Aihe: Hommaamassa räkkiä
1
kuhta52
17.09.2004 16:39:14

Olen ajatellut enemmän ja enemmän yleistyvän keikkailun vuoksi hommata räkin nupille ynnä rensseleille. Nuppi on Hartke 3500. Millaisia asioita kannattaa ottaa huomioon räkin valinnassa ja mitä merkkejä suosittelette. Hinta ei ole niin justiinsa mutta kestävyys ja lukkojen laatu on tärkeitä kysymyksiä.

Sitten niistä rensseleistä. Olen aikonut vaihtaa Boss- BassOverdrive-pedaalini räkkiversioon ja hommata sinne sille kaveriksi ehkä viritysmittarin. Kuinka suuria käytännön- ja hintaeroja räkki- ja pedaalimalleilla on? Millaista viritysmittaria suosittelette ahkeralle keikkailijalle? Se saisi olla kohtuuhintainen, jos sillä voi riittävän hyvän saada.
Bonegrinderin "No more wasting time" MCD ulkona! www.bonegrinder.com
J.L
17.09.2004 17:18:52

Olen ajatellut enemmän ja enemmän yleistyvän keikkailun vuoksi hommata räkin nupille ynnä rensseleille. Nuppi on Hartke 3500. Millaisia asioita kannattaa ottaa huomioon räkin valinnassa ja mitä merkkejä suosittelette. Hinta ei ole niin justiinsa mutta kestävyys ja lukkojen laatu on tärkeitä kysymyksiä.

Mulla on sama nuppi ja just ostin laatikon sille. Otin varmuuden vuoksi 4 unitin kokosen vaikka nuppi on vain 2 unittia, että mahtuu kaikki rensselit ja piuhat yms mukaan. Se kannattaa ottaa huomioon. Ja sopii sitte isompikin nuppi jos vaihdan.

Tuo oli aika halpa. Luulisin että kestää ihan jees ku eihän sitä tarvi heitellä ympäri saleja..
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … hon_rack_4_he_economy_prodinfo.html
Soittelen hullua mättyä näissä: Sethery & Maple Cross
absqua
17.09.2004 18:20:56

-Kunnon uppoasennetut perhoslukot. (ei tuollaisia Thomann-halparäkkien lukkoja. T-kaupasta löytyy kunnon räkkejäkin.)
-Uppoasennetut jousikahvat oikeissa paikoissa.
-Pohjassa kumitassut.
-Sopiva koko, myös syvyyssuunnassa.
-Putkivehkeille räkkiin parempi tärinäeristys (kelluva rakenne, kalliimpi)
-Laadukas vaneri
-Hyvä työn laatu

Pääkaupunkiseudulta voin omasta kokemuksesta suositella seuraavia:
-Elitecase (edullinen, laadukas, joustava palvelu)
-CC-Case (edullinen, laadukas)
-Transit-Case (pitkä kokemus, hinnat kalliimmasta päästä)

Sitten niistä rensseleistä. Olen aikonut vaihtaa Boss- BassOverdrive-pedaalini räkkiversioon ja hommata sinne sille kaveriksi ehkä viritysmittarin. Kuinka suuria käytännön- ja hintaeroja räkki- ja pedaalimalleilla on?

Onkos tuosta pedaalista erillistä räkkiversiota edes olemassa? En ainakaan itse ole nähnyt.
Sinuna pitäisin sen pedaalin ihan sellaisenaan ja hankkisin siihen oheen virittimen ja vaikka jonkun toisen, erilaiselta soundaavan särön. (jos siis säröhommat on sun juttu).

Räkkiefektit on turhan hintavia siihen nähden että soundi rupeaa kuitenkin nyppimään jossain vaiheessa. Mutta nämä mun kommentit ovatkin patologisen räkkiefektien vastustajan mielipiteitä.

Millaista viritysmittaria suosittelette ahkeralle keikkailijalle? Se saisi olla kohtuuhintainen, jos sillä voi riittävän hyvän saada.

Bossin valkoinen stomp-box viritin (olikohan se TU-2 mallilltaan. Maksaa n.100e) on hyvä ja kestävä. Siis mikäli ei nyt ole apinan raivolla pakko saada räkkiviritintä (jota käyttäessä joutuu sitten olemaan selin yleisöön... hieno homma)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
onde
17.09.2004 23:14:02
Mun eka räkki kyseiselle vahavarille oli 5-unitin räkki!
Ei mennyt paljoo aikaa kun loput 3 paikkaa oli täynnä!
Just ostin meidän PA-kamojen räkiks EMS:n räkin jota voi laajentaa myöhemminkin jos tarvetta on!
Se on suomalainen pulju joten ongelma tilanteissa yhteydenotto on helppoo ! Jos oot joskus muksuna leikkiny legoilla, niin ei tuu ongelmaa EMS:n kans!http://www.euromodule.fi/f/index.html
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
atoni
18.09.2004 00:16:48 (muokattu 18.09.2004 00:18:06)

Olen aikonut vaihtaa Boss- BassOverdrive-pedaalini räkkiversioon...

Eli siis särövehkeilyä. Itse kyllästyin pedaalisäröjen kunnon säron puuttumiseen ja hommasin kitaraetusen säröhommiin. Pedaalisärö on enää vain wahin kaverina... Putkinupistani saan kyllä sitä murinaa, mutta tarvitsin myös sitä brutaalista supersäröä fuzzin ja "overdriven" lisäksi.

Harkitsin joko Fulltone Bassdriven (http://www.fulltone.com/), D*A*M Ezekiel 25:17:n (http://www.stompboxes.co.uk/) tai Z.Vexin Wolly Mammothin/Fuzz Factoryn (http://www.zvex.com/) hommaamista, mutta lopulta päädyin räkkipeliin (kannattaa vilkaista noita, jos säröpedaalia on hakusessa).

Otin ideaa Bigfeet nimisen käyttäjän postauksesta talkbass.comista (http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=111965) ja päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun:

Löysin tuolta torilta em. yhden ehdokaspedaalin hinnalla Marshall JMP-1 etuasteen+MIDI-pedaalin ja ostin pois. Analogiataikaa hoitaa yksi etuasteputki ja ohjelmoitavuuden mukavutta tarjoaa vehkeen digitaalisuus. Säröt toimivat sellaisenaan paremmin kuin osasin odottaakaan. Miksaan vielä SVT-nuppini etusesta puhdasta saundia siihen joukkoon Behringerin räkkimallisella splitteri/mikserillä ennen päättäriä, joten alapäätkin ovat enemmänkin kuin kunnossa. Puhtaan SVT-soundin ja "ultrasärön" vaihtelua hoidan A/B boksilla ja eri JMP-1 patcheja voin vaihdella MIDI-polkimella.

Edit: niin...Elitecase tekee loistavia räkkejä
magic
18.09.2004 17:46:12

Mun eka räkki kyseiselle vahavarille oli 5-unitin räkki!
Ei mennyt paljoo aikaa kun loput 3 paikkaa oli täynnä!

Näinhän tuo menee: itse hankin 6U räkin (SKB:n muoviräkki) ja kaikki 6U on täynnä.

Minulla tosin räkissä on kaikki erillislootia eikä nuppia joten tilaa menee enemmän mutta toisaalta on helpompaa (ja halvempaa) vaihtaa pala kerrallaan kun GAS iskee.

Komppaan muita kirjoittajia, esimerkiksi ECO-lootat T-kaupasta jossa lukot sojottavat pinnan ulkopuolella ovat aika lyhytikäisiä, upotetut lukot ja kahvat on ainoa oikea tapa.
saikkpe
20.09.2004 11:02:22

Mulla on EBS:n kaapit, joten looginen räkkivalinta Hartken vahvarille oli EBS:n 4 unittinen räkki.

Melko kallis ja painava, mutta myös tukeva ja hyvännäköinen. Istuu kaappien päälle kuin nenä päähän. Kantokahva vain on alkanut sapettamaan. Se kun löytyy ainoastaan toiselta sivulta, eli vahvaria joutuu raahaamaan yhdellä kädellä. Hartken 7000 painaa jo sen verran, että mukavampaa olisi, jos räkissä olisi uppokahvat kummallakin sivulla kaappien tapaan. Voisi aina kiusata kitaristia kantamaan toisesta päästä...
saikkpe
absqua
27.09.2004 07:48:36
Ok, kiitos kaikille. Olin jo hommaamassa itseasiassa Gatoria mutta tämän keskustelun ansiosta päädyin 4 unittiseen Transit Caseen. Hyvä on!

Teit mielestäni oikean valinnan!
Muovicaset, kuten Gator, ovat kuitenkin vain muovia, mainostettiinpa niitä kuinka kestäviksi ja ikuisiksi tahansa.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)