Aihe: Akustisen kitaran osto edessä
1 2
midprice
01.10.2004 08:20:57

Olen soitellut sähkökitaraa useita vuosia, mutta nyt tekisi mieli ostaa myös akustinen. Tietoni akustisista ovat erittäin rajalliset, joten kaipasin vähän vinkkejä.. Ilmeisesti Yamahalla on suhteellisen hyviä perus akustisia(?). Mitä muita merkkejä, tai malleja suosittelisitte?

En oikeastaan itsekkään ole vielä selvillä tahdonko nylon vai teräskielisen. Mikä noiden suurin ero edes on?

Rahaa olisi käytössä n.300-400€. Saako tuolla hinnalla ylipäätänsä kelpo soitinta?

Nöyrimmät kiitokset niille, jotka uhraavat aikaansa neuvoihinsa.

No tuohon rahaan vaikka Ibanezilta tai Washburnilta jne löytyy ihan mukavia pelejä. Ei 400€ maksava akustinen oikein kovin syvältä voi olla. Riippuu mitkä ovat kriteerisi.

Nylonkielisiä yleensä soitellaan sormilla näppäillen, kaula on leveämpi ja tatsi ihan toisesta maailmasta kuin teräskielisessä, joka taas on lähempänä sitä sähkökitaraa.

Mikset kävisi kaupassa kokeilemassa molempia, niin selviää erot varmemmin.
Keke Urlaub
01.10.2004 08:22:04 (muokattu 01.10.2004 08:24:33)

Olen soitellut sähkökitaraa useita vuosia, mutta nyt tekisi mieli ostaa myös akustinen. Tietoni akustisista ovat erittäin rajalliset, joten kaipasin vähän vinkkejä.. Ilmeisesti Yamahalla on suhteellisen hyviä perus akustisia(?). Mitä muita merkkejä, tai malleja suosittelisitte?

En oikeastaan itsekkään ole vielä selvillä tahdonko nylon vai teräskielisen. Mikä noiden suurin ero edes on?

Rahaa olisi käytössä n.300-400€. Saako tuolla hinnalla ylipäätänsä kelpo soitinta?

Nöyrimmät kiitokset niille, jotka uhraavat aikaansa neuvoihinsa.

Teräskielinen: Voit soitella kaikkia rokkiklassikkoja paljon helpommin, plekun käyttö helpompaa. Yleensä todella kauniita soundiltaan.

Nylonkielinen: On oikeastaan klassinen kitara, joiden soittajilla pitkät kielet ja vetelevät spanish romancea tyttöjä houkutellakseen. En suosittele.

Saat ihan hyvän kitaran jo tuolla rahalla. Katso kaikki Takaminet, Alvarezit, Yamahat, Ibanezit, Landolat (mitä vielä), mitkä tuohon hintahaarukkaan löydät. Vältä elektroakustisia, niissä maksaa vain se elektroniikka ja loppu onkin perseestä.
Eli panosta kokopuukanteen ja hyvään työn jälkeen.
Itse tykkään sellaisesta "samettisesta" kaulan viimeistelystä, ne lakatut tuntuvat hirveältä.
Waiting for muusikoiden.net...not.
Mikael
01.10.2004 09:26:22

...vetelevät spanish romancea tyttöjä houkutellakseen. En suosittele.

Huonoja kokemuksia aiheesta? Mä kyl suosittelen - mikäs sen hauskempaa!
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Fide
01.10.2004 09:38:45 (muokattu 01.10.2004 09:43:25)

Kirjoittelin edellisen kerran aiheesta tuohon ketjuun, lukaise sieltä ketjun lopusta, mitä mietin...

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=68240&o=20

Ketju sinänsä käsittelee tuon sinun hintaluokkasi yli meneviä skittoja, mutta perusperiaatteet ovat halvemmissakin samat:

akustisen soundin puolesta yleensä
-kokopuu on parempi kuin laminoitu
-kevytlakattu (himmeä pinta) on parempi kuin kirkkaaksi lakattu
-suuri kaikukoppa on parempi kuin pieni

Huokoiset puumateriaalit antavat pehmeämmän soundin, kovat puumateriaalit tuovat kirkkautta ja "tvängiä", jos termi sallitaan =)

Elektroakustisuus ja mikitys on sitten oma taiteen lajinsa, mutta taas loppuun esittäisin kysymyksen, jotta mihinkäs mienaat kepukkaa käyttää? Se ratkaisee aika paljon valintojen suunnan.

Keikkakestävyys ja -käytettävyys eivät yleensä kulje käsikädessä parhaan soundin kanssa

Yleensä on pakko tehdä kompromisseja käyttötarkoituksen mukaan.
:-)>+
Papillon10
01.10.2004 19:13:58

No niin.. Iso kiitos vastauksistanne!

Eli kitara tulee ihan kotikäyttöön omaksi iloksi, ei keikkailuun tai studiossa työskentelyyn. Tykkään kyllä nauhoitella tietokoneelle omia juttuja mikin avulla. Aqualung kehoitti välttämään elektroakustisia (olin itse asiassa juuri tulossa lisäämään tuosta kysymystä alkuperäiseen postaukseeni). Joten lienee viisainta (?) ostaa tavallinen akustinen ja nauhoitella sitä sitten mikin avulla, kuten sähkökitaran kanssakin olen toiminut.

Olen siis soitellut tähän asti vain sähkökitaraa, joten olen tottunut käyttämään paljon plektraa. Musiikkimakukin on pitkään ollut rockin suuntaan, mutta toisaalta viime aikoina on ollut havaittavissa musiikkimaun "rönsyilyä" moniin muihinkin suuntiin.. (Esim. demopalstallakin ollut Antemeridiem tyylinenkin kitarointi miellyttää kovasti korvaa.)

Fiden kirjoituksesta sainkin jo monta hyvää vinkkiä. Minun tapauksessa voisin varmaan sitten panostaa enemmän soundeihin kuin keikkakestävyyteen. Mites noi kosteuden vaihtelut? Jos kitaraa ihan normaalisti kotona säilyttelen, pitääkö niitä ottaa jotenkin huomioon?

Saa heitellä ihan malli ehdotuksiakin jos tulee mieleen.
ReBeat
01.10.2004 19:26:14

Jos mainitsis taas Alvarezin :) Niiltä ainakin löytyy tohon hintaluokkaan ehdokkaita ja jotkut on niitä kehuneetkin.

http://www.alvarezgtr.com/
http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/149/164/
Tekemällä ei synny musiikkia.
myrtonen
01.10.2004 19:51:37
Teräskielisistä en voi kuin suositella Yamahan apx- ja cpx- sarjoja. Hieman päälle 400 euron menee hinta, mutta on kyllä joka latin arvoisia vempeleitä. Pieni miinus otelaudasta, ei mikään paras mahdollinen. Mutta tällä hintaluokalla ei joka osa-alueella voi niin älyttömän hyvä kitara ollakaan... ;)
Ostetaan Marshallin 2x12 -kaappi... Pastilli?
Numbie
01.10.2004 19:53:06

Nylonkielinen: On oikeastaan klassinen kitara, joiden soittajilla pitkät kielet

Gene Simmons?
toxic
01.10.2004 19:59:54
Öhöm, taas kysymys:

Olen ajatellut 12 kielisen ostamista, joten kysyn: Paljoko sellainen (halpa) maksaa?
Fide
01.10.2004 21:38:55 (muokattu 01.10.2004 21:51:42)

Eli lienee viisainta (?) ostaa tavallinen akustinen ja nauhoitella sitä sitten mikin avulla, kuten sähkökitaran kanssakin olen toiminut.

Ehdottomasti

Olen siis soitellut tähän asti vain sähkökitaraa, joten olen tottunut käyttämään paljon plektraa. Musiikkimakukin on pitkään ollut rockin suuntaan

Eli pidät kohtalaisen kirkkaista soundeista, ehkä lievästi "rämisevä" tvängi kitarassa lienee eduksi?

Fenderin ja Washburnin dreadnough -mallit saattaisivat olla koesoiton arvoisia. Kun tekevät juuri "rokahtavia" akustisia...

Mites noi kosteuden vaihtelut? Jos kitaraa ihan normaalisti kotona säilyttelen, pitääkö niitä ottaa jotenkin huomioon?

Jos kitara on kevytlakattu tai peräti lakkaamaton (tuskin tätä...) niin vehje on kyllä herkempi tuolle kosteudelle ja lämpötilavaihtelulle... mutta mikään viulu se kitara ei kuitenkaan tuossa hintaluokassa ole, eli erillinen kosteusmittari lienee tarpeeton =)

Jotkut putiikit myyvät kitaran ääniaukkoon sijoitettavaa kosteuttajaa, joka ainakin kerrostalo-olosuhteissa haukkuu yleensä hintansa... minulla kun keikkailun tähden on Ovationin "muovikitara", niin tuo on tarpeeton =) Joku viisaampi vois ottaa tuohon kosteuteen kantaa... minun makuuni riittää, että säilytät kitaraasi sen omassa (kovassa) kotelossa, kun et sitä soita... se yleensä riittää.

Saa heitellä ihan malli ehdotuksiakin jos tulee mieleen.

Minä olen kyllä ihan myyty noihin K.Yairin kitaroihin, mallimerkintöihin en ota kantaa, kun en ole puhtaita akustisia kovinkaan paljon viimeaikoina testaillut.

Edit: niin siis Alvarez on K.yairin "budjetti mallisto" Eli kuten Takamine -> Jasmine. Tai Ovation -> Applause.

Eli Tosiaan Alvarez olisi varmaan ensisijainen kohde minullakin. Jasminen kitaroihin en menisi muutaman huonon kokemuksen jälkeen ja Ovation/Applause taas ovat muovikitaroita, eikä siitä mihinkään pääse... Upeita vaivattoman lavakäytettävyyden tähden, mutta akustisesti kuulostavat lähinnä pyykkilaudoilta...

Yamaha, Ibanez??? Onhan noita. Minä fiilistelisin ensin noilla Alvarezin malleilla... heidän "näyttävin" puulaatunsa on tuo KOA. Se on varsin kaunis, mutta kova puu... ja sen soundin kanssa voidaan olla montaa mieltä... jos otat puhtaasti akustisen kitaran, niin en ehkä suosittelisi tuota KOAa... sen edut tulevat esiin pikemminkin noissa mikitetyissä kitaroissa...
Papillon10
02.10.2004 17:07:27

Jep, eiköhän seuraava tehtävä olekkin sitten käydä vähän kokeilemassa noita eri soittimia. Asun Helsingissä, olisko vielä vinkata missä kannattaisi käydä?

Yamahaa myydään ilmeisesti ainakin musiikki fazerilla, ja noita Alvarezeja musamaailmassa. Mites noi mainitsemasi Fenderin ja Washburnin dreadnough -mallit?
tuluppa
02.10.2004 17:09:05

Alvarezia uskaltaisin myös suositella. Oma AD70S on lllllloistava.
Papillon10
02.10.2004 19:18:23

Ja musamaailman pyytämä hintakin (329€) sopisi budjettiin.
Ukko
02.10.2004 19:28:49

Öhöm, taas kysymys:Olen ajatellut 12 kielisen ostamista, joten kysyn: Paljoko sellainen (halpa) maksaa?
Kokeile Yamahan FG413S. Aika hyvä soitettava kautta kaulan eikä mikään huono soundinen. Hinta Fazulla ennen tinkaamista 379 ja Thomanilla 275 netto.
toxic
02.10.2004 19:54:30
Kokeile Yamahan FG413S. Aika hyvä soitettava kautta kaulan eikä mikään huono soundinen. Hinta Fazulla ennen tinkaamista 379 ja Thomanilla 275 netto.

Hmmm... Njäh, nyt iski KAASU! :D
Fide
02.10.2004 21:06:53

Ibanezin putiikki on siinä Fazeria vinottain vastapäätä, eiks oo? Sieltä vois löytyä esim käytettynä ihan mielenkiintoisia Fenderin ja Washburnin malleja... mene ja tiedä.. Niitä ei vissiin Suomessa kauheesti myydä, että löytyminen voi olla työn ja tuskan takana... mutta jos nyt edes muutamaa merkkiä sylissäs käytät, niin etköhän saa riittävästi vertailukohtaa. ...jotenkin uskoisin sun meinaan taipuvan siihen alvareziin, jos todella haet soundillisesti hyvää akustista... Kokeile nyt siellä Fazerilla sitten paria Landolaakin, varsinkin niitä lämpökäsiteltyjä...
Papillon10
02.10.2004 21:31:42

Näin teen, palaan sitten vielä aiheeseen, jos lisää kysyttävää tulee..

Kiitokset vielä kerran avusta!
Boogierooster
02.10.2004 23:32:59
Onko tuota Takamine->Jasmine erottelua enää ollenkaan kun olen nähnyt uutena myytävän Takaminen teräskielisiä hintaan 199€?
"Blinding signs flap, Flicker, flicker, flicker blam. Pow, pow. Stairway scare Dan dare who's there?" Pink Floyd: Astronomy Domine
Fide
06.10.2004 20:42:07

Kerro sitten kuinka ostohanke etenee ja mihin tulokseen tulit =)

tuosta takamine / jasmin -jaosta en tiedä sanoa mitään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)