Aihe: Bassonsoiton harjotteluun kitara?
1
black moon
26.09.2004 17:38:35
Otsikko kuulostaa hölmöltä mutta anyways..
Kysyin tosta yheltä kitaristiserkulta, että mitä mun kannattais ostaa basson harjotteluun, esim minkälaiset kamat, niin se suositteli kitaraa,koska kun sitä soittaa, oppii soittamaan myös bassoa.Ja sanoi että basson soittamisessa itekseen ei oikeen ole mieltä. Kannattaisiko mun siis ostaa joku kitara ja opetella sillä soittamaan, vai ihan basso?
Johannes_t
26.09.2004 18:07:55

Kysyin tosta yheltä kitaristiserkulta, että mitä mun kannattais ostaa basson harjotteluun, esim minkälaiset kamat, niin se suositteli kitaraa,koska kun sitä soittaa, oppii soittamaan myös bassoa.

Tottakai. Vähän kuin polkupyörää ajamalla oppii käsittelemään moottoripyörää ja leffoja katselemalla tulee ihan päteväksi ohjaajaksi, ihan itsestään selväähän se on.

Serkullesi voit ostaa lahjaksi sellaisen CD-levyn, joka sisältää musiikkia.
omarklah
26.09.2004 18:08:33

Kannattaisiko mun siis ostaa joku kitara ja opetella sillä soittamaan, vai ihan basso?

Osta basso ja pikkustyrkkari.
Kyseessä on kuitenkin kaksi eri sotinta.
Tää sit sanois tälleen...
mr.bungle
26.09.2004 18:33:22

Kysyin tosta yheltä kitaristiserkulta, että mitä mun kannattais ostaa basson harjotteluun, esim minkälaiset kamat, niin se suositteli kitaraa,koska kun sitä soittaa, oppii soittamaan myös bassoa.Ja sanoi että basson soittamisessa itekseen ei oikeen ole mieltä. Kannattaisiko mun siis ostaa joku kitara ja opetella sillä soittamaan, vai ihan basso?

Osta uusi serkku.
ja tämä on siis totuus
willie
26.09.2004 19:22:09
Serkkusi on nyt huijannut sua, vetäse sitä turpiin....

Kitara ja basso on kyllä sen verran eri soittimet, että jos mielesi tekee basistiksi, osta basso. Basso on hieno soitinvalinta !
Basisti, melkein 50v.
Karlsson
27.09.2004 08:24:16
Basso on hieno soitinvalinta !

Eiku paras!

Tää pitäis muuten melkein olla pysyvänä. Kuitenkin sen verran yleinen (harha)käsitys tuo bassonsoiton helppous on.

Täytyy tunnustaa että allekirjoittanutkin aikoinaan valitisi basson kitaran sijasta koska "vähemmän kieliä = helpompi soitin". Nykyään taas sanat "helppo" ja "bassonsoitto" samassa lauseessa saa minut tihrustamaan itkua. Mä oon nii herkkis.
Mersukuski
paavi
27.09.2004 10:10:01
Heh. En keksinyt enää mitään parempaa vastausta kuin mitä täällä jo on. Toi uuden serkun ostaminen varsinkin kuulosti hyvältä.

Joo, itse kyllä kannatan sekä sähköbasson että akustisen kitaran ostamista samaan aikaan. Jos et siis vielä osaa kitaraakaan soittaa, kyllä mielestäni on erittäin suositeltavaa opetella sekin samalla.

Eli pelkästään kitaraa soittamalla ei basistiksi tulla, mutta se auttaa hahmottamaan musiikkia ja bändisoittoa laajemmin sekä kehittää motorisia taitoja muutenkin. Lisäksi akustisen kitaran soittotaidosta on paljon iloa kaikenmaailman kaveriporukoissa. Biisejä on vaikea tehdä tai hahmottaa pelkän basson kautta.
täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua)
Johannes_t
27.09.2004 13:43:54

pelkästään kitaraa soittamalla ei basistiksi tulla, mutta se auttaa hahmottamaan musiikkia ja bändisoittoa laajemmin sekä kehittää motorisia taitoja muutenkin.

Tähän tarkoitukseen suosittelen e r i t t ä i n lämpimästi pianoa. Paitsi motorisiintaitoihin suosittelen pleikkaria.
Ylläri
27.09.2004 14:13:59 (muokattu 27.09.2004 14:15:23)
se suositteli kitaraa,koska kun sitä soittaa, oppii soittamaan myös bassoa.

Ettei vaan serkullasi sattuisi lojumaan nurkissa jotain jämäkitaraa, josta se haluaisi päästä eroon...;-)

Ja sanoi että basson soittamisessa itekseen ei oikeen ole mieltä.

Ei siinä varmaan olekaan - kitaristin näkökulmasta katsottuna. Eipä rumpujenkaan soittaminen yksinään tunnu minusta järjelliseltä touhulta. Ei-musiikillisten ihmisten mielestä kaikki soittimet ovat yhtä älyttömiä. Mutta oma soitin on oma soitin ja se kyllä tekee itsensä mielekkääksi, älä siitä huoli.

Ja miksi sitä bassoa pitäisi soittaa itsekseen? Bändiä pystyyn mahd. pian vaan niin koko soittoharrastus saa aivan uusia ulottuvuuksia. Ja vaikka treenaisit itseksesi, ei sinun toki tarvitse soittaa yksin: levyjen mukana soittaminen on hyvää ja mukavaa treeniä.

Eli eikun bassokauppaan. Siinä vaiheessa kun bändikuviot tulevat mukaan tarvitset sen kumminkin - kitaralla soitetut bassokuviot eivät silloin paljon lämmitä. Toki jos rahaa kunnollisen (tsekkaa tältä palstalta aikaisempia "eka basso"-keskusteluja) basson oston jälkeen jää johonkin halpaan akustiseen kitaraan, niin siitä vaan. Kaikki tieto ja taito on plussaa, mutta first things first!
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
rattledad
27.09.2004 17:12:52

se suositteli kitaraa,koska kun sitä soittaa, oppii soittamaan myös bassoa.

Kyllä kai bassoa oppii soittamaan vaikkei osaisikaan soittaa kitaraa - ei se niin paljon vaikeampi ole ;)

Ja sanoi että basson soittamisessa itekseen ei oikeen ole mieltä.

Siis itsekseen harjoittelussa ei ole järkeä? Ei kai sitä kitaraakaan opetella pelkästään bänditreeneissä soittamaan?

Kyllä kitaralla voi soittaa bassolinjoja ja bassolla melodioita (eikun Donna Lee työn alle).

Basson soitossa kuitenkin on tärkeää myös oppia kuulemaan sitä, tottua basson äänialaan ja saada tuntuma soittimeen: hyvä 'akustinen' soundi ja oppia hallitsemaan nuottien kestot demppaamalla. Näitä ei oikein kitaralla opi.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
pikkupeikko
10.10.2004 15:13:17

juu...niin kuin täällä on jo todettu että eipä kitaraa soittamalla basistiksi tulla.

itse olen aloittanut kitaralla, ja sitten ostin basson kun päätin ruveta basistiksikin. ajattelin että helppoahan se on kitaran jälkeen. ajattelinpa väärin.

suunnilleen ainut minkä sitten osasin oli kaulan tunteminen ja plektran käyttö. että paljon on saanut opetella. eli jos bassoa haluat soittaa, niin ostat tietenkin basson.
Koskaan ei voi mennä niin paskasti, ettei siitä positiivisesti ajattelemalla voisi tehdä paskempaa.
Listen
12.10.2004 11:09:34
Aloittelijat-puolella oli taannoin ketju aiheesta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=66286&o=0
Karlsson
18.10.2004 08:32:29
Heh, tsiikatkaapa uusimmasta bassplayerista Lemmyn haastattelu ja ihan viimeset pätkät...

(ulkomuistista): "Learn guitar first and you´ll know how to play bass"
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
beorn
28.10.2004 15:08:09

Ei ehdottomasti kannata kitaralla harjotella basson soittoa! Nehän on jo fyysisestikin kaksi aivan eri soitinta. Ja kun soittamaan vähän oppii, niin kyllä sillä bassollakin saa mielenkiintosia kuvioita soiteltua...
All men play on ten!
Maisteri
28.10.2004 15:52:02
Joo, itse kyllä kannatan sekä sähköbasson että akustisen kitaran ostamista samaan aikaan. Jos et siis vielä osaa kitaraakaan soittaa, kyllä mielestäni on erittäin suositeltavaa opetella sekin samalla.

Eli pelkästään kitaraa soittamalla ei basistiksi tulla, mutta se auttaa hahmottamaan musiikkia ja bändisoittoa laajemmin sekä kehittää motorisia taitoja muutenkin. Lisäksi akustisen kitaran soittotaidosta on paljon iloa kaikenmaailman kaveriporukoissa. Biisejä on vaikea tehdä tai hahmottaa pelkän basson kautta.

Juu, molemmista taidoista on rutkasti hyötyä, ja molempien soitannan jonkinasteista opettelemista suosittelen, koska lähisukulaisia ovat. Itse kyllä aikoinani yläasteiässä opettelin bassottelua kotona akstisella kitaralla basson puutteessa. Koulu oli ainoa paikka jossa bassoon pääsi käsiksi. Ei mutta nimenomaan bassonsoiton ja sen tekniikoiden opetteluun suosittelen kuitenkin bassoa ja nimenomaan sen hankkimista, koska soitinten luonteessa ja soitannassa on kuitenkin sen verran rutkasti erojakin.

Kitaraakin (akustista lähinnä) tulee siis soiteltua rutkasti kotona. Itseasiassa selkeästi enemmän kuin bassoa. Sävellystyö ym. musiikkikokonaisuuksien hahmottaminen on nimenomaan helpompaa ja mielekkäämpääkin kitaralla, IMO. Tämä toki näkyy jonkinasteisina puutteina bassotekniikoissa (eritoten sormiteku), ja ainahan "pitäisi" treenata enemmän ja enemmän, eritoten sitä "leipäinstrumenttia". Silti kuitenkin tarvittava itsensä ilmaisun taso on löytynyt tarvittaessa...

Jonkinlaisena yhteenvetona tästä epäselkeydestä vaikkapa seuraavaa; että bassoa oppii soittamaan vain bassoa soittamalla, mutta lähisukulaisensa kitaran hallinta tukee bassottelua, ja toisinpäin, joten molempien taitojen opettelu erittäin suositeltavaa, IMO.
Johannes_t
28.10.2004 16:09:51

Sävellystyö ym. musiikkikokonaisuuksien hahmottaminen on nimenomaan helpompaa ja mielekkäämpääkin kitaralla, IMO.

Säveltämisen hoidan joko kitaralla, pianolla tai bassolla. Bassolla säveltämisen etu on siinä, että biisi saa valmiin idean rytmistä ja dynamiikasta. Riffeihin pohjautuvassa musassahan homma onkin se ja sama.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)