Aihe: mitä liimaa kitaran liimaukseen?
1 2 3
mhaimilahti
28.09.2004 17:21:14

mitä liimaa olette käyttänyt bodyn liimaamisessa ja kaulan liitoksen liimaamisessa , titebond tulee näin ensimmäisenä mieleen , mutta mistä sitä saa ostettua? Cascolta löytyy jotain vesiliukoisia puuliimoja , kokemuksia niistä?
Bomber
28.09.2004 19:17:59
Kyllähän nuo puuliimat kestää ihan hyvin...ainakin mulla. Onhan se titebond aika "varma" vaihtoehto mutta en näe syytä miksi erikeepperiä ei voisi käyttää.
" Se joka polkee paskaa ei tiiä mitään, mut se joka lopettaa sen polkemisen ei tiiä sitäkään! "
Tim
28.09.2004 20:30:44 (muokattu 28.09.2004 20:31:19)

Soitinrakentajat Amf:illa näyttää olevan kilon Titebond pullo 27e.
Miikathebest
28.09.2004 20:33:54

...en näe syytä miksi erikeepperiä ei voisi käyttää.

Näkeeköhän joku muu???
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
kato
28.09.2004 20:40:30

en näe syytä miksi erikeepperiä ei voisi käyttää.
Puusepän liima joustaa ja pitääkin joustaa, mutta soitin liima ei . Siksi Titebond.
spyykko
28.09.2004 20:48:11

Puusepän liima joustaa ja pitääkin joustaa, mutta soitin liima ei . Siksi Titebond.

No ei se Titebond mitään erikoista soitinliimaa ole, vaan amerikkalaista perusliimaa jota siellä on tehty iät ja ajat. Sen yksi hyvä puoli on että se kuivuu nopeasti, puolen tunnin jälkeen sauma kestää hyvin vaikka tasohöyläyksen. Titebondia käytän koska sitä sattui tarjoutumaan mahdollisuus ostaa suht edullisesti ilman ylimääräistä säätämistä. Sitä ennen pärjäsin Bostikin vedenkestävällä puuliimalla oikeastaan ihan yhtä hyvin.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Trebla
28.09.2004 21:06:52
Eikös se perinteinen soitinliima ole luuliima? Taitanee vain olla turhan hankalaa käyttää näihin "tököttiä suoraan tuubista"-liimoihin.
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
KeljuK
28.09.2004 21:34:20
Titebond on puuliimaa siinä missä muutkin "valkoiset liimat". Eli ei se mitään ihmeainetta ole.

Erikeeper, Timpurin puuliima(en muista tekijää, merkki on tuo) jne kuivuvat kyllä puoleen tuntiin niin että höyläyksen kestää, mutta turha niitä on kovin kiireellä puristuksista ottaa, varsinkin jos liimaa on lorahtanut vähän reilummin. Tuollainen 1h on ihan passeli aika.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
KeljuK
28.09.2004 22:36:47
Minä tein noin 15 vuotta sitten stratocasterin, ainakin siinä bodin liimaussauma nousi koholle vuosien kulttua.Sen liimasin tavallisella puuliimalla. Saa nähdä miten nyt les paulien käy,ne olen tehnyt titebondilla.

No, liimat ovat vuosien varrella parantuneet huomattavasti, tästä eräs puuseppäkin sanoi että enää ei tarvitse itse liimoja sekoitella, vaan voi ihan kaupasta käydä perusliimaa ostamassa.

Liimaussauman nousuun vaikuttaa muutkin tekijät kuin käytetty liima. Puun kosteus tärkeimpänä. Kummalliselta tuo vaikuttaa, minulla on kotona itsetehtyjä koivu, mahonki jne. huonekaluja/kaappeja jne. yli 10v. ajalta, ja liimaukset eivät ole pettäneet mistään. Ja mitään sen kummempaa kuin "purkkiliimaa" en ole käyttänyt.

Mahdollistahan toki se liiman heikkouskin on- johon taasen vaikuttaa mm. käytetty puristus, liiman levitys(oliko varmasti ihan viimeisen päälle tehty, ja riittävän nopeasti) liiman säilytys jne. jne. Eli muuttujia on paljon muitakin kuin itse liima.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
poppamies
28.09.2004 23:33:42 (muokattu 28.09.2004 23:35:53)

Titebond on hyvä mutta niin ovat monet muutkin valkoset (PVA) liimat.
Olen sanonut tämän ennen mutta sanon sen vielä kerran.
Kun aloitin soitinraketelun toistakymmentä vuotta sitten soitin Ala-Kuhan Jussille ja kysyin asiasta. Vastaus oli että kaikki hyvät puuliimat käy ja käytetäänkin...
Itse olen menestyksellisesti käyttänyt ainakin Titebondia, Bostikia ja Cascoa.
"G-strings are for strippers"
vrajala
29.09.2004 10:15:16 (muokattu 29.09.2004 11:24:25)
Yleensä puun liimauksessa käytettävät PVAc -liimat käyvät aivan hyvin, joskin mä suosisin noita kovaksi kuivuvia, kuten Titebond, Bostikin ja Cascolin D3-luokitellut. Tuo D3 kestää kuivuttuaan kosteutta alempaa D2-luokkaa paremmin. Ja vaikka epäuskoisia onkin, niin Erikeeperillä saa hyviä liimasaumoja aikaiseksi.

Osa PVA-liimoista, kuten Kiillon D3 jäävät kuivuttuaan sitkeän elastisiksi. Monessa paikassa tällainen sauma on mainio, mutta soittimissa ei välttämättä. Suurta merkitystä tällä ei ole, joskin tuon tyyppisillä materiaaleilla on värähtelyä vaimentavia ominaisuuksia. Noiden hiominen on myös joskus hieman hankalampaa kun tuo liima tukkii paperin.

Kannattaa pitää mielessä, että itse liimaa tärkeämpää on se miten liimaa. Hyvin tehty liitos on hyvä liimasta riippumatta. Ja jos liimapinnat ovat huonosti yhteensopivat tai puristusta on liian vähän, liikaa tai epäsaisesti niin liitoksesta ei tule hyvää millään liimalla. Väittäisin, että ihmisten ennakkoluulo Erikeeperiä kohtaan johtuu nimenomaan huonosti tehdystä työstä, ei niinkään liimasta.

Mä itse oon tehnyt niin, että käytän pääasiassa Cascolin polyuretaaniliimaa sellaisiin liitoksiin joita ei tarvitse koskaan purkaa ja Bostikin deekolmosta otelaudan ja kaulan liitoksiin. Tolla polyuretaanilla on pitkä asetusaika, jolloin esimerkiksi noiden moniosaisten kaulalaminaattien asetteluun on mukavasti aikaa. Polyuretaaniliima muuttuu saumasta ulos pursotessaan vaahdoksi, joka on helpo poistaa lastalla ym. kaapimalla kappaleen pinnasta. Ja tuolla saa myös hyvin nättejä, lähes näkymättömiä saumoja, mikäli pinnat ovat hyvin työstettyjä. Liima on myös erittäin riittoisaa, yhden soittimen saumoihin ei paljoa kulu. Ja sillä voi liimata muutakin kuin puuta (esim. puristimen HYVIN lujasti kiinni kitaran runkoon). Väittävät myös tuon olevan lujinta markkinoilla olevaa puuliimaa, joskaan sillä ei tässä tapauksessa merkitystä juuri ole.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Miikathebest
29.09.2004 12:27:32 (muokattu 29.09.2004 12:28:25)

http://www.kiilto.com/tuotteet/tuote.asp?id=T1030

Onko tuo kiilto 66 yleis-/puuliima hyvää kitaran rakennukseen?
Vai kannattaisiko käydä ostamassa jotain muuta samalla kun hakee hiomavälineitä?
Miika Rocks It
Safaweb
29.09.2004 12:35:28
Onko tuo kiilto 66 yleis-/puuliima hyvää kitaran rakennukseen?

Tuo on suhteellisen elastinen kuivuessaan ja kosteusluokituskin on vain D2. Joku kovempi liima voisi olla parempi.
|tilu| = nopeus
Trebla
29.09.2004 12:42:35
Entäpäs tuo Kiillon kaksikomponenttinen F3. Kuivumisaika on kylläkin vuorokausi.
Itse en ole käyttänyt, mutta isäukko joskus muinoin liimaili tuolla. Kuivuttuaan (ainakin valumat) olivat kovaa kuin pirun sarvi.
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
MPU
29.09.2004 12:56:08
Miika: Käy ostamassa Kausalan Tapetti ja Väristä Cascon viilutukseen tarkoitettua liimaa (olikohan 3211). Sitä suosittelivat Amf:llä. Kuivuu kovaksi ja liimasaumat eivät "ryömi" myöhemminkään.

Marko
miktol
29.09.2004 12:57:05
Onko tämä hyvä liimaa? :)

Timpuri Puuliima D3: Vedenkestävä sisä- ja ulkokäyttöön, parketin ja laminaatin asentamiseen. Liiman avoin aika on 10 min. Lopullinen lujuus 24 tuntia.

Tällä tuli body liimattua ja seuraavaksi olisi vuorossa otelaudan liimaus. Ilmeisesti liima ajaa asian ihan hyvin?
Miikathebest
29.09.2004 13:48:37 (muokattu 29.09.2004 13:55:31)

Miika: Käy ostamassa Kausalan Tapetti ja Väristä Cascon viilutukseen tarkoitettua liimaa (olikohan 3211). Sitä suosittelivat Amf:llä. Kuivuu kovaksi ja liimasaumat eivät "ryömi" myöhemminkään.

Marko

mainontaa... tuoltako asti pitäisi muka lähteä hakemaan...
jos nyt vaikka löytyisi sama tuote tuosta lähikaupasta.

http://www.casco.fi/_produkter/prod … e&id=1&varegruppe=Puuliimat
hoo?
Miika Rocks It
vrajala
29.09.2004 15:04:03
Kävin vilkaisemassa noita Cascolin opasteita ja siellä pisti silmään tuo öljyisten puulajien pinnan asetonipesu. Ei välttämättä mikään huono idea, joskaan en mä esimerkiksi mahongilla (joka tuolla mainittiin) ole mitään ongelmia havainnut. Mutta joskus joku puukontekijäamatööri valitteli ettei saa millään nuita öljypitoisia puita liimattua. Sanoi kokeilleensa PVA-liimojen lisäksi epokseja ja araldiittia. Mä ehdotin sille polyuretaania, tiedä sitten onnistuiko tai kokeiliko edes. Voipi olla, ettei kaverilla ollut muutenkaan tuo liimaushomma ihan hanskassa.

No, laitetaan joka tapauksessa korvan taa tuo asetonihomma. Voipi tarpeeseen joskus. Ehkä. Kenties?
Juu, varmast näi, mää kysyi?
mhaimilahti
29.09.2004 17:18:58

joo kiitoksia vastauksista , titebondia sitten tilasin ei pitäs mennä kovin metsään , kuhan saapuis vielä se liima ni vois alotella liimailemaan
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)