Aihe: Kataja soitinpuuna
1
Niq
03.10.2004 10:27:46

Onko kukaan käyttänyt? Sattumalta olisi tulossa minulle pari 2m pitkää 10 cm paksua katajapölliä, yli vuoden on ollut kuivamassa sisätiloissa. Olisikohan tuosta mitään iloa soitinrakennuksessa vai pitäisikö suosiolla rakentaa joku huonekalu.;)
Mitään kokemusta/näkemystä ei ole itselläni tuon puun ominaisuuksista tai näöstä.
vrajala
03.10.2004 17:29:20 (muokattu 03.10.2004 17:33:59)
Ei tosta varmaan mihinkään ole. Myy mulle ulosheittohintaan...

Ei vaan, kyllä tuota kokeilla voisi. Kuivan katajan voisi kuvitella käyvän kaula- ja jopa otelautapuuksikin, joskin mä kokeilisin tota ennemmin kansimateriaalina. Mutta älä vielä aloita kokeiluja, ellet sitten aio kuivailla tota uunissa tms. Mä sanoisin että 5 vuotta ilmakuivatusta on aika lailla minimi, ja siitäkin vuosi sisätiloissa. Kuivumista nopeuttaa se jos halkaiset nuo pöllit. Mistä olet saanut tuon kokoisia katajankappaleita? Ja onko niitä lisää?

Edit: Jatketaan vielä. Katajahan on hyvin lujaa ja kovaa tavaraa ja tavallaan erittäin nättiäkin. Pikkupoikana tehtiin katajasta jousia ja nuoliakin, joilla sitten tärveltiin kaikki tikkataulut, styroksinkappaleet ym. maalitauluiksi kelpaavat. Tuoreesta katajasta tulee mainio jousi, joskin sitä pitää muistaa kostuttaa välillä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
blöö
03.10.2004 22:12:11

Tee iso kasa wounderbaumeja, kataja tuoksuu hyvälle.
Tai jätät sen pintakäsittelemättä ja olet onnellinen tuoksukitaran omistaja :D
Metalristi.
Niq
03.10.2004 22:20:25

Mistä olet saanut tuon kokoisia katajankappaleita? Ja onko niitä lisää?

Isäukko tuonut metsästä, hän kun sattuu olemaan metsänhoitohommissa, Katajahan on jonkun verran suojeltu puu, ei saa vissiin ihan noin vain kaataa. Kantta tai kaulaa itse suunnittelin tekeväni, tosin tuostahan saa vaikka molemmat.
Ja saahan tuo kuivua tuolla ainakin vuoden vielä, ensin pitäisi se les paulikin rakentaa... :)
Pahkis
06.10.2004 22:35:37
Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa.. Voisko sitä soveltaa tässäkin... :-)
Niq
06.10.2004 22:56:39

Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa.. Voisko sitä soveltaa tässäkin... :-)

Niin ja sillähän olisi sitten hyvä Eppu Normaalin Murheellisten laulujen maata soitella..."Katajainen kansa jonka itsesäälin määrää..."
Pahkis
06.10.2004 23:06:41
Parempi kataja pivossa kuin joka toiselle kuoppaa kaivaa.. vai miten se nyt oli?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)