Aihe: Ostatko kitarasi Suomesta vai Tilaatko muualta Euroopasta?
1 2 3 4
Chemo
01.10.2004 08:11:17

Mulla kitaroista kolme on Suomesta ostettua, kaksi Saksasta ja yksi Jenkeistä.

Syyt ulkomailta ostamiseen ovat olleet aika moninaisia:

-ulkomailla oleilu ja sikäläisestä kaupasta ostaminen muuten vain
-yhdessä tapauksessa se että kyseistä kitaraa ei kukaan ole tuonut maahan
-kohtuuton hintaero vielä viimeisen tinkimisenkin jälkeenkin.

Mulle testaaminen ei oo niin tärkeää, koska ensinnä mulla on yleensä selvä kuva siitä mitä olen ostamassa, ja toisekseen säädän kitaran joka tapauksessa ihan eri tuntuiseksi kuin mitä se on kaupassa. Se, saako siitä sitten mieleisensä, selviää mulla vasta lähiviikkojen aikana eikä vielä kaupassa. Mutta sen verran hyvää tavaraa on tullut ostettua, ettei ole tarvinnut yhtään kiikuttaa tai lähettää takaisin.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
epeli
01.10.2004 08:15:06

yhden suomesta, yhden saksasta ja yhden turusta. basso suomesta. niin ja yks efekti unkarista.
Happy I am... .... not sad....
Ben_D
01.10.2004 08:18:22 (muokattu 01.10.2004 08:21:18)

Lyödäänkö tämäkin ketju lukkoon? Ja kaikki Anopin aloittamat?

Niin ostitko kitarasi Suomesta vai ulkomailta? Et vastannut kysymykseen.

7. Jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa älä turhaan vastaa toisten kirjoituksiin.

Jatkuvaa valittamista. Pysy lestissäs.
Mrezzye
01.10.2004 09:20:35

Rakennutan Suomessa
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Fide
01.10.2004 09:47:28

Rakennutan Suomessa

Asiaa =)

...suoraan sanottuna en käsitä, miten jotkut voi tilata kitaran ulkomailta kokeilematta... kertokaas kokemattomalle, jotta onko tuossa T-kaupassa joku palautusoikeus??? Meinaan kun yksilöerot on kokemukseni mukaan kitaroissa sen verta suuret, jotta kokeilematta en suostuisi itse ostamaan...
:-)>+
epeli
01.10.2004 09:53:19

Asiaa =)

...suoraan sanottuna en käsitä, miten jotkut voi tilata kitaran ulkomailta kokeilematta... kertokaas kokemattomalle, jotta onko tuossa T-kaupassa joku palautusoikeus??? Meinaan kun yksilöerot on kokemukseni mukaan kitaroissa sen verta suuret, jotta kokeilematta en suostuisi itse ostamaan...

jos tilaamasi tuote on "hot deal" tarjous, niin sinulla on 30 päivän rahat takaisin-takuu. olen pari kertaa viallisen vehkeen, jolloin olen vain lähettänyt sen poriin jollekin varastolle tms. ja alle viikossa on tullut uusi vehje tilalle. kyseesä oli midipedaali.
epeli
01.10.2004 10:21:17

Elektroniikan kanssa on eri asia kuin kitaroiden. Efektit yms. laitteet ovat harvemmin yksilöitä, toisin kuin kitarat. En lähtisi arpomaan, jos oikeasti hyvän soittimen haluaisin. Vähänkö korpeais, jos olisi jo ihan fiilareissa, että saa uuden ihanan kitaran ja sieltä tuliskin täys susi.

jos se "susi" on "hot deal" niin sitten ei mitään hätää, mutta... jos haluat kokeilla niin tilaa joku "hot deal". HD valikoima on yleensä aika suppea. Suurin osa Harley Bentoneja, muutama jenkkistrato tms.
Mrezzye
01.10.2004 11:03:21

jos haluat kokeilla niin tilaa joku "hot deal".

Ei kai ne rahteja hyvitä, jos palautat vehkeen? Ja kuinka kauan menee, että saat rahat takaisin?
Chemo
01.10.2004 11:56:20

en käsitä, miten jotkut voi tilata kitaran ulkomailta kokeilematta...

Aika usein ne asiat, jotka kokeiltaessa tuntuvat yksilöeroilta soittomukavuudessa, ovat todellisuudessa pelkkiä säätökysymyksiä. Tietysti ulkomailta tilaaminen edellyttää sitä että tietää mitä on tilaamassa - että siis tietää mitä kyseinen kitara oikein on.

Mä tilasin uusimman kitarani Saksasta. Suomalainen hinta olisi ollut saksalainen hinta +40%; ja tämä oli viimeinen hinta siis. Hintalappuhinta oli Saksan hinta +85 %.

Jos sillä nyt on mitään väliä: Saksasta tullessaan tämä kitarani oli paljon paremmassa säädöissä, ja mukavamman tuntuinen soittaa, kuin Suomessa kokeilemani vastaava.
Hohhoijaa
01.10.2004 12:07:21
yhden suomesta, yhden saksasta ja yhden turusta.

Hyvin sanottu ;)
Kirkan paska, ei siis hai. Pastilli? IMIK #17 IHKK #17 JAU JAU JAU!!!!!1
epeli
01.10.2004 12:08:05

Ei kai ne rahteja hyvitä, jos palautat vehkeen? Ja kuinka kauan menee, että saat rahat takaisin?

ööö... tota.... kysy tualta:

informaatio@thomann.de
Numbie
01.10.2004 12:15:44

Kaksi Saksasta, kaksi Suomesta.
Mrezzye
01.10.2004 12:47:49

ööö... tota.... kysy tualta:

informaatio@thomann.de

En jaksa. En tilais kuitenkaan.
Fide
01.10.2004 13:27:41

Aika usein ne asiat, jotka kokeiltaessa tuntuvat yksilöeroilta soittomukavuudessa, ovat todellisuudessa pelkkiä säätökysymyksiä.

Olen erimieltä, jos hakusessa on todellakin kauniisti soiva istrumentti, jota ei ole tarkoitus hukuttaa efektien alle mättöheviin ;-)

Mä tilasin uusimman kitarani Saksasta. Suomalainen hinta olisi ollut saksalainen hinta +40%; ja tämä oli viimeinen hinta siis. Hintalappuhinta oli Saksan hinta +85 %.

eli
500 € hinta saksassa
700 € tiputettuna suomessa
925 € lähtöhinta suomessa

Ootko tosissas?

Vastaavat luvut 2000.- custom kitaralla ois
2000 €
2800 €
3700 €

Vai laskenko päässäni väärin?

...anteeks nyt, mutta mun kokemukseni mukaan parhaimillaankin saksan tuontimallit on max 100 € edullisempia kuin kotimaisen myymät... Mitäs suomalaista kauppaa käytit?

Jos sillä nyt on mitään väliä: Saksasta tullessaan tämä kitarani oli paljon paremmassa säädöissä, ja mukavamman tuntuinen soittaa, kuin Suomessa kokeilemani vastaava.

Hyvä näin =) Eikä tuo mahdotonta ole, en mä sillä... oudoksun vain, kun mulle se soundi ja kitaran "käteen sopivuus" on olennaisia, eikä niitä voi luettelojen kautta kokea.
Chemo
01.10.2004 14:05:51

Olen erimieltä, jos hakusessa on todellakin kauniisti soiva istrumentti, jota ei ole tarkoitus hukuttaa efektien alle mättöheviin ;-)

Itse asiassa mulla oli hakusessa juurikin tuommoinen peli: Fender Jaguar, soundit vain puhtaita, vahvistin jota käytän on Fender Quad Reverb vm 1977, ja ainoa efekti on erillinen putkijousikaiku. Ei ihan mättöhevisoitin ;-)

eli
500 € hinta saksassa
700 € tiputettuna suomessa
925 € lähtöhinta suomessa

Ootko tosissas?

Olen tosissani, eikä toi sun laskelmasikaan pieleen mennyt:

€ 539,-
€ 750,-
€ 999,-

Mitäs suomalaista kauppaa käytit?

En mielelläni kertoisi, koska ilmoitin noita hintoja. Heidän viimeinen hintansa oli n. € 50,- kalliimpi kuin Thomann - mutta nyt ei ollutkaan se saksalainen liike kyseessä (...vaan Guitar24). Vinkkiä siitä, mistä kilpailijan hintaa voi etsiä, annoin kyllä.

oudoksun vain, kun mulle se soundi ja kitaran "käteen sopivuus" on olennaisia, eikä niitä voi luettelojen kautta kokea.

Niin, ihan samat asiat ovat toki olennaisia mullekin, mutta:

-ostettavan kitaran soundi pitää tietää etukäteen. Mielestäni laatukitaroissa on perusteltua edellyttää tasalaatuisuutta mikeiltä jne.
-käteensopivuus on juuri sitä mistä puhuin aikaisemmin: ainakin mulla kitarat, niin Suomesta kuin muualtakin ostetut, ovat muuttuneet soitettavuudeltaan huomattavasti kunnollisen säätämisen jälkeen. Varsinkin jos kaularautaa pitää säätää (mahdollisesti useammankin kerran), kestää mielesteni säätöjen löytyminen jonkun verran. Mielestäni tästä syystä kaupassa ei saa kitaran soitettavuudesta täyttä kuvaa.

Tietysti kaulan profiili jne. ovat asioita, jotka myös vaikuttavat siihen miltä kitara tuntuu kädessä, mutta nämäkin ovat niitä asioita jotka kitarasta pitää tietää ennenkuin tilaa maailmalta.

Nämä nyt ovat vain mun kokemuksiani ja mielipiteitäni. Ns. yleinen mielipidehän on se, että kitaraa ei pitäisi ostaa testaamatta. Niille, jotka eivät itse ole säätäneet kitaroita, en välttämättä suosittelisikaan ulkomailta tilaamista. Ja muutenkin suomalaisia liikkeitä olisi hyvä suosia, jos vain hinnat eivät ole sietämättömiä.
Fide
01.10.2004 14:31:17

Itse asiassa mulla oli hakusessa juurikin tuommoinen peli: Fender Jaguar, soundit vain puhtaita, vahvistin jota käytän on Fender Quad Reverb vm 1977, ja ainoa efekti on erillinen putkijousikaiku. Ei ihan mättöhevisoitin ;-)

No ei todellakaan =)))

Olen tosissani, eikä toi sun laskelmasikaan pieleen mennyt:

€ 539,-
€ 750,-
€ 999,-

En mielelläni kertoisi, koska ilmoitin noita hintoja. Heidän viimeinen hintansa oli n. € 50,- kalliimpi kuin Thomann - mutta nyt ei ollutkaan se saksalainen liike kyseessä (...vaan Guitar24). Vinkkiä siitä, mistä kilpailijan hintaa voi etsiä, annoin kyllä.

No jopas. Täytyy tarkistaa asennettani =) Tosin olenkin tehnyt hintavertailua lähinnä elektroniikan suhteen, joissa suomen katteet tuntuu olevan paljon tiukemmat kuin soittimissa. Kynnys lähteä ylkomaille elektroniikan kanssa on luonnollisesti pienempi.

Nämä nyt ovat vain mun kokemuksiani ja mielipiteitäni. Ns. yleinen mielipidehän on se, että kitaraa ei pitäisi ostaa testaamatta. Niille, jotka eivät itse ole säätäneet kitaroita, en välttämättä suosittelisikaan ulkomailta tilaamista. Ja muutenkin suomalaisia liikkeitä olisi hyvä suosia, jos vain hinnat eivät ole sietämättömiä.

Näin. Ja sellaisena pienimuotoisena "puufriikkinä" lisäisin tuohon listaan sen, että suurimmat erot yksilöissä olen havainnut juuri puulaaduissa... testaan sähkökitaroitakin yleensä ensin ilman vahvistinta "akustisesti"... jos ei soi, niin jää kauppaan... vaikuttaa lopullisessa vahvistetussa äänessä meinaan mielestäni substainin ja äänensävyn kanssa aikasen lailla. Elektroniikka on yleensä vaihdettavissa tai korjattavissa, mutta jos runko ei "soi", niin sille ei vain voi mitään...

...tai siis voihan sille... kyllähän kitaran puun syyt avautuu soitettaessa... mutta miksi ottaa riski tukkoisen skitan kanssa, kun osa uusistakin soi jo valmiiksi... (pitäisiköhän istua alas ja kyseenalaistaa tämäkin teoriani... Miksi toinen uusi soi ja toinen ei ja kumpi onkaan se parempi??? Siinäpä hupia taas hetkeksi ;-)
Chemo
01.10.2004 15:01:47 (muokattu 01.10.2004 15:12:49)

Kynnys lähteä ylkomaille elektroniikan kanssa on luonnollisesti pienempi.

Joo, aivan - tuollaista tavaraa porukka uskaltaa helpommin tilata. Ja totta oli sekin, että usein hintaerot kitaroissa eivät ole ollenkaan samanlaisia kuin tuossa mun esimerkkitapauksessani.

Miksi toinen uusi soi ja toinen ei ja kumpi onkaan se parempi??? Siinäpä hupia taas hetkeksi ;-)

Heh, toi on muuten hyvä kysymys! Nimittäin: mä haluan tietysti että kitara soi miellyttävästi, mutta tämän Jaguarin kanssa erityistoiveena oli, että siinä _ei_ olisi liikaa sustainia. Pidin saamastani kitarasta enemmän kuin uskalsin odottaakaan; osittain tämä oli säkää, mutta toisaalta olin lukenut näistä aika paljon Fender Forumilta ja muualta, ja uskalsin lukemani perusteella luottaa siihen mitä olin tilaamassa. Tietysti kaikkeen netistä (kuten täältä ;) lukemaansa pitää suhtautua tietyllä varauksella.

Mutta kyllähän kitaran sointi vahvistamattomana on siis tosiaan hyvä tuntea, itse treenaan aina silloin tällöin omin päin ilman vahvistusta, että pääsen lähelle kitaran akustista soundia. Tämä aihe on kiinnostava, joten jatka ihmeessä juttua...

Edittiä: nämäkin ovat vähän semmoisia aste-erojuttuja. Mihin tuotteisiin luottaa minkäkin verran, ja millaisena näkee riskin minkäkin kohdalla jos tilaa ulkomailta. Eniten mä voisin varmaankin maksaa ylihintaa jostain kalliista akustisesta kitarasta, varsinkin vanhemmasta käytetystä sellaisesta.
stratocaster
03.10.2004 19:38:10
Ekan kitaran ostin suomesta, nyt tilasin jenkeistä osat ja maaluas ja kokoaminen täällä suomessa... Tiistaina saan kitaran kouraan.
Voimaa!! Nopeutta!!
Miikathebest
03.10.2004 20:05:02

2 itse tehtyä suomalaista kitaraa(kolmas tekeillä)... 2ulkomailta(uk, ger) tilattua, 1 suomesta ostettu
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)