Kun on tuollainen "tavallaan" kaksitankoinen rauta, joka on tarkoitus asentaa alakautta. Kaulassa ei siis ole otelautaa, se on yhdestä palasta. Tuli sitten mieleen, että pitäisi tuo rauta suojata jotenkin liimalta, kun sitä skunkkiraitaa paikalleen asentaa. Mitä keinoja olette käyttäneet/kuulleet käytettävän? Kelmu olisi ohutta ja hätäisen näkemykseni mukaan muutenkin aikalailla täydellistä tuohon hommaan, mutta jäikö minulta jotain huomiomatta? |
En oikein ymmärrä mitä tarkkaan sanottua pelkäät... Mm. pimeää ja mörköjä. Ja sitten sitä, että liimaa menee kaularaudan kierteisiin tms. ja raudan toiminta häiriintyy. Koch varoittaa tästä, samoin Stewmacin nettisivut, joilla ohjeistetaan vastaanvanlaisen raudan asennusta. Ja sitten on vielä tämä pelko resonoinnista. Periaatteessahan tuon tyylisen raudan saa kiskottua ulos valmista kaulasta jne, eli jos ongelmia ilmenee, niin se ei ole maailmanloppu. Toinen asia on se, että jos on alunpitäen jättänyt raudasta teipit pois, niin voi olla kohtuullisen hankalaa saada ängettyä rautaa teippeineen takaisin reikään, joka on mitoitettu raudalle ilman teippejä. Ja niin edespäin. Ei oikein ajatus kulje näin väsyneenä. mutta jos halut syystä tai toisesta suojata rautaa niin sen voi vaikka yksinkertaisesti teipata maalarinteipillä. Alumiiniteippi on toinen hyvä ratkaisu. Muovikelmua en kyllä laittaisi. Muovikelmu on tietysti muovia, mutta se on myös paljon ohuempaa kuin alu- tai maalarinteippi. Mutta kait se on yksi ja sama mitä sen raudan ympärillä on. |
Mä laitoin eilen tuollasen 2-toimisen (mm. AMF:ltä saatava malli) siten, että suojasin yläpinnan ja osat sivuista maalarinteipillä. Sitten vielä öljysin kierteet ja pyörötangon, jottei niille vahingossa tursuava liima ota kiinni. Maalarinteippi on siitä mukavaa, että se liima on niin pehmiää ettei kuitenkaan estä rautaa liikkumasta. No, huomenna näkee millanen tuli. Ihanteellista mun nähdäkseni olisi teflonteippi, mutta kun se on niin jumalattoman kallista eikä sitä myydä ihan pienissä erissä. Joten täytyy pitäytyä näissä, ei niin ihanteellisissa mutta toimivissa värkeissä. Ensimmäisen kaularautani mä tein itse ja laitoin siihen kutistussukan päälle. Toimii hyvin. Juu, varmast näi, mää kysyi? |