Aihe: klassinen sähkökitara
1
miksaa
23.09.2004 06:27:59
päähän on pinttynyt skitsofreeninen pakkoajatus nailonkielisen ja sähkökitaran risteytyksestä.
-hollowpodi olisi leppää muotoillulla vaahterakannella
-kaula vaahteraa ruusupuuotelaudalla
-liimakaula
kitara näyttäisi aivan sähkikseltä, mutta siinä ei tietenkään olisi mikkejä paitsi piezo tallassa (joku preamppi olisi kai laitettava)

sitten kysymyksiin..
Tartteeko nailonkieliseen kaularautaa?
kuinkahan onnistuu tuo vaahteran liimaus?ei paljon näy vaahteraisia liimakauloja..
Parempi siemen syöksyssä, kuin kymmenen pussissa...
Juzzu
23.09.2004 06:54:34 (muokattu 23.09.2004 06:56:47)
Ihan jännä rojekti! :o)

kuinkahan onnistuu tuo vaahteran liimaus?ei paljon näy vaahteraisia liimakauloja..

Onnistuu aivan kuin minkä tahansa muunkin puun liimaus. Paljoa vaahteraisi liimakauloja ei tosiaankaan näe, mutta se ei johdu siitä että se olisi jotenkin vaikeampi liimata.

EDIT: jos itse olisin tekemässä tuon tyyppistä akustisen tapaista soitinta, tekisin bodyn kyllä jostain kovemmasta ja akustisesti soivemmasta puusta kuin lepästä. Toisaalta onkohan sillä sitten väliä, soihan se papermassarunkoinenkin akustinen...
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Shaft
23.09.2004 09:44:54
Kai tuo voisi toimiakin. Muistaakseni Ynkällä oli joskus nylonkielinen strato..

Tartteeko nailonkieliseen kaularautaa?

Eipä niissä yleensä kaularautoja käytetä. Joku puulista voi olla jäykistämässä kaulaa, mutta vaahterakaulan kanssa tuskin tarpeellista.
fox
23.09.2004 10:23:57

Paljoa vaahteraisi liimakauloja ei tosiaankaan näe, mutta se ei johdu siitä että se olisi jotenkin vaikeampi liimata....

Juzzu, jos kattoo vuosina 1974-80 (81) tehtyjä Giboja niin niissä on 3-pala vaahterakaula, sekä sama kolmesta palasta laminoitu vaahterakaula löytyy joka-ainoosta Iban Artistista.. että pointti jäi mulle hieman epäselväks. Liimakaulahan noissa kaikissa..
Kyllähän on olemassa klassisia "sähkökitaroita", joku Chet Atkins Classic, tai SST, mutta ne on klasarin näköisiä, paitsi ohuella rungolla..
Juzzu
23.09.2004 10:50:37
Juzzu, jos kattoo vuosina 1974-80 (81) tehtyjä Giboja...

Ai niin unohdin että G noita väänsi yhteen aikaan oikein tosissaan.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vrajala
23.09.2004 11:51:26 (muokattu 23.09.2004 15:12:28)
Mä silti laittaisin sinne 2-toimisen raudan vaikkei sitä välttämättä kielien vedon takia tarvitakaan. Tuolla saa sitten sopivan reliefin missä tahansa tilanteessa ja sillä voi myös korjata hieman kaulapuiden mahdollista elämistä. Siis mä laittaisin. Varsinaista tarvettahan ei ole, varsinkin kun nylonkielisissä ei tuota reliefiä välttämättä kaivata kielen kevyen venymisen johdosta (=kevyt painaa hiukan kauempaakin).

Ja kuten Juzzu sanoi, kannattaa runko ehkä kyhäillä jostain leppää kirkkaammin soivasta puusta. Soundi voi muuten olla hitusen matalahko, joskin kyllä tuo vaahtera soi perinteistä kuusikantta kirkkaammin.

Ja sitten vielä tähän, että veit pirulainen mun rojekti-idean. Puut on jo tuossa osin työstettynäkin, joskin kansipuun (kuusi) kanssa on pikkasen ongelmia. Se kun on vanhasta hakkuupöllistä lohkottua ja madonreikiä sekä lahoa löytyy vähän turhankin kanssa. No on tuossa kyllä mäntyäkin varalla sekä hätätapauksessa vaahteraa tai haapaa. Ja jos tulee susi niin tehrään uusi.

Mä ajattelin tehdä tuon pulttikaulalla, koska siinä ei ole kaulamikkiä liitoskohtaa heikentämässä. Saapi muotoiltua siitä sellasen sipposen.

Mites muuten, ootko noita mikkiasioita katellut? Mä varmaan kallistun noihin Shadown tuotteisiin, joskin tyyppi on vielä hiukan hakusessa.

Ja jos jollakulla on esittää hyviä ajatuksia sen suhteen miten tuo kielen pituuden kompensointi mitoitetaan nylonkieliselle, niin anti tulla. Tota kun ei yhdenkään mun näkemäni kitaran avulla saa mitoitettua kohdalleen. Paitsi jos, heureka, lyö nylonit sähkökitaraan, säätää intonaation ja mittaa. Tuo muuten voisi onnistuakin.

EDIT: Tuon kompensoinnin ajatushan on siinä, että normaalistihan klassisilla kitaroilla nuo ylänauhat eivät ole niin kovassa käytössä, jolloin intonaatiolla ei ole kovinkaan suurta merkitystä. Mulla on kuitenkin tuon kitaran takana ajatus sellasesta allaround koti/mökki/reissuvehkeestä, jolloin soisi myös ylänauhojen soivan ainakin kohtuullisesti vireessä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
fox
23.09.2004 11:59:28

Ja jos jollakulla on esittää hyviä ajatuksia sen suhteen miten tuo kielen pituuden kompensointi mitoitetaan nylonkieliselle, niin anti tulla..

Tuossa Giban Chet Atkins Classicissa, siis CE- mallissa on ihan tavallisen klasarin talla..pietsot tietty poislukien, samaten kaula on klasarin leveää mallia ja slot-headilla.. Eli käsittääkseni un-compensated.
miksaa
23.09.2004 22:57:39
Kyllähän on olemassa klassisia "sähkökitaroita", joku Chet Atkins Classic, tai SST, mutta ne on klasarin näköisiä, paitsi ohuella rungolla..
Kyllä noi mun silmään näyttää enemmän sähkö-/akustisilta kitaroilta kuin klassisilta...

Mä ajattelin tehdä tuon pulttikaulalla, koska siinä ei ole kaulamikkiä liitoskohtaa heikentämässä. Saapi muotoiltua siitä sellasen sipposen.
Minä taas ajattelin tehdä liimakaulan just samasta syystä. Saa tuotua neck tenonia (mikä suomeksi) vähän pidemmälle ja saa muotoiltua kaulaliitoksen rungon linjoja myötäileväksi...

jos itse olisin tekemässä tuon tyyppistä akustisen tapaista soitinta, tekisin bodyn kyllä jostain kovemmasta ja akustisesti soivemmasta puusta kuin lepästä.
ans kattoo ny. Eihän leppäkään mikään huonosti soiva puu ole ja vaahterakannella siitä vois tulla ihan jees peli.Mitäs puuta ehdottaisitte bodyyn vaahteran alle?kokemuksia?

Kaikenkaikkiaan tää vois olla aika mielenkiintonen projekti.Viime yönä vähän piirtelin paperille hahmotelmaa eli ollaan vasta suunnitteluasteella. Piezoa ei ole vielä päätetty, eikä puitakaan. Paljon on vielä suunniteltavaa.. ;)
fox
23.09.2004 23:21:34

Kyllä noi mun silmään näyttää enemmän sähkö-/akustisilta kitaroilta kuin klassisilta...;)

Myönnetään, myönnetään, onhan noissa cutouttikin.. Mutta silti, nailonkielet ja klasarin lapa ja virittimet CE:ssa.. :)
zorro
23.09.2004 23:38:52
tarkottaako liimakaula että se kaula on liimattu bodiin? siinä tapauksessahan se on vaikea vaihtaa
OSTETAAN: lace sensor Red
miksaa
24.09.2004 00:20:33
tarkottaako liimakaula että se kaula on liimattu bodiin? siinä tapauksessahan se on vaikea vaihtaa

Kyllähän se liimakaula sitä tarkoittaa. No, mitäpä mies ei tekisi saavuttaakseen pikkiriikkisen (ihmiskorvalla kuulemattoman) parannuksen kitaran sointiin.

Ei mutta oikeasti. Miksi kitaraan pitäisi tehdä sellainen kaula, että sen saa vaihtaa? Uskoisin että pulttikauloja on alettu aikoinaan tehdä tuotannollisista syistä. On nääkkes paljon nopeampi laittaa. Ja Tehdäänhän noita neckthru kitaroitakin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)