Niin sen verran vielä tuosta teorian ja korvakuulolta soittamisen hyödystä, niin ainakin mulla itsellä tulee hieno fiilis, kun ymmärtää jonkun uuden teoria-asian tai "löytää" keinon miten soittaa joku riffi minkä on joskus kuullut. Teoria avaa monta uutta porttia kitaransoiton ihmeelliseen maailmaan. Elikkäs miten tota teoriaa voi opetella? Toi riffin löytäminenkin on siinä kun en oikein tiedä mistä biisistä niitä rupeis löytään. Mutta tässä on tullut jo ihan hirveesti kaikenlaisia hyviä vinkkejä. Kiitos jo näistä. Tietenkin lisää voi laittaa jos keksii. Älä lue historiaa.....tee sitä!! |
author 27.09.2004 17:58:20 (muokattu 27.09.2004 18:20:19) | |
---|
Elikkäs miten tota teoriaa voi opetella? Toi riffin löytäminenkin on siinä kun en oikein tiedä mistä biisistä niitä rupeis löytään. Mutta tässä on tullut jo ihan hirveesti kaikenlaisia hyviä vinkkejä. Kiitos jo näistä. Tietenkin lisää voi laittaa jos keksii. Mä olen aina tolkuttanut täällä kitaratuntien hyödyllisyydestä, asiantunteva osaa parhaiten opettaa. Mutta jos se on siitä rahasta kiinni niin monet ovat myös kirjastoista löytänyt hyödyllisiä teoriaopuksia. Itse en ole koskenutkaan mihinkään teoriakirjoihin ja ihan hyvin olen tullut toimeen muutamilla muistilapuilla ja ahkeralla opettelulla. Teoria on siinä vaiheessa mukavaa, kun sen saa siirrettyä kirjoista/muistilapuista käytännön harjoituksiin. Ja mitä tohon korvakuulolta soittamiseen tulee niin ei sekään ole loppujen lopuksi niin vaikeaa kuin aluksi kuvittelee. Teorian tuntemus on tässäkin valttina kun tietää esim. missä sävellajissa kappale menee. Tämän jälkeen melodiaa on helpompi haeskella. Tosin joissain kappaleissa ei aina mennä aivan "sääntöjen ja rajojen" mukaan. Bugger. |
Sbasisti 27.09.2004 19:11:46 | |
---|
Kitaransoitto ei enää maistu :( Sama juttu. Siksi rupesinkin basistiksi. |
Lusene 27.09.2004 20:59:05 | |
---|
No mä oon 2 vuotta käyny yksityisellä kitaran soiton opettajalla, mutta en mä siellä paljoakaan mitään teoriaa oppinut enkä uudestaan viitti mennä. Tuollanen klassisen soitto ei oikein kiinnosta. Älä lue historiaa.....tee sitä!! |
Eddie 27.09.2004 21:22:20 | |
---|
Tsekkaa täältä M-netistä Musiikin teoria ja säveltäminen osio. Sieltä löytyy kyllä tietoa, jos haluaa teoriaa opiskella. Ja teoriaa tosiaan kannattaakin opiskella, sillä jollei tunne hyvin teoriaa monet musiikilliset "ovet" jäävät kiinni. "If you like metal, you´re my friend." |
author 27.09.2004 21:40:44 | |
---|
No mä oon 2 vuotta käyny yksityisellä kitaran soiton opettajalla, mutta en mä siellä paljoakaan mitään teoriaa oppinut enkä uudestaan viitti mennä. Tuollanen klassisen soitto ei oikein kiinnosta. Kuka mistään klassisesta on puhunut. Ja jos sulla on ollut huonoja kokemuksia yhdestä opettajasta, et voi sanoa, että kaikki opettajat ovat huonoja tai hyödyttömiä. Menet sellaisen opettajan tunneille, joka opettaa sinulle mielekästä musiikkigenreä. Siis jos pidät jazzista niin menet jazz-kitaristin tunneille. Tiedän kyllä, että on olemassa niitä opettajia, jotka lyövät vaan tabit nokan alle ja sanoo, että opettele ens kerraksi. Mutta on se kumma, että viihdyit jopa kaksi vuotta tunneilla, joilla et oppinut paljoakaan mitään. Bugger. |
rattledad 27.09.2004 23:24:07 | |
---|
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
Tampio 29.09.2004 12:34:17 | |
---|
Yks mikä kans piristää kummasti, on että tonkii kaikkia vanhoja biisejä, mitä on joskus kokeillu, mutta ei oo juurikaan alkua pisemmälle päässy. Itse törmäsin äskön Troopperin tabeihin. Päätin ihan piruuttani kokeilla sitä, ja helvetti, määhän osasin soittaa sen! En mitenkään loistavasti, mutta verrattuna siihen mitä sillon joskus... Etsi siis kaikki "Stairway to Heaven":it sun muut ikuisuus projektit. On meinaan helvetin hieno tunne yhtäkkiä osata joku biisi, mitä puolisen vuotta sitten ei voinu unelmoidakkaan osata. Suosittelen! Pastilli? |
MrQ 29.09.2004 13:55:23 | |
---|
No mä oon 2 vuotta käyny yksityisellä kitaran soiton opettajalla, mutta en mä siellä paljoakaan mitään teoriaa oppinut enkä uudestaan viitti mennä. Tuollanen klassisen soitto ei oikein kiinnosta. Taidat olla hiukkasen nuori? Sanotaan näin että tulet kiroamaan itsesi alimpaan helvettin vanhempana jos skippaat klasaritunnit nyt. Sehän ei tarkoita ettetkö voisi otta myös rock/funk- tunteja nimittäin. Kyllä skaalaa pitää olla oikelta vasemmalle. |
Hohhoijaa 29.09.2004 17:03:24 (muokattu 29.09.2004 17:03:50) | |
---|
Mä käyn klassisen kitaran tunneilla. "Stairway to Heaven":it sun muut ikuisuus projektit. Mun läksynä on just toi. Edit: Eli eipä siellä tunneilla soiteta vain jotain Möözärttiä vaan myös bluesia ym. Kirkan paska, ei siis hai.
Pastilli? |
Henko 29.09.2004 19:14:02 | |
---|
Vaihda kitara vähäks aikaa sählymailaan, ni alkaa maistumaan. If it's too loud, you're too old. |
psykoosi 30.09.2004 13:16:37 | |
---|
voisko joku teistä valaista miten biisistä kuulee sen sävellajin. Mulla ei ainakaan oo vielä absoluuttista sävelkorvaa. Kun kuulen jostain uudesta biisistä jonkun sen tapaisen saundin mitä oon kitaralla soittanu niin silloin voin päätellä sävellajin, mut muuten tulee kyllä biisien päälle vedeltyä ihan korvakuulotuurilla ja sen jälkeen ehkä moodeja mukaillen. Minkä taakseen jättää sen peräsuolestaan löytää. |
MrQ 30.09.2004 13:56:32 | |
---|
voisko joku teistä valaista miten biisistä kuulee sen sävellajin. Mulla ei ainakaan oo vielä absoluuttista sävelkorvaa. Kun kuulen jostain uudesta biisistä jonkun sen tapaisen saundin mitä oon kitaralla soittanu niin silloin voin päätellä sävellajin, mut muuten tulee kyllä biisien päälle vedeltyä ihan korvakuulotuurilla ja sen jälkeen ehkä moodeja mukaillen. Heh... tuota, absoluttista sävelkorvaa ei tule ellei sitä ole. Mutta sävellajin voi oppia tunnistamaan kunhan korva harjantuu. |
author 30.09.2004 19:41:05 | |
---|
voisko joku teistä valaista miten biisistä kuulee sen sävellajin. Mulla ei ainakaan oo vielä absoluuttista sävelkorvaa. Kun kuulen jostain uudesta biisistä jonkun sen tapaisen saundin mitä oon kitaralla soittanu niin silloin voin päätellä sävellajin, mut muuten tulee kyllä biisien päälle vedeltyä ihan korvakuulotuurilla ja sen jälkeen ehkä moodeja mukaillen. Selvität korvakuulolta mitkä soinnut kappaleessa on ja sen jälkeen katsot mihin moodiin ne sopii. Eli siis vaikka soinnut G, Am, C ja Em käyvät Fryygiseen E:hen, Aioliseen A:han(Am), Jooniseen C:hen jne. Olen erittäin huono selittämään näitä asioita, näyttämällä olisi helpompaa. Toivottavasti joku teoriaguru vastaa paremmin(oikeammin) ja jollei vastaa niin kannattaa kysellä teoriapalstalta. Bugger. |
taikakameli 30.09.2004 20:39:21 | |
---|
Soita deep purplen "Black Night" paskaa |
biibob 01.10.2004 14:20:15 | |
---|
Laita itsellesi joku tavoite jota yrität saavuttaa, se antaa motivaatiota. Vaikka joku kappale, jonka haluaisit opetellat. Sitten vaan opettelet sen, jopa tuntuu mukavalta kun on jaksanut pitää itseään niskasta kiinni ja harjoitella. Tietysti jos ei halua edes koskea kitaraan, niin silloin kannattaa olla koskematta. Pidä taukoa ja katso mitä tapahtuu. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
Lusene 03.10.2004 17:14:31 | |
---|
Kiitos paljon näistä IHQuista neuvoista! Taas maittaa kitaran soitto niin kuin ennen vanhaan, ja vielä on kasa erilaisia vinkkejä käyttämättäkin. Älä lue historiaa.....tee sitä!! |
Mrezzye 04.10.2004 15:55:03 | |
---|
Kiitos paljon näistä IHQuista neuvoista! Taas maittaa kitaran soitto niin kuin ennen vanhaan, ja vielä on kasa erilaisia vinkkejä käyttämättäkin. VOITTO! Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
Sir Härö 06.10.2004 12:51:23 | |
---|
Bändi tekee tosi paljon! Itteä ei kiinnostais soitto yhtään jossei olis tota hyvää porukkaa jonka kanssa pääsee parikertaa viikossa soittelemaan ja jopa keikkojakin on ollut. Olen sitäpaitsi parhaat oppini saanut muilta jäseniltä! Basisti on avartanut mieltäni oikkeen vtusti. Rumpali on mua kehunut ja kannustanut. Leadkitaristi on saanut mut reenaamaan enemmän itsekseni. (tosin hän ei taida siitä vielä olla tietoinen) Syyttäkää sukuani!
Hulluus on periytyvää!
...niin ja justise for alll... |
Unlighted 06.10.2004 20:33:41 | |
---|
mielenkiintoista lukea miten monet kitaristit ovat ruvenneet soittamaan bassoa.. itse ostin eilen basson..ja on ainakin nyt tullut uudestaan innostus musiikkiin :) mutta kauankohan se mahtaa kestää :/ |