Aihe: Kysymys paul gilbertin videosta.
1
suolintu
03.10.2004 21:28:24
Katsokaapa tätä paul gilbertin videosta napattua lickiä. Tuo pikkaus tuntuu minusta todella luonnottomalta. Etenkin tuon e kielen pikkaus, koska sehän tekee se pikkaamalla ylöspäin. Mielestäni paremmin tuon lickin voisi soittaa
^ v ^ ^ v ^ jne. Onko gilbertin tapa parempi, eli pitäiskö vaan totutella siihen??

--------------12-----------||
--12--13--15------15--13---||
--------------------------o||
---------------------------||
^ v ^ v ^ v
lxi
03.10.2004 21:36:14
Paras tapa on se mikä on sinulle paras. Kokeile soittaa sama kuvio useaan kertaan peräkkäin kullakin tavalla ja kokeile mikä tuntuu luontevimmalta.

Minusta tuo ehdottamasi tapa tuntuu hankalammalta ja epäkäytännöllisemmältä.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
suolintu
04.10.2004 09:31:32 (muokattu 04.10.2004 09:33:42)
Tuossa gilbertin kuviossa hypätään tavallaan e kielen yli, jotta saadaan se soitettua sitten pikkaamalla ylöspäin. Tuossa minun kuviossa tulee sellainen pikku sweeppi kun e kieli soitetaan myös downstrokilla. Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitin...

Muuten koko licki soitetaan alternatella paitsi tuo jossa käydään e kielellä.
Mrezzye
04.10.2004 10:12:05

Kyllä se olisi hyvä osata soittaa ns alternate picking -tekniikalla, eli tuolla minkä Paul neuvoi. Kyllähän sen voi vetää myös sweepillä, mutta molemmat tekniikat kannattaa olla hallussa. Kuulostavat erilaisille (jos ei hirveitä kompuroita/säröjä ole kehissä). Treeniä vaan!
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Rapido
04.10.2004 14:24:19
Mielestäni paremmin tuon lickin voisi soittaa
^ v ^ ^ v ^ jne. Onko gilbertin tapa parempi, eli pitäiskö vaan totutella siihen??

--------------12-----------||
--12--13--15------15--13---||

Kyllä minäkin tuon soittaisin ^ v ^ ^ v ^. Ei tuo alternate ole mun mielestäni ainakaan tässä helpompi. Siinä pitäs koukata ala-e alhaalta ja b:n 15 väli ylhäältä, ei järkeä.Turha alkaa, että "soitanpa alternatella ku gilbertkin soitaa". Sillä mennään millä helpoiten päästään. Sitten jos sitä alternatea haluaa treenata niin asia on eri.
Särö ei ole efekti, vaan oletusarvo
Mrezzye
04.10.2004 15:01:29

Ei tuo alternate ole mun mielestäni ainakaan tässä helpompi. Siinä pitäs koukata ala-e alhaalta ja b:n 15 väli ylhäältä, ei järkeä.Turha alkaa, että "soitanpa alternatella ku gilbertkin soitaa". Sillä mennään millä helpoiten päästään. Sitten jos sitä alternatea haluaa treenata niin asia on eri.

Ei aina kannata mennä siitä missä on matalin aita. Eikä tuota tehdä sen takia, että Gilbert tekee. Kaikki kovat kitaristit hallitsevat myös tuon tekniikan. Tuo vaan kuulostaa tarkemmalta, kuin sweepillä sama. Treenatkaa ny vaan, ette kadu.
zepeteus
04.10.2004 16:28:46
Mrezzye on ehdottomasti oikeassa. Jos tässä on tarkoitus harjoitella alterrnate-pikkausta, sitten se pitää soittaa niin kuin Gilbert näyttää. Jos tuntuu vaikealta, niin sittenhän harjoitus on tarpeeseen.

Jos taas on tarkoitus vain soittaa tuo juttu välittämättä pikkaussuunnista, niin eihän siinä ole ihmettelemistä, soittaa niin kuin haluaa.

Logiikkaa peliin myös. Pikatkaapa tuo likki siten, että sweeppaatte tuolle ylä-E:n sävelelle. Mitäs sitten? Sweeppaatteko takaisin D-sävelelle 2. kielellä (ekonomisin tapa)? Sitten C-sävel taas downpick, eikö niin. Joten nyt uusi kierros alkaa ylöspikkauksella, eli suunta kääntyy! Eli seuraavalla kierroksella 2. kieleltä 1. kielelle siirtymisessä on edessä kuitenkin kaksi vastakkaista pikkaussuuntaa, tällä kertaa myös palatessa takaisin 2. kielelle.

Jos taas ei sweeppaa ylösiskulla 1. toiselle kielelle takaisin palatessa, seurauksena on kaksi perättäistä downpikkausta samalla kun plekua joutuu nostamaan ylöspäin > vastakkaiset liikkeet > jäykkää ja töksyvää.

Noitahan voi harjoitella erikseen jos ja kun haluaa kaikki optiot haltuunsa, mutta ovat minun mielestäni huomattavasti jäykempiä tapoja soittaa.
Jzci
04.10.2004 21:26:08 (muokattu 04.10.2004 21:28:17)

Ei aina kannata mennä siitä missä on matalin aita. Eikä tuota tehdä sen takia, että Gilbert tekee. Kaikki kovat kitaristit hallitsevat myös tuon tekniikan. Tuo vaan kuulostaa tarkemmalta, kuin sweepillä sama. Treenatkaa ny vaan, ette kadu.

Ja kyllä on paljon vaikeampaa saada economy/sweep pickingillä tuo menemään taimissa.

EDIT: helvetin taimissa, tuli joku juures mieleen ko luin ton tekstin.. miten tuo ois järkevän kuulonen, ei oikeen timessäkään kuulosta järkevältä?
suolintu
04.10.2004 22:26:16
Kun soitan e kielen sweeppaamalla niin saan paljon nopeamman temmon tuohon lickiin. Jotenkin vaan on epäkäytännöllistä hypätä e kielen yli ja soittaa se downstrokella.

Pikkaakohan kaikki ammattimiehet noin...olen äimänkäkenä.
SonOfaWarrior
04.10.2004 23:28:44
Kyllä minäkin tuon soittaisin ^ v ^ ^ v ^. Ei tuo alternate ole mun mielestäni ainakaan tässä helpompi. Siinä pitäs koukata ala-e alhaalta ja b:n 15 väli ylhäältä, ei järkeä.Turha alkaa, että "soitanpa alternatella ku gilbertkin soitaa". Sillä mennään millä helpoiten päästään. Sitten jos sitä alternatea haluaa treenata niin asia on eri.

Siis sanotaan ehkä jos ton soittaa kerran läpi, mut jos useammin niin ekan iskun suunta vaihtuu ja jotenkin vaan tuntuu, että tuskin tohon saa niin hyvää kontrollia, jos sitä alkaa tuolla tavalla nyplään, en tosin tiedä, eiköhän joku guru voi tuonkin soittaa vaikka kielellään, mut mut helpompi tapa on alternate. Ja vähän epäilyttää mahtaako mennä tolla sweeppitekniikallakaan hyvin, jos toi perusalternate ei taivu. Ja kyllä mä ottaisin kuitenkin tuon tason soittajalta kuin Gilbert noi suuntaviivat soittamiseen ja tekniikkaan.
Solid Steel.
Mrezzye
05.10.2004 09:18:52

Kun soitan e kielen sweeppaamalla niin saan paljon nopeamman temmon tuohon lickiin. Jotenkin vaan on epäkäytännöllistä hypätä e kielen yli ja soittaa se downstrokella.

Koska et osaa vielä. Jos osaisit alternaten, niin on ihan yhtä nopea tapa.

Niin kuin jo mainitsin, jos efektejä/säröä ei ole kovin paljoa, niin se sweeppi kuulostaa aika pahalta. Todennäköisesti kaikki ammattimiehet ainakin osaavat soittaa myös noin. Katselpa muitakin videoita. Kyllä tuo on sellainen perustekniikka, joka löytyy aika monelta pätkältä. Ainakin John Petrucci kovasti painottaa videollaan, että pikkaus up, down, up, down jne. jne.
Herra Rapu
05.10.2004 12:22:19

Tosta saa aika mielenkiintosen reenin kun aloittaa ylöspäiniskulla. Plektrakuvio: ylös-alas-ylös-alas-ylös-alas. Kehittää kielien välissä soittoa eli "inside picking" -tekniikkaa. Economy pickingia tommoseen toistuvaan kuvioon ei kannata soveltaa.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Clansman
06.10.2004 14:55:29
Joo, eiköhän se niin ole, että jokaisen kitaristin tulee opetella tuo edestakaspikkaus ensin ja lähteä siitä sitten kehittämään sweeppiä ja muita. Mielestäni se on kaiken a ja o.
"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus"
suolintu
15.10.2004 20:58:02
On vaan hankaluuksia lähteä muuttamaan tyyliä jolla on jo monta vuotta pikkaillut. Onko käyttämästäni pikkaus tyylistä mulle jotain haittaa? Rajoittaako nopeutta tai jotain?

Tässä harjoitus jossa käytetään tuota minun tyyliä, kertokaa mitä mieltä olette. http://insaneguitar.com/col/guest/JamesBoyd-1.html
Herra Rapu
15.10.2004 22:55:49

On vaan hankaluuksia lähteä muuttamaan tyyliä jolla on jo monta vuotta pikkaillut. Onko käyttämästäni pikkaus tyylistä mulle jotain haittaa? Rajoittaako nopeutta tai jotain?

Tässä harjoitus jossa käytetään tuota minun tyyliä, kertokaa mitä mieltä olette. http://insaneguitar.com/col/guest/JamesBoyd-1.html

Ainahan voi soittaa miten haluaa, jos vaan tietää mitä tekee. Tuo antamasi linkki kuvaa jatkuvaa G-duurin kelausta economy picking tekniikalla, mikä sopii tuommoiseen ihan loistavasti. Ensimmäinen esimerkki on vaan toistuva kahden kielen kuvio, johon on hankala lähteä sovittamaan economy picking tekniikkaa. Molemmat tekniikat kannattaa hanskata (alternate ja economy picking), niin voi sitten jättää tuon tekniikkapuolen sivuun ja keskittyä niihin aksentteihin ja itse musiikkiin.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
sirdickyj
16.10.2004 10:38:21 (muokattu 16.10.2004 10:40:18)

Ei pikkaa. Moni pikkaa todella vähän, esim Richie Kotzen soittelee noita Gilbertin juttuja sillee, että vasen käsi tekee enemmän töitä kuin oikea. Silti ne kuulostaa hyvälle. Soittaa ne täppäysjututkin ihan toisella staililla, mutta samalta ne vaan kuulostaa, tai ainakin ajaa asiansa.

Eihän noita kannata kelata, että soittaakohan joku jonkun jutun jollakin tavalla, tai kannattaa mutta ei saa jäädä sitten "tuleen makaamaan" jos se ei iteltä just sillee mene. Kaikki tekniikat ja niiden harjoittelu on tarpeellista, koska sieltä se oma tyyli löytyy pikkuhiljaa kun löytää sieltä joukosta jonkun joka sopii itselle ja jalostaa sitä vähän. Se ei muuten tarkoita, että valitsee niiden juttujen seasta sen, joka helpoimmin menee. Jos ei joku taitu, sitä on syytä harjoitella. Jos se joltain muulta taittuu, niin se taittuu sultakin, aivan taatusti. Siihen voi mennä viikko, vuosi tai kymmenen vuotta, mutta kyllä se taittuu aikanaan. On oma valinta, haluaako sitten kuluttaa aikaansa siihen hommaan vai ei.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)