Martso 26.09.2004 16:15:46 | |
---|
tulpat kyllä löytyy, mutta eipä ikinä, ei ikinä tule mieleen kotona pohjia otettaessa, että pitääpä ottaa ne mukaan. reeneissä kyllä käytän, mutta sielläkin rupeaa ärsyttämään aina se on/off meininki, että nyt soitetaan minuutti (tulpat), sitten jollain tulee joku kässi jonka jälkeen puhutaan minuutti (tulpat pois).... Tämäki on oikeastaan superpöljää! :) Jos käytätte treeneissä tulppia, älkää ikinä ottako niitä kesken kaiken pois! Suuri riski saada vakavia kuulovaurioita! ...kerran meinas olla hyvä meininki, mutta... |
Härski 26.09.2004 16:17:30 | |
---|
Treeneissä käytän tulppia ja keskustelu kuuluu ihan hyvin. |
M.i.k.key 26.09.2004 16:22:09 (muokattu 26.09.2004 16:23:20) | |
---|
Aivan. Sekä artisteille vinkki. Soittakaa sillä voluumilla, kuin haluaisette kuulla ihan mitä tahansa bändiä...ilman tulppia. Tässä nyt pitää muistaa se että jos rokkibändistä on kyse, tietty äänenvoimakkuus on välttämätöntä jotta se kuulostaa oikealta (hyvältä). Esimerkiksi kitara vaikkapa kunnon Voxin läpi, ei se soundi aukea jos sitä ei luukuta riittävästi, samaten rummuissa soundi on parhaimmillaan vähän kovemmin soittaessa, tämä nyt ei tietenkään päde esim. jatsiin. Nämä perusasiat ovat siinä pohjalla mistä miksaaja lähtee rakentamaan ulospäin soundia ja balanssia. Pienissä tiloissa tämä on vaikeampaa, isoilla areenoilla helpompaa. Korvamonitorien yleistyminen parantaa tilannetta jossain määrin, kun stagevolyymi laskee, ulospäin soundi on helpommin tehtävissä. My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Oho, melkein musiikkia!? |
kivi 26.09.2004 16:32:36 | |
---|
saturnzreturn: reeneissä kyllä käytän, mutta sielläkin rupeaa ärsyttämään aina se on/off meininki, että nyt soitetaan minuutti (tulpat), sitten jollain tulee joku kässi jonka jälkeen puhutaan minuutti (tulpat pois).... Ei noin. Tulpat pistetään päähän hyvissä ajoin ennen kuin soitto alkaa (esimerkiksi kämpille tultaessa) jotta kuulo tottuu niihin, ja sitten niitä ei oteta keskustelun tai minkään muun syyn takia pois ennen kuin treenit ovat varmasti loppu. Jos et kuule keskustella tulpat päässä, sulla on liian järeät vaimennukset tai huonot tulpat. Tulppien käyttöön totutellessa suositellaan pistämään ne päähän puoli tuntia ennen metelin alkamista, että kuulo ehtii tasaantua. Kun meillä oli tuo elacin-yhteistilaus, huomasin, että monet ottivat ihan järjettömän kovat vaimennukset. Itselleni tuntuu tuo -15dB:täkin olevan liikaa, tuntuu, että kuulo olis ihan yhtä suojassa -9dB:n plugeilla, ja soundi parempi. Hyvin niistä kyllä kuuluu, kaikki tuntuu olevan balanssissa ja arvattavaksi jää vain se, soitetaanko oikeasti hilijoo vai kovvoo. |
MattiAuer 26.09.2004 17:01:53 | |
---|
Kun meillä oli tuo elacin-yhteistilaus, huomasin, että monet ottivat ihan järjettömän kovat vaimennukset. Itselleni tuntuu tuo -15dB:täkin olevan liikaa, tuntuu, että kuulo olis ihan yhtä suojassa -9dB:n plugeilla, ja soundi parempi. Eläpä Kivi leimaa perusteetta järjettömäksi sellaista vaimennusta, joka monelle toimii just passelisti. Eihän tuollainen sovi tietokirjailijan arvolle. Oletan, että viittaat minuun ainakin osittain, kun oltiin samassa sovituksessa ja mein bändiin otettiin juurikin parit -25dB:n tulpat. Kuusitulppia olin tottunut käyttämään aiemmin ja varatulppina ne on edelleen. Nykyisten tulppien vaimennus kuulostaa aika vastaavalta, saundi vaan on potenssiin seitsemän kirkkaampi eli parempi. Ehkä mulla on sitten tavallista herkempi kuulo tai ainakin kipukynnys kuulon suhteen matalalla, mutta vieläkin siinä rumpupatterin vieressä seisoskellessa joskus tuntuu vähän ilkeältä korvaan, jos ystävä yltyy oikein mäiskimään. Normaalisti soitellessa - millä volalla tahansa - homma toimii moitteettomasti. Eli kukin saa itse päätellä korvien herkkyyden, soittovolan ja aiemman tulpankäyttökokemuksen perusteella, kuinka paljon vaimennusta haluaa / tarvitsee / sietää. Järjetöntä on ainoastaan ottaa kuulopuheiden perusteella tulpat, jotka osoittautuvat itselle sopimattomiksi. Varsinkin, jos ne vaimentaa liian vähän. DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" |
Morris on acid 26.09.2004 17:13:48 | |
---|
Tottahan tuo on, että helvetin kovaa kuunneltuna musiikki kuulostaa yleensä paremmalta. Tosin kerran muinoin Samaelin keikalla Lepakossa volyymi oli sitä tasoa, että korviin särki ja hupi oli kaukana. Se pilasi kaiken. Itse olen bändissäni ainoa jäsen, joka ei käytä tulppia treeneissä. Soitto vaan kuulostaa jotenki niin löysältä kuulo suojattuna. Mene ja tiedä. |
kivi 26.09.2004 17:14:11 | |
---|
Eläpä Kivi leimaa perusteetta järjettömäksi sellaista vaimennusta, joka monelle toimii just passelisti. Eihän tuollainen sovi tietokirjailijan arvolle. Oletan, että viittaat minuun ainakin osittain, kun oltiin samassa sovituksessa ja mein bändiin otettiin juurikin parit -25dB:n tulpat. Kyllä noinkin. No, jos ne ovat teille sopineet ja käytätte niitä, niin kaikki on bueno. Tarkoitus ei suinkaan ollut leimata orkesterianne järjettömäksi, se oli vain ...öh... adjektiivi. :-) . Järjetöntä on ainoastaan ottaa kuulopuheiden perusteella tulpat, jotka osoittautuvat itselle sopimattomiksi. Varsinkin, jos ne vaimentaa liian vähän Ok. Mulle itselleni on noi -15dB:t tosi rajut, mutta tapansa kullakin. Toisaalta, mulla ei oo aiempaa rutiinia tulppien säännöllisestä käytöstä, 27 kovaäänistä rokkia sisältäneen bändivuoteni aikana en oo aiemmin tarvinnut kuin harvoin, ja silloin olen selvinnyt savukefilttereillä. Kuusitulppia olen käyttänyt kun olen halunnut nukkua keikkapaikalla melussa, ja festareilla töissä, kun on ollut pakko roikkua PA:n etuseinässä kun Metallica soittaa. :-) Että en varmaan ole oikea henkilö arvioimaan. Nyt oon kuitenkin herännyt pelastamaan kuulon, kun heinäsirkat vielä kuuluu ja korviinsa jotenkin luottaakin. Osasyynä läheisen kaverin poismeno, johon osasyynä olivat juurikin soittamalla hankitut kuulovauriot. |
käsi 26.09.2004 18:20:44 | |
---|
korvan vaurioita saa korjattua leikkauksella, tosin leikkauksen korjaus ei välttämättä ole pysyvä, ja ei tinnutusta ei saa pois. mutta jos korvasta menee esim: vasara rikki niin sen saa vaihdettua jne. ja kuulo on lähes yhtähyvä kuin normaalilla korvalla kohta ne ottaa avaimet pois |
musamies 26.09.2004 19:03:42 | |
---|
Oli aika varoittava esimerkki mitä voi tapahtua kun soitetaan liian lujaa - vai mitä? |
MattiAuer 26.09.2004 21:33:52 | |
---|
Kyllä noinkin. No, jos ne ovat teille sopineet ja käytätte niitä, niin kaikki on bueno. Tarkoitus ei suinkaan ollut leimata orkesterianne järjettömäksi, se oli vain ...öh... adjektiivi. Bändin suhteen se olisi ollutkin erittäin osuva kuvaus. Järjettömän paskojahan myö ollaan. Mutta tulppavalintani takana seison. DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" |
Mulla on ollut 25db elacinit vasta pari kuukautta ja hieman vaikea totutella siihen että soundaa niin kirkkaalle ja toisaalta jotenkin pelkää että onko vaimennus nyt näiden kanssa kunnossa mutta eiköhän se ole. Puhe kuuluu paljon paremmin läpi sekä rumpujen ja basson soundi ei mene puuroksi. Kyllä on tyhmä säästää tulpissa kun Elacinit maksavat varmasti itensä takaisin hyvänä soundina. Jos on kerran soittokamat kunnossa niin miksei antaisi niiden kuulostaa hyvältä myös omiin suojattuhin korviin? |
funkylord 27.09.2004 12:19:54 (muokattu 27.09.2004 12:21:04) | |
---|
Kuka ja millo? Panu. tossa kolmisen vuotta sitten. Taas kuoli yks entinen konsalainen. jos Taika sanoo mitään, niin se lähti tanskaan opiskelemaan ja jäi auton alle KahviKlubi #1
MEKKALA #8
K100 #4
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |