Aihe: Basson kaulan säätäminen
1 2
Johnny Buzz
23.09.2004 20:58:51

Lueskelin tuossa noita aikaisempia postauksia aiheesta, mutta ei se homma aivan selvinnyt.

Eli tilanteeni on tämä: Jazz bassoni kielet rämisevät jonkin verran, etenkin e-kieli, soitettaessa nauhoilta 1-5. Tätä korkeammalta räminää ei juuri esiinny. Olen tallasta joutunut säätämään kielet suhteellisen korkealle, joka helpotti räminään, mutta ei poistanut sitä kokonaan. Soittotatsini ei siis ole sieltä aivan kevyimmästä päästä. Nyt kuitenkin tallan säädöt ovat suht äärimmillään, mikä ei ole koskaan hyvä tilanne. Olen testannut myös tuota luottokorttitemppua eli painettaessa 1. ja viimeiseltä nauhalta kielen keskikohdalle pitäisi jäädä kortin mentävä väli. Näin ei oman bassoni kohdalla ole, vaan kieli on keskikohdaltaan lähes kiinni nauhoissa.

Mitä siis tulisi tehdä? Ilmeisesti oikea ratkaisu olisi löysätä kaulaa, jotta siihen tulisi lisää notkoa vai olenko käsittänyt aivan väärin? Vähän epäilyttää tota kaulaa lähteä irrottamaan ja säätämään, kun en ole aivan varma mitä olen tekemässä (Jazzin kaulahan pitää irrottaa, että sitä voi säätää?). En kuitenkaan viitsisi soitinkorjaajalle/ soitinliikkeelle maksaa kaulan säätämisestä, joten hyvät neuvot ovat tarpeen. Ja onhan se säätäminen hyvä oppia tekemään itse.

Kiitokset vastaajille jo etukäteen!
liquid7
23.09.2004 21:07:12
http://www.garywillis.com/pages/bass/bassmanual/setupmanual.html tuossa on hyvät ohjeet säätämiseen. Noiden mukaan itse säädin bassoni ensimmäisen kerran ja jopa onnistuin siinä (luultavasti) :) Jos sen kaulan joutuu irrottamaan niin säätäminen on vähän hankalaa ja aikaa vievää.
Royal Banzai
23.09.2004 22:27:22
Ei mun jassosta ainakaan tarvi kaulaa irrottaa...

Edellämainittu linkki on kyllä mainio, siitä opin itekki homman nimen.
N_Bates
23.09.2004 23:05:01

juu, riippuu ihan bassosta tarviiko kaulaa irrottaa. Tokaiden kanssa on joutunu irrottamaan kaulan, mutta kaikki muut soittimet on säätyneet ihan kiltisti ilman kaulan irroitusta. Ei se säätäminen ole mitenkään vaikeaa. Sen kun vääntää sen kahdeksasosakierroksen tms ja odottelee. Ja tietysti virittää sen basson siinä välillä... Jos on hyvä niin homma on sillä selvä, jos ei niin sitten sama uudestaan. Niin, ja tokihan muistat mihin suuntaan ruuvit kiristyvät ja aukeavat! =)
Stein und Brötchen!
Ylläri
24.09.2004 01:53:55 (muokattu 24.09.2004 01:59:03)
Ei se säätäminen ole mitenkään vaikeaa. Sen kun vääntää sen kahdeksasosakierroksen tms ja odottelee

Kiristäessä on toki hyvä olla varovainen, mutta rautaa löysätessä voi mielestäni uskaltaa vääntää vähän enemmänkin kerralla. Varsinkin jos rauta on valmiiksi kovin kireällä.

Muutenkaan kaularaudan säätämistä ei pidä mielestäni turhaan pelätä. Sen kun kokeilee vaan ja katsoo mitä tapahtuu. Ei se basso siitä hajoa, kunhan ei kohtuutonta voimaa käytä.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Karlsson
24.09.2004 08:41:05
Kiristäessä on toki hyvä olla varovainen, mutta rautaa löysätessä voi mielestäni uskaltaa vääntää vähän enemmänkin kerralla. Varsinkin jos rauta on valmiiksi kovin kireällä.

Muutenkaan kaularaudan säätämistä ei pidä mielestäni turhaan pelätä. Sen kun kokeilee vaan ja katsoo mitä tapahtuu. Ei se basso siitä hajoa, kunhan ei kohtuutonta voimaa käytä.

Näin.

Tosin itse kyllä "runnon" kaulaa vielä siihen haluttuun suuntaan, ettei tarvitse odotella miten kävi. Tämäkin kuitenkin tehdään tiettyllä varovaisuudella paikkoja hajottamatta.

Tuosta kaularaudan esillepanosta sen verran, että tosiaan noissa vanhemmissa Fenkuissa ja kopioissa tosiaan voi olla se kovinkin hankalasti piilotettu se rauta. Omassa kovia kokeneessa presarissani on esmes pleksiin joku moralla vuollut loven, jotta sääto on helpompaa.

Kerran olen joutunut erään aloittelevan harrastajan ritsasta vetelemään tylysti taltalla puuta siitä raudan kohdalta, sillä siihen ei päässyt käsiksi tosiaankaan kuin irrottamalla koko kaulan. Hirvee lohmuhan siitä tuli, mutta se jää tyylikkäästi pleksin alle piiloon. Sen irrottaminen kyseisessä soittimessa oli kuitenkin huomattavasti helpompi operaatio kuin koko kaulan irti ruuvaaminen.
Mersukuski
poppamies
24.09.2004 08:50:42 (muokattu 24.09.2004 09:28:58)

...Muutenkaan kaularaudan säätämistä ei pidä mielestäni turhaan pelätä. Sen kun kokeilee vaan ja katsoo mitä tapahtuu. Ei se basso siitä hajoa, kunhan ei kohtuutonta voimaa käytä.

Aivan näin. Jos soitin on huono soitettava sen takia että kaula on päin... ,niin pakkohan siihen säätöruuviin on koskea.
Jos tilanne on sellainen ettei siihen ruuviin olla koskettu pitkiin aikoin (tai koskaan) saatta olla paikallaan edestakaisin, hetkeks, löysätä ruvia kokonaisen kierroksen ennenkun lähtee kiristämään sen varttikierrorsen.
Kokoajan täytyy tietenkin olla hyvin selvillä siitä kuinka paljon on vääntänyt ruuvia suuntaan tai toiseen.
Yleisin syy kaularaudan katkeamiseen on että mutteri on jämpännyt ja sitten sitä vain väkisin lähdetään vääntämään.
Joskus pieni tippa öljyä saattaa olla paikallaan kierteisiin.
Kaularaudan säätö ei ole voimalaji mutta ei siihen toisaalta liity mitää mystiikkaa tai magiaakaan.
"G-strings are for strippers"
Karlsson
24.09.2004 09:19:31
Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni, ongelmani on ilmeisesti se, että kaula on liian suora tällä hetkellä? Ymmärsinkö oikein?

Niin, kaularauta lienee liian kireällä eli kaulan keskikohta on liian lähellä kieliä. Löysäämäälä rautaa se keskikohta laskee siitä. Ekaksi voi kokeilla säätä kualan ihan suoraksi ja sitten lisätä löysäämällä sitä "mutkaa" siinä, eli niinko kaulan keskikohtaa kauemmaksi kielistä.

Niin, ja mietin kyllä tuota vaihtoehtoa, että pitäisikö siihen pleksin alle kehitellä joku lovi, että kaulan säätö olisi helpompaa, mutta ei taido olla kyllä pokkaa lähteä sitä tekemään. Vähän radikaalilta vaihtoehdolta tuntuu.

Kerran se kirpasee.
Mersukuski
absqua
24.09.2004 09:31:28
Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni, ongelmani on ilmeisesti se, että kaula on liian suora tällä hetkellä? Ymmärsinkö oikein?
Joo. Löysäät kaularautaa, eli kierrät säätöruuvia kellon kulkusuuntaan nähden vastapäivään. 1/4 - 1/2 kierrosta riittänee. Ei ainakaan kerralla enempää.
Omille bassoilleni olen ihan pokkana tehnyt max. puolen kierroksen säätöjä tarvittaessa, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.
Niin, ja mietin kyllä tuota vaihtoehtoa, että pitäisikö siihen pleksin alle kehitellä joku lovi, että kaulan säätö olisi helpompaa, mutta ei taido olla kyllä pokkaa lähteä sitä tekemään. Vähän radikaalilta vaihtoehdolta tuntuu.
Kyllä sekin aika ikävä homma on.
Jos siihen ruuviin ei muuten yllä niin ei se kaulan irti ruuvaus nyt niin holtittoman suuri operaatio ole.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Ylläri
24.09.2004 09:45:33
Joissain Fenkun reissue-malleissa kaularaudan säätöruuvi on tosiaan aika ikävästi laitettu piiloon kropan alle. Omassa japsistratossanikin (ilmeisesti imitoi jotain 60-luvun alun versiota) asia on näin. Rajansa pitäisi mielestäni olla autenttisuudellakin
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Listen
24.09.2004 10:04:02 (muokattu 24.09.2004 10:05:21)

Kaveri (puuseppä, eli ei ihan poropeukalo) kyllä raksautti soitinrakentajan tekemän basson kaulan polttopuiksi kaularautaa ruuvaamalla. Ei kai se säätö yleensä ole niin herkkää, itse olen varmaan ylivarovainen ja annan mieluummin jonkun tietävämmän hoitaa homman.
Doo wah diddy diddy down diddy do.
Johnny Buzz
24.09.2004 10:05:26

Joissain Fenkun reissue-malleissa kaularaudan säätöruuvi on tosiaan aika ikävästi laitettu piiloon kropan alle. Omassa japsistratossanikin (ilmeisesti imitoi jotain 60-luvun alun versiota) asia on näin. Rajansa pitäisi mielestäni olla autenttisuudellakin

Sanos muuta. Jos siihen ois tehtaalla tehty se "säätökolo", niin eihän se tosiaan edes näkyis sieltä pleksin alta.
Teijo K.
24.09.2004 10:10:26 (muokattu 24.09.2004 10:10:58)

Kaveri (puuseppä, eli ei ihan poropeukalo) kyllä raksautti soitinrakentajan tekemän basson kaulan polttopuiksi kaularautaa ruuvaamalla. Ei kai se säätö yleensä ole niin herkkää, itse olen varmaan ylivarovainen ja annan mieluummin jonkun tietävämmän hoitaa homman.

Jaaha. Kokemuksesta voin sanoa, että puuseppä ei sinällään kerro vielä mitään soitinkorjaukseen liittyvästä ällistä. PS. tai yleisestä poropeukaluudesta. :)

Nimim. itsekin puuseppä, mutta soitinrakennuksen ja huollon ihan erikseen silti opetellut. Puuseppäkouluissa opetetaan lähinnä kääntämään lastulevyä CNC-koneessa. No ei tietenkään ihan näin, mutta kyllä se konepuusepän työ on niin kaukana soitinrakentajan hommista että että...
Listen
24.09.2004 13:17:18
Njoo, mutta tässä tapauksessa oli kielisoittimien päälle hyvin ymmärtävä puuseppä...
Johnny Buzz
24.09.2004 14:17:21

Kiitokset kaikille neuvoja antaneille! Eiköhän näillä eväillä uskalla sen kaulan ruuvailla irti ja säätä sen kondikseen.
Wil-J
24.09.2004 16:54:38
EDIT: Niin, tuo Fenkkuni on 90-luvun puolivälin japanilainen. Niissä ilmeisesti on tuo kaulan säätöruuvi vähän piilossa siinä bodyn takana. Omassani siitä ruuvista näkyy ehkä noin puolet.

Mulla on '97 Japski Fender ja siinä kyllä joutuu kaulan riuhtomaan irti jos haluaa säädellä. Kauhee homma aina sen kanssa PRKL. Ei tekis mieli ollenkaan vaihtaa esim. kielten paksuutta kun joutuisi sitä säätämään taas :(
Niskamies
24.09.2004 19:29:01
Mulla on fenkun jacomalli, ja siinäkin näkyy vähän yli puolet raudasta. Pitäis koverruttaa siihen kolo seuraavan kerran kun käyn säädättämässä sitä.
Meitsi on meshissä.
Wil-J
24.09.2004 19:34:39
Mulla on fenkun jacomalli, ja siinäkin näkyy vähän yli puolet raudasta. Pitäis koverruttaa siihen kolo seuraavan kerran kun käyn säädättämässä sitä.

Samalla tapaa mulla siis. En kyllä aio siihen mitään aukkoa väkertää :/
Johnny Buzz
25.09.2004 09:02:38

Tuli tossa eilen se kaula säädettyä eikä se niin iso homma ollutkaan mitä aluksi ajattelin. Kaulan irrottaminen onnistui helposti ja samoin sen säätäminen. Puoli kierrosta löysäsin ja ehkä meni snaidsti liikaa, koska nyt rämisee pikkasen 15. nauhan yläpuolelta. Eli täytyypi ottaa neljännes takaisinpäin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)