Aihe: Hammond b3
1 2
biibob
30.09.2004 20:09:52
Olen itse kitaristi, mutta minua on aina kiinnostanut, että onko joku sijoittanut rahaa tuohon laitteeseen? Katsoin tuossa yksipäivä, kun kävin paikallisessa musaliikkeessä, niin siellä oli tuo hammond b3 ja hintaa oli mukavat 10000e. Jos olen oikein ymmärtänyt niin tuo b3 on juuri se aito malli.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Windreaper
30.09.2004 20:49:14 (muokattu 30.09.2004 20:49:40)
Joo eihän sille aidolle ole korviketta, jos on paljon riuskoja roudareita. Itse en ole noita kuningassarjan hammondeja soittanut, vaan on mennyt tuonne C-sarjan malleihin (ja sit tietenki paljo niitä juusto-hammond-kotiurkuja). Tosin viidakkorumpu kertoo, että A100:ssa on samat sisukset, mutta eri kotelo (ja on jotain puolet halvempi), näin muistelen, korjatkaa joku jos meni väärin.
musamies
30.09.2004 21:37:52 (muokattu 30.09.2004 21:48:44)
Jos olen oikein ymmärtänyt niin tuo b3 on juuri se aito malli.

Onhan niitä muitakin aitoja malleja. B3:sessa sen legendaariseen maineeseen vaikuttanee myös ulkonäkö.

Tuolta löytyi aika ok:lta vaikuttavia monenmoisia Hammondeja:
http://pages.videotron.com/yumbambe/

Siellä B3:sen lisäksi myös C3 ja A-100, C2 ja M-3

Löytyy kuva myös roudausystävällisemmissä kuorissa olevasta B3:sesta.
BaariMikko
30.09.2004 23:37:18

Joo eihän sille aidolle ole korviketta, jos on paljon riuskoja roudareita. Itse en ole noita kuningassarjan hammondeja soittanut, vaan on mennyt tuonne C-sarjan malleihin (ja sit tietenki paljo niitä juusto-hammond-kotiurkuja). Tosin viidakkorumpu kertoo, että A100:ssa on samat sisukset, mutta eri kotelo (ja on jotain puolet halvempi), näin muistelen, korjatkaa joku jos meni väärin.

Periaatteessa näin. B3 ja C3 ovat vissiin käytännössä aivan samanlaisia vehkeitä, mutta erilaisilla kuorilla, ja A-100 muuten sama, mutta siitä löytyy sisäänrakennettu Leslie.
Rahat vai kolmipyörä?
Pastilli?
Rantsu
01.10.2004 00:10:39
--- A-100 muuten sama, mutta siitä löytyy sisäänrakennettu Leslie.

Sisäänrakennettu päätevahvistin ja kaiuttimet kyllä löytyvät, mutta Leslietä toki ei. Herra Hammondhan ei halunnut olla Leslie-kaiuttimien kanssa missään tekemisissä, koska ne olivat paha kilpailija hänen omille Tone Cabinet:eilleen. Tämä vain tällaisena pienenä tarkennuksena.
"Ehke parempi mine kotona."
musamies
01.10.2004 10:37:36
Itselläni on kaksi L100 sarjan Hammondia ja MS-Audiotronin Leslie. Toinen niistä poikkisahattu "keikkamalli".

Nekin on kelpo vehkeitä joa hakee esim. sellaista urkusaundia mitä on Procol Harumin A Whiter Shade of Pale biisissä.

Noissa uruissa, joissa on laajempi generaattori jalkio ja koskettimisto, on omat hyvät puolensa.

Jonkinlainen ikävämpi miinus L100 sarjassa on skannerivibraaton puuttuminen, mutta tämänkin puutteen ikävyys riippuu siitä minkälaisesta saundista pitää.
kurmo
01.10.2004 13:11:57
Itselläni on kaksi L100 sarjan Hammondia ja MS-Audiotronin Leslie. Toinen niistä poikkisahattu "keikkamalli".

Nekin on kelpo vehkeitä joa hakee esim. sellaista urkusaundia mitä on Procol Harumin A Whiter Shade of Pale biisissä.

Laitat väliin putkivahvistimen ja ajat särölle niin kyllä sieltä se rähinä löytyy.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
musamies
01.10.2004 14:15:12
Laitat väliin putkivahvistimen ja ajat särölle niin kyllä sieltä se rähinä löytyy.

Niin tietenkin teenkin.

Suuremmalla generaattorilla olevasta urusta lähtee enemmän yläpäätä jos sellaista haluaa. Lisäksi siitä lähtee käyttökelpoisemmat jalkiosaundit.

Skannerivibraatto on erityisen kiva myös leslie pysähdyksissä.

L100:sen vibraatto ei ihan samanlailla iske.
kurmo
01.10.2004 16:26:11
Niin tietenkin teenkin.

Suuremmalla generaattorilla olevasta urusta lähtee enemmän yläpäätä jos sellaista haluaa. Lisäksi siitä lähtee käyttökelpoisemmat jalkiosaundit.

L-sataseen saa vastaavan yläpään jos on tarpeeks aikaa ja määrätietoisuutta. Täällä on myös muita kustomisaatiovinkkejä:

http://www1.tripnet.se/~flm/hammond/diff.htm

Ne geniksestä puuttuvat nuotithan ovat ala-, eivät yläpäästä.

Skannerivibraatto on erityisen kiva myös leslie pysähdyksissä.

Nimenomaan silloin. Nää pahimmat klauswünderlichit käyttävät V3:sta ja lepaa nopealla, hitto, merisairaaksihan siinä tulee.
musamies
01.10.2004 20:03:50 (muokattu 01.10.2004 20:23:17)
Osasit kaivaa aika mielenkiintoisen linkin!

Mulla vaan meinaa olla, ettei kärsivällisyys meinaa riittää elektroniikkarakenteluun, vaikka se on tavallaan mielenkiintoista.

Itse olen joskus miettinyt, että miltähän kuulostaisi jos jalkion kytkisi siten, että se soittaa alemman manuaalin ääniä.

Siitä poikkisahaamastani urusta on vaan tainnut osa jalkion pikkuosista hukkua johonkin, enkä varmaan ikinä viitsi kasata jalkiota uudelleen kasaan.

Tuo oli minun mielestä mielenkiintoinen idea siellä linkissä jos skannerivibraaton voi korvata jollain modernimmalla efektillä - siis silloin kun sitä ei ole. L100:sen oma vibrato to chorus ei nimittäin oikein vakuuta.

Mun urut kaipaisi perusteellista huoltoa, vaikka ne soittokuntoiset on olevinaan.
maza
01.10.2004 20:35:07

Jos haluat niin mä voin huoltaa sun urut jahka hinnasta sovitaan. Laita vaikka pikaviestiä. Sattuu muuten olemaan yksi ylimääräinen skanneri ja viivelinja kaapissa. Niiden asentaminen L-100:een ei ole mitenkään mahdoton tehtävä.

AWSOP on muuten soitettu M-100:lla.

Hammondeista yleisesti; B-3, C-3, RT-3, D-152 ja A-10x ovat käytännössä samoja urkuja eri kuorissa. D-152 ja A-100/102/ym. sisältävät n. 20-wattisen päätteen ja muutaman skobe-elementin erona noihin muihin. M-3 ja M-100 ovat taas hyvin lähellä toisiaan teknisesti; erona on lähinnä se että M-3:ssa on waterfall-koskettimet.

Itseasiassa M-3 ja M-100 muuttuvat bändisoiton kannalta ihan B-3:n kuuloiseksi kun härveliin lisää foldbackin. Alapäästä koskettimia tietysti puuttuu jne. Tosin mistä tahansa Hammondista saa aika pitkälti B-3-henkisen, kun sopivasti modaa.

Itsellänihän on T-200 transistoristyrkkareilla varustettu, rankasti modifioitu generaattorispinetti. Tuota kun ajaa putkistygen kautta Lepaan, soundi on hämmentävän hyvä. Pitäis vaan ehtiä rekalibroimaan tuo generaattori jossain vaiheessa, nyt ku on filtteröinnit revitty urusta pois niin yläpäätä tulee "vähän" liian paljon. Kuvia ja speksejä tosta urusta http://maz.fi/instruments.php
kurmo
02.10.2004 12:54:53
Kuvia ja speksejä tosta urusta http://maz.fi/instruments.php

http://maza.fi/instruments.php veikaten.
Tubeman
02.10.2004 18:12:40
Jos haluat niin mä voin huoltaa sun urut jahka hinnasta sovitaan. Laita vaikka pikaviestiä. Sattuu muuten olemaan yksi ylimääräinen skanneri ja viivelinja kaapissa. Niiden asentaminen L-100:een ei ole mitenkään mahdoton tehtävä.

AWSOP on muuten soitettu M-100:lla.

Hammondeista yleisesti; B-3, C-3, RT-3, D-152 ja A-10x ovat käytännössä samoja urkuja eri kuorissa. D-152 ja A-100/102/ym. sisältävät n. 20-wattisen päätteen ja muutaman skobe-elementin erona noihin muihin. M-3 ja M-100 ovat taas hyvin lähellä toisiaan teknisesti; erona on lähinnä se että M-3:ssa on waterfall-koskettimet.

Itseasiassa M-3 ja M-100 muuttuvat bändisoiton kannalta ihan B-3:n kuuloiseksi kun härveliin lisää foldbackin. Alapäästä koskettimia tietysti puuttuu jne. Tosin mistä tahansa Hammondista saa aika pitkälti B-3-henkisen, kun sopivasti modaa.

Itsellänihän on T-200 transistoristyrkkareilla varustettu, rankasti modifioitu generaattorispinetti. Tuota kun ajaa putkistygen kautta Lepaan, soundi on hämmentävän hyvä. Pitäis vaan ehtiä rekalibroimaan tuo generaattori jossain vaiheessa, nyt ku on filtteröinnit revitty urusta pois niin yläpäätä tulee "vähän" liian paljon. Kuvia ja speksejä tosta urusta http://maz.fi/instruments.php

Mikä verme on Hammond B3000,mulla on yksi Rhoda Scottin levy jossa kyseinen mamma polkee B3000:lla jazzia ,ja hyvin polkeekin...
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
kurmo
02.10.2004 21:42:41
Mikä verme on Hammond B3000,mulla on yksi Rhoda Scottin levy jossa kyseinen mamma polkee B3000:lla jazzia ,ja hyvin polkeekin...

Kokonaan transistorivehje, ei genistä eikä skanneria. Laitos on Hammondin ensimmäinen yritys B-3-soundin toteuttamiseksi ko. laitteen valmistuksen loppumisen jälkeen. Tullut kai markkinoille joskus '77 tienoilla. Sisältää myös erinomaisen käyttökelvottoman sähköpianon.
Mule
02.10.2004 22:40:43

Ei o juuri upeampaa saundia kun lämpönen B3. HUH!
Ei ole mitään fiksua sanottavaa.
musamies
03.10.2004 13:13:17
Ei o juuri upeampaa saundia kun lämpönen B3. HUH!

Samaa mieltä!

Toisaalta ei se B3 ole ainoa Hammondi tai urku, josta upea saundi lähtee.

Siinä yhdistyy hyvä soitettavuus ja hyvä soitonaikainen saundin kontrolloinnin mahdollisuus visuaalisesti hyvään tyyliin.
maza
03.10.2004 23:29:23

C3 on tuosta juhlamalli. Käsittääkseni vielä jumaloidumpi.

Äläpä jaa mutu-disinformaatiota. Kuten sanottu, B-3, C-3, RT-3, D-152 ja A-10x ovat kaikki samoja urkuja eri kuorissa. Jumaloiduin on B-3, mutta soundissa ei siis ole eroa. (paitsi yks viivelinjavastus on erilainen, mut toisaalta B-3:n ekoissa ja vikoissa versioissakin oli eroa... lisäksi pitää ottaa huomioon eri materiaaliset kondensaattorit, myöhemmin driftaavat vastukset ja kuivuvat konkat jne., JOKAINEN Hammond on yksilö. Piste.)
M.i.k.key
03.10.2004 23:34:05
C3 on tuosta juhlamalli. Käsittääkseni vielä jumaloidumpi.

Eikös C3 ole ikäänkuin kirkkomalli B3:sta.
My name is Baron, M.i.k.key Baron.
kurmo
04.10.2004 00:51:16
Jumaloiduin on B-3, mutta soundissa ei siis ole eroa.

Mainittakoon, että jos tätä haluaa mitata, ei tarvi kuin katsoa hintoja. B-3 maksaa moninkertaisesti C-3:een verrattuna. Kai ne kuoret sitten on sen arvoiset...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)