Aihe: yli 2GB äänitykset Cubase VST32 uusimmalla betalla
1 2
djtremolo
15.09.2004 10:32:44

Terve!

Ongelmana on se, että pitkää sessiota äänitettäessä (maaginen pituus 2hr, 04min) 48kHz/24bitillä tulee 2GB wav-fileen maksimikoko täyteen stereokanavilla.

Onko mitään keinoa saada asiaa kierrettyä? Broadcast wavea suositeltiin toisaalla, mutta tässä cubase-versiossa sitä ei mun mielestä edes ole.

Mieleen tuli äänittää stereoraidat kahtena monona ja routata ne yhteen grouppiin stereo-dynamiikkaprossua ja equja varten. Mutta kun ei noita grouppeja (max 8kpl) ole joutilaina kuin ehkä max yksi.

Joten, jos muita ideoita tulee, niin kertokaa toki. Kasapäin arvostusta ja gurun titteli on taas jaossa.

-sami-
kivi
15.09.2004 20:00:21
Leikkaa, leikkaa.

Ei kai yli 2 tuntia tarvi yhtenä fileenä olla? Analogiaikana yhdelle 2" 24-raitakakulle sai enimmillään noin 20 minuuttia, ja sen mittaisina pätkinä musikki piti tehdä. Samoin elokuvissa on kelanvaihto noin 20 minuutin välein, vaihtomerkki vilahtaa oikeassa yläkulmassa, ja 7 sekuntia myöhemmin projektori vaihtuu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PIM
15.09.2004 20:35:29
Ei sulle 16bit/48KhZ taso riittäisi? Mahtuisi tunti enemmän tavaraa kahteen gigaan.
Avattu: Peten kitarakirppis osoitteessa www.halonen.cc/kirppis Teretulemast tekemään löytöjä.
djtremolo
16.09.2004 08:37:36

Leikkaa, leikkaa.
Ei kai yli 2 tuntia tarvi yhtenä fileenä olla? Analogiaikana

Jaaha :) en selittänyt, mihin käyttöön olin hommia tekemässä. Nuo setit, joita nauhotin, olivat noin kolmen tunnin tilaisuuksia, joissa bändi soitti, oli puhujia välissä ja taas bändi soitti lisää. Itse live-tilannetta ei saanut äänityksen takia keskeyttää, joten ainoa vaihtoehto oli vetää kaikkia raitoja koko seurojen ajan.. kunnes kello näytti 02:04.

Sinänsä turhaa äänitystä, että 14 raitaa oli bändille ja bändi kokonaisuudessakaan soitti ehkä 30% ajasta. Mutta kyllä levyllä tilaa on, eli ei se siitä kiinni ole.

Jos tuon cubase-äänityksen katkaisee, kestää tovin, että saa sen uudestaan käymään ja sen ajan matskut pitäis tietenkin tallettaa johonkin muualle. Käytin varmistuksena mp3-äänitysvermettä, jotta sain puheosuuden (tärkein) talteen katkoksen ajalta, mutta koska kyse on katkenneesta äänityksestä, kolme pätkää on aina työläämpi synkata videoon kuin yksi kokonainen.

Optimi olisi kai päivittää sx:ään, jolloin voisi käyttää sitä broadcast wavea, mitään muuta ongelmaa äänityksissä ei ollut.
djtremolo
16.09.2004 08:39:46

Ei sulle 16bit/48KhZ taso riittäisi? Mahtuisi tunti enemmän tavaraa kahteen gigaan.
Ei 16 bittiä riitä, kun on 24-bitin audio interface, mutta taajuutta voisi ehkä laskea 44.1kHz. Se ei vaan kovin merkittävää parannusta asiaan tuo, joten jätin sen pois laskuista.

-z-
Locrian
16.09.2004 09:43:19
Ei 16 bittiä riitä, kun on 24-bitin audio interface, mutta taajuutta voisi ehkä laskea 44.1kHz. Se ei vaan kovin merkittävää parannusta asiaan tuo, joten jätin sen pois laskuista.

-z-

Ei kai sillä ole väliä monenko bitin interface sulla on?Asetat vaan Cubasesta dynamiikan 16 bittiin.Vai missaanko/enkö ymmärrä jotain?

Ja sitten tuo nauhotuksen pätkiminen.Vedät vaan poikki ja alotat uudestaan.Eikös silloin lähe uusi file rullaamaan?Vai missaanko taas jotain?En muuten ole käyttänyt VST32:sta joten koittakaa ymmärtää...
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmour
Mikael
16.09.2004 10:39:07

Eikös siinä Rokkikukkojen setin ja Pertti Kymäläisen puheen välissä olis ollut muutaman sekunnin taukoa, missä olis voinut painaa stop ja sit taas rec ja sitten vaan miksaillessa snadi crossfade?
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
djtremolo
16.09.2004 11:00:25

Eikös siinä Rokkikukkojen setin ja Pertti Kymäläisen puheen välissä olis ollut muutaman sekunnin taukoa, missä olis voinut painaa stop ja sit taas rec ja sitten vaan miksaillessa snadi crossfade?

No joo, ihan hyvä ajatus tuokin, pitää kokeilla, miten se toimii käytännössä. Cubase haluaisi päivittää Waveform imaget heti äänityksen jälkeen ja niiden cancelointi vie jonnin aikaa. Mutta ehkä se on kuitenkin parempi kuin koko uuden projektin luominen ja sinne jatkaminen.

Laitetaan sinne kuuluisan korvan taakse, kiitoksia!
djtremolo
16.09.2004 11:04:51

Ei kai sillä ole väliä monenko bitin interface sulla on?Asetat vaan Cubasesta dynamiikan 16 bittiin.Vai missaanko/enkö ymmärrä jotain?

Tokihan sen saa 16 bitille säädettyä, mutta kun on erikseen maksanut 24 bitistä, niin tokihan niitä haluaa käyttää. etenkin, kun noita pitää vielä editoida, niin haluais säilyttää mahdollisimman hyvän dynamiikan alusta lähtien.

Taitaa tuo lyhyt katkaisu ja äänityksen uudelleen käynnistys
sopivassa kohdassa ja olla paras vaihtoehto. Teki tuon sitten miten vaan, on kuitenkin pakko pitää jotain muuta tallennuslaitetta varalla. En vielä luota tietokoneisiin ihan niin paljoa :) Sitä varmistusääntä voi sitten käyttää tuossa muutaman sekunnin katkosaikana.

Tämä hyvä. pitää vielä illalla harjoitella hiirikättä niin, että homma onnistuu keikalla :)

kiitoksia kaikille vastanneille!

-z-
Locrian
16.09.2004 11:58:33
Tokihan sen saa 16 bitille säädettyä, mutta kun on erikseen maksanut 24 bitistä, niin tokihan niitä haluaa käyttää. etenkin, kun noita pitää vielä editoida, niin haluais säilyttää mahdollisimman hyvän dynamiikan alusta lähtien.

Kyllä mä lähtisin 16-bittisenä tekemään kuitenkin.Editoinnin kannalta on ymmärtääkseni tärkeempää että sample rate on mahdollisimman korkea.16 bittinen dynamiikka on tollaseen live-nauhotukseen ihan riittävä IMHO.Sitäpaitsi toi stoppaaminen ja cancel-rumba on kaatumisten kannalta hiukan epävarmempi tapa kuin se , että lasket bitraten alemmaksi ja vedät yhteen pötköön.Kummassakin on omat plussat ja miinukset.

Ootko ajatellut että vetäisit samalla kahdelle eri tallennusmedialle?jakaisit signaalit splitterillä tai vaikka patchbaylla koneelle ja ADAT:lle.Tai jollekin muulle mikä olis saatavilla.
-Happy Gilmour
djtremolo
17.09.2004 16:08:07

Kyllä mä lähtisin 16-bittisenä tekemään kuitenkin.Editoinnin kannalta on ymmärtääkseni tärkeempää että sample rate on mahdollisimman korkea.16 bittinen dynamiikka on tollaseen live-nauhotukseen ihan riittävä IMHO.
juu, no tuossa oli takana se, että koska livenä ei oikein ennakkoon tiedä, mitä on tulossa, on pakko virittää noi äänitystasot niin, että on tilaa huutaa välillä. Ja toisekseen,
otan signaalit suoraan mikeistä etuasteiden jälkeen, eli mitään kompuraa/limitteriä ei ole välissä piikkejä siivoamassa. Samoista mikeistä saattaa välillä tulla hiljaista puhetta ja suurempaa huutoa, ja gaineihin koskemista yritän välttää, koska se taas pakottaa myöhemmin kompensoimaan muutokset miksatessa. Dynamiikan vaihtelun vuoksi tuo 24 bittiä on ollut käytössä. Tokihan ensimmäisenä vastaan tulee äänikortin a/d muuntimen säröytyminen, sinne päähän lisäbitit ei valitettavasti auta.

Ootko ajatellut että vetäisit samalla kahdelle eri tallennusmedialle?jakaisit signaalit splitterillä tai vaikka patchbaylla koneelle ja ADAT:lle.Tai jollekin muulle mikä olis saatavilla.
En mä varamoniraituria ole edes harkinnut, maksaa liikaa eikä mahdu räkkiin. Tuohonkin omaan kalustoon on mennyt monen vuoden ajalta kaikki liikenevä :) Noissa, mitä nyt viimeksi olen nauhottanut, puhe on ollut tärkein osuus ja sen varmistaminen mp3-soittimella on riittäväksi todettu.

Tyylikkäintä olisi tietenkin hommata vielä tuolle varakoneelle synkkaus tietokoneen master-kellosta, jolloin ne fileet kelpaisivat suoraan sekvensseriin varamatskuksi. Useimmiten on nimittäin tarkoitus tehdä videoryhmän apuna äänimiksausta/tallennusta ja synkkaus kuvaan on helpompi tehä, jos koko pätkä on pysynyt saman kellon tahdissa. Näissä proggiksissa ei oo otettu käyttöön SMPTE-synkkausta kuitenkaan, eikä se varsinaisesti tähän varaäänitykseen auttaisikaan

Mutta se onkin jo toinen tarina.

-z-
wilho
01.10.2004 14:32:11
Tiedätkö mistä tuo rajoitus tulee? Nimittäin FAT levyjärjestelmä asettaa 2GB maksimitiedostokoon, ja sen voi helposti kiertää konvertoimalla levyn ntfs -muotoon ( convert ohjelmalla 2k/xp windowseissa).
djtremolo
01.10.2004 14:42:29

Tiedätkö mistä tuo rajoitus tulee? Nimittäin FAT levyjärjestelmä asettaa 2GB maksimitiedostokoon

Mulla systeemi- ja audiolevy on ntfs:ää, muut sitten fat32.
Eli ei sen siitä pitäisi johtua. Liekö vaan WAV-formaatin suunnittelijat päättäneet, että 2GB on riittävästi?

-z-
Minä en siguista perusta.
djtremolo
04.10.2004 13:37:48

Nonni, siinähän sie jo ite ongelmasi ratkaisit :)
Ei muuta kuin auliisti vaan ottamaan se tavara talteen 16-bittisenä,

kopsitaan tähän vielä omaa aiempaa matskua:
"Samoista mikeistä saattaa välillä tulla hiljaista puhetta ja suurempaa huutoa, ja gaineihin koskemista yritän välttää, koska se taas pakottaa myöhemmin kompensoimaan muutokset miksatessa."

Eli kyllä tässä jotain muuta ratkaisua alunperin haettiin. Olishan se mahdollista äänittää stereoraidatkin kahtena monona, mutta en mä sellasta. Haluis vaan päästä eroon tuosta rajoituksesta, mutta mahdottomalta se näyttäs, jos
ei halua maksaa isoa rahaa päivityksestä SX3:een. Ja mitenkähän tuo 2100+ prossu jaksaisi sitä vääntää.. tuskin kovinkaan hyvin.

Lopputuloksesta tuskin kukaan huomaa, onko käytetty
24/16 bittiä, mutta insinööri kun olen, haluan pitää siitä kiinni mitä on.

Paras tähän mennessä tullut idea on se äänityksen katkaisu/uus startti.

-z-
Zammy
04.10.2004 13:43:04
Lopputuloksesta tuskin kukaan huomaa, onko käytetty
24/16 bittiä, mutta insinööri kun olen, haluan pitää siitä kiinni mitä on.

Tärkeintähän ei oo se lopputulos.. Äly hoi?
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
krushing
04.10.2004 18:18:10

Käsittääkseni toi rajotus tulee alunperin suoraan wav-fileen spekseistä, joka taas on osa IFF-standardia. Sekä SX2 että Nuendo2 tukevat wav64-formaattia joka mahdollistaa isommat fileet...eli ei siihen SX3:n ole pakko siirtyä.
djtremolo
11.10.2004 12:22:57

Sekä SX2 että Nuendo2 tukevat wav64-formaattia joka mahdollistaa isommat fileet...eli ei siihen SX3:n ole pakko siirtyä.
Cubase VST32 5.1 -> SX3 päivitys on ainoa mahdollinen (n.400e tämän vuoden loppuun asti), muita ei ole myynnissä. Mutta koitan varmaan pärjätä tolla nykysellä kalustolla toistaiseksi.

-z-
djtremolo
11.10.2004 12:28:49

Tärkeintähän ei oo se lopputulos.. Äly hoi?
Tää threadi on karannut hallinnasta jo kauan sitten, mutta oon tehnyt mielestäni selväksi, millä resoluutiolla haluan homman tehdä. Perusteluja on ja ne riittää ainakin mulle.

Ilmeisesti wav-fileen 2gb-rajoitusta ei pysty kiertämään. Steinbergin tuki tuolle softalle on jo lopetettu, joten heiltäkään ei taida apuja löytyä. Ikävää vaan, että tuollainen
keinotekoinen kokorajoitus vaikuttaa normaaliin elämään.

-z-
Locrian
11.10.2004 12:38:28
Tää threadi on karannut hallinnasta jo kauan sitten, mutta oon tehnyt mielestäni selväksi, millä resoluutiolla haluan homman tehdä. Perusteluja on ja ne riittää ainakin mulle.

Ilmeisesti wav-fileen 2gb-rajoitusta ei pysty kiertämään. Steinbergin tuki tuolle softalle on jo lopetettu, joten heiltäkään ei taida apuja löytyä. Ikävää vaan, että tuollainen
keinotekoinen kokorajoitus vaikuttaa normaaliin elämään.

-z-

Ihan vaan huvikseni vielä kysyn et onko tossa Cubasessa mahdollista tallentaa AIFF-muodossa?Ei varmaan tai olisit jo sitä kokeillut.
-Happy Gilmore
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)