Aihe: Mietityttää?
1 2
onde
03.10.2004 20:29:31
Näilläkin sivuilla hehkutetaan jatkuvasti mitkä kamat on parasta A-ryhmää ja mitkä kielet/mikit murisee parhaiten!

Mutta mitä luulette kun suomalainen keikkakansa on kuuntelemassa livenä tai levyltä tuotoksianne, niin kuinka moni heistä kuuntelee korva tarkkana sun taka-mikin murinaa tai alapään botnee?
Ei niille meinaa mitään onko sulla 2000- tai 200 -euron basso ja muut kalliit oheis vermekkeet!

No onhan se hyvä juttu tässä kama hehkutuksessa, jos keikka ei miellytä yleisöä, niin voit vedota että kielet oli halvempaa sarjaa mitä oot yleensä käyttänyt ja patteri efektiboksissa/etuvahvistimessa oli eri merkkiä mitä yleensä käytät!
Mutta voit sanoo porukalle jollei noita ongelmia ois ollut niin soitto kyllä ois kulkenut ja muutenkin fiilis ois ollut mahtavampi!!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
Niskamies
03.10.2004 20:56:26
Mä en ajattele että diggaatko muut mun saundista/soittimien ulkonäöstä. Mulle on tärkeintä että itse diggaan. Ja kuinka moni vetää mielummin 150 euron Bentonilla jos voisi vetää vaikka 2000 Fenderillä, puhumattakaan 15000 Foderasta?
Meitsi on meshissä.
hollstro
03.10.2004 21:03:22

Näilläkin sivuilla hehkutetaan jatkuvasti mitkä kamat on parasta A-ryhmää ja mitkä kielet/mikit murisee parhaiten!

Mutta mitä luulette kun suomalainen keikkakansa on kuuntelemassa livenä tai levyltä tuotoksianne, niin kuinka moni heistä kuuntelee korva tarkkana sun taka-mikin murinaa tai alapään botnee?
Ei niille meinaa mitään onko sulla 2000- tai 200 -euron basso ja muut kalliit oheis vermekkeet!

No onhan se hyvä juttu tässä kama hehkutuksessa, jos keikka ei miellytä yleisöä, niin voit vedota että kielet oli halvempaa sarjaa mitä oot yleensä käyttänyt ja patteri efektiboksissa/etuvahvistimessa oli eri merkkiä mitä yleensä käytät!
Mutta voit sanoo porukalle jollei noita ongelmia ois ollut niin soitto kyllä ois kulkenut ja muutenkin fiilis ois ollut mahtavampi!!

Mahtavaa sarkasmia! Mie tykkään. Kyllähän se on niin, että eniten se saundi vaikuttaa omaan soittoon (hyvä saundi-hyvä mieli), sitä kautta muun bändin soitantaan ja sieltä sitten yleisöön. Olen silloin tällöin saanut muilta bändien jäseniltä ja muusikoilta yleison jouksossa kehuja saundista joten kyllä sen joku panee merkille. Vastaavasti mulla on toiminut fiilisimurina tuuraavan rumpalin tai kitaristin paskat saundit ja fiiliksen nostattajana hyvät. Standardi kaljaveikko baarissa tuskin huomasi mitään.
onde
03.10.2004 21:16:58
Mä en ajattele että diggaatko muut mun saundista/soittimien ulkonäöstä. Mulle on tärkeintä että itse diggaan. Ja kuinka moni vetää mielummin 150 euron Bentonilla jos voisi vetää vaikka 2000 Fenderillä, puhumattakaan 15000 Foderasta?

No toi Niskis tuntuu olevan jokaisen bändin toive basisti tolla ajattelu tapaan!
Mutta kyllähän me basistit erotetaan jo laulu soundista ollaanko käytetty Shuree, AKG:tä vai Behringerin mikkejä lauluun kun meillä on niin tarkat korvat millä erotetaan eri kieli merkkien soundit toisistaan!
ps.puhumattakaan muista basso vermeistä
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
Lapari
03.10.2004 21:39:11

Yksi halpa konsti parantaa soundia on vaihtaa kielet tarpeeksi usein.Hätä tilassa kielet voi keittää,ja taas muutaman keikkan menee; )
JK
03.10.2004 21:39:15
Mä en ajattele että diggaatko muut mun saundista/soittimien ulkonäöstä. Mulle on tärkeintä että itse diggaan.

Ja mitäpä väliä sillä muiden diggaamisella onkaan kun kotona kellarissa peilin edessä tiluttelee.

Sitten se muidenkin mielipide rupee tuntumaan etenkin soundien kohdalla kun bändissä on 4 muuta soittajaa joiden kanssa pitää saada homma toimimaan ja salissa pari-kolmesataa joille soitetaan.

Get a band, start playing on stage an then come and tell something New!
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
nikolai
03.10.2004 22:25:36
Riippuu ihan siitä, onko kyseessä harrastusvälineet vai työlaitteet. Valitettavasti budjettiluokan vermeistä ei löydy ominaisuuksia ja luotettavuutta työkäyttöön. Oleellista lienee että kamojen laatu on balanssissa käyttötarkoituksen kanssa.
Ylläri
03.10.2004 23:59:52
Ondella on pointtia. Yleisö ei tosiaankaan huomaa eroa jenkkiläisen ja meksikolaisen Fenkun välillä. Tai flättien ja roundien. Tai putki- ja trankkuvahvistimen. Hittolainen, 90% kansasta tuskin erottaa edes kitaraa ja bassoa toisistaan.

Mutta Niskamieskin puhui asiaa. Itsellehän ne kamat loppukädessä ostetaan. Se, että yleisö ei huomaa eroa ei ole mikään syy tehdä asioita puolinaisesti. Lisäksi pitää muistaa, että vaikka aika monessakin asiassa voi tinkiä ilman huomattavaa laadun huononemista, niin johonkin se raja pitää vetää. Voidaan ajatella että 200 erkin bassolla hommat hoituvat ihan yhtä hyvin kuin kymmenen kertaa kalliimmallakin. Eikä huippuluokan hifi-pinon vaihtumista johonkin halpisbehringeriin kukaan muu kuin basisti itse huomaa. Mutta sitten kun tuota polkua lähdetään vaeltamaan pidemmälle, ollaankin äkkiä siinä tilanteessa että kaikki bändin kamat ovat niitä halvimpia ja huonoimpia. Ja silloin jo yleisökin huomaa eron.

Ja niin kuin olen joskus ennenkin täällä sanonut, jos kallis basso tuo sinulle lisää itseluottamusta ja parantaa siten suoritustasi, niin antaa mennä vaan. Musiikissa on kuitenkin kyse tunteista ja jos kamat aiheuttavat itselle huonoja viboja, se vaikuttaa myös soittoon.

Turhamaista? Toki. Olisihan tietenkin hienoa kehittyä ihmisenä sellaiselle tasolle, ettei maallisella mammonalla olisi mitään merkitystä. Varmasti täällä on henkilöitä, joiden luonne on sublimoitunut materialismin yläpuolelle ja joille vain "puhdas" musiikki merkitsee jotain. Itse en kuitenkaan ole tuolle tasolle päässyt, vaan yhä vain saan tyydytystä kun pääsen esittelemään omaa hienoa bassoani keikoilla. Hyi minua!

Niin ja vielä keskustelusta. Näillä nettifoorumeilla puheet kieltämättä pyörivät turhankin usein kaman ja tavaran ympärillä. Joskus on hyvä muistuttaa itseään ja muita siitä, mikä oikeasti on musiikissa olennaista. Varsinkin nuorempien basistien kannattaisi ehkä joksus hieman jarrutella kamainnostustaan. Mutta en minä silti romukeskusteluja kokonaan tuomitse.

Se nyt on vaan niin että kun äijäryhmä (naisia kun on täälläkin valitettavan vähän) kokoontuu, niin ennemmin tai myöhemmin puhe kääntyy leluihin. Ja sitä juttua riittää loputtomiin, oli kyse sitten autoista, veneistä, tietokoneista, golfmailoista tai bassoista. Kaipa me vain olemme ikuisia lapsia.

Ei näissä jutuissa liian puritaaninen pidä olla; emme me mitään harjoittelukoneita ole, eikä se että joskus tykkäämme kuolata hienojen soittimien perään tai väitellä niiden paremmuudesta täällä, ole välttämättä mitenkään pois treenaamisesta.

Eli kaikki kukat kukkikoon. Halpa basso ei tarkoita että olisit huono soittaja, mutta toisaalta ei pidä tuomita ihmisiä myöskään siksi, että heillä on "liian hienot" kamat. Se, että haluat panostaa laatuun ja sinulla on siihen taloudelliset mahdollisuudet, ei tee sinusta epämusikaalista kamasnobia.

Oho, taisi taas Yllärillä napsahtaa saarnavaihde päälle. Kiitos ja anteeksi.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
jogo3000
04.10.2004 08:05:33

Hienosti puhuttu, Ylläri.

Vieläpä tulee mieleen bändisoundeista, että niitä säätäessä pätevät eri säännöt kuin kotona paukuttaessa. Erityisestihän tämä vaikuttaa kitaraan, mutta kai myös bassoon.

Kalliissa/paremmissa vehkeissä on sellainen etu että ne ovat luotettavampia. Muut edut ovat enemmän tai vähemmän mielipideasioita.

Kukin taaplaa tyylillään, niinhän se on.
"Et ole mikään seuramies." -Guderian
Rämppy
04.10.2004 08:57:59
Sitä yleensä soittaa huomattavasti paremmin silloin kun soundi on omasta mielestä kunnossa, vaikka kysymys olisi yleisön näkökulmasta aivan merkityksettömästä soundierosta. Näin on ainakin omalla kohdallani. Myös inspiroivien soittokamojen merkitys on soittajalle iso, vaikka yleisö ei sitä välttämättä ymmärrä.
Nimim. sinisellä bassolla irtoaa paremmin kuin punaisella.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Karlsson
04.10.2004 09:32:05
Mutku kamavenkslaamine tekee paremmman soittajan!

Esmes tossa puol vuotta sitte huomaisn että taimi heittää välillä ni ostin uuen passon misä on hiilikuituu kaulassa. Heti meni taimi kohilleen! Samoten joskus havainnoin että väsyy näpit ku yritän soittaa jonku nopeen fillin tai jotain, nii ostin semmosen sormipodarivermeen. Nyt sujuu kaikki maholliset skaalat tosta vaan!

Tällä vankkumattomalla kokemuksella voin kans sanoo et treenaaminen on iha turhaa! Ostaa vaa hyvät kamat nii soitto sujuu ku itestään! Teoriaaki on ihan turha alkaa opiskelee, ku o hyvät kamat, jotka myös näyttää hyvältä, nii kyllä se kato menee siinä iha itteksee!
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
bassotus
04.10.2004 10:05:02

Oli sarkasmia tai ei, mutta käyttääköhön kukaan kuitenkaan oikeassa elämässä tuollaisia verukkeita paskan soiton puolusteluun? Tokihan kamojen toimimattomuus voi fiilistä haitata, mutta tuskin kukaan kamawänkkäyksestä ajoittain nauttiva ja oikeasti yleisöille esiintyvä pelimanni tuollaista ihan vakavissaan suustaan päästäisi.
choose not a life of imitation
Teijo K.
04.10.2004 10:32:24 (muokattu 04.10.2004 10:32:42)

No toi Niskis tuntuu olevan jokaisen bändin toive basisti tolla ajattelu tapaan!
Mutta kyllähän me basistit erotetaan jo laulu soundista ollaanko käytetty Shuree, AKG:tä vai Behringerin mikkejä lauluun kun meillä on niin tarkat korvat millä erotetaan eri kieli merkkien soundit toisistaan!
ps.puhumattakaan muista basso vermeistä

Minä en nyt ymmärrä? Mitä sinä ajat takaa tällä? Eikös se sinun omakin arsenaalisi ole aika vakuuttava, oletko kenties yksinkertaistanut sitä vai mikä nyt on? Warwick, vuosikerta Ricke, EBS -etunen...
pardy
04.10.2004 11:02:05

Kiitos ja anteeksi.

Älä pyydä. Plussa napsahti. Ole hyvä.
Vox citharae non altarum vocum pulchra est.
Wil-J
04.10.2004 14:47:46
Hienoa Ylläri! *nousee ja tekee kunniaa* Olet viisas mies!
Maisteri
04.10.2004 15:18:39 (muokattu 04.10.2004 15:22:03)
Ihan hauskaa sarkasmia ja provoa...

Yleisö ei tosiaan huomaa miten kallis ja laadukas on kama-arsenaalisi. Itteä vartenhan noita hankintoja ja kamarunkkailuja tosiaan harrastellaan. Mikäli soittaja on täysin tyytyväinen vermeisiinsä, niiden soitettavuuteen ja niistä ulostautuvaan saundiin, vaikuttaa se myös takuuvarmasti fiilikseen ja soitantaan. Kun soitto, kamat ja fiilis ovat yksittäisellä soittajalla kohdallaan, vaikuttaa se varmasti positiivisesti myös koko bändin ulosantiin. Bändin lavaesiintymisestähän sitten huokuu taatusti myös yleisölle se positiivinen fiilis, joka kumpuaa toki suureksi osaksi siitä tyytväisyydestä tuottamaansa äänikuvaan.

Ja onhan tuo kamaintoilu ihan hauska harrastuskin, kunhan ei päästä sitä liiallisuuksiin.

EDIT: Unohtui antaa kunniamainita Yllärin mainiolle, tyhjentävälle kirjoitukselle.
Basismi
04.10.2004 15:30:13
Minä en nyt ymmärrä? Mitä sinä ajat takaa tällä? Eikös se sinun omakin arsenaalisi ole aika vakuuttava, oletko kenties yksinkertaistanut sitä vai mikä nyt on? Warwick, vuosikerta Ricke, EBS -etunen...

Jees: Soitto arsenaali yksinkertainen mutta tehokas! Rickenbacker -73 ja Warwick Streamer vuosimallia -88. Tehoo löyttyy tarvittaessa 1.5 kw. ja kaapit sen mukaset tohon tehoon nähden!! Etusena toimii EBS ja matalimmat taajuudet hoitaa Octabass!

Mutta onhan se niin, että omia kama runkkailuja kannattaa välillä tutkiskella kriittisesti, se kai ondellakin oli pointtina?
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Tympee Huttunen
04.10.2004 18:39:34 (muokattu 04.10.2004 18:41:32)
Ihan hyvä aihe. Tosin riippuu ihan musatyylistä miten hyvin se basso sieltä kuuluu. Tuli juuri viime viikonloppuna minimiitissä todistettua erittäin hyvää ja taitavaa bassonsoitantaa. Myös bassosoundi oli todellakin kohdallaan. Itse bassoa en nähnyt, kun sivussa istuin, mutta yllätys kyllä olisi jos moisen soundin ihan halvoilla vehkeillä saisi. Jossakin hevimmissä tilaisuuksissa ei itse basson soundi nyt niin tärkeä ole. Jos bändi kuulostaa paskalta eikä saa päähänsä miksi, niin yksi syy voikin olla matalalta jurnuttava epävireinen ja huonosti soitettu basso.

Vaikka olisi kuinka halpa basso, mutta olisi vireessä, niin eiköhän sillä olisi voitu And Justice For Allin bassot soittaa?:)

Itselläni on juuri kahden sadan halpisbasso ja olen täysin tyytyväinen sen soundiin. Olen sitä mieltä, että bassossa se soundi lähtee enemmän sormista mitä kitaralla soitettaessa.
"Osa kirjeestä Macrolle:...voisit tulla oikeestaan käymään siel sit autol, selvinpäin ihan käymää mun kans vaik kahvil, niin voitais keskustella ihan kunnol, kun nyt kun sua oon nähny niin oot a
Johannes_t
04.10.2004 18:51:24

Vaikka olisi kuinka halpa basso, mutta olisi vireessä, niin eiköhän sillä olisi voitu And Justice For Allin bassot soittaa?:)

Niin, AJFA:lla ei ihan oikeasti ole bassoraitaa. Lukuun ottamatta parinkymmenen sekunnin pätkiä siellä täällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)