Aihe: Kaapin laatu ja kaappi+combo yhdistelmä
1 2 3
Juhah3
29.09.2004 17:11:55

Olen saanut vähän sellaisen käsityksen ettei kaapin laadulla ole juurikaan väliä, vaan nupin. Olenko oikeassa? Mitä laatueroja kaapeissa siis on? Eikö esimerkiksi Behringer merkkiset ole OK kaappeja vaikka ei mikään laatu merkki olekkaan?

Toinen asia. Minulla on hughes & kettner editon tube 20th anniversary 20 watin putkicombo ja ajattelin josko ostaisin siihen kaapiin, kun sattuu "ylimääräistä" rahnaa olleen. Siinä lukkee että 8-16ohmia. Minkälaisen kaapin oston tämä mahdollista? Pistäkää linkkejä vaikka thomanilta. Liitetäänkö se combo kaappiin ihan tavallisella instrumentti piuhalla? Ja combossa on external speaker ja fx-loop send ja return liitännät, mihin kaappi liitetään? External speakeriin? Kun combossa lukkee että max. power consumption 100 watts, niin tarkottaako se että se saa puskettua sen verran kaapin kautta vai hä? Ja lopuksi olisiko tässä hommassa mitään järkeä?
Antti1
29.09.2004 17:14:50 (muokattu 29.09.2004 17:15:41)
Kaappi vaikuttaa lopulliseen soundiin todella paljon. Kaiuttimethan leikkaa ja korostaa tiettyjä taajuuksia kitarakaapeissa todella paljon, joten ne luo oikeastaan sen pohjasoundin. Sitten tulee vahvari ja sen jälkeen kitara. Tietty soittaja siihen soundiin eniten vaikuttaa. Näin siis mun mielestä.

EDIT: Pari sitten sanaa pois.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
LaXu
29.09.2004 17:30:48
Olen saanut vähän sellaisen käsityksen ettei kaapin laadulla ole juurikaan väliä, vaan nupin. Olenko oikeassa?

Et ole oikeassa. Kuten Antti tuossa jo sanoikin, kaapin ja elementtien laatu vaikuttaa soundiin paljon. Loppujen lopuksi kyse on pitkälti makuasioista, joku voi tykätä enemmän jostain tietyistä elementeistä, jonkun vahvistimen kanssa voi joku elementti toimia muita paremmin jne.

Siinä lukkee että 8-16ohmia. Minkälaisen kaapin oston tämä mahdollista?

Joko 8 tai 16 ohminen skobe käy vahvistimeen.

Liitetäänkö se combo kaappiin ihan tavallisella instrumentti piuhalla?

EI! Ei koskaan instrumenttipiuhaa vahvistimen ja kaapin väliin. Sillä hajottaa vain vahvistimensa ennemmin tai myöhemmin. Käytä kaiutinkaapelia.

Ja combossa on external speaker ja fx-loop send ja return liitännät, mihin kaappi liitetään? External speakeriin?

Jep, external speakeriin. FX loopista saa vain etuasteen signaalin irti, joka ei riitä liikuttamaan kaiuttimen kartiota.

Kun combossa lukkee että max. power consumption 100 watts, niin tarkottaako se että se saa puskettua sen verran kaapin kautta vai hä?

Ei vaan se tarkoittaa vahvistimen tehonkulutusta. Vahvistimesta saa ulos 20W tai jonkin verran enemmän täysillä luukutettuna (usein tuo teholukema on ennen pääteasteen säröytymistä).
Kassu
29.09.2004 17:32:32 (muokattu 29.09.2004 17:34:00)
Olen saanut vähän sellaisen käsityksen ettei kaapin laadulla ole juurikaan väliä, vaan nupin. Olenko oikeassa?

Et.

Mitä laatueroja kaapeissa siis on?

Mm. Elementit

Eikö esimerkiksi Behringer merkkiset ole OK kaappeja vaikka ei mikään laatu merkki olekkaan?

Eivät.

Toinen asia. Minulla on hughes & kettner editon tube 20th anniversary 20 watin putkicombo ja ajattelin josko ostaisin siihen kaapiin, kun sattuu "ylimääräistä" rahnaa olleen. Siinä lukkee että 8-16ohmia. Minkälaisen kaapin oston tämä mahdollista?

Yleisimmät kaapit ovat juuri 8 tai 18 ohmin kaappeja.

Pistäkää linkkejä vaikka thomanilta. Liitetäänkö se combo kaappiin ihan tavallisella instrumentti piuhalla?

Ei ja ei. Pitää olla ylimenosuojattu kaiutinkaapeli.

Ja combossa on external speaker ja fx-loop send ja return liitännät, mihin kaappi liitetään? External speakeriin?

Kyllä.

Ja lopuksi olisiko tässä hommassa mitään järkeä?

Ei. Tai vähän riippuu mitä hakee.
Kassu
29.09.2004 17:33:16 (muokattu 29.09.2004 17:33:27)
Unohtakaa.
Antti1
29.09.2004 17:43:08
Eivät.

Kuinka monta Behkun kaappia olet koittanut? Mä väittäisin että paskapuhetta. Mäkään en pidä niistä halvemmista malleista, mutta se kallein on asiallinen budjettiverme.

Ei. Tai vähän riippuu mitä hakee.

Riippuu erittäin paljon mitä hakee. Jos haluaa sen 4x12" kaapin soundin, kannattaa sellainen hommata. Jos sitä ei tarvii, kannattaa vähän miettiä pienempiä lisäkaappeja.
päänahka
29.09.2004 17:43:18
Eikö esimerkiksi Behringer merkkiset ole OK kaappeja vaikka ei mikään laatu merkki olekkaan?

Hintaa ei ole paljon, eli jos siihen haluaa suhteuttaa, niin yleisin mielipide tuntuu olevan (en ole Tilastokeskukselta kysynyt) että rahoilleen saa vastinetta. Voi myös ajatella niin päin, että kun kuitenkin melko isoja rahoja tässä liikutellaan, niin kannattaa kiertää kauppoja ja valita sellainen, millä uskoo soittavansa vielä ensi vuonna.
Soolot on perseestä.
Kassu
29.09.2004 17:46:56
Kuinka monta Behkun kaappia olet koittanut? Mä väittäisin että paskapuhetta. Mäkään en pidä niistä halvemmista malleista, mutta se kallein on asiallinen budjettiverme.

No joo, paria olen kyllä kokeillu ja aika kivirekiä olivat.

Riippuu erittäin paljon mitä hakee. Jos haluaa sen 4x12" kaapin soundin, kannattaa sellainen hommata. Jos sitä ei tarvii, kannattaa vähän miettiä pienempiä lisäkaappeja.

Jos kaipaa 4x12 systeemiä voisi myös harkita jotain muuta kuin 20-wattista pikkukomboa sinne päälle keikkumaan.
Antti1
29.09.2004 17:47:15 (muokattu 29.09.2004 17:49:38)
kannattaa kiertää kauppoja ja valita sellainen, millä uskoo soittavansa vielä ensi vuonna.

Tämä on varsin totta. Mä uskon soittavani tolla mun Behringerillä vielä ensi vuonnakin. Tosin jos rikastun, mä aion koittaa vaihtaa siitä kaksi elementtiä vähän eri soundisiin, jos saisi jotain vänkää ulos. Ehkä kaksi V30:ä voisi tehdä terää.

EDIT: Jos kaipaa 4x12 systeemiä voisi myös harkita jotain muuta kuin 20-wattista pikkukomboa sinne päälle keikkumaan.

Mikä tämän pointti on? Mun mielestä toi on ihan hyvä idea. Tosin kaapin kokoa voisi pienentää vaikka 2x12" kaappiin. Sikälimikäli 4x12" kaapin elementit ovat yhtä herkkiä, kuin combon omat, antaa se kaappi 6dB enemmän äänenpainetta.
Kassu
29.09.2004 17:53:46
Mikä tämän pointti on? Mun mielestä toi on ihan hyvä idea. Tosin kaapin kokoa voisi pienentää vaikka 2x12" kaappiin. Sikälimikäli 4x12" kaapin elementit ovat yhtä herkkiä, kuin combon omat, antaa se kaappi 6dB enemmän äänenpainetta.

Unhoita. Mutta totta on, 2x12 voisi olla passeli. Vielä mittaa sen kombon ja katsoo sellaisen mallin joka näyttää hyvältä sen alla.
booster
29.09.2004 18:02:09
Yleisimmät kaapit ovat juuri 8 tai 18 ohmin kaappeja.

Tarkoittanet 8 tai 16 ohm. Minun empiirisen kokemuksen mukaan yleisin kaappi on Marshall 1960A. Siinä on sekä 4 että 16 inputit, tai sitten "puolitettuna", eli kummatkin inputit 8 ohmia, esim. stereokäyttöön.
Ostetaan:
-looppiboksi tai Line Selector
-BOSS Super Overdrive, Overdrive tai Blues Driver
Tarjoa!
Kassu
29.09.2004 18:06:52
Tarkoittanet 8 tai 16 ohm. Minun empiirisen kokemuksen mukaan yleisin kaappi on Marshall 1960A. Siinä on sekä 4 että 16 inputit, tai sitten "puolitettuna", eli kummatkin inputit 8 ohmia, esim. stereokäyttöön.

Joo. Mutta jos vahvari hyväksyy 8 tai 16 ohmia niin useimmat kaapit sopivat, koska marshallin 2x12 kaapit esimerkiksi ovat 8 ohm.
Kassu
29.09.2004 18:16:10
Jos on ostamassa kaappia soundin takia, niin ehkä niillä kaapin mitoilla ei niin väliä ole. Ulkomusiikillista skeidaa. 2x12 kaappi olis varmaan ihan sopiva ja sitä pystyy vielä liikuttelemaankin. Sopiva merkki ja malli riippuu sitten ihan budjetista.

Mutta esim. Marshallin kombolle tarkoitettuja 2x12 kaappeja pyörii suht runsaasti ihan kaupoissakin käytettynä. 1912 ja 1922.
Niskamies
29.09.2004 18:17:35
Muuten, onkos 1922:ssa ja 1936:ssa mitään mullistavia eroja, koon lisäksi? Saundillisesti siis.
Meitsi on meshissä.
Kassu
29.09.2004 18:19:19
Muuten, onkos 1922:ssa ja 1936:ssa mitään mullistavia eroja, koon lisäksi? Saundillisesti siis.

En oo tota 1922 koskaan testannut, siis soundista en tiedä.

Sisuskalut ovat kait samat.
tuluppa
29.09.2004 19:05:28

Onkoha kummatkin stereo-kaappeja?
Kassu
29.09.2004 19:06:35
Onkoha kummatkin stereo-kaappeja?

On.
mtt76
29.09.2004 19:12:55
En oo tota 1922 koskaan testannut, siis soundista en tiedä.
Sisuskalut ovat kait samat.

Celestionin G12T75:t niissä molemmissa ovat tiettävästi olleet tehtaalta lähtiessä. 1936 on suunniteltu kokonsa puolesta nupin alle, 1922 combon lisuriksi. Kaverilla oli 1936, hyvältä soundasi. Toisella tutulla 1922, tykännyt niin ikään. Vierekkäin en ole kuullut, joten soundieroista en osaa sanoa mitään.
Kassu
29.09.2004 19:14:38
Celestionin G12T75:t niissä molemmissa ovat tiettävästi olleet tehtaalta lähtiessä. 1936 on suunniteltu kokonsa puolesta nupin alle, 1922 combon lisuriksi. Kaverilla oli 1936, hyvältä soundasi. Toisella tutulla 1922, tykännyt niin ikään. Vierekkäin en ole kuullut, joten soundieroista en osaa sanoa mitään.

Yep. Molemmat toimivat stereona.

Entäs sitten tää kolmas, 1912 vai 1911? 1912 vissiin. Onkos se sitten pelkkä mono?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)