Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sitruunaöljy
1 2
Metal God
28.09.2004 19:07:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä tollasta sopivaa sitruunaöljyä saa ostettua??
Vai kelpaako joku ruokakaupasta ostettu oliiviöljy-sitruunaöljy sekotus yhtä hyvin? Vai joku muu öljy?
 
Ruusupuuotelautaan tulisi.
 
"How much more black could this be?" and the answer is: "None ... none more black."
Miikathebest
28.09.2004 20:34:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä tollasta sopivaa sitruunaöljyä saa ostettua??
Vai kelpaako joku ruokakaupasta ostettu oliiviöljy-sitruunaöljy sekotus yhtä hyvin? Vai joku muu öljy?
 
Ruusupuuotelautaan tulisi.

 
Minä olen käyttänyt rypsiöljyä, mutta se ei kyllä tuoksu hirveän hyvälle.
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
fox
28.09.2004 21:45:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä tollasta sopivaa sitruunaöljyä saa ostettua??
Vai kelpaako joku ruokakaupasta ostettu oliiviöljy-sitruunaöljy sekotus yhtä hyvin? Vai joku muu öljy?
 
Ruusupuuotelautaan tulisi.

 
Soitinkaupasta. Ei se niin kallista oo että sen takia kannattas ruveta käyttään "korvikeaineita". Ryps-öljy juu rupee haisemaan. Kysyt soitinkaupasta Dunloppia tai Dr.Kyseriä. Kyllä sitruunaöljya saa apteekistakin...
Miikathebest
28.09.2004 21:48:19 (muokattu 28.09.2004 21:48:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitinkaupasta. Ei se niin kallista oo että sen takia kannattas ruveta käyttään "korvikeaineita". Ryps-öljy juu rupee haisemaan. ...
 
Aluksi haisee... mutta muutaman päivän jälkeen ei enää haise.
Tai riippuu siitä miten sitä käyttää...
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
samueld
28.09.2004 22:16:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitinkaupasta. Ei se niin kallista oo että sen takia kannattas ruveta käyttään "korvikeaineita". Ryps-öljy juu rupee haisemaan. Kysyt soitinkaupasta Dunloppia tai Dr.Kyseriä. Kyllä sitruunaöljya saa apteekistakin...
 
Mä olen tossa samaa mieltä. Sitruunaöljy on miellyttävän hajuista öljyksi. Sitten se on kätevässä pullossa ja tällaista. Se maksaa jotain 5-10€, mutta mulla toi pullo on nyt kestänyt 7 kepin kanssa lutraamista 3 vuotta, joten ei se vuositasolla paljoa ole. Niin, se on puolillaan nyt.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
kulmahiomakone
28.09.2004 22:50:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikinä en ole mitään öljyjä käyttänyt. RAsvaisilla sormilla olen tähän asti pärjännyt ja aion pärjätä vastakin.
 
Vakavasti ottaen: http://www.muzique.com/schem/fret.htm
 
Ehkä sitä on turhempiakin asioita kuin otelaudan öljyäminen?
 
mikasoi
29.09.2004 00:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse laitan kielten vaihdon yhteydessä rättiin hieman oliiviöljyä ja pyyhin sillä. Oliiviöljy ei käsitykseni mukaan härskiinny ollenkaan, joten hajuhaittoja ei tule. Sitä on aina saatavilla keittiön pöydällä. Kuvittelen saavuttavani saman tuloksen kuin sitruunaöljylläkin.
 
Onhan se junttia toimintaa. Kyllä se olis paljon hienompi toimitus ottaa kitaratarvikekaapista pieni sitruunaöljypullo ja kevyesti lorauttaa kirpeää tuoksua otelaudalle.
 
Go Billy, Go and drink some jarruneste.
Jiaster
29.09.2004 08:25:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Dunlopin otelautaöljypullo maksoi musakaupassa hiukan yli 5€. Siinä on vielä kätevä tuppo päässä niin ei tule turhia lotrattua sitä öljyä.
 
85423321
29.09.2004 10:06:37 (muokattu 29.09.2004 10:06:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottakaa huomioon että sitruunaöljyä kuluu myös siihen kun sitä imppailee. Se haisee hyvältä.
 
George W Bush: "I know the human being and the fish can coexist peacefully."
samueld
29.09.2004 11:58:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse laitan kielten vaihdon yhteydessä rättiin hieman oliiviöljyä ja pyyhin sillä. Oliiviöljy ei käsitykseni mukaan härskiinny ollenkaan, joten hajuhaittoja ei tule. Sitä on aina saatavilla keittiön pöydällä. Kuvittelen saavuttavani saman tuloksen kuin sitruunaöljylläkin.
 
Onhan se junttia toimintaa. Kyllä se olis paljon hienompi toimitus ottaa kitaratarvikekaapista pieni sitruunaöljypullo ja kevyesti lorauttaa kirpeää tuoksua otelaudalle.

 
Joo. Hinttimäistähän ton sitruunaöljyn kanssa on lutrata. Tosin siinä onkin sitten mun kaikki kosmetiikka.
 
Sellainen kiva ominaisuus sillä sitruunaöljyllä on, että se on helposti juoksevaa. Imeytyy nopeasti ja teklee tehtävänsä, mutta ei ole sellaista öljyisen tuntuista.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
fox
29.09.2004 12:41:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen kiva ominaisuus sillä sitruunaöljyllä on, että se on helposti juoksevaa. Imeytyy nopeasti ja teklee tehtävänsä, mutta ei ole sellaista öljyisen tuntuista.
 
Siksipä juuri se on "kivampaa" otelautaöljynä...
jami87
29.09.2004 23:27:09 (muokattu 29.09.2004 23:27:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Ryps-öljy juu rupee haisemaan...
 
Koittakaas kalanmaksaöljyä, niin ei rypsiöljyn haju enää tunnu miltään. Ja jos haette tälläistä... kröhm... extremeä tuoksahdusta kitaraanne eikä kalanmaksaöljyä ole saatavilla, on tässä korvaava vaihtoehto:
 
- osta kaupasta savusiika
- syö se sormin
- älä pese käsiäsi
- soita kitaraa
 
Näin saat kalan tuoksun lisäksi kitaraasi myös savuaromin. Niin helppoa ja vaivatonta!
 
Joo, mutta totta puhuakseni käytän otelaudan puhdituksessa hammasharjaa, talouspaperia ja oliiviöljyä.
 
I'm Rock, but I don't Roll...
kimmokel
02.10.2004 18:19:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milläs nuo vaahteraotelaudat kannattaa putsata ja kannattaako niihin laittaa jotain öljyjä?
 
Tim
02.10.2004 20:10:49 (muokattu 02.10.2004 20:11:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaahteraotelaudoissa on lakka päällä. eikä niihin mitään öljyä siksi laiteta. Lakka kun kuluu pois, niin alkaa tummua puu. En tiedä mitä niihin kohtiin laittais. Ehkä uus lakka? :)
Mulla on ainakin tosta lakatusta vaahterasta lähteny ihan kangaspalalla noi liat.
 
samueld
02.10.2004 21:34:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milläs nuo vaahteraotelaudat kannattaa putsata ja kannattaako niihin laittaa jotain öljyjä?
 
samalla aineella voi kiillottaa kuin kepin bodyakin. jos on lakka kulunut pois, niin en tiedä, miten se kannattaa huomioida.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
kimmokel
03.10.2004 20:55:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on juuri vähän kulunut parista kohtaa ja tummunut vähän.
 
Jaakko Hyvärinen
05.10.2004 14:58:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei ikuna koskaan käytä mitään öljyjä, niin mitä otelaudalle käy?
 
Ihmiset muuttuu, niin minäkin.
Spike
05.10.2004 19:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuden vuoden sisällä ei ole vielä tapahtunut mitään. Siis?? Onko tosta oikeesti muka jotain hyötyä?
 
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
kulmahiomakone
05.10.2004 19:19:31 (muokattu 05.10.2004 19:25:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei ikuna koskaan käytä mitään öljyjä, niin mitä otelaudalle käy?
 
"Ikuna" lienee niin pitkä aika, ettei moni pysty asiaan vastaamaan. 20-30 vuotta ilman öljyjä ei sen sijaan näytä tekevän otelaudalle juuri mitään, ei eeben- eikä ruusupuiselle. Itse asiassa tuo eebenpuuotelauta vuodelta 1973 näyttää ihan yhtä tuoreelta kuin 30 vuotta nuorempikin... Vanhoissa ruusupuuotelaudoissa on koloja ja naarmuja, mutta en sitten tiedä onko sillä mitään tekemistä sen kanssa, ettei niitä ole öljytty. Tuskin.
 
DIT: Tämä niinkusta subjektiivisena havaintona omista kitaroista. Aika kärkkäästi olisin valmis tekemään yleistyksiä ja väittämään, ettei noissa öljyillä tee paskaakaan, mutten taida viitsiä. Tulee vielä jollekin paha mieli. Mun mielestä tossa ekassa viestissäni olevassa linkissä on aika hyvällä suhteellisuudentajulla käsitelty tuota öljyämistä... Eihän siinä suoraan sanota, että hölmöläisten hommaa... kuitenkin neuvotaan käyttämään aineita, jotka eivät vahingoita otelautaa - jos on pakko öljytä.
 
fox
06.10.2004 00:49:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuden vuoden sisällä ei ole vielä tapahtunut mitään. Siis?? Onko tosta oikeesti muka jotain hyötyä?
 
No ei se nyt mikään sellanen "pakko tehdä" juttu ole, eikä, niinkuin Jaakko vähän aprikoi, ole välttämätön laisinkaan..Lähinnä se on sellasta "vuosihuolto"-tyyppistä. Eikä missään nimessä saakkaan ruveta sitä lautaa öljykylvettämään, se ei ole ollenkaan hyvästä sekään. Pikkusen pyyhkäisee vaikka sitä Dunloppia (jossa on se tyyny pullon suulla) lautaan kun vaihtaa kielet (jos ei oo niin pro että vaihtaa kerta viikkoon..)
Lähinnä tuon öljyn funktio on pitää se otelaudan puuaines lievästi joustavana ja mukavan luistavana, eikä niin helposti naarmuuntuvana soiton yhteydessä. Tosiaan öljykylvettää sitä lautaa ei saa missään tapauksessa, ei edes sillä sitruunaöljyllä.
Pitkän päälle soittamattoman (huom!) kitaran otelauta saattaa kuivua ja halkeilla tai muuttua "laikukkaaksi" sen kuivumisen yhteydessä - en tässä tarkoita ruusupuun ja Macassar-eebenin luontaisia värivaihteluita. Esimerkiks aikoinaan joutui joillekin kauppojen ikkunoissa pitkään kuivaneille otelaudoille pistämään tosi rotevasti öljyä, että sai jonkunmoiseen myyntikuosiin ne.. ;)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «