The Boss 23.08.2003 11:21:21 | |
---|
Mitenkäs opetella soittamaan barret samalla lailla kuin Henkka ja Springsteenkin alkuaikoina? Elikkä tyylihän on että peukalolla painetaan ala-E ja etusormella tarvittava määrä korkeimpia kieliä. Ongelmaksi muodostuu keski- ,nimetön- ja pikkusormen käyttö kun tahtovat osua korkeimpiin kieliin. Jos laittaa peukalon viimeiseksi paikalleen ei saa painettua kieltä pohjaan asti. En tiedä osaako kukaan selittää..toivotaan. Niin ja mitä apua siitä Hendrix-kikasta on? Hallelujah Rock 'N' Rollah |
Absoluto 23.08.2003 11:47:17 | |
---|
Peukalon käyttö jättää yhden sormen ns. ylimääräiseksi kun silla dempataan a-kieli ala e-kieltä painettaessa. Tässä perus henkka kikka: -7p5 -5--- -6--- -7--- -x--- -5--- Peukalolla painetaan ala e-kieli ja pikkurillilla tehdään pull-off ylä e-kielellä. Ahh! Nyt erittyy hormooni! -Raptori |
The Boss 23.08.2003 11:47:34 (muokattu 23.08.2003 11:48:57) | |
---|
Täytyykin kokeilla tota varpailla soittoa, pitääkö oolla pitkät vai lyhyet sormen kynnet? Tai hampailla. Asiallisia vastauksia pyydän. EDIT: En tarkoittanut sinua Absoluto kirjoitit sillä välin kuin minäkin. Hallelujah Rock 'N' Rollah |
Mandariini 23.08.2003 11:50:02 | |
---|
soita tää jollain muulla tekniikalla 0 1 2 3 3 1 EI se meillä niin tarkkaa ole! |
Sahanpurija 23.08.2003 12:55:05 | |
---|
Niin ja mitä apua siitä Hendrix-kikasta on? Eikös sillä pysty niin kun samaan aikaan soittamaan sen bassokielen ja sitten niitä kikkoja ylä-äänistä? Vaati kyllä kai jonkun verran harjoitusta (tai sitten olen vain huono) Perhana! Kuka vei mun kalajan?
Kyllä, olen kitaristi |
AoA 23.08.2003 13:03:20 | |
---|
Eikös sillä pysty niin kun samaan aikaan soittamaan sen bassokielen ja sitten niitä kikkoja ylä-äänistä? Vaati kyllä kai jonkun verran harjoitusta (tai sitten olen vain huono) ja eipä niitä kikkoja kovin hennolla tai varsinkaan pienellä kädellä onnistu kovin hyvin soittamaan. Easy Comes Easy Goes |
The Boss 25.09.2004 17:02:51 | |
---|
Kertokaapas nyt jotain vinkkejä tohon hommaan... Pitääkö peukaloa jotenkin venytellä, vai? Ainakin vähän hommaa auttaa kun pitää kyyynärpäätä lähempänä itseään. Hallelujah Rock 'N' Rollah |
Jäsen X 25.09.2004 19:27:38 (muokattu 25.09.2004 19:27:48) | |
---|
Kaponen kaula on avuks.. ja pitkät sormet! Jannella oli kummatkin.. "Working on a sex farm,
Trying to raise some hard love,
Getting out my pitch fork,
Poking your hay" |
zepeteus 25.09.2004 20:02:57 | |
---|
Tarvitset kapean kaulan, suhteessa sormiesi pituuteen siis, ja pitkät sormet...Juuri niin kuin Jäsen X mainitsikin. Jos peukalossa ei riitä ulottuvuutta, homma ei yksinkertaisesti toimi. Tuohon ei mitkään harkkaritkaan auta, ne sormet eivät siitä veny, jollet aio kasvaa vielä fyysisesti. Jos sormilla riittää mittaa, sitten voi harjoitella sitä koordinaatiota ihan soittamalla ja koittamalla eri kuvioita. Kannattaa huomata, että tämä touhu luonnistuu usein parhaiten seisoeltaan soitettaessa.Liikkeelle voisi lähteä vaikka sormittamalla juuri noiden barre-otteiden bassosävelen peukalolla, muuten samoin kuin normaalisti. Jimi käytti peukaloaan useasti myös liikkuviin bassokuvioihin, eli sointu pysyy samana, mutta peukalo vaihtaa 6. kielellä säveltä. Tuo, samoin kuin monet trilli, pull-off yms. sointukikat onnistuvat kyllä tiettyyn rajaan saakka ilman peukaloakin....vaatii vain jonkin tovin harjoittelua. |
rattledad 25.09.2004 21:22:10 | |
---|
tyylihän on että peukalolla painetaan ala-E ja etusormella tarvittava määrä korkeimpia kieliä Ai se on Hendrix-tyyli? Tuonhan joutuu opettelemaan mm. Grossmanin pikkauskirjoista ja jazzkitaristithan kai käyttävät paljon peukaloa koska soinnun vaihtaminen käy kätevämmin niin. Minusta kivempi tapa kuin puristaa barreesointuja, vaikka kaipa niitäkin pitäisi joskus opetella soittamaan... "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
rokkirami 26.09.2004 01:09:59 (muokattu 26.09.2004 01:14:56) | |
---|
Itse käytän peukaloa lähinnä tällaisessa perusotteessa, eikä siinä kyllä isoa peukaloa tarvitse. 5 5 6 7 x 5 Tuossa siis paksuin kieli peukalolla, kaksi ohuinta etusormella, g-kieli keskisormella ja d-kieli nimettömällä. a-kielen voi sammuttaa peukalolla. Näin pikkusormi jää vapaaksi, ja sillä voi sitten näpäytellä vaikka sus4:sia. Jimi käytti peukaloaan useasti myös liikkuviin bassokuvioihin, eli sointu pysyy samana, mutta peukalo vaihtaa 6. kielellä säveltä. Tuohon tarvitaankin jo sitten aika miehekkään kokoinen peukalo. Woodstock-levyllä muitaakseni Woodstock improvisation -nimisessä kappaleesa on tuollaista. Kuullostaa aikas hauskalta. |
Torniojaws 26.09.2004 10:53:07 | |
---|
Ranne ja pikkurillin jänne vaan niksahtelee kun noita kokeilee. "No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies"
- Charles Baudelaire |
sub zero 26.09.2004 12:15:46 (muokattu 26.09.2004 12:16:54) | |
---|
Tuohon tarvitaankin jo sitten aika miehekkään kokoinen peukalo. Woodstock-levyllä muitaakseni Woodstock improvisation -nimisessä kappaleesa on tuollaista. Kuullostaa aikas hauskalta. Foxy Ladyn riffissä voi peukalolla ottaa ne liikkuvat matalimpien kielien äänet. Se ei vaadi taitoa, mutta jos haluaa peukaloaan väkisin käytellä niin tommosissa onnistuu. What's there to live for? Who needs the peace corps? |
jpiir 26.09.2004 14:02:19 | |
---|
|
zepeteus 26.09.2004 15:40:52 | |
---|
Itse käytän peukaloa lähinnä tällaisessa perusotteessa, eikä siinä kyllä isoa peukaloa tarvitse. 5 5 6 7 x 5 Minulla ei taas peukalo riitä juuri muuhun kuin häthätää normaaliin barrettamiseen, joka käy minulta perinteisellä tavalla huomattavasti helpommin, joten ei vastaavaa hyötyä. Elikkä yllä olevassa tapauksessa nimettömän pää sammuttaa a-kielen ja pikkusormi on valmiina extra lirutteluihin. Woodstock-levyllä muitaakseni Woodstock improvisation -nimisessä kappaleesa on tuollaista. Kuullostaa aikas hauskalta. On mainio esimerkki siitä kuinka sitä voisi tehdä, jos vaan ulottuisi. Minä olen opetellut sellaisen "huijauksen", että etusormi liikkuu n. kolmen nauhavälin alalla, muun sointuotteen pysyessä vielä suurinpiirtein kasassa. Urheilua.... |
Kyllähän peukku antaa oman lisänsä koko soittohommiin. Ei vaan tosiaan(kuten jo mainittuakin...) pysty jos on liian pieni käsi. Onnex itsellä ei oo, ni pystyy pukkaan ihan normaali soitossa E:ltä ja A:lta peukulla. Suuri(...rehko?) käsi auttaa myös ylipäänsä soittamista mm jazzboxin/nylonin kans mukavasti. Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!! |
Imper 27.09.2004 01:32:37 | |
---|
Kyllähän peukku antaa oman lisänsä koko soittohommiin. Ei vaan tosiaan(kuten jo mainittuakin...) pysty jos on liian pieni käsi. Onnex itsellä ei oo, ni pystyy pukkaan ihan normaali soitossa E:ltä ja A:lta peukulla. Suuri(...rehko?) käsi auttaa myös ylipäänsä soittamista mm jazzboxin/nylonin kans mukavasti. Asiasta kukkaruukkuun: mikä on jazzboxi? Everyone is a per-son |
Setä Groove 27.09.2004 12:25:59 | |
---|
Asiasta kukkaruukkuun: mikä on jazzboxi? ...päättely on kai vielä sallittua? Suomeksi: "jazzkitara". Konnotaatioita? Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!! |
weelie 27.09.2004 14:05:24 | |
---|
Pitkät sormet auttaisi, niinku Jimillä ja Chuckilla, mutten sellaisia omista. Pikkuiset ovat. Vaimokkeella on pidemmät. Mutta kyllä mä sähkikselläni pystyn peukku-yli-sointuja soittamaan. Naikkarillani en pysty. Ja akustisia testaillessani, kaulan kokoa yleensä testaankin soittamalla jotain jatsisointuja läheltä kaulan tyveä. Esim. jotain tällaista kulkua: 11/x/10/12/11/x 11/x/9/11/11/x 10/x/9/10/11/x (tms.) Jossei irtoa, liian iso mun kouralle. Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' |
skebajaba 27.09.2004 23:06:39 | |
---|
ite kun ekan kerran sain kitaran käteen niin tullut luonnostaan tuo peukku yli ote laudan, faija aina sano et pidä se peukalo nyt siellä laudan takana, eipä pysynyt.,..=) -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?- |