Aihe: Monitorimiksaus/Salimiksaus
1
Blake Cale
08.01.2003 15:04:48
MIten käytännössä kytketään että saadaan kanavat molempiin - monitoritiskiin ja salitiskiin??? Tämä on minua aina ihmetyttänyt kun olen vain pienemmillä kamoilla harrastellut...
Ticeto
08.01.2003 15:39:03
Jaetaan se signaali splitterillä
Einherjar
08.01.2003 16:05:55
Jaetaan signaali splitterillä, tai sitten monitorimikserin kanavan direct out-liitännästä

Jos di outtia ei ole, niin sen saa myös ulos kanavan insert-pisteestä, mutta plugia ei saa työntää loppuun asti. Tämä kyllä muuntaa signaalin balansoimattomaksi.
Roadari
09.01.2003 12:39:42
Yksinkertaisimmillaan asian voi toteuttaa ihan Y-piuhalla. Mulla itellä on yleensä kaukokaapeliin sisäänrakennettuna tälläinen, siitä sitten kaapeli FOHiin ja monnarijätkälle oma viuhka. Lisäksi on tullut rakennettua sellainen että tarvittaessa voipi irroittaa maan etupään ja monitoritiskin välistä. Oishan se ihan kiva jos olis erotettu galvaaninen yhteys, mutta tuollainen Y-haara kyllä toimii normaalisti ihan loistavasti.
Ja isommissa jutuissa joissa joko nauhoitetaan tai on tv juttuja niin sitte aktiivisplit. Ainakin YLE katsoo kyllä karsaasti muiden splittereihin. Lähes väkisin tuovat omansa. Toisaalta ihan ymmärettävää.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
RE
10.01.2003 02:13:40
Jako suoritetaan y-haaralla(lavarasiassa tai erillinen), aktiivi- tai passiivisplitterillä. Splitteri voi olla erillinen, rakennettu lavarasiaan tai valmiiksi monitorimikserissä (xlr mic in ja xlr mic out)
Y-haara kuormittaa sisäänmenoa miksereille pelkkää mikrofonia enemmän, joten gainit pitää olla normaalia suuremmalla. Varo irroittamasta monitoritiskiltä liitintä
kesken keikan, kiertää varmasti.
Splittereissä on muuntajat jotka sovittaa ja erottaa signaalit toisistaan. Ei edellä mainittuja ongelmia.
Aktiivisplitteri on kuin passiivinen mutta mahdollistaa nostaa signaalin voimakkuutta. Esim. kompensoida pitkän siirtolinjan vaimennus tai parantaa signaali-kohina suhdetta jne...
Blake Cale
10.01.2003 09:33:15 (muokattu 10.01.2003 09:34:21)
Noniin tämä selkeytti kummasti.Kiitoksia vain kaikille!
Hanok
14.01.2003 13:55:07
Mitäs nuo splitterit oikein mahtavat maksaa? Siis per kanava tai jotain?
Juntunen
14.01.2003 14:31:20 (muokattu 14.01.2003 14:32:19)

Jaetaan se signaali splitterillä

Minä oon vetäny auxista suoraan monitorivahvariin ja siitä monitoreihin. Joskaan tällä tekniikalla ei voi kovinkaan paljon ajaa eri juttuja eri monitoreihin, mutta sen kokoluokan jutuissa on riittänyt oivasti.
Ulkoasu uusittu: http://www.j-juntunen.tk
Marzi
14.01.2003 14:37:56

Minä oon vetäny auxista suoraan monitorivahvariin ja siitä monitoreihin. Joskaan tällä tekniikalla ei voi kovinkaan paljon ajaa eri juttuja eri monitoreihin, mutta sen kokoluokan jutuissa on riittänyt oivasti.

Onnistuu tottakai, mutta kysymys olikin, että:
MIten käytännössä kytketään että saadaan kanavat molempiin - monitoritiskiin ja salitiskiin???

Auximonitorit on usein käytössä myös mulla. FOH-räkissä kun on yleensä aina kuus kanavaa kompuraa, joista mä tarvin yhden napeille. Monitoriräkkiinkin sen toki saa, mutta pitäähän sitä nyt jotain kiusaa miksaajallekin tehdä.
Marzi
17.01.2003 18:16:53

Ainakin YLE katsoo kyllä karsaasti muiden splittereihin. Lähes väkisin tuovat omansa. Toisaalta ihan ymmärettävää.

Niillä on ollu joskus meidän splitti käytössä. Oli vissiin yhteensopivaa kamaa.
Pidän ääntä, olen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)