Aihe: Mikä siinä on kun meluongelmaa ei saada aisoihin?
1 2 3 4 57 8 9 10 1120 21 22 23 24
musamies
22.09.2004 15:20:37 (muokattu 22.09.2004 15:21:46)
Jos jonkinlaisia äänenvoimakkuuden säätämiseksi aletaan desibelirajat on oltava järkevät siten ettei ravintolan/yleisön melu jätä alleen esiintyjiä.

Miksei se saisi jossain tilanteissa ajoittain jättääkin?
pitk
22.09.2004 21:56:20

Jos menen baariin soittamaan rokettia, niin todellakin haluan, että se kuuluu. Eri homma, jos haluaa vetää harmitonta loungea, eikä ketään voi vähenpää kiinnostaa.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Teijo K.
22.09.2004 22:06:14

Jos menen baariin soittamaan rokettia, niin todellakin haluan, että se kuuluu. Eri homma, jos haluaa vetää harmitonta loungea, eikä ketään voi vähenpää kiinnostaa.

Ja vaikka yritimme tuolla yleistä-osastolla kerätäkin adressia liian kovaäänisiä keikkoja vastaan, niin jos lipun olen musiikkiesityksestä maksanut, myös musiikkiesityksen haluan kuulla. Tämä siis ihan yleisömielipiteenä.

Raahati raahati. Ihan sivuhuomautuksena näyttää poterot aika syviltä tässä tredissä.
musamies
22.09.2004 22:11:29 (muokattu 22.09.2004 22:17:24)
Pitk: Jos menen baariin soittamaan rokettia, niin todellakin haluan, että se kuuluu. Eri homma, jos haluaa vetää harmitonta loungea, eikä ketään voi vähenpää kiinnostaa.

En näe roketin ja loungen rajaa noin jyrkkänä. Minua kiinnostaa kumpikin + monet muut musiikkityylit.

Hyvät biisit kolahtaa vaikkei ne aina tulisikaan tuutin täydeltä.

Arva: Ja vaikka yritimme tuolla yleistä-osastolla kerätäkin adressia liian kovaäänisiä keikkoja vastaan, niin jos lipun olen musiikkiesityksestä maksanut, myös musiikkiesityksen haluan kuulla. Tämä siis ihan yleisömielipiteenä.

Yritin keskustelun alkuvaiheessa ehdottaa joitain konsteja ongelman korjaamiseksi.

Olisiko yksi konsti ja jonkinlainen kompromissi, että jos on tietyn desibelirajan ylittävää musaa tiedossa, siitä pitäisi olla erilinen varoitustaulu, ettei turhaan maksa lippua konserttiin, jossa ei voi turvallisesti ilman korvatulppia olla?
LHU
22.09.2004 23:14:06
näyttää poterot aika syviltä tässä tredissä.

Asemahommavaihe selkeästi menossa tällä hetkellä....:)
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
Risto Mustalisä
23.09.2004 14:36:15 (muokattu 23.09.2004 14:37:40)

Niin no.Voisihan sitä myydä kai kuuden munan pakettia joissa on vain viisi - ajoittain...

Voi olla ,että osa yleisöstä kokisi ettei saa sitä mitä on tullut hakemaan.
Born to be wild! - paitsi kotona..
sormunen
23.09.2004 15:56:41
Raahati raahati. Ihan sivuhuomautuksena näyttää poterot aika syviltä tässä tredissä.

En mä tiedä, jos tarkoitat väittelyä tai jotain, koska eihän tässä nyt ole mitään väiteltävää toistaiseksi esitetty. Ketjun aloittaja tuntuu puhuvan, mitä sylki suuhun tuo ja häntä komppaa kaveri, joka käy jotain merkillistä ristiretkeä ja vissiin sen takia trollaa sen minkä kerkiää.

Faktat ja käsitteet taas ovat mitä ovat. Ei niissäkään ihan hirveästi ole väiteltävää. Jos joku sanoo, että metrinen järjestelmä on metrinen järjestelmä, niin voihan siihen joku sanoa, että metrikeppipellet eivät tajua, että vävypojan vaaksa sanoo muuta, mutta eipä siitäkään väitteestä juuri keskustelun pohjaksi ole.

JOS taas alettaisiin oikeasti puhua aiheesta Mikä siinä on kun meluongelmaa ei saada aisoihin?, niin siitä voisikin sukeutua mielenkiintoista. Polttomoottori taitaa olla suurin yksittäinen, globaalisti vaikuttava äänimaisemaa radikaalisti muuttanut tekijä? Olisiko silloin syntynyt äänisaaste? Vai miten äänisaaste pitäisi määritellä ja mitä sille voisi tehdä?
musamies
23.09.2004 16:05:04 (muokattu 23.09.2004 16:30:20)
Ettet vain itse puhu mitä sylki suuhun tuo?

Lähetin jo parille keskustelukaverille biisin Autumn leaves bänditreeneistä, jossa soitettiin niin, että melut oli aikalailla aisoissa (PA:na toimi kahdet stereot). Tämä kyseinen porukka oli sellainen, ettei siinä kokoonpanossa oltu ennen yhdessä harjoiteltu. Se oli ilmeisesti niin mykistävän hyvä/huono esitys, ettei kukaan ole sitä tähän mennessä rohjennut kommentoida.

Koska tiedän itse, että pystytään soittamaan paljonkin hiljempää mitä rokkibändit yleensä soittaa, niin muunlaisia väitteitä pidän lähinnä huonoina vitseinä!

Sormunen on siinä oikeassa, että myös muista asioista kuin musiikista muodostuu melua. Musiikki on kuitenkin siitä erikoinen, että siinä melu on tarkoitushakuisesti aiheutettua ja helposti säädettävissä olevaa.
Teijo K.
23.09.2004 21:49:02

En mä tiedä, jos tarkoitat väittelyä tai jotain, koska eihän tässä nyt ole mitään väiteltävää toistaiseksi esitetty.

Suurinpiirtein tuntuu tältä, melkein kuin puhuisitte eri kieltä. No, jatkakaa toki. En mie sillä sanonut.
musamies
23.09.2004 22:12:16
Suurinpiirtein tuntuu tältä, melkein kuin puhuisitte eri kieltä. No, jatkakaa toki. En mie sillä sanonut.

Olen ymmärtävinäni niin, että osalla keskustelijoista on ajattelutapa, ettei äänenvoimakkuutta ole syytä yleisestiottaen pienentää tai pienentämisestä ei ole hyötyä.

Oma ajattelutapani on, että sitä pitää pienentää turvallisiin lukemiin, voimakkuuden pienentämisestä on hyötyä ja iloa enemmän kuin haittaa. Eikä edes se ole paha haitta jos soitto ajoittain jää puheensorinan jalkoihin. Voimakkuutta pienentämällä puhuakin pystyy muutenkin kuin korvaan huutamalla.

Viikonloppuna on tarkoitus käytännössä toteuttaa maltillista äänentoistoa 50 vuotisjuhlissa. Onneksi oma bändi on myötämielinen saundinparannus- ja voimakkuudenpienentämisideoilleni.
Risto Mustalisä
24.09.2004 08:53:57
Oma ajattelutapani on, että sitä pitää pienentää turvallisiin lukemiin, voimakkuuden pienentämisestä on hyötyä ja iloa enemmän kuin haittaa.

Se "turvallinen lukema" ilmeisesti nämä erimielisyydet aiheuttaakin.

Eikä edes se ole paha haitta jos soitto ajoittain jää puheensorinan jalkoihin. Voimakkuutta pienentämällä puhuakin pystyy muutenkin kuin korvaan huutamalla.

Kyllä se minusta voi olla haittakin.Jos pikku hiprakassa oleva porukka edessäni höpöttää ja en kuule keikasta mitään niin kyllä minua ainakin ns. pännii.

Sinänsä olen ollut keikoilla joissa on esim.lavanedustalla ollut melkoinen meteli.Minun osaltani homma on aina ratkennut menemällä yksinkertaisesti kauemmas.

Ja se ,että "kaikilla rokkikeikoilla on hirveä mökä" ei ole kovin eksaktia määrittelyä.Kenen keikoilla? Minkä bändin/bändien? Minä en usko ,että on ihmistä joka kykenee kahlaamaan kaikki tämän maan rokkikeikat läpi - edes lähes kaikkia.
musamies
24.09.2004 09:19:10
Kyllä se minusta voi olla haittakin.Jos pikku hiprakassa oleva porukka edessäni höpöttää ja en kuule keikasta mitään niin kyllä minua ainakin ns. pännii.

Eihän tuollaista olekaan!

Tanssibändienkin keikoilla soi sen verta lujaa, että kyllä se puheensorinan yli kuuluu.

Tyypillinen tilanne rock keikoilla on se, ettei pysty puhumaan kuin korkeintaan huutamalla tai ehkä kansainvälisin käsimerkein.
Locrian
24.09.2004 09:24:22
Tyypillinen tilanne rock keikoilla on se, ettei pysty puhumaan kuin korkeintaan huutamalla tai ehkä kansainvälisin käsimerkein.

Nyrkki pystyssä mosh-pitissä... :-)
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmour
Risto Mustalisä
24.09.2004 14:02:18 (muokattu 24.09.2004 14:11:05)
Eihän tuollaista olekaan!

Tanssibändienkin keikoilla soi sen verta lujaa, että kyllä se puheensorinan yli kuuluu.

Sitähän tässä vähän ajoin takaa ,että desibelirajat - mikäli lakia/sääntöä asiasta sorvataan - pitää olla sellaiset ettei noin pääse käymään eli yleisön ääni ei kuulu soiton yli.Ja lienee varmaan niin ,että yleisön ääni ei ole joka keikalla vakio.Tämä tulee myös ottaa huomioon raja-arvoa mahdollisesti määritettäessä.

Näin siis jos kyseessä on lain sorvaaminen.Minusta lakia jostain asiasta ei pidä sorvata millään mutu-tuntumalla.Se on mielestäni silkkaa mielivaltaa.Jokaisen mielipide on sitten asia erikseen ja siihen on jokaisella oikeus.

En osaa sanoa.Mielestäni asiasta pitäisi tehdä puolueeton tieteelliset kriteerit täyttävä tutkimus - mikäli lakia asiasta sorvataan.Jokaisella rokkikeikalla olen pystynyt tarvittaessa keskustelemaan.Tosin harvemmin minulla siihen keikan aikana on mitään tarvetta.

Ehkä olisi myös syytä hieman tarkentaa tuota "rokkikeikkaa".Mistä artisteista on kysymys?

Yleisestikin kirjoituksistasi välittyy minulle "elitistinen" ja ylimielinen leima:"Olen klassisen musiikin kuuntelija olen ylempänä kuin te rokkimölinää kuuntelevat".

Toivon olevani väärässä.

Itse kun pidän noin karkeasti jokaisen musiikinlajin omassa karsinassaan lähinnä siinä mielessä ,että ne vaativat eri asioita tekijöiltään ja kuuntelijoiltaan.Eli koitan välttää vertailua Bachin ja Beatlesin välillä.Se on minusta tarpeetonta eikä erityisen rakentavaa.Ei sillä etteikö musiikillisten raja-aitojen kaataminen olisi aina sinällään hyvä asia.
musamies
24.09.2004 15:31:16
Yleisestikin kirjoituksistasi välittyy minulle "elitistinen" ja ylimielinen leima:"Olen klassisen musiikin kuuntelija olen ylempänä kuin te rokkimölinää kuuntelevat".

Olihan tuossa muuten asiaakin, mutta noin en ajattele. Kuuntelen ja soitan monenlaista musiikkia. Sensijaan olen huomannut, että klassinen musiikki on useimmiten saundiensa ja voimakkuutensa puolesta paremman selkeämmän kuuloista kuin "rokkimölinä".

Luultavasti joudun/pääsen huomenna itsekin soittamaan myös rokkia ja aion tästä huolimatta laittaa volat aisoihin!
porcupine
24.09.2004 15:51:41
Luultavasti joudun/pääsen huomenna itsekin soittamaan myös rokkia ja aion tästä huolimatta laittaa volat aisoihin!

Eläkeläisten sanoin: "Nyt vedetään iso vaihde pois päältä". :)
Ei kukaan, tai kun kerran kaikki muutkin. -Tommi Liimatta
musamies
24.09.2004 19:48:13
Eläkeläisten sanoin: "Nyt vedetään iso vaihde pois päältä". :)

Bänditoverit sanoi, että pitäs ohjelmistoon ottaa myös "Born to be wild"!

Siihenhän mä voin kehitellä räyhäkkään urkuosuuden...
Dumb
26.09.2004 18:27:27

Eikä edes se ole paha haitta jos soitto ajoittain jää puheensorinan jalkoihin.

On pakko sanoa tähän väliin, että minua tuo ainakin haittaisi paljonkin. Jos minä menen katsomaan jotain rokkikeikkaa (esim. Apulanta, Niskalaukaus, Kotiteollisuus, tmv suosikkini), olisin hyvinkin ns. "kyrpä otsassa" jos yleisön mölinä peittäisi soiton alleen. Muutenkin fiilikseen pääseminen vaatii kunnon äänenvoimakkuutta, ainakin minun tapauksessani (siksi tilaisuuden tullen kuuntelen autossa ja kotonakin musiikkia erittäinkin lujaa). Ei siksi, etteikö musiikki itsessään riittäisi, mutta jos ette asiaa tajua, niin olkaa tajuamatta, minä olenkin vain teini joka tykkää kuunnella angst-musaa täysillä.
musamies
26.09.2004 18:50:19 (muokattu 26.09.2004 18:51:00)
Mistähän johtuu, että on olemassa kuitenkin sellaisiakin konsertteja, joissa ei ole kova voimakkuus ja yleisö ei peitä soittoa mölinällä?

Liiallinen mölinä yleisön taholta on dorkaa käytöstä tai bändi on ehkä väärässä paikassa soittamassa. Ymmärrän, että lätkäpelissä saatetaan huutaa katsomassa pää punaisena, mutta korkealaatuista musiikkia kuunnellessa en sellaista ymmärrä.

(siksi tilaisuuden tullen kuuntelen autossa ja kotonakin musiikkia erittäinkin lujaa)

Monesti nuorisolla on tapana ajella autolla ja kuunnella tuminamusaa näytösluontoisella voimakkuudella (kuin joku soidinmeno). Itse laitan mieluummin YLE:n ykkösen, ruotsinkielisen kanavan tai Groove FM:n päälle ja kuuntelen tasokasta musiikkia niin, että edes mummot ei kauhistu meteliä.

Mikäpä olisi mukavampi elämys kuin ajella syysyössä autolla ja kuunnella leppoisaa pehmeää jazzia radiosta!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)