Aihe: kitaran äänittäminen tietokoneelle?
1
ämpyilijä
01.10.2004 09:00:10

Seuraavanlaiseen ongelmaan vastausta kaipailisin:
Haluaisin treenimielessä äänittää kitaraa tietokoneelle, mutten tiedä minkalaisen vermeen tarvitsisin kitaran ja koneen väliin. Äänikortti on joku koneen mukana tullut halpa rutku, mutta käsittääkseni kohtalaisen soudiin saa vaikkapa line6 podilla, vaikka kortti olis huono?

Noita ensimmäisiä podejä näyttää olevan kohtalaisen edullisesti tarjolla(budjetti tällä hetkellä kork.100€), mites niiden soundi/ominaisuudet? Mitä muuta vastaavaa laitetta tuohon rahaan sais?
Volle
01.10.2004 09:44:26 (muokattu 01.10.2004 10:07:52)
Mitä muuta vastaavaa laitetta tuohon rahaan sais?

Behringerin v-amppeja liikkuu noihin hintoihin.

Tietokoneelle äänittämiseen ei tosin tarvitse välttämättä muuta fyysistä sijoitusta kuin kitaran ja äänikortin väliin sopiva piuha, jos käyttää ohjelmia mallintamiseen. Esim. guitarsuite ja kristal on hyvä yhdistelmä. Molemmat ovat ilmaisia, mutta hyviä. Tässä voi häiritä kyllä se, että huonolla äänikortilla voi tulla viivettä, jolloin monitorointi mallinnettua saundia käyttäen ei onnistu ja joudut vetämään kitarat ihan kuivana.
Nam.
tlevis
01.10.2004 09:59:48
Mitä maksullisia mallintamisohjelmia käytätte ja hiukan hintaesimerkkejä niistä?
- onkiva mies on kiva mies -
JuniperThree
01.10.2004 10:20:30
Jostain tollasesta mallintavasta efektistä vaan vedät siihen äänikorttiin ja siinä se...
Tinppa
01.10.2004 10:25:49
Itse käytän äänittelyyn V-Ampia. Ajaa asiansa vallan hyvin. Mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin kotiäänittelyyn en ole edes haaveillut sitä käyttää, vaikuttaa sen verran kevytrakenteiselta lootalta näet, ja muutenkin vierastan digitaalihärpäkkeitä treeneissä ja livenä. Tietokoneen kanssa se toimii kuitenkin hyvin yhteen mm. siksi, että sitä on kätevä ohjata midiliitännän kautta V-Amp Design -ohjelmalla, jonka saa ilmaiseksi ladattua Behringerin sivuilta. Omasta mielestä vahvistin- ja kaappimallinusten vaihto käy sillä paljon yksinkertaisemmin kuin näppäilemällä itse laitetta.

Tuokin vois olla kotiäänittelijälle ihan kelpo:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-164886.html

Lisäksi tulee joskus leikittyä Amplitubella, joka on varsin mainio mallinnussofta. Hinta on jossain reilun 400 euron kieppeillä, eli ei mikään budjettiratkaisu...

Oon jostain kuulut että jos pelkän piuhan pistät kitaran ja äänikortin väliin, niin signaali jää liian heikoksi ja homma ei toimi. Eli väliin kannattanee siis jonkunlainen signaalinvahvistaja laittaa. Riippuu toki myös äänikortin ominaisuuksista. Ja kokeilemallahan tuo selviää samantien.
Että näin.
booster
01.10.2004 12:43:48
Mun ääninäyte on nauhoitettu V-AMPilla tietokoneelle, käyttäen jotakin alle 10e maksavaa es1371 -pohjaista äänikorttia. V-ampia olen käyttänyt kerran livenä, kun oma setti pöllittiin juuri ennen keikkaa. Soitin vampilla Valvestaten päätteeseen, soundi oli minusta aivan kohtuullinen. Käytin 95% ajasta Modern Hi Gain -mallinnusta, ja pariin puhtaaseen juttuun sitä Jazz Chorus -mallinnusta.

Sansampit ovat myös todella hyviä nauhoitteluun, ehkä tuohon sataseen saattaa GT-2:n löytää.
Ostetaan:
-looppiboksi tai Line Selector
-BOSS Super Overdrive, Overdrive tai Blues Driver
Tarjoa!
JoeHans
01.10.2004 13:58:15
Äänikortti on joku koneen mukana tullut halpa rutku, mutta käsittääkseni kohtalaisen soudiin saa vaikkapa line6 podilla, vaikka kortti olis huono?

Mulla ainakin oli rutkasti eroa tuon vanhan emolevyn integroidun äänikortin ja ihan perus Sound Blasterin välillä. Emolevyn äänikortti särki todella pienellä linjasisääntulotasolla ja muutenki SB kuulosti huomattavasti paremmalla. Ehdottasin siis sijoittamaan vaikka tällaseen ihan perus halpaan SB:iin, koska mulla ainakin riittää tämä mallintavan pedaalin kanssa leikkimiseen. :)

PS. En ole kokeillut tätä uuden emon integroitua äänikorttia, että en sitten tiedä onko näissä uudemmissa suhteessa paremmat äänikortit (?).
www.Ruttolapset.com
Steve McBeach
02.10.2004 12:33:15
Tekeekö muuten tolla X V-ampilla mitään kotiäänittelyssä? Saako sen edes kytkettyä koneeseen? Siis onko siinä USB liitäntä tai joku vastaava..
I'm living on Chinese Rock , all my best things are in hock.
Funkyshiva
02.10.2004 16:18:34
Tietokoneelle äänittämiseen ei tosin tarvitse välttämättä muuta fyysistä sijoitusta kuin kitaran ja äänikortin väliin sopiva piuha, jos käyttää ohjelmia mallintamiseen. Esim. guitarsuite ja kristal on hyvä yhdistelmä. Molemmat ovat ilmaisia, mutta hyviä.

Latasin jo molemmat ohjelmat,mutta jäi ihmetyttämään semmoinen seikka,että kitarasta soundi tulee monona ja line in on tietsikassa stereona...eli mites tuo homma toimii?
Funkyshiva
dzib
02.10.2004 16:43:09
voikos tehdä sillälailla että mun line6 spide 2 vahvarin liittää koneeseen piuhalla ja sit nauhottaa soittamista koneelle? mitä tähän tarvitaan? sori jos oli turhan n00b kysymys.
tommiot
02.10.2004 16:54:05 (muokattu 02.10.2004 16:55:31)
Latasin jo molemmat ohjelmat,mutta jäi ihmetyttämään semmoinen seikka,että kitarasta soundi tulee monona ja line in on tietsikassa stereona...eli mites tuo homma toimii?

Mä oon äänitelly vetämällä (stereo-, monoa en oo kokeillu kun ei satu semmoista sopivaa olemaan...) piuhan kitarasta tietokoneen line-iniin ja äänityksen jälkeen vaan kopioin sen äänityksen siihen toiseenkin kanavaan. EDIT: Tai muutan koko äänityksen monoksi.
Pastilli?
Jaakko Hyvärinen
02.10.2004 17:22:54
Kummassa olis paremmat malinnukset, Toneworksin ampworkssissa vai v-ampissa?
Ihmiset muuttuu, niin minäkin.
askomiko
02.10.2004 17:50:47
Pastilli? Osta hieno Customkitara?
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Funkyshiva
02.10.2004 19:19:30
Jep,kiitti.
Funkyshiva
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)