Aihe: Kitara & Viritinmittari kombo
1
Aakoo
28.09.2004 10:00:13
Terve vaan!

Olen pistämässä aluilleen LP:n rakennus urakka. Pimeinä iltoina sängyssä maatessani herättelin sisäisen Pelle Pelottoman ja päähäni ilmestyi visio kitaravirittimen ja kitaran yhdistämisestä.

Eli käytännössä LP:ssähän on kitaran kyljessä (ei bodyn etuosassa, jossa on mikit yms systeemit) jonkin verran pinta-alaa, johon voisi ihan surutta upottaa jonkinlaisen viritysmittari hässäkän. Käytännössä olen ajatellut upottaa puuhun esim. 9 tai 11 lediä, jotka kertovat virityksen. Virittimen pitäisi tiesti ohittaa volume -potikat, ja toimia päälle kytkettynä aina, riippumatta siitä missä tilassa volume kitarassa on.

Tässä nyt on sellainen ongelma, että sähköinsinöörinä en tajua elektroniikasta juuri mitään, ja toisekseen kitaran rakentamisesta tajuan toistaiseksi lähes yhtä paljon.

Onko kukaan toteuttanut tuollaista ajatusta, jos on niin onko kenelläkään piirrustuksia / kuvia. Jos ei ole, niin onko ajatuksessa jotain miksi sitä ei ole toteutettu. Löytyiskö jostakin mittarille piirustuksia, vai kannattaisiko ostaa toimiva mittari ja pistää se paloiksi ja upottaa näyttö kitaran kylkeen.
M.Hanski
28.09.2004 10:20:17
Terve vaan!

Olen pistämässä aluilleen LP:n rakennus urakka. Pimeinä iltoina sängyssä maatessani herättelin sisäisen Pelle Pelottoman ja päähäni ilmestyi visio kitaravirittimen ja kitaran yhdistämisestä.

Eli käytännössä LP:ssähän on kitaran kyljessä (ei bodyn etuosassa, jossa on mikit yms systeemit) jonkin verran pinta-alaa, johon voisi ihan surutta upottaa jonkinlaisen viritysmittari hässäkän. Käytännössä olen ajatellut upottaa puuhun esim. 9 tai 11 lediä, jotka kertovat virityksen. Virittimen pitäisi tiesti ohittaa volume -potikat, ja toimia päälle kytkettynä aina, riippumatta siitä missä tilassa volume kitarassa on.

Tässä nyt on sellainen ongelma, että sähköinsinöörinä en tajua elektroniikasta juuri mitään, ja toisekseen kitaran rakentamisesta tajuan toistaiseksi lähes yhtä paljon.

Onko kukaan toteuttanut tuollaista ajatusta, jos on niin onko kenelläkään piirrustuksia / kuvia. Jos ei ole, niin onko ajatuksessa jotain miksi sitä ei ole toteutettu. Löytyiskö jostakin mittarille piirustuksia, vai kannattaisiko ostaa toimiva mittari ja pistää se paloiksi ja upottaa näyttö kitaran kylkeen.

Ihan toteuttamiskelpoinen ideahan tuo on. Jos valmiin virittimen aiot räjäyttää, voisin suositella Boss TU-2 -viritintä. Siinä on mielestäni riittävän kirkas näyttö (ledit ja 7-segment) ja mute-toiminto virittimen ollessa päällä.
Se pittee tietee!
BenGlenton
28.09.2004 10:51:01
Bossin TU-2 on vain aika hintava pedaali hajoitettavaksi.. Itse lähtisin katselemaan jotain KORGin halvempia malleja.
Niissä on viritys toteutettu vastaavaan selkeään tyyliin ledeillä.

Idea on tosissaan mainio!
http://www.supremecourtband.fi , The Point Reason Kill -EP:ltä ladattavissa kotisivuilla! MYYDÄÄN FOSTEX VC-8 ADAT-AD/DA-KONVERTTERI!
rockitsb
28.09.2004 11:34:41
Hieno idea, mutta voisi vaan olla koomisen näköistä kun pimeällä keikalla herkkää slovaria näppäiltäessä kitarassa välkkyy diskovalot. Joku kytkin olisi kiva jolla sen saisi pois päältä tarvittaessa tai ainakin ne ledit. Ja semmonen ois hieno jos ne ledit saisi jotenkin kitaran rungon sivulle, siis kun katsot kitaraa soittaessa alaspäin ne näkyy suoraan siinä. Voisi tietysti olla vaikeaa toteuttaa.?
Ei haittaa.
rockitsb
28.09.2004 13:13:06
Juuri tuota rungon sivulle upottamista olin ajatellut, yritin selvittääkin sitä ajatusta. Ja luonnollisesti on / off -kytkin pitää olla, muuten tulee turhan kalliiksi hankkia jokapäivä uudet patterit virittimeen.

Niin joo, luetun ymmärtäminen ei vaan välillä tahdo oikein onnistua täällä päässä.

Toisekseen, eikai kukaan itsään kunnioittava kitaristi soittele herkkiä slovareita ;-)

No ei tietenkään!, mutta noin niinkun teoriassa.
Ei haittaa.
Juzzu
28.09.2004 13:29:18
Mä en kyllä näe tuommoiselle yhdistelmälle käyttöä, eikös se viritin löydy kuitenkin pedaalien seasta tms. Tietenkin jos tykkää näperrellä noiden parissa niin eihän siinä, eihän tuosta kai haittaakaan ole eikä universumi tuon takia räjähdä.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)