löytänyt aarteen. Kirjastossa on olemassa sellainen "takahuone" joka on katosta lattiaan täynnä vinyylejä. Osa todella harvinaisia. Näitä minä olen kantanut kotia ja polttanut Cd'lle.
Humanoid
20.01.2003 20:39:14
Itselläni Lp-soittimesta piuha kämäseen pikkuvahvariin. Siitä tietokoneen line-in:iin.. nauhotus Sound Forgella + EQ ja normalisointia jos tarvii.. voila.
Samppa
isojussi
27.01.2003 13:55:35
Noniin!

Kokeiltu on ja hienosti toimi:

Levari vaa suoraan (RCA-plugi-muuntopalikoilla) mikserin kanaviin, gaini aikas kaakkoon ja mikseri tape outista äänikortiin line ineihin. Äänitin Wavelabille. sit vaan eq (bassoa about +20 dB ja diskanttia -20 dB), denoiseri ja declickkeri.

Tarkempi RIAA-käyrä löytyy tuolta:

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qsxm3/riaacurve_qsxm3.html

Suurkiitos Janille infosta

PS: Ai niin! Jos levarissa on vielä maapiuha, se pitää liittää jomman kumman RCA:n runkoon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)