Aihe: Autocadi kuvia 1 | |
---|---|
![]() 26.09.2004 00:19:54 | |
Sattuiskohan herrasväeltä löytymään erinäisistä soittimista autocad muotoon väännettyjä kuvia. Olisin kiinnostunut lähinnä LesPaul ja Explorer malleista.. Muutkin mallit ovat toki myös tervetulleita. Tarkoitus olisi tässä kuluvan syksyn aikana ruveta rakentamaan jonkinlaista soitinta ja nuo kyseiset mallit sekä Randy Rhoads ovat malleina. Randysta olenkin jo piirtänyt 3d kuvat ja jos jotain sattuu kiinnostamaan minkä näköinen tuotos siitä tuli niin kuvat löytyy osotteesta www.kolumbus.fi/ezki82 Ihminen joka on ruvennut soittamaan kitaraa, on löytänyt elämän tarkoituksen! | |
![]() 26.09.2004 11:25:13 | |
Itse asiassa olen just tässä, kun ehtis, väsäilemässä .dxf:ää puoliakustisen Les paulin rungosta ja ihan omiin tarkoituksiin, ei mitäään kunnon piirustuksia siis. Vaikka tokkiinsa mikäs estäisi jatkamasta siitä kunnollistakin mutta kun ei mulla ole itsellä tarve kokonaisiin piirustuksiin. Mutta se on vaan niin mukava tehdä koneella kunnon piirustukset (mihin kohtaan nyt on tarvis) ja tulostaa ne sitten 1:1, helepottaa kovasti sitten puun päälle piirtämistä. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 26.09.2004 12:52:05 | |
Mäkin mallinsin Catialla kaverille tehtävän ML:n kloonin, mutta puolitiehen jäi noiden piirustusten teko. Niitä kun ei itse tehdessään välttämättä kaipaa, vaan rungon ja lavan sapluunat riittävät ihan hyvin. Ja sitäpaitsi catian *.dxf -kääntäjä ei ole kovinkaan kummoinen, joten kuvat joutuu tekemään käännöksen jälkeen osin uudestaan. Niin ja se malli ei ollut aivan 1 yhteen, vaan pieniä poikkeamia alkuperäiseen oli kyllä. Se kun tehtiin valokuvien pohjalta ja mitoitettiin silleen sopivaksi. Yllättävän haastavaa puuhaa... Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 26.09.2004 13:22:26 | |
www.mimf.com :in library osiossa on '59 les paul template. pitää rekisteröityä, että tonne pääsee. (ilmanen) | |
![]() 27.09.2004 07:27:38 | |
Ja sitäpaitsi catian *.dxf -kääntäjä ei ole kovinkaan kummoinen, joten kuvat joutuu tekemään käännöksen jälkeen osin uudestaan. Voihan Catia4:lla tehdä suoraan .dwg:kin... Mulla ei ongelmia ole tuossa, kun ei varsinaisesti ole tarvetta saada Catialta .dxf:ä vaan saisi lähtökohdaksi edes jonkun kohtuullisen .dxf:n. Tai voishan sen kitaran tehdä sitten Catia5:kin vimosen päälle nätisti, mutta lisäarvon kanssa on sitten niin ja näin. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 27.09.2004 15:36:53 | |
Tai voishan sen kitaran tehdä sitten Catia5:kin vimosen päälle nätisti, mutta lisäarvon kanssa on sitten niin ja näin. Vitosella mä sen teinkin. Ensin 3D-mallit ja sitten kuvat niistä. Mä oon jo sen verran tottunut tuohon kolomedeehen, että tuo on mulle helpompi tapa kuin pelkkien kaksulotteisten kuvien teko. Itseasiassa rupesin taas eilen tohon hommaan, kun täytyy pikkuveljelle Explorerin runko tehdä. Se on aika simppeli mallinnettava ja kun tekee kerralla kunnon mallin, niin ei tartte sitten tekovaiheessa enää miettiä niin paljoa. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 27.09.2004 17:02:17 | |
Vitosella mä sen teinkin. Kah, no mehän voitaisiin varautua siihen että tulevaisuudessa voitais vaihdella noita vitosen modeleita keskenään. Ehkä saadaan vaikka kunnon kirjasto sitten niistä aikaiseksi :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 27.09.2004 23:10:36 | |
Kah, no mehän voitaisiin varautua siihen että tulevaisuudessa voitais vaihdella noita vitosen modeleita keskenään. Joo! Mulla on keskeneräinen ML, explorerin alku, sohvapöytä, muutama kaulan raakile, yks ovi sekä meidän parvekkeen malli (älä kysy). Niin ja suht tarkka malli Floyd Rosen lukkosatulan rungosta. Onx vaihtureit? Eix? Miksei? X? Ei vaan, kyllähän nuo ton tyyppiset softat ihan näppäriä on (tai no, Catiaa ei oikeastaan voi kyllä näppäräksi sanoa) mutta on yllättävän vaikeaa tehdä edes hyvän näköisiä kitaramalleja noilla. Niistä kun puuttuu nämä "otetaan tuosta pieni siivu" ja "vedetään tosta sillee loivasti kaartaen" käskyt kokonaan. Mä joskus kloonasin sen McNaughtin pitkäsarvisen mallin rungon AutoCADilla. Sinne kun saa tuoda taustakuvan, jonka voi skaalata sopivan kokoiseksi. Sitten vaan splinellä seurataan reunoja ja voilá. En mä silti sitä kloonia piirtämishommaa pidemmälle vienyt. Ajattelin, että pitäkööt mies mallinsa. On se sen eteen töitäkin tehnyt. Mähän teen, tietysti, paremman, hienomman ja upeemman. Juu! Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 28.09.2004 07:00:22 | |
Niistä kun puuttuu nämä "otetaan tuosta pieni siivu" ja "vedetään tosta sillee loivasti kaartaen" käskyt kokonaan. Kyllähän vitoseen saa oikein vimosen päälle pintamallinnusmokkulat ja vakionakin pintamallinnusta löytyypi - kun osaisi vain käyttää. Kyllähän vissiin lähes kaikki autotehtaat Fordia lukuunottamatta käyttävät Catiaa, joten kyllä sieltä niitä ominaisuuksia löytyy. Mutta toisaalta, onhan tuo automuotoilu mennyt taas kulmikkaammaksi Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 28.09.2004 11:38:40 | |
J: Kyllähän vissiin lähes kaikki autotehtaat Fordia lukuunottamatta käyttävät Catiaa, joten kyllä sieltä niitä ominaisuuksia löytyy. Eikös Dassault kehittänyt Catian käytettäväksi Mirage-hävittäjän suunnitteluun kun markkinoilta ei valmiiksi riittävän hyvää softaa löytynyt. Eli luulisi sillä nyt kitarankin syntyvän. Mutta joo, munkin SolidWorksillä tehdyt kitaramallit ovat jääneet jokainen jostain kohdasta kesken kun aika (tai rehellisesti sanoen taidot) ovat loppuneet vaikeiden muotojen kanssa kesken. Työnantajakaan ei ollut kauhean innostunut kun ehdotin josko mut passitettaisiin pintamallinnuskurssille firman piikkiin, työhommat kun ovat tätä normaalia suoria viivoja ja niitä yhdistäviä ympyränkaaria -akselia. :-) Tosin, mitä väliä onko kannen kaaret mallissa nyt ihan justiinsa kun käsipelillä ne tulisi kuitenkin valmistettua. Eri juttu jos yrittäisi tehdä hommia jollain viisiakselisella NC-koneella. VR: Joo! Mulla on keskeneräinen ML, explorerin alku, sohvapöytä, muutama kaulan raakile, yks ovi sekä meidän parvekkeen malli (älä kysy). Niin ja suht tarkka malli Floyd Rosen lukkosatulan rungosta. Onx vaihtureit? Eix? Miksei? X? Vaihdan sohvapöydän 2750x600 työpöytään ja parvekkeen makuuhuoneeseen (kalustettu), edellyttäen että keksitään joku tiedostomuoto millä noi siirtyvät toimivina Catiasta Solidiin ja päinvastoin. Ja saattaisi mua kiinnostaa yhtä bassorojektia varten tuo Explorerikin. VR: Niistä kun puuttuu nämä "otetaan tuosta pieni siivu" ja "vedetään tosta sillee loivasti kaartaen" käskyt kokonaan. Ei oo ihme että esim. autotehtaat tekevät pintapeltien lopulliset mallit 3D skannerilla puu/vahamalleista, juuri siksi että pieni viilaaminen on helpompaa tehdä tietokoneen sijasta kirjaimellisesti viilalla. VR: Mä joskus kloonasin sen McNaughtin pitkäsarvisen mallin rungon AutoCADilla. Sinne kun saa tuoda taustakuvan Eikö tuo onnistu Catiallakin? SW:n saa ainakin tuoda sketsitilaan taustakuvia. Joo, alkaa olemaan soitinrakennus taas keskustelusta aika kaukana ;-) Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 28.09.2004 12:01:29 | |
Eikös Dassault kehittänyt Catian käytettäväksi Mirage-hävittäjän suunnitteluun kun markkinoilta ei valmiiksi riittävän hyvää softaa löytynyt. Eli luulisi sillä nyt kitarankin syntyvän. Niinpä. Ja tuossa viereisellä näytöllä on taas tuloillaan 40 tonnia rautaa Catian avustuksella, niin miksei sillä nyt muutamaa kiloa kitaraa voisi tehdä. Joo, alkaa olemaan soitinrakennus taas keskustelusta aika kaukana ;-) Tarkoitus pyhittää keinot :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 29.09.2004 17:35:26 | |
http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/ tätä ei taidettu vielä mainita, eli harrastelijoiden väsäämiä piirrustuksia yleisimmistä malleista. Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety. | |
![]() 29.09.2004 18:21:13 | |
Kyllähän vitoseen saa oikein vimosen päälle pintamallinnusmokkulat ja vakionakin pintamallinnusta löytyypi - kun osaisi vain käyttää. Kyllähän vissiin lähes kaikki autotehtaat Fordia lukuunottamatta käyttävät Catiaa, joten kyllä sieltä niitä ominaisuuksia löytyy. Juu, tiedossa. Mulla on kotonakin aika lailla noita ekstroja, mutta kun ei riitä aika eikä viitsimys noihin perehtymiseen. Ja loppujen lopuksi omaan tarpeeseen ei noita tarkasti mallinnettuja pintoja tartte. Mä, niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, pystyn kyllä hahmottamaan kitaran muodot ilman kymmenen tuhannen euron lentokoneensuunnitteluohjelmistoa. Oon vaan aika jehu! Eiks jee? Lähinnä tota kaipaisi siihen että voisi sillee visuaalisesti kypsytellä eri malleja sillee pitkällä aikavälillä. Ei tarttis sitten tehdä aina "protoja". Vaikka niitä ne olisi kuitenkin. Vaihdan sohvapöydän 2750x600 työpöytään ja parvekkeen makuuhuoneeseen (kalustettu), edellyttäen että keksitään joku tiedostomuoto millä noi siirtyvät toimivina Catiasta Solidiin ja päinvastoin. Ja saattaisi mua kiinnostaa yhtä bassorojektia varten tuo Explorerikin. No kai nuo STEPpinä siirtyvät. Ei se mallinnushistorian katoaminen kai niin hirmuisesti haittaa. Mutta et sä kyllä halua tota parvekkeen mallia. Se on niiiiin kolkko. Explorerin voin kyllä postittaa (mallin, sähköisesti) mikäli se ikinä valmistuu. Ja sitäpaitsi tuo runko sovitetaan halpis LTD:n pulttikaulaan, jolloin se ei ole tulevaisuutta ajatellen kovin käyttökelpoinen. Mutta jos perstuntumamitoitettu (eli siis sellanen joka muistuttaa alkuperäistä) rungon malli kiinnostaa, niin saat sen varmasti. Niinpä. Ja tuossa viereisellä näytöllä on taas tuloillaan 40 tonnia rautaa Catian avustuksella, niin miksei sillä nyt muutamaa kiloa kitaraa voisi tehdä. On muuten tosi kevyttä tollanen virtuaalirauta. Ja kyllä, kyllä sillä tosiaan voi. Ehkä käytännöllisempää on kuitenkin tehdä vaan osa kitarasta koneella ja jättää muotoseikat käsitöiksi. Tossa konehommassa luovuus jää usein nyhertämisen jalkoihin. Valitettavaa mutta totta. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 29.09.2004 18:25:25 | |
On muuten tosi kevyttä tollanen virtuaalirauta. Mutta sen verran raskasta tuolla hallin puolella ettei viitti ihan huvikseen virheitä tehdä - pittää olla siis ohjelmatkin kunnossa. Ehkä käytännöllisempää on kuitenkin tehdä vaan osa kitarasta koneella ja jättää muotoseikat käsitöiksi. Toki, toki, mutta kuten aikaisemmin sanoitkin, joidenkin yksityiskohtien ja esim. joidenkin päämittojen teko koneella ensin ja siten vasta vaikka sapluunan kanssa on varsin näppärää. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 05.10.2004 18:40:22 | |
Sattuiskohan herrasväeltä löytymään erinäisistä soittimista autocad muotoon väännettyjä kuvia.... Randysta olenkin jo piirtänyt 3d kuvat... Joo, mulla on kanssa tollanen Rändy 3Dmallinnos lähes valmiina, se on sellainen kaula-läpi-rungon toteutus. Valmiiksi saan sen vasta kun työkiire-puolella on vähän hiljaisempaa. ;?) K100#10 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)