Aihe: Viulujen ja puhaltimien soundit miksauksessa
1
kaukopoika
23.09.2004 19:19:08
Minkälaisia vinkkejä olisi antaa,kun nauhalla on :Laulu,piano sekä kaksi viulua.Viulut on äänitetty kumpikin omalla laajakalvo konkalla ja nyt kun on aika miksata,niin tuntuu olevan aika hankalat saada ne viulut soundaamaan hyviltä:Ääni on niissä jotenkin ponneton ja vähän kuivanlainen,olen yrittänyt kaiuilla(plate,reverb) ja equilla,mutta en nyt vaan jotenkin saa hommaa haltuun.
Se piano on vedetty suoraan linjaan stereona ja on helppo miksata ja kuulostaa hyvältä,samoin laulu,joka on mikitetty samanlaisella mikillä kuin ne viulutkin.
Sitten toisissa kappaleissa taas on klarinetti ja parissa biisissä baritonitorvi ja trumpetti (ei samoissa kappaleissa eri puhaltimia ja viuluja)ja varsinkin sen klarinetin erottuminen on vaikeaa,kun on osittain samoilla taajuuksilla laulajan(nainen) kanssa.Siis millä erottuvuutta ja hyviä soundeja ?
Säätäjä
23.09.2004 20:07:04
Etsi joku hyvä tila jossa oikeanlainen kaiku ja raahaa monitorisi sinne, jotta voit luukuttaa yhdessä ja erikseen soittimet nauhoittaen ne jollain hyvällä konkalla saadaksesi kaikuraidat. Sitten voit lisätä kaikuraidoilta kaikua mielesi mukaan. En tiedä minkälaista musaa olet nauhoittanut, mutta lähtisin itse liikkeelle vaikkapa jostakin pienestä kappelista tms.
Loud fucker!
dewil
24.09.2004 11:57:51

Vähän hankala sanoo, kun ei oo matskua kuullu, mutta yks, joka voi olla syynä
moiseen ponnettomuuteen voi olla se, että kun muut instrumentit on äänitetty jossain tilassa ja piano ei, niin se piano dominoi soundikuvaa liikaa. Eli kokeile "huonontaa"
pianosoundia ekvalisoimalla ja lisäämäällä siihen huone-kaikua tms.
Eli panet kaikki instrumentit soundaamaan, kuin ne olis kaikki soittamassa samassa huoneessa.
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
kivi
24.09.2004 12:10:07
Millaiselle alueelle oot panoroinut pianon?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kaukopoika
24.09.2004 18:05:58
Oon panoroinut sen noin kello kymmeneen ja kahteen,kun se äänitettiin stereona,niin tavallaanhan se on siis silloin keskellä.
kivi
24.09.2004 19:46:44
Oon panoroinut sen noin kello kymmeneen ja kahteen,kun se äänitettiin stereona,niin tavallaanhan se on siis silloin keskellä.

Kokeiles kallistaa sitä ihan vähän. Vaikka (soittajasta päin) kello 11-15 tai vähän enemmänkin, niin että bassopää sijoittuu keskelle ja kirkkaammat äänet ulos. Vastaavasti muu sommittelu samallai, tummemmat ja matalammat äänet keskelle, kirkkautta laitoihin. Saadaan laulun takaa ne korkeammat taajuudet pois riitelemästä, jos laulu kuitenkin on aika keskellä.

Auttoiko?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kaukopoika
26.09.2004 21:18:18
Joo kyllä nyt on parempi,kun hiukan sitä pianoa siirsin ja ne viulut vastakkaiselle puolelle ja lisäksi oikeanlaista kaikua ja equtusta!
Niskamies
02.10.2004 23:59:41
Me äänitettiin piano kahdella konakalla, panoroituina täysin äärilaitoihin. Pikkasen lisää yläpäätä ja isohko kaiku. Enemmän iso kuin pitkä. Viulut ja altot sitten Neumannin U87:lla noin parin kolmen metrin päästä. Viulu kun kuulostaa paremmalta kauempaa. Se saundi aukeaa vasta myöhemmin. Jousiin kanssa pikkasen diskanttia, alttoon muistaakseni keskialuetta. Jousiin vähemmän kaikua. Laulu kanssa U87:lla ja lauluun oikein iso kaiku ja pikkasen diskanttia. En käyttänyt vissiin koko levyssä kertaakaan kompressoria kun kuulosti kaikki paremmalta ilman.

Joten pähkinänkuoressa: mikkiä ei pidä pitää liian lähellä viulua. Ja kaikua ei niin paljon kun muualle. Näin siis minä tein ja tuli helvetin hyvää jälkeä.
Meitsi on meshissä.
kaukopoika
03.10.2004 19:53:48
Mäki olisin varmaan ottanu ne viulut kauempaa,mutta kun se mun studio on aivan kylän päätien vieressä,niin liikenteen melu tulee liian kovaa sisään.Tästä syystä mikit oli alle puolen metrin päässä viuluista,ettei olisi tarvinnut pitää kanavaa isolla ja poimia siis niitä tukkirekkojen ja muiden ääniä,niitähän tuli silti,mutta ala equilla saatiin putsattua aika hyvin ja mitä jäi ,ei enää häiritse.
Mutta se mikä häiritsee,on siitä sähköpianosta tuleva voimakas kohina,äänitin siis suoraan sen line outeista ja kun soolokuunteluna kuunteli,niin aina kun piano rupes soimaan,niin kauhea kohina.

No onneksi sitte tietokoneelle siirron jälkeen,ennen cd:lle polttoa saatiin ne kohinat kuriin cool editin his reductionilla,vai mikä se nyt oli..onneksi laulajattaren ässissä oli sen verta vielä "pelivaraa",ettei mennyt tummaksi soundi.

Luultavasti seuraavan projektin tulen sitten äänittämään seurakuntatalon salissa ja kirkossa fostex r-8:lla,joten se liikennemelu ei ole ainakaan niin häiritsevä.Voin myös ottaa esim kuorot ja urut kirkossa suoraan md:lle ja siirtää sitten sen matskun moniraiturille ja tehdä loput raidat studiolla,johon oon nyt suunnittelemassa laulukoppia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)