Aihe: Kalliiden rautaosien halvat korvikkeet
1
kulmahiomakone
23.09.2004 17:24:05
Alkoi hivenen ahdistamaan, kun kasasin Rockingerista telecasteriin rautapalikoita - kuka helvetti maksaa pienestä kielenpujotusholkista 1,30€ kappaleelta?

Kyllä minä sen ymmärrän, että gotohin virittimet maksavat 3 kymppiä ja tallasta saa maksaa vähintään saman. Se on ihan kohtuullista kun kyseessä ovat osat, joiden tekeminen itse on jokseenkin vaikeaa. Mutta että kielenmentävä, puolensentin kokoinen putkenpätkä maksaa reilun euron, tai että kaulan kiinnityslevy maksaa viisi euroa.. jessus kolmekymmentä vanhaa rahaa metallilevystä, jossa on neljä reikää.

Eli kertokaahan vinkkejä, mitkä ylihintaiset tarvikeosat on helppo korvata ja miten olette ne korvanneet. Ajattelin tehdä itse tuon kaulankiinnityslevyn, ja pujotusholkit ajattelin korvata metallilevyllä, jossa on kuusi reikää. Pitää vain olla levyn tarpeeksi paksua, että siihen saa tarpeeksi syvät upotukset. Tai sitten jyrsii sen tarpeeksi syvälle..
Lilli
23.09.2004 19:01:17
Alkoi hivenen ahdistamaan, kun kasasin Rockingerista telecasteriin rautapalikoita - kuka helvetti maksaa pienestä kielenpujotusholkista 1,30€ kappaleelta?

Kyllä minä sen ymmärrän, että gotohin virittimet maksavat 3 kymppiä ja tallasta saa maksaa vähintään saman. Se on ihan kohtuullista kun kyseessä ovat osat, joiden tekeminen itse on jokseenkin vaikeaa. Mutta että kielenmentävä, puolensentin kokoinen putkenpätkä maksaa reilun euron, tai että kaulan kiinnityslevy maksaa viisi euroa.. jessus kolmekymmentä vanhaa rahaa metallilevystä, jossa on neljä reikää.

Eli kertokaahan vinkkejä, mitkä ylihintaiset tarvikeosat on helppo korvata ja miten olette ne korvanneet. Ajattelin tehdä itse tuon kaulankiinnityslevyn, ja pujotusholkit ajattelin korvata metallilevyllä, jossa on kuusi reikää. Pitää vain olla levyn tarpeeksi paksua, että siihen saa tarpeeksi syvät upotukset. Tai sitten jyrsii sen tarpeeksi syvälle..

SPelektroniikka ?
- Minne hoppu, poju ?
Niq
23.09.2004 19:19:56

Minäkin olen pohtinut tuota kielten läpivientiä bodysta. Tune-o-Matic -talla pitäisi laittaa, mutten viitsisi alkaa pelkkiä holkkeja tilaamaan kun ei muuta tilattavaa ole. Olisiko kellään patenttiratkaisua tuohon? Taaksekin pitäisi jotain kehittää. Pitäisiköhän oikein lähteä rautakaupasta katsomaan josko hyllystä löytyisi jotain osaa jonka voisi soveltaa tuohon tarkoitukseen...
KeljuK
23.09.2004 20:00:01
Itseasiassa en ymmärrää miten perustalla voi maksaa sen mitä nuo merkkitallat maksavat. Eli jossain tehdään katetta ja runsaasti.

Kielten pujotusholkkien teko on periaatteessa helppoa, poranterien kärjet kun ovat kartionmallisia, niin eikun vaan ohuempi reikä ensin, ja sitten paksummalla ei-ihan-läpi. Saadaan pujotusholkki.10mm(vai oliko se tarve 8mm) umpimetallitanko maksaa euron metri, jos sitäkään.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
Juzzu
23.09.2004 20:00:15
Minäkin olen pohtinut tuota kielten läpivientiä bodysta. Tune-o-Matic -talla pitäisi laittaa, mutten viitsisi alkaa pelkkiä holkkeja tilaamaan kun ei muuta tilattavaa ole. Olisiko kellään patenttiratkaisua tuohon?

Holkkeja ei tarvitse tilata mistään, sen kun käy hakemassa lähimmästä soitinliikkeestä euron kipale.

Jos se kuusi euroa ahdistaa, niin tässä teille vinkki:

Otatte millin, kahden vahvuisen rautalatan, koko n. 10cmx3cm. Poraatte siihen 6kpl 2mm halk. reikää samalla jaolla kuin mitä tallassa on. Tämän jälkeen poraatte kumpaankin päähän 2kpl vapaareikiä ruuveille, esim. 6mm ruuville 7-8mm reiäin. Kun olette poranneet läpireiät tallan puolelta rungon läpi, pulttaatte latan reikien päälle siten, että 6kpl reikiä osuu samoille kohdille kuin läpireiät rungossa. Pitäkää huoli että latan reiät ovat pienemmät kuin rungon läpi menevät reiät, ompi helepompi pujottaa kieli läpi.

Ja mitä tästä saatte? No, rumemman ja epäkäytännöllisemmän kielien pitimen rungon taakse, mutta säästättepä ehkä muutaman euron.

Mun mielestä järkyttävin hinta Telen osissa on siinä ovaalin mallisessa potikkapalassa, muistaakseni siitä saattoi joutua pulittamaan jotain 20 ekua....?
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
PIM
23.09.2004 20:24:49
Ruotsista löyty firma nimeltä GMF (www.gmf.se) jossa näyttäisi olevan tarjolla hyvät valikoimat kitaranosia.
Avattu: Peten kitarakirppis osoitteessa www.halonen.cc/kirppis Teretulemast tekemään löytöjä.
spyykko
23.09.2004 21:46:06

Itseasiassa en ymmärrää miten perustalla voi maksaa sen mitä nuo merkkitallat maksavat. Eli jossain tehdään katetta ja runsaasti.

No, otetaas siitä hinnasta pois ensin kotimainen alv, lähes neljäsosan verran. Sen jälkeen ongelma ei ole yksi suuri riistäjä, vaan se että välikäsiä valmistajalta loppukäyttäjälle on paljon.

Eihän tuollainen perustalla kovin paljoa maksa, halvimmat telen tallat taitavat maksaa satasen vanhaa rahaa. Merkkitallat tietty ovat kalliita, mutta kuka niitä käskee käyttää jollei kerran hinta-laatusuhde tunnu oikealta. Mulle ei ole vielä oikein selvinnyt millä ilveellä tele/strato-malliset tallapalat saadaan kiilloitettua niin sieläksi etteivät ne heti katkaise kieliä. Multa ei taitaisi onnistua, ei vaikka joskus muinoin on tullut oltua hiomossa töissä. Hinnalle siis lienee jotain perusteita olemassa...

Kielten pujotusholkkien teko on periaatteessa helppoa, poranterien kärjet kun ovat kartionmallisia, niin eikun vaan ohuempi reikä ensin, ja sitten paksummalla ei-ihan-läpi. Saadaan pujotusholkki.10mm(vai oliko se tarve 8mm) umpimetallitanko maksaa euron metri, jos sitäkään.

Jep, jos käytössä on sorvi niin rosteri/messinkitangosta tekee kyllä pujotusholkkeja halvalla. Jos sorvaaminen ei ole ihan jokapäiväinen homma niin kuuden holkin tekemiseen saa käytettyä helposti ainakin tunnin, että ei taida tuntipalkoille päästä. Eri juttu on sitten jos nuo vielä haluaa pintakäsitellä, pitäisi anella niklaus/kromausfirmalta että suostuvat ottamaan homman hoitaakseen ja kun osat tulevat takaisin (joskus kuukauden päästä kun isommat / tärkeämmät hommat ovat ajaneet niistä ohi) niistä ainakin yksi on hukattu jonnekin rummun pohjalle.

Virityskoneistot ovat muuten mun mielestä käsittämättömän halpoja. Niissä on kuitenkin suht koht tarkasti toimiva ratasvälitys ja hintaa on halvimmillaan jotain kolmisen euroa ja kalleimmillaankin vain kympin kipale. Kaikkein älyttömimmältä tuntuu maksaa muovin palasista, stratoprojektini kallein yksittäinen osa oli tortoisepleksi. Sittemmin olen päättänyt hakea muovitavaran Etolasta, tai yrittää mahdollisuuksien mukaan pärjätä kokonaan ilman.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
kulmahiomakone
23.09.2004 21:48:33
SPelektroniikka ?

ja

Holkkeja ei tarvitse tilata mistään, sen kun käy hakemassa lähimmästä soitinliikkeestä euron kipale.

ja

Ruotsista löyty firma nimeltä GMF (www.gmf.se) jossa näyttäisi olevan tarjolla hyvät valikoimat kitaranosia.

Juu kyllä ovat tiedossa nuo liikkeet, eikä tarvitse välttämättä tilata, vaan lähikaupastakin saa. Vähän nuo hinnat vaihtelevat, toisaalla toiset osat ovat halvempia jne, mutta postimaksujen vuoksi osat kannattaa tilata samasta paikasta. Kahteen teleen noita romuja tilaan, ja Rockingerista saan kaikki tarvitsemani osat suhteellisen edullisesti.

Periaatteellinen kysymys on tämä. Tallan tekoakin mietin tovin, enkä ole sitä vaihtoehtoa vieläkään pois sulkenut kun kerran stanssausvehjeskin olisi käytettävissä. Eipä siihen tallalevyyn muuta tarvitsisi kuin nykertää parit reijät oikeisiin kohtiin. Toisaalta tallapalat ovat suhteellisen tyyriitä erikseen ostettuna ja säästääkseen tallakonstruktiossa palat olisi myös tehtävät itse. Se ei taas enää ole ihan helppoa.

Mun mielestä järkyttävin hinta Telen osissa on siinä ovaalin mallisessa potikkapalassa, muistaakseni siitä saattoi joutua pulittamaan jotain 20 ekua....?

Telen ovaalin muotoinen kontrollipaneeli on muistaakseni 8:n tai 9:n euroa SPelektroniikassa. Nuo Vendän orkkisosat ovat täysin naurettavan hintaisia: Vsan Unisoundissa kauppasivat mustaa pleksiä johonki neljään kymppiin, vasurin olisi saanut muistaakseni kympin halvemmalla....

Sekin on vähän pistänyt miettimään, että nuo puutyöt ovat rakentamisessa suhteellisen nopeaa ja vaivatonta hommaa ja puiden osuus kitaran hinnasta on kohtuullisen pieni. Enemmän aikaa ja rahaa saa kulumaan tuon tilpehöörin kanssa pelaamiseen. Mutta kyseessähän on SÄHKÖkitara...

Hyviä vinkkejä tuli teiltä, kiitos niistä.
Tim
24.09.2004 12:56:21

http://www.jetguitars.com/anchor.htm

upotettu kieltenpidike
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)