Aihe: SG:n ja LP:n kaulan kulmat
1
Aakoo
04.10.2004 15:25:17
Terve!

Osaakos kukaan kertoa, että missä kulmassa Gibson SG:n ja Les Paulin kaulat ovat runkoon nähden. Muistan lukeneeni jostakin 3 astetta, mutta en löydä mistään ko. astelukua.

Netistä löytyneiden piirustutsten perusteella sanoisin jotain 1.8 astetta, jos mun laskut ei pahasti mene pieleen tai jos ko. piirustukset ei ole pahasti pielessä.
kato
04.10.2004 17:17:31

Netistä löytyneiden piirustutsten perusteella sanoisin jotain 1.8 astetta, jos mun laskut ei pahasti mene pieleen tai jos ko. piirustukset ei ole pahasti pielessä.

Pahasti on piirustukset pielessä . Ainakin LP:ssä Tuolla kulmalla jää kielet liian korkealle otelaudasta.
Kaulakulma on n.4astetta.SG:stä en tiedä.

Paras keino on kaulaa sovitettaessa käyttää pitkää viivotinta
tai jotain muuta suoraa joka yltää otelaudan päältä tallan paikalle asti
ja katsoo sillä otelaudan suuntaisesti ,niin että tallan kohdalla on 15mm viivottimesta matkaa kanteen,
silloin jää vielä noin 5mm tallassa säätövaraa alaspäin.
Aakoo
04.10.2004 18:41:10
Nojuu.. Piirustukset, joita katoin olivat SG:n ja skaalaus oli ilmeisesti vääristänyt mittoja. Kun olisi vähän tarkemmin lueskellut, niin piirustuksessa itsessäänkin väitettiin 3 astetta, SG:n kaulan kulmaksi

LP:n piirustuksista en vielä sitä kulmaa niin tarkkaan ehtinyt edes laskeskella.. Pitää katsella se illalla..
herra47
11.10.2004 21:22:41
Lepossa 4.5 astetta, ainakin mun piirustuksissa.
jarmos
12.10.2004 07:45:29
Lepossa 4.5 astetta, ainakin mun piirustuksissa.

Mun LP.piirustuksissa on 4 astetta.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Juzzu
12.10.2004 08:31:02
LP:n etukannen luiskaa tehdessä kannattaa ihan ajatuksen kanssa tutkailla tulevaa tallan korkeutta sopivien kaulaa jne. simuloivien mitänytkouriinsaa -palasien kanssa työn edistyessäkin ja varsinkin lopputarkastuksena. Nimittäin, vaikka se kulma piirustuksissa olisi nyt 4 astetta tai 4½ astetta niin kulmaa tehdessä siitä saattaa tulla jotain muuta. En tiedä miten te olette kulman tehneet mutta itse olen mielestäni onnistunut melko kivuttomasti ja nopeasti ihan tavallisella höylällä - kunhan vain ensin on kanteen piirtänyt selkeät rajat joista ei yli höylätä: Sekä kannen etuosan "koroon" että kannen pituussuuntaan sen neljän asteen luiskan pituudeksi.

Kannen etureunan luiska on sopiva työvaihe tehdä vielä kun kansi on täysin tasainen (jos on niin onnekas että kansipaloista saa tasaisen kannen), on kannet luiskan "rajat" helppo mitoittaa kanteen ja höylääminenkin on helppoa kuin LP:n teko ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Aakoo
12.10.2004 11:29:33
Tuolta project guitar foorumista jostakin löysin threadin, jossa kaveri teki LP:n kannen kaulakulman jyrsimellä.. Tätä tekniikkaa mulla oli tarkoitus käyttää. Taisi löytyä tältä sivulta:
http://projectguitar.ibforums.com/i … ic=8792&hl=les%20paul&st=15

In case jotakuta kiinostaa, niin tästä pääsee tsekkailemaan mun kitaran rakentelun kulkua.

http://195.244.92.193/mambo/content/blogsection/4/43/
Juzzu
12.10.2004 12:22:45 (muokattu 12.10.2004 12:26:56)
Tuolta project guitar foorumista jostakin löysin threadin, jossa kaveri teki LP:n kannen kaulakulman jyrsimellä.. Tätä tekniikkaa mulla oli tarkoitus käyttää. Taisi löytyä tältä sivulta:
http://projectguitar.ibforums.com/i … ic=8792&hl=les%20paul&st=15

Näyttää kyllä hyvältä, saanee tarkasti ainakin siihen kulmaan mihin haluaa. Itse en kyllä kuitenkaan taitaisi jaksaa tuollaista viritellä, varsinkaan kun jyrsimen kanssahan ei tuossa ole tarkoitus tehdä mitään lopullista muotoa kun kantta tehtäessä kamaa kuitenkin häviää joka puolelta paitsi kaulan liitoksen alta. Mulle höylä on riittänyt mutta tuo linkin tapa on kyllä ainakin 'saletti'.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)