Aihe: kitarakompit tanssimusassa?
1 2
KoskPaavo
01.10.2004 14:20:49
Mulla on Soltonissa juuri tuo 1/32- kikkakomppi, Cakewalkilla tehty, toimiihan se , pitäis vielä saada semmoinen randomosasto siihen niinkuin "elävöittämään" että joskus se lyönti meniskin vaikka ihan kohdalleen. Kaipa noitakin vehkeitä on jo olemassa.
Soittaja selviää aina.
clave
01.10.2004 16:24:03

Mulla on Soltonissa juuri tuo 1/32- kikkakomppi, Cakewalkilla tehty, toimiihan se , pitäis vielä saada semmoinen randomosasto siihen niinkuin "elävöittämään" että joskus se lyönti meniskin vaikka ihan kohdalleen. Kaipa noitakin vehkeitä on jo olemassa.

Livemusassa ei elä kuin tempo -näinhän ilkeästi sanotaan.

Konerumpukompeissa puolestaan on - mun mielestä - se ongelma, että niissä dynamiikkapuoli on kuin tasapaksua makkaraa tai sen konekompin ja elävän soiton välinen "metatason" vuorovaikutus puuttuu. Kokonaan elävä musiikki taas on soittajien keskinäistä vuorovaikutusta ja siinä tapahtuu jokaisen soittajan eri leveleillä (siis ei-tietoisesti) paljonkin juttuja. Toinen toistaan innostaen.

Puolilivemusassa edetään taas konekompin ehdoilla. Elävässä musiikissa lopputulos muodostuu monesta tekijästä (mm fiilis, spiritti ja luovuus) syntyen muusikoiden keskinäisestä vuorovaikutuksesta Tämä on elävän musan a ja o. Paljon asiota tapahtuu myös ulkoisten tekijöiden ehdoilla, kuten esim soittotilan akustiikan mukaan. Koko soppa saattaa ei-soittajasta kuullostaa aivan käsittämättömältä mutta niin kuullostaa vaikkapa F-1 auton säätäminenkin näin tavallisesta tallaajasta.

Kaiken kukkuraksi nykyihmisten (varsinkin soittajien) korvat ovat kehittyneet kuulemaan kaikenlaisen rytmisen epäbalanssin/ epätarkkuuden -kiiitos tästä kuuluu sille, että musasta jota päivittäin kuuntelemme tai soitamme on tuotettu -erilaisin apuvälinein - rytmisesti tarkkaa ja siten steriiliä.

Eli..kaikessa komppaamisessa olisi tärkeätä muistaa dynamiikan musikaalinen viljely, ehkä valssissa voisi aavistuksen korostaa hieman sitä 2 iskua tai vaihtoehtoisesti 3:sta.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
kaukopoika
01.10.2004 20:42:44
Itse soitan tällä hetkellä aika tarkkaan introt,soolot ja lopukkeet puoliksi haitaristin kanssa,eli on vähän jaettu niitä hommia,niinku joku sitä ehdotti.

Kyllä tuo hienoa lisäväriä ihan perus-valsseihin (kuten esim: Yö kerran unhoa annoit,Poskivalssi jne..),kun tiettyihin kohtiin jättää soinnun soimaan ja polkaisee vahvistimesta tremolon päälle,sitten taas foxeja , hitaita ja beateja "väritän" rautalanka tyyppisillä introilla riffeillä ja erilaisilla kuvioilla.

Tangot ja humpat sitten tulee soiteltua aikalailla virvelin kanssa yhteen tosin varsinkin tangoa on helppo soittaa usealla eri tavalla ja kovasti on tanssikansa tykänny,joten kitaristin tärkeyden kyseenalaistamisen tanssibändissä ainakin voi unohtaa,tärkeitä ollaan kaikki,jotka soitetaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)