Aihe: Suomen kymmenen parasta naisrokkaria
1 2 3 4 5 6 7
Tapani L
03.10.2004 11:07:57
Johtuisko --- No ei nyt sentään hei...kyllä se ote vaan on todella naisellinen.

Tuo ensimmäinen voi ollakin totta, sillä ei tässä kulttuurissa varmaan paljoa löydy roolimalleja nuorille tytöille tuolta rockin saralta. Tuo fyysinen puoli sitten taas ei kyllä minun käsittääkseni vaikuta asiaan mitenkään. Ei ne erot kuitenkaan niin suuria ole.
Ada
03.10.2004 19:37:23
Johtuisko niiden naisrokkarien puutteesta? Anteeks vaan, naiset, mutta rock nyt vaan kertakaikkiaan on aika miehinen laji

Ei ensimmäisellä ja jälkimmäisellä kommentillasi saattaisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa? Vaikea toteuttaa itseään jos ei saa ympäristöstä yhtään kannustusta, vaan yleinen asenne on että yritetään lannistaa ja lytätä alas.

Sitäpaitsi rockin soittaminen on fyysinen laji, johon naisen fysiikka harvemmin soveltuu.

Hoho, ei sinulla sattuisi olemaan ihan tieteellistä tutkimusta siitä kuinka naisen fysiikka ei sovellu rock-musiikin soittamiseen? :D
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #3
"I know where I belong, away from your Gods" - Endless Dark, HIM
sirdickyj
03.10.2004 20:22:21 (muokattu 04.10.2004 07:21:28)
Hoho, ei sinulla sattuisi olemaan ihan tieteellistä tutkimusta siitä kuinka naisen fysiikka ei sovellu rock-musiikin soittamiseen? :D

Ei ole tieteellistä, mutta visuaalisia ja auraalisia havaintoja on. Kellään naiskitaristilla ei oikea käsi soita semmoista komppia, mikä rockin soittamiseen kuuluu, tai en ainakaan ole semmoiseen vielä ikinä törmännyt. Tai jos semmoisia on, niin kuulisin mielelläni keitä ovat, sillä itsekin oikeasti näkisin mielelläni jonkun naisen tositoimissa. Niin, ja kyllä se naisrumpalienkin soitto on lähes aina todella naisellista, ei voi mitään. Paitsi Tiktakin Tuuli on aika unisex.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Tellervo
03.10.2004 20:34:06
siinä kuulee jo kuolleetkin että mistä on kysymys

Kyllä Jani tietää, kuunnelkaa Jania! :)
Voi helekkyvä helevetin hellurei! (Jani The Rock)
Tellervo
03.10.2004 20:42:17
Anteeks vaan, naiset, mutta rock nyt vaan kertakaikkiaan on aika miehinen laji

Reagoin tähän kommenttiin kahdella eri tavalla:
a) Allekirjoitan tuon omalta osaltani. En siis itse ole mikään rokkari sanan perinteisessä merkityksessä, kun omasta musisoinnistani puhutaan. Rokkidiggari kyllä olen.
b) Kukaan ei voi mennä sanomaan toiselle, mitä tämä on tai ei ole, tai mitä tämä voi tai ei voi olla. Olen todistanut elävässä elämässä useiden naisrokkareiden hyvinkin voimallisen olemassaolon.

harvemmassa ovat ne naiset jotka jaksavat nuoruuttaan kämpällä piereskellä ja ajella Hiacen takakontissa ympäri Suomea pakkasessa nollakorvuksella. Onhan ne miehetkin siis harvassa, mutta naiset vielä harvemmassa.

Minusta tällä ei ole mitään tekemistä rockin kanssa musiikinlajina. Myös klassiset muusikot, kansanmuusikot, jazzarit, iskelmätähdet jne jne tekevät tätä vuodet ympäriinsä, niin naiset kuin miehet. Itsekin olisin valmis tätä tekemään ja olen tehnytkin.

Sitäpaitsi rockin soittaminen on fyysinen laji, johon naisen fysiikka harvemmin soveltuu.

Exsqueeze me? Tämän enempää en kommentoi.
Voi helekkyvä helevetin hellurei! (Jani The Rock)
Jani The Rock
03.10.2004 21:04:02 (muokattu 03.10.2004 21:05:31)

Ja onko se tosiaan jotenkin miehiltä pois, jos nainenkin voi olla rock?

Ei todellakaan ole. Vaikka munkin sisälläni varmaan asuu karmea sovinistipahkasika, niin tämmöisten juttujen yhteydessä se kyllä malttaa jatkaa uniaan töpselikärsä söpöisesti tuhisten.

Sehän olisi saatanan hienoa, jos tässäkin maassa olisi enemmän vakavasti otettavia naisrokkareita. Siis semmoisia, jotka olisivat TODELLA rock eikä vain muka-rock a`la Tiktak tai iskelmä-rock. Jos ei kotimaasta löydy esikuvia, niin ulkomailta löytyy sitten sitäkin enemmän. Exene Cervenkasta Debbie Harryyn ja Auf der Maurista Poison Ivyyn. Ja moneen muuhun. Rokkenroll on niin perkeleen kova ja hieno juttu, että se ei voi eikä saa tuntea mitään sukupuolirajoituksia.

Tuo argumentti tosta naisten fysiikan sopimattomuudesta rockiin on kyllä munkin mielestä aika kummallinen. Naiset saa heittää moukaria ja nostaa painoja olympialaisissa, toimia poliisin ja palomiehen ammateissa, ajaa laillisesti 300-kiloista chopper-Harrikkaa ja -herra paratkoon- mennä jopa armeijaan. Mutta rokkenrolliin ei sitten fysiikka sovi? Jaa-a ja justiinsa juu.
Don`t mess with the countryboys
Margarita
04.10.2004 03:38:42 (muokattu 04.10.2004 07:38:19)
No hitsi vieköön. Minä en ainakaan ollenkaan tajua tätä "nainen ei voi olla rock" - asennetta. Tästä maailmasta löytyy vaikka minkälaisia hirmumammoja joista lähtee zvukaa kuin pienestä pirusta. Ja se, ettei nainen muka voisi osata soittaa kitaraa, on täysin naurettava väite. Onhan jokaisella soittimella olemassa naisvirtuoosinsa - klassisen musiikin saralla he vain ovat enemmän näkyvissä.

Pyh, sanon minä.

...Ja kun tälle saralle kerran on menty, en periaattesta voi muuta kuin uhota että haastan vaikka itse kenet tahansa muusikoiden.netin miespuolisista rokkilaulajista rokkaamaan minut suohon minä päivänä vaan. Yrittäkää, te kaljut ja parrakkaat.

Ai niin, ja ehtikö kukaan muu kuin Tellu kuulla Chainsmokerin Killiä? Kehtaako joku vielä väittää että saksofoni ei oo rock?
sirdickyj
04.10.2004 08:07:12
No, koska tästä nyt (tietenkin) tuli sota, niin selvennetäämpä tätä taas hieman;

- missään tapauksessa en väitä ettei naiset voisi osata soittaa, klassisella puolella ja miksei muuallakin (kansanmusiikki tms.) on varmasti taainen jakauma sukupuolten välillä. Mutta kun se rokkikomppi kitaralla tai rummuilla nyt vaan ei yhdeltäkään naiselta taitu, tai ainakaan en ole semmoisiin törmännyt. Olen kyllä yrittänyt pitää silmäni auki.

-mitä naisrokkareihin noin ylipäänsä tulee, niin Sheryl Crow, Sass Jordan, Joni Mitchell ja vaikkapa Alannah Myles pyyhkivät pöytää monilla äijillä, kyllä lähtee. Ja Suomessakin esim Eeva Koivusalo ja Aija Puurtinen ovat oman instrumenttinsa suvereeneja taitajia, basisteja tosin molemmat ja Aija vielä osaava laulajakin. Mutta kun tuolla ihmeteltiin että miksi kaikki listatut nasrokkarit ovat laulajia, niin siihen läksin vastaamaan, että varmaan siksi kun niitä varteenotettavia soittajarokkareita ei liiemmin ole Suomessa näkynyt.

-mitä tuohon ympäristön kannustukseen tulee, niin naismuusikot jos ketkä saavat ympäristöltään ymmärrystä osakseen, ja mielestäni tämä naispisteiden jako juuri on sitä jonkun mainitsemaa sovinismia; samat kriteerit kaikille, miksi naisia soittajina tai rokkareina pitäisi käsitellä jotenkin hellävaraisemmin? Surullisenkuuluisia esimerkkejä on maamme rockhistoria pullollaan; Ilona, Tavaramarkkinat, PIM (kylläkin tosi sympaattinen ja ne oli kivoja mimmejä), Thee Ultra Bimboos, Bitch Alert...kaikki ryhmiä, jotka miehinä eivät olisi päässeet levy-yhtiön/ ohjelmatoimiston eteistä pidemmälle. Mitä sitten? No ei yhtään mitään, eihän tuo ole keneltäkään pois, mutta tuota taustaa vasten on turha ihmetellä naisrokkarien vähäistä ammatillista arvostusta.
Ada
04.10.2004 13:23:58
-mitä tuohon ympäristön kannustukseen tulee, niin naismuusikot jos ketkä saavat ympäristöltään ymmärrystä osakseen

Huh huh, miksi minä en tuohon ole juuri törmännyt? Mutta sinä varmaan naispuolisena rock-muusikkona tiedät asian minua paremmin...

kaikki ryhmiä, jotka miehinä eivät olisi päässeet levy-yhtiön/ ohjelmatoimiston eteistä pidemmälle.

Millä perusteella? Tulee minullakin mieleen vaikka kuinka monta bändiä joiden jäsenet ovat miespuolisia ja joiden kohdalla en ymmärrä miten he ovat voineet saada levytyssopimuksen, mutta en ihan ensimmäisenä ajattele sen johtuvan sukupuolesta.

on turha ihmetellä naisrokkarien vähäistä ammatillista arvostusta.

Tuo taas on ristiriidassa sen kommentin kanssa jonka sanoit alussa.
Janne F
04.10.2004 13:59:30
Näinpä onkin! Mutta eipä noita naissoittajia niin hirveesti löydy, etenkään sellaisia "rock-uskottavia", joku Thee Ultra Bimboos nyt on niin köyhä pyristelmä, että sen tietää jokainen että ilman niitä naispisteitä ei heillä keikan keikkaa olisi, saati levytyssopimusta.

Ai jaa. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että ootko koskaan nähnyt yhtään niiden keikkaa tai kuunnellut yhtään niiden levyjä. Mun mielestä Bimboilla on helvetin paljon parempia biisejä kuin 90 prosentilla muista saman alan (miespuolisista) yrittäjistä.

Mulla oli kunnia todistaa, kun Suffeli lauloi edellisen levyn lauluraitoja eräässä ruotsalaisessa studiossa, ja tuottajat Micke & Johan (mm. Atomic Swing, This Perfect Day) sanoivat, että harva tyyppi laulaa niin puhtaasti nuotilleen. Autotunea ei todellakaan tarvittu.

Bimbojen livesoittokin on mun mielestä parhaimmillaan todella tyylikästä, vaikkei kukaan Bimboista mikään virtuoosi olekaan. Meiningistä huomaa, että mimmit ovat opetelleet alusta asti soittamaan nimenomaan bändinä, eivätkä vain tilutelleet yksinään kitaraa makuuhuoneessa sängynlaidalla. Heidän valitsemansa tyylilaji vain sattuu olemaan sellainen, jossa soiton ei pidäkään olla mitään metronomintarkkaa Ogeli-rypistystä.

Yhtä hyvin voisi sanoa, että jos Kotiteollisuudessa soittaisi kolme naista, niin heillä ei olisi keikan keikkaa, saati levytyssopimusta.

Toinen asia, joka mua henk.koht. vituttaa tai lähinnä huvittaa on se, että jos naismuusikko laittaa minihameen tms. päälle, hän automaattisesti "myy musiikkiaan seksillä". Sen sijaan miespuolinen rockmuusikko saa kyllä ottaa paitaa pois ja työntää banaania lahkeeseen, ja se vain kuuluu asiaan.
sirdickyj
04.10.2004 13:59:36
Millä perusteella? Tulee minullakin mieleen vaikka kuinka monta bändiä joiden jäsenet ovat miespuolisia ja joiden kohdalla en ymmärrä miten he ovat voineet saada levytyssopimuksen, mutta en ihan ensimmäisenä ajattele sen johtuvan sukupuolesta.

No näinhän se kyllä on! Antti Tuiskut sun muut on myös saanet diilinsä viihdearvonsa avulla, ja mikäs siinä. Minusta nuo mainitsemani yhtyeet/ artistit ovat myös saaneet levytyssopimuksensa muilla kuin musiikillisilla arvoilla, heidän tapauksessaan sukupuolensa ja sen herättämän (oletetun) levymyyntiarvoa nostavan kiinnostuksen perusteella, mikä juurikin on syrjinnästä suurinta minusta, vähän sama kuin "annetaan nyt ton Matti Nykäsen tehdä levy kun se on niin hörhöä että se varmaan myy".

Tuo taas on ristiriidassa sen kommentin kanssa jonka sanoit alussa.

Kuinkas?
Janne F
04.10.2004 14:01:59
Niin, ja kyllä se naisrumpalienkin soitto on lähes aina todella naisellista, ei voi mitään. Paitsi Tiktakin Tuuli on aika unisex.

Mihinköhän otantaan nää sun havainnot perustuu? Käypä katsomassa keikalla esim. Takiaisen Riikan tai Bitch Alertin Marittan rumpalointia ja tule sen jälkeen sanomaan jotain "naisellisesta soitosta".
sirdickyj
04.10.2004 14:09:19
Ai jaa. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että ootko koskaan nähnyt yhtään niiden keikkaa tai kuunnellut yhtään niiden levyjä. Mun mielestä Bimboilla on helvetin paljon parempia biisejä kuin 90 prosentilla muista saman alan (miespuolisista) yrittäjistä.

Jep, Tavastialla, tosin jo joitakin vuosia sitten, mutta useampaankin otteeseen. Silloin taso oli sellainen, jolla sinne Tavastian lavalle ei olis kellään miespuolisella soittajalla ollut mitään asiaa. Hyvä, jos sittemmin ovat kehittyneet, siihen on taatusti myös vaikuttanut se täälläkin peräänkuulutettu ympäristön kannustus.

Yhtä hyvin voisi sanoa, että jos Kotiteollisuudessa soittaisi kolme naista, niin heillä ei olisi keikan keikkaa, saati levytyssopimusta.

No ei heillä varmasti olisikaan. Äijärokkiahan tuo on ja perustuu myös musiikin lisäksi sen laulajan persoonaan.

Toinen asia, joka mua henk.koht. vituttaa tai lähinnä huvittaa on se, että jos naismuusikko laittaa minihameen tms. päälle, hän automaattisesti "myy musiikkiaan seksillä".

Tämän kommentin olen useasti kuullut myös, tosin aina naisten suusta, kateus se siellä varmaan koputtelee. David Lee Rothkin veteli kannikat paljaana, ja meikä diggas täysillä! Paljon enemmän kuin tätä nykyään vallalla olevaa Jonna Tervomaan androgyynilinjaa.
Janne F
04.10.2004 14:11:01
No, ei sitten ole väliä. Tuo "ei sillä ole väliä"-asenne on vaan valitettavan usein tarttunut soittajiinkin, mennään vaan "asenteella" eikä muisteta sitä, mistä musiikissa (asenteen lisäksi) loppujen lopuksi on kyse. Mutta kyllähän Marjo Leinonen on persoonallinen vokalisti, sitä ei kylläkään voi kieltää. Muistanpa vaan takavuosina, kun Orma tuotti Ballsin levyä, ja erehtyi lähettämään Marjon kotiin "opettelemaan laulamaan", niin johan lehdissä päiviteltiin, kiuinka se Jukka nyt semmoista oli mennyt sanomaan. Sanotaan, että sympatiani olivat vahvasti Jukan puolella.

No, Orma on Orma, ja noista sessioista on tullut kuultua sen verran hurjia tarinoita, että ton perusteella ei kannata päätellä Marjon laulutaidosta tai sen puutteesta yhtään mitään.

Muun muassa pelkkää laulusoundcheckiä tehtiin pari vuorokautta yhteen menoon, silmäystäkään nukkumatta. Sen jälkeen alettiin vasta laulaa.

Kun Orma tuotti Winhan levyä, Roni Martin lauloi kaikki biisit ekalla tai tokalla otolla sisään, mutta yhteen biisiin Orma laulattikin sitten Ronia muistaakseni 138 kertaa putkeen, hetkeäkään lepäämättä. Saatan muistaa luvun väärin, mutta jotain ihan tolkutonta se oli.
Janne F
04.10.2004 14:15:06
Jep, Tavastialla, tosin jo joitakin vuosia sitten, mutta useampaankin otteeseen. Silloin taso oli sellainen, jolla sinne Tavastian lavalle ei olis kellään miespuolisella soittajalla ollut mitään asiaa.

Taso missä mielessä? Soitannollisesti? Miten "hyvin" esimerkiksi (Larry) and The Lefthanded sun mielestä soittaa?

No ei heillä varmasti olisikaan. Äijärokkiahan tuo on ja perustuu myös musiikin lisäksi sen laulajan persoonaan.

Eli Kotiteollisuus saa bonuspisteitä siitä, että he ovat miehiä?

David Lee Rothkin veteli kannikat paljaana, ja meikä diggas täysillä! Paljon enemmän kuin tätä nykyään vallalla olevaa Jonna Tervomaan androgyynilinjaa.

Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas David Lee Rothista kannikat paljaana. Ei siinä mitään, makunsa kullakin. Mä valitsen kyllä itse mieluummin Terviksen.
Ada
04.10.2004 14:24:42
Kuinkas?

Sanoit että juuri naispuoliset muusikot saavat ympäristöltä kannustusta, ymmärrystä yms. ja siihen melkein heti perään että "turha ihmetellä naisrokkarien vähäistä ammatillista arvostusta". Kyllä nuo on hieman ristiriidassa keskenään.

Hyvä, jos sittemmin ovat kehittyneet, siihen on taatusti myös vaikuttanut se täälläkin peräänkuulutettu ympäristön kannustus.

Mutta kun ympäristöstä ei useimmiten heru sitä kannustusta.
sirdickyj
04.10.2004 16:24:50
Taso missä mielessä? Soitannollisesti? Miten "hyvin" esimerkiksi (Larry) and The Lefthanded sun mielestä soittaa?

En oo kuullu.

Eli Kotiteollisuus saa bonuspisteitä siitä, että he ovat miehiä?

Jep, saavat, kuten Popedakin ja Manowar. Mutta äijät ovat aina ylpeitä äijyydestään, ja jos heitä syytetään siitä, niin rinta menee rottingille.
sirdickyj
04.10.2004 16:35:34
Sanoit että juuri naispuoliset muusikot saavat ympäristöltä kannustusta, ymmärrystä yms. ja siihen melkein heti perään että "turha ihmetellä naisrokkarien vähäistä ammatillista arvostusta". Kyllä nuo on hieman ristiriidassa keskenään.

Eipäs vaan olekaan, esitin että noiden esimerkkien valossa on hiukan turha ihmetellä naispuolisten rokkarien vähäistä arvostusta Suomessa. Sen sijaan kannustusta pitää mielestäni toki lähiympäristölle viljellä, mutta minä kun pidän noita naisia samanlaisina luojanluomina kuin miehiäkin, niin julkista kannustusta en lähde kellekkään jakamaan vain sillä perusteella, että ovat naisia. Eikä kukaan itseäänkunnioittava nainen sellaista haluaisikaan, kuten ei kukaan halua eduskuntaankaan naiskiintiön varjolla.

Mutta kun ympäristöstä ei useimmiten heru sitä kannustusta.

Sitten ptiää vain vaihtaa ympäristöä tai olla välittämättä siitä, mitä toiset sanoo. Ei meikäläistäkään kukaan ole koskaan kehunut tai kannustanut, kun ei oo aihetta ilmennyt.
sirdickyj
04.10.2004 16:40:38
No, Orma on Orma, ja noista sessioista on tullut kuultua sen verran hurjia tarinoita, että ton perusteella ei kannata päätellä Marjon laulutaidosta tai sen puutteesta yhtään mitään.

En päätellytkään, tarkoitin tuolla sitä, että heti kun jonkun tuollaisen yleisesti hyvänä pidetyn laulajan hommiin puututaan, niin johan älähdetään, "eihän nyt SEN laulamisesta saa mitään sanoa".

Orma on todellakin Orma, senhän mielestä Remukin on hyvä rumpali, ja pihallahan tuo on kaiketi kuin lumiukko. Muutenhan sillä soittotaidolla pitäisi muitakin hommia löytyä kuin Hurriganes (nykyisellään).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)