Aihe: Huuliharppu
1 2
Pesukarhu
07.05.2003 13:57:38
Moikka!

Soittaako kukaan muu huuliharppua? Aloittelijana kaipaisin tabseja yleisesti tunnetuista biiseistä, kun tuo nuotinlukutaito on heikohko. Kirjastostakin löytyy vain muutama kirja aiheesta ja niissäkin on vain muutama tuttu biisi. Muutamat nettisivut ovat kuitenkin auttaneet minut kivasti alkuun. Jos tiedät mukavia linkkejä tai omistat tabseja, laita ihmeessä tähän foorumiin!

www.harmonicalessons.com
http://www.volcano.net/~jackmearl/songs/
http://www.jt30.com/jt30page/emelody/em1.html
noir
08.05.2003 16:38:47
Yritän kovasti ko. instrumentin alalla kehittyä kuninkaaksi, mutta itse osaan lukea nuotteja, joten...
Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin.
Joees
30.06.2003 01:14:08
www.harmonicalessons.com
http://www.volcano.net/~jackmearl/songs/
http://www.jt30.com/jt30page/emelody/em1.html

Nuo osoitteethan tulivat sopivasti. Olen menossa ostamaan tänään itselleni huuliharppua ja alan reenailemaan sitä tässä muidenkin soittimien ohella.
Groooove is in heart!
hjukke
30.06.2003 21:48:32

itsekin olen kiinnostunut. millainen harppu olisi hyvä/laadukas ja soundaisi kunnolla bluesille?
Melkein kaikilla on allekirjoitus. Minulla ei. Ja olen siitä ylpeä!
Zarmo
01.07.2003 12:41:26 (muokattu 01.07.2003 12:42:58)

itsekin olen kiinnostunut. millainen harppu olisi hyvä/laadukas ja soundaisi kunnolla bluesille?
Marine band on ilmeisesti paras. Toisaalta kaikki bluesharput soundaa aika bluesille. Tosissaan jops soittaa tarvii monta, että pystyy vetelemään eri sävellajeista ja silloin on etua, jos kaikki harput on samaa merkkiä, että niissä on samaa tatsi. Toisaalta käytössä tatsi ikään kuin löystyy. Ihan niillä halvimmilakin, vaikka Hohnerin silverstarilla pystyy ihan hyvin soittamaan.

Edit: Itse en kyllä osaa juurikaan soittaa, mutta tunnen hyvän soittajan, jolta olen tietoni ruinannut.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa.
The Boss
23.08.2004 16:37:02
Niin noista harpuista, oon miettiny hankkii semmosta ihan vaan että vois taskun pohjalla kantaa ja aina välillä soolon luritella =)

Mitäs esim. Springsteen tai Mike Monroe käyttää, onko ne semmosia mistä saa ne pianon mustat sävelet kans vai..
Missä sävellajissa kulkee?

Ja mistä saa hankittua (Helsingin ympäristö)?
Paljon maksaa?
Mikä kannattaa hankkia?

Jos ette osaa/jaksa vastata kaikkiin niin vastatkaa edes johonkin hitaasti hyvä tulee.

Niin himasta löytyy joku ikivanha kiinalainen jossa saundit on aika hirveät.
Hallelujah Rock 'N' Rollah
Mase
23.08.2004 17:29:47
Niin noista harpuista, oon miettiny hankkii semmosta ihan vaan että vois taskun pohjalla kantaa ja aina välillä soolon luritella =)

Mitäs esim. Springsteen tai Mike Monroe käyttää, onko ne semmosia mistä saa ne pianon mustat sävelet kans vai..

Kromaattisista harpuista (ne isot, missä on reunassa ylennys/alennusliipaisin) löytyy myös "mustat" koskettimet. Hatara muistikuva olisi D-harpusta esim. Brucen River biisissä.

Missä sävellajissa kulkee?
Yleisimmät harput on diatonisia ja sävellajit C,D ja A...

Ja mistä saa hankittua (Helsingin ympäristö)?
Paljon maksaa?
Mikä kannattaa hankkia?

Löytyy varmaan jokaisesta musiikkiliikkeestä hintaan 15-20e:tä. Hyvä vaihtoehto on esim. Hohnerin Marine Band tai Big river harp. Onnea valitsemallesi tielle ;)
The Boss
23.08.2004 19:27:43 (muokattu 23.08.2004 19:29:33)
Vielä sitä tiedustelisin että mikä noista on järkevin hankinta, siis C,D vai A sävellajissa kulkeva harppu?
Ja onko noi Hohnerin Marine Band ja Big river harp Kromaattisia vai diatonisia?

Kiitos, Maselle plussa!

Noin, +
Mase
23.08.2004 19:41:57
Vielä sitä tiedustelisin että mikä noista on järkevin hankinta, siis C,D vai A sävellajissa kulkeva harppu?

Mulla on itselle C- ja D-harput, A on seuraavaksi ostoslistalla. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että C-harpulla soitetaan F:stä meneviä biisejä, D:llä G:stä ja A:lla E:stä. Näin siis bluesissa ja sen johdannaisissa, poikkeuksena esim. Bob Dylan joka soittelee G-harpulla G-duurissa(mutta Bobin harpunsoittotyyliä ei välttämättä kannata matkia;) ) C- ja D-duuriharpuilla pärjää melko hyvin rokkibiisien kanssa.

Ja onko noi Hohnerin Marine Band ja Big river harp Kromaattisia vai diatonisia?

Diatonisiahan nuo ovat... Hohnerilta löytyy kromaattinen sarja nimeltään Chromonica. Lisää infoa hohnereista löytyy:
http://hohnerusa.com/harmonicas.htm

Kiitos, Maselle plussa!

Noin, +

Kiitos ;) Ja tuolta löytyy hyvää infoa aiheesta:
http://harmonicalessons.com/
The Boss
23.08.2004 20:04:57
Kiitokset. Lähenkin tästä joku päivä hampp.. ei kun siis harppu ostoksille.

Niin vielä se että miten noiden saundi(tai mikä vaan) eroaa, siis noiden kahden Hohnerin?
Mase
23.08.2004 21:11:02
Kiitokset. Lähenkin tästä joku päivä hampp.. ei kun siis harppu ostoksille.

Niin vielä se että miten noiden saundi(tai mikä vaan) eroaa, siis noiden kahden Hohnerin?

Marine bandissä on ehkä vähän pehmeämpi soundi ja sillä on helpompi bendata(ilmeisesti vähän ohuemmat kielet). Marine bandillä en ole hirveän paljon soittanut (isoveljellä on sellainen ja sitä olen joskus testaillut), mulla on Pro Harp (C) ja Big river harp (D)... ja noista omistani big river on kevyempi soittoinen ja pro harpissa on parempi/kovempi soundi(ja vaikeampi alkuun bendailla)... makuasioita, toinen tykkää äidistä ja... A-harpuksi varmaankin ostan Big river harpin, kunhan kauppaan asti kerkiän. Itselle paras vaihtoehto noista löytyy tietysti testaamalla, mutta jos ei ole aiemmin paljon soittanut, voi vertaaminen olla hivenen hankalaa. Ei noissa kuitenkaan niin paljon eroa ole etteikö kaikkien kanssa voisi ruveta treenaamaan ;)
Bluesmies
13.09.2004 17:45:10 (muokattu 13.09.2004 17:52:34)
Mase kun tuntuu tietävän näistä hommista, niin viitsisitkö selvittää tämän bendauksen tekniika, kiitos.

Tai no, eiköhän tuo kokeilemalla ala onnistua. Tajuan sen, että ilmaa pitää puhaltaa harppuun tietyssä kulmassa (kulman suuruudesta riippuu bendauksen suuruus). Jep jep, ei tartte selittää.
Uusi musiikkinäyte profiilissa.
Mase
13.09.2004 19:00:05
Mase kun tuntuu tietävän näistä hommista, niin viitsisitkö selvittää tämän bendauksen tekniika, kiitos.

Tai no, eiköhän tuo kokeilemalla ala onnistua. Tajuan sen, että ilmaa pitää puhaltaa harppuun tietyssä kulmassa (kulman suuruudesta riippuu bendauksen suuruus). Jep jep, ei tartte selittää.

Selitetään nyt kuitenkin vähän ;) Yleensä on helpompi bendata "imemällä" saatavia nuotteja. Elikkä imetään haluttu nuotti ja käännetään harppua pystysuunnassa ylöspäin, määrä riippuu sitten nuotista eli matalissa äänissä käännetään enemmän kuin korkeissa. Puhaltamalla bendausta jotkut harrastavat silleen, että peitetään kielellä osa aukosta puhalluksen aikana... harmonicalessons.comissa on hyvää juttua aiheesta.
Myydään: Inssiopiskelijalle kirjoja. Katso tori/muut.
Bluesmies
13.09.2004 19:25:44
Selitetään nyt kuitenkin vähän ;) Yleensä on helpompi bendata "imemällä" saatavia nuotteja. Elikkä imetään haluttu nuotti ja käännetään harppua pystysuunnassa ylöspäin, määrä riippuu sitten nuotista eli matalissa äänissä käännetään enemmän kuin korkeissa. Puhaltamalla bendausta jotkut harrastavat silleen, että peitetään kielellä osa aukosta puhalluksen aikana... harmonicalessons.comissa on hyvää juttua aiheesta.

Joo tänks, noin olin pitkälle sen ajatellutkin menevän. Paha vaan tuolla harmonicalessons-mestassa, ku pitää rekisteröidä, jotta näkee kuvat ym. Mutta kyllähän sieltä jotain sentään näkee.
Uusi musiikkinäyte profiilissa.
Mase
13.09.2004 20:25:09 (muokattu 13.09.2004 20:30:52)
Joo tänks, noin olin pitkälle sen ajatellutkin menevän. Paha vaan tuolla harmonicalessons-mestassa, ku pitää rekisteröidä, jotta näkee kuvat ym. Mutta kyllähän sieltä jotain sentään näkee.

Tuollainenkin kuvallinenkin saitti näytti googlella löytyvän:
http://www.harmonicaclub.com/common/note_bending_for_harmonica.htm
Aika paljon muutakin kamaa löytyi harmonica bending -haulla.

EDIT: tuollahan oli aika hyvin asiaa muutenkin, joten kannattaa käydä tsekkaamassa:
http://www.harmonicaclub.com/lessons.htm
Sivun alareunasta löytyy esim. key table, jolla voi selvittää minkä harpun tarvitsee mihinkin sävellajiin ;)
Swing
26.09.2004 14:48:35
esim. Bob Dylan joka soittelee G-harpulla G-duurissa(mutta Bobin harpunsoittotyyliä ei välttämättä kannata matkia;)

Folk-puolella on (oli) aika suosittua rämpytellä kitaraa, laulaa, viritellä huuliharppu naaman eteen siihen telineeseen, ja käyttää nimenomaan sitä harppua missä duurissa biisi menee.

Toinen asia on sitten että kannattaako matkia vai ei... ;-)
kivi
26.09.2004 16:49:21 (muokattu 26.09.2004 16:59:57)
Mase:
Nyrkkisääntönä voi sanoa, että C-harpulla soitetaan F:stä meneviä biisejä, D:llä G:stä ja A:lla E:stä.

Vai C:llä G:stä ja D:llä A:sta? Toi on vajaa skaala, mutta sillä saa ne blue notet mukaan, joille blyys ja rök perustuu.

C-harpulla soitetaan myös A- ja E-mollissa, D:llä H- ja F#-mollissa, E:llä C#- ja G#-mollissa, F:llä D- ja A- mollissa, G:llä E- ja H-mollissa jne. Eli niillä rinnakkaismolleilla vähän keskikohdan vasemmalla puolen (mulla ei oo aavistustakaan, mitä kohtia harpusta kulloinkin käytän), tai sitten vajaalla skaalalla aloittamalla keskeltä imien, ei puhaltaen.

Puhtaita duuribiisejä voi soittaa myös ihan harpun omalla sävellajilla. Silloin aloitetaan keskeltä puhaltaen. :-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mase
26.09.2004 18:21:46
Vai C:llä G:stä ja D:llä A:sta? Toi on vajaa skaala, mutta sillä saa ne blue notet mukaan, joille blyys ja rök perustuu.

Niin, noinhan se tietysti menee... oli noista kuitenkin yksi oikein eli A:lla E:stä ;) pitäis vissiin ajatella ensin loppuun ja kirjoittaa vasta sitten ;)

Tuolla http://www.harmonicaclub.com/lessons.htm keytablella voi tosi näppärästi selvitellä sävellajit positioittain esim.

C-harpulla: 1. C/Am 2. G/Em 3. F/Dm
D-harpulla: 1. D/Hm 2. A/F#m 3. G/Em
A-harpulla: 1. A/F#m 2. E/C#m 3. D/Hm
Mase
29.09.2004 08:07:59 (muokattu 29.09.2004 08:08:15)
Kiitoksia linkeistä kaikille, koitan itsekin treenailla tämän soittimen käyttöä. Liu'utukset eivät ota sujuakseen, mutta onneksi monta biisiä pystyy soittamaan ilmankin. Tuttujen biisien nuotteja saa varmaan parhaiten kirjastosta nuottikirjoja lainaamalla...

Kirjasto on hyvä paikka aloittaa ja kannattaa myös etsiä googlella tablatuureja harpulle, näyttäis löytyvän aika hyvin... Tabloja etsiessä tuli vastaan aika hyvä infopläjäys harpuista:
http://www.angelfire.com/tx/myquill/Harmonica.html
Tuon kun lukee ja ymmärtää/osaa, niin juuri muuta ei siitten harpuista tarvitsekkaan tietää ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)