meriluoto 03.10.2004 13:01:23 | |
---|
Onko kellään kokemusta sellaisesta asiasta että keikkaliksoista laitetaan X€ sivuun ns. "bändin kassaan" jolla sitten maksetaan/hankitaan kämpän vuokrat, PA-kamoja, muita heebeleitä yms. Toimiiko ja onko "kassanhoitajat" hoitaneet duuninsa? "G:stä vedetään..." |
Ukko 03.10.2004 13:22:28 | |
---|
.... Toimiiko ja onko "kassanhoitajat" hoitaneet duuninsa? Se on ihan tyypeistä kiinni. Jollain toimii ja jollain ei. |
meriluoto 03.10.2004 13:26:32 | |
---|
Onko kuitenkin ajatus käyttökelpoinen..? Paljon keikkailevalla bändillä nimittäin luulisi kertyvän aika mukava summa suht pienessä ajassa... "G:stä vedetään..." |
käsi 03.10.2004 13:32:58 | |
---|
me kerättiin joskus bändin tilille ylimääräistä rahaa sillai ett' kaikki maksoi vuokran maksun yhteydessä vähän yli oman osuuden. eli jos jokaisen piti maksaa 80 mk niin laitettiin kaikki 100 mk jne. homma toimi aika hyvin siihen asti, kunnes meidän basisti ja tilinhoitaja keksi nostaa rahat tililtä ja häipy porin jazziin dokaamaan. jos pidätte tiliä, tehkää siihen sellanen juttu että tarvii kaksi vähintään nostamaan rahaa tai joku tollanen turvajuttu. tai sitten niin luotettava jannu hoitamaan sitä ettei ohivetoja tule. kohta ne ottaa avaimet pois |
Johnny Buzz 03.10.2004 14:21:23 | |
---|
Itse toimin meidän bändin rahoista vastaavana ja homma on toiminut hyvin. Kaikki keikkaliksat laitetaan tilille ja sinne kertyneistä rahoista maksetaan esim. osa nauhoituskuluista jne. Mun mielestä bändillä kannattaa olla yhteinen tili. Turha niitä pieniä keikkapalkkoja on jakaa bändin jäsenten kesken keikan jälkeen, kun useimmiten sillä rahalla saa vaan pari bisseä. Mielummin rahat pankkiin ja käytetään ne sitten jossain vaiheessa johonkin koko bändiä koskevaan investointiin. |
baron 03.10.2004 14:29:08 | |
---|
Kyllä bändistä pitää yksi niin luotettava löytyä, että sille voi uskoa yhteiset raha-asiat. Onhan se kätevää, että bändillä on "omaa rahaa", ettei joka juttua varten tarvitse kolehtia kerätä. Meidän systeemi on se, että kaikista keikkaliksoista kulujen maksamisen jälkeen 20% menee bändille ja loput jaetaan soittajille. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
meriluoto 03.10.2004 14:41:53 | |
---|
Meidän systeemi on se, että kaikista keikkaliksoista kulujen maksamisen jälkeen 20% menee bändille ja loput jaetaan soittajille. Toi on varmasti aika hyvä systeemi. Tiedän kokemuksesta että siinä vaiheessa kun jotain tarttis hankkia niin osa porukasta on niin persaukisia ettei hommasta tuu mitään. "G:stä vedetään..." |
Teijo K. 03.10.2004 14:47:50 | |
---|
Onko kellään kokemusta sellaisesta asiasta että keikkaliksoista laitetaan X€ sivuun ns. "bändin kassaan" jolla sitten maksetaan/hankitaan kämpän vuokrat, PA-kamoja, muita heebeleitä yms. Toimiiko ja onko "kassanhoitajat" hoitaneet duuninsa? On kokeiltu, ei ole toiminut. Edellisen bändin kanssa viimeksi homma kaatui jo siihen, että ei päästy yksimielisyyteen siitä mitä niillä rahoilla olisi maksettu. Mutta nuo juoksevat kulut, vuokra jne. voisi olla hyväkin idea, keikoista. Yhteisiin laitehankintoihin en usko. Kun eivät koskaan ole mitään pomminvarmoja nuo orkesterien kokoonpanot. |
Sävis 03.10.2004 16:15:53 | |
---|
Kun olette avanneet bändille tilin, niin oletteko avanneet sen jonkun henkilön nimellä? Rekisteröityneet yhdistykset kai saavat avata tilejä. Miten bändin kanssa kannattaisi toimia? My name is James Bond, James Bond. |
meriluoto 03.10.2004 16:17:10 | |
---|
Yhteisiin laitehankintoihin en usko. Kun eivät koskaan ole mitään pomminvarmoja nuo orkesterien kokoonpanot. Mites toi PA-politiikka? Aika iso investointi. Vuokraatteko/lainaatteko? "G:stä vedetään..." |
sub zero 03.10.2004 16:17:38 | |
---|
Aikanaan mun koulukaverien metallibändi (joka on nykyään saanut jo vähän nimeäkin) oli virallisesti rekisteröity joksikin musiikkikerhoksi, niin ne sitten sai kaupungilta pari sataa markkaa tukea kuussa (ja joi ne rahat). What's there to live for? Who needs the peace corps? |
Teijo K. 03.10.2004 16:34:11 | |
---|
Mites toi PA-politiikka? Aika iso investointi. Vuokraatteko/lainaatteko? Ostin omat PA-kamat. Bändikaverit täydenteli sitten perussettiä ostamalla jonkun kompressorin ja muuta pientä. Sitten kun ero tuli, oli kamojen poroerottelu hyvin helppo tehdä. Senkun irroittelin räkistä sen yhden kompressorin ja vahvistimen. |
Johnny Buzz 03.10.2004 18:14:22 | |
---|
Kun olette avanneet bändille tilin, niin oletteko avanneet sen jonkun henkilön nimellä? Rekisteröityneet yhdistykset kai saavat avata tilejä. Miten bändin kanssa kannattaisi toimia? Meillä on tili mun nimissä. Yhdistyksen nimissä voi avata tilin, mut siinä pitää se yhdistys perustaa. Sitä en tiiä, miten iso proggis se on, mut suht helposti sen pitäis onnistua. Meille on vielä ihan hyvin riittänyt tää nykykäytäntö ja siinä ei pahemmin vaivaa oo. |
Meillä on tili mun nimissä. Yhdistyksen nimissä voi avata tilin, mut siinä pitää se yhdistys perustaa. Sitä en tiiä, miten iso proggis se on, mut suht helposti sen pitäis onnistua. Meille on vielä ihan hyvin riittänyt tää nykykäytäntö ja siinä ei pahemmin vaivaa oo. yhdistys ei oikein toimi bändi toiminnassa, jos menee yhdistys lain mukaan. parempi taitaa olla toi että on jonkun nimissä tili. jos rahaa alkaa virtaamaan paljonkin niin sitten ehkä yksi tekee toiminimen ja muut on sille töissä tms. kohta ne ottaa avaimet pois |
kaukopoika 03.10.2004 19:35:22 | |
---|
Mun systeemi on tavallaan päinvastainen kuin yleensä,eli mä oon se joka varsinkin tanssibändissä hoidan kaikki laitehankinnat ,siis kaiken pikku tarvikkeen,kuten piuhat mikit ja sen sellaiset ja lisäksi kuljetaan mun autolla ja käytetään mun laulukamoja. Maksan siis omistani kaikki pikkuhankinnat ja sitte kun on keikka ja saadaan liksa,niin mä oon määritelly kunka paljon mä otan autokustannuksia,laitevuokraa pa:sta ja sitte jos jotain tarviketta on hankittu.Nämä kustannukset otan siis keikkaliksasta ensimmäisenä ja mitä jää,niin sitten jaetaan meidän kaikkien kesken tasan.On toiminu todella hyvin ainakin minun bändeissäni. Se laitevuokra,jonka mä perin on aina vakio ja auton kustannukset oon sitten määritelly niin,että 0-25 km on tietynhintainen,25-50 km taas tuplat siitä jne...Mitään polttoainekulujahan ei tuossa ole erikseen määritelty,vaan hinta on sellainen,että se varmasti kattaa ne ja lisäksi osaltaan tihentyneet öljynvaihdot,sekä auton muutenkin kovemman käytön kuin normaali perhekäyttö. Tuo siis toimii meillä ja kaikki tässä maassa auton omistavat tietävät,että kovin äkkiä ei liikaa tule perittyä ja kaikista näistä on siis porukalla sovittu. |
kattila 03.10.2004 19:54:03 | |
---|
Ei kyllä semmonen kaveri kauaa bändissä pysyis joka omiin tarkoituksiinsa bändin rahaa käyttäisi. Onneksi sellasista ongelmaa ei ole. Dust to dust |
juici 03.10.2004 20:41:14 | |
---|
Itse mietittiin juuri asioita rahapolitiikan suhteen. Teimme päätöksen että kaikki rahat mitkä tulevat keikoista ja pikkulevyistä jemmataan vanhaan sukkaan ja haudataan maan alle. :P Vitsi vitsinä. Jos rahaa tulee suhteellisen usein (vaikka vähänkin) niin bändin oman tilin perustaminen voi olla erittäin hyödyllistä. "Kiss FM:n mä lakkauttasin. Ja sit sen tyhmän hittiaseman mikä siel' Helsingissä on, jota en oo onneks ikinä kuullu. Se on aika huono.", Tuukka Temonen Apulannan Mustahevonen videolla. |
Freakz 04.10.2004 08:34:00 | |
---|
Yhteisessä "kassassa" jonkin verran ja PA-kamat meinataan ostaa... Ei jaksais... |
Vilhelmus 04.10.2004 09:30:47 | |
---|
Ikinä ei ole minkään bändin kanssa ollut tuota systeemiä. Kulut veks ja liksaa käteen. Yhteiset hankinnat - kuten monesti on jo mainittu - on sangen riskaabeleja. Tosin bändin t-paitoja juuri olemme teettämässä, se sitten vaatiikin kolehtia.. |
Lennu 04.10.2004 09:59:42 | |
---|
Joo, kaikki menee kassaan. Jos joku lähtee bändistä, niin sitä ei makseta ulos. Eli mitkä on bändin rahoilla hankittu, on bändin kamoja. Isoja investointeja kun on, niin tämä systeemi on ihan hyvä. Ja saa vuokrat yms. maksettua. Kaikki on hyvää, kun sopii etukäteen ja kaikilla on pelisäännöt selvät. Ja luotettava kassanhoitaja on TIETENKIN ainoa vaihtoehto. Meillä tulis turpaanvetokilpailu, jos joku vetäis välistä. |