Aihe: Oletko analysoinut itseäsi soittajana?
1 2 3
Hohhoijaa
27.09.2004 17:37:01 (muokattu 27.09.2004 17:58:25)
Plääh...

Ainoa mitä tunnen osaavani täysin on se, että ne voimasoinnut (Kiitos Julmettu ;)) hoituu vaikka silmät kiinni.

En osaa tiluttaa ja mun soittamat soolot kuullostaa kauhialta.

Eli komppauksen puolelle kallistuu mun taidot. Rytmitajua löytyy.

Yleisesti ottaen olen ihan paska.
Kirkan paska, ei siis hai. Pastilli?
Julmettu
27.09.2004 17:53:38
Kuvaan itseäni soittajana yhdellä sanalla: LAPSI.
Julmettu
27.09.2004 17:56:29
Otanpa uusiksi, tällä kertaa vakavissani.

Elikkäs. "voima-soinnut" löytyy kuten edellisellä, vaikka silmät kiinni.
Perussoinnut osaan, vaan en osaa niitä käyttää.
Säveltäjänä joidenkin mielestä jopa hyvä.
Komppikitaristi.
En osaa tiluttaa ja jotenkuten osaan sooloilla. Ei kikkailuja...
Lähes erehtymätön rytmitaju on vahvin aseeni lähes kaikessa elämisessä...
Hohhoijaa
27.09.2004 17:59:30
Otanpa uusiksi, tällä kertaa vakavissani.

Elikkäs. "voima-soinnut" löytyy kuten edellisellä, vaikka silmät kiinni.
Perussoinnut osaan, vaan en osaa niitä käyttää.
Säveltäjänä joidenkin mielestä jopa hyvä.
Komppikitaristi.
En osaa tiluttaa ja jotenkuten osaan sooloilla. Ei kikkailuja...
Lähes erehtymätön rytmitaju on vahvin aseeni lähes kaikessa elämisessä...

Juu, tällainen minäkin olen soittajana.

Taidetaan olla samiXii ;)
Kitaravirtuaali
27.09.2004 19:30:01

No tarkennetaanpas nytten vanhaa.

Sooloilla en osaa, muutakuin soveltamalla olemassaolevia sooloja omaan tyyliini. Eipä se tilukaahaaminen ole minun nakkejani varten. Joskus tulee jotain vähän teknisempää soiteltua ja ehkä jopa täppäiltyä, mutta ihan vain omaksi ilokseni ja huonosti.

Komppi hoituu ihan kohtuullisesti, taimi vaan tuppaa eniten kusemaan. Tähän auttaa tolkuttomasti levyjen mukana soittelu. Perussoinnut ja niiden yleisimmät variaatiot löytyvät helposti, ja voimasoinnuilla kompattaessa tykkään rytmitellä soittoa plekun kanssa enemmänkin, eli riffittelylinjalle menee tämä minun soittoni.

Näppäily tuli opeteltua jotenkuten harrastuksen alkuvaiheessa, joten se sujuu joten kuten. Mukavinta onkin soitella jotain helpohkoa fiilistelybiisiä näppäillen, ja vetää kerrankin oikein fiiliksellä sen kummemmin ajattelematta. Viimeksi kun vetelin jotain ihan tajunnanvirtana ja näppäillen, löntysti kissa paikalle ja rojautti syliin. Vääränlaisiin kissoihin tehosi se.
joelizer
27.09.2004 20:37:46
Vuoden olen soittanut melkein aktiivisesti ja siihen nähden menee ihan hyvin. Voima soinnut ja soolon pätkät onnistuu. Biisejä osaan jotenkin tehdä, mutta ei ne mitään mullistavia ole. Tota nopeutta pitäis saada lisää ja pikkurilli mukaan tilutukseen, täppäyskin on vielä ihan perseestä. Ehkä sitten vuoden päästä........
"Punk Rock 'n Roll forever brothers! Stage diving motherfuckers!" Näin huusin yössä kalja kädessä, ja aamulla oli paikat kipeenä.
DJKaaos
27.09.2004 20:49:23
Valmiiksi katetusta pöydästä ammennan. Joskus sovitan vanhoja biisejä omanlaisekseni tai jotain sinne päin. Säveltää en osaa tai se ei edes kiinnosta mua. Maailmassa kun on niin paljon hyviä biisejä jo valmiiksi.

Perusrautalankajutut ja soitto kyllä sujuu ihan ookoosti.
Jos et tarvitse etkä halua jotakin, sitä on runsaasti tarjolla
Spez
28.09.2004 00:45:01
Oletko analysoinut itseäsi soittajana?

Kyllä, kerran. Se maksoi minulle useamman sata euroa kun piti ostaa uusi kitara soittomotivaation palauttamiseksi.
Jason Becker.
hognabbt
28.09.2004 10:26:02
Joo lisätään vielä yksi analyysi kaikkien muiden joukkoon.

Yksi hyvä tapa oppia skaaloja, ja ennenkaikkiaan taimingia on METRONOMI, joka on ainakin auttanut minua.

Sweepejä olis mukava osata paremmin, hallitsen ne sillee "perus komppaajaa" ehkä vähän paremmin, mutta kyllä se Yngwie M. taitaa vetää ne tupla nopeudella :D Se nyt ei olekkaan mikään realistinen tavoitekkaan mutta mutta...

Hieno tapa saada nopeutta on taas soittaa metronomin kanssa kromaattista skaalaa, eli alkaen matalalta e-kieleltä 7.8.9.10--->a kieli 7.8.9.10--->d jne. ensin alas ja sitten takaisin ylös soittaen metronomin kanssa. (Kyseinen harjoitus löytyy Dream Theaterin John Petruccin opiskeluvideolta...) Olen kyllä itse onnistunut nopeuttamaan soittoani 140bpm (4/4) --> ja nyt ollaan menossa jossain 155bpm paikkeilla(tarkoittaen että nuotteja tulee n. 600/minuutti). Petrucci tosin vetää tuon vähän päälle 200bpm että vähän sais vielä reenata :)

Yhden asian kans minkä olen huomannut on se että kannattaisi soittaa enemmän ilman säröä ym. eli perus cleanenä, silloin huomaa milloin soittaa epätarkkoja nuotteja, jotka yleensä hukkuvat high-gain soundin mukana. Tällätavalla soitosta tulisi tarkempaa kaikin puolin.

Omasta soittotaidosta vielä:
Näppäilyä en hallitse
Soinnut menee jotenkuten, mutten osaa "leikkiä" niitten kanssa, eli lisätä niihin hammereita ja pulleja ym. soitan ne yleensä ns. perus-sointuina.
Oikeankäden tekniikka on omasta mielestä suht hyvä.(poislaskien se näppäily, tarkoitan siis "plektrakättä")

Yrittelen kehitellä itseäni kokoaika pikkuhiljaa. Toivottavasti jollekin oli jotain hyötyä noista vinkeistä :)
Klovnixx
28.09.2004 11:25:17 (muokattu 28.09.2004 12:01:49)
Hieno tapa saada nopeutta on taas soittaa metronomin kanssa kromaattista skaalaa, eli alkaen matalalta e-kieleltä 7.8.9.10--->a kieli 7.8.9.10--->d jne.

Noin minäkin aika usein yritän treenata tota sweeppausta, on ihan kohtis tehokasta treeniä. Nopeutta on tullut rutkasti lisää ihan vähässä ajassa.

Vituttaa vain kun oikea käsi ei oikein pysy tuon vasemman perässä.
Tmp
28.09.2004 14:45:29
Kompata en osaa. Sooloilla en osaa. Olen helvetin hidas. Tromolopickin menee. Mulla on efektipedaaleja jota osaan polkea päälle ja myös pois.

Joskus ajattelen että mitä oikeastaan osaan soittaa ja pitää käydä miedän biisit läpi ja muistella että "tossa mä soitan tota".

Niin ja mitään klassikkoja Metallican, Led Zeppelinin, Blach Sabbathin jotain en osaa. Ihan bändin omia biisejä ja jotain muuta.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Julmettu
28.09.2004 15:46:24
Taidetaan olla samiXii ;)

Mikä wittu se on? Onko siihen hoitoa?
Hohhoijaa
28.09.2004 16:28:21
Mikä wittu se on? Onko siihen hoitoa?

Hoho ;) se on jotain teinix- kieltä. Hahaa
Keppis
28.09.2004 17:57:12
2kk olisin voinut laittaa jonkunmoisen listauksen asioista, joissa olen hyvä/huono, mutta soittotuntien jälkeen olen palannut maanpinnalle(joka on helvetin hyvä asia, koska nyt tiedän ne monet asiat joissa on paljon parantamista). En osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, opettajani tietää paremmin.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
Kukkis
28.09.2004 20:35:00
Olen hidas, mutta kankea soittaja ja olen myös huono teoriassa.
Mikä ei tapa, se vahingoittaa ainakin.
Antti1
28.09.2004 20:48:09
Ahaa... Tämä menikin näköjään gallupiksi, vaikkei se alunperin ollut ihan tarkoituksena. Itse ajattelin puhuttavan siitä analysoinnista, miten sen on toteuttanut, mitä hyötyä/haittaa siitä oli jne. Jos siitä nyt ei juttua riitä, niin jatkakaa samaan malliin. On tämä kai jossain määrin terapeuttista toimintaa. Siis omien heikkouksien tunnustaminen.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
inflames
29.09.2004 13:04:51
En tiiä oonko hyvä vai huono mutta tykkään soittaa, ja eiköhän tuo riittäne.

Aamen!
Ostetaan Roland SR-JV80-02 ORCHESTRAL laajennus
Krice
01.10.2004 12:20:36

Itse ajattelin puhuttavan siitä analysoinnista, miten sen on toteuttanut

Kuuntelemalla.
Necromuru
01.10.2004 16:47:24

Toisena päivänä sitä olisi valmis soittaan kenet vaan suohon, ja soundi on taivaallinen, toisena taas soundi karsea ja taidosta ei tietoakaan.
"Joopa joo" sano joulupukki kun lahjat loppu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)