Aihe: Kuinka Dunlop Cry Baby:iin täydellinen bypass??
1 2
FuzzFaze
22.09.2004 23:01:57 (muokattu 22.09.2004 23:02:41)
Eli ongelmana on miten saada kyseiseen vekottimeen sellainen bypass, joka ei leikkaa toneja ollenkaan. Onko kellään tietoa kuinka suuri projekti se on ja mitä osia sinne pitäs vaihtaa ja miten? Ja ongelma on myös se, että olen kahlannut lukemattomat sivustot läpi joissa puhutaan tuosta muuttamisesta mutta ne kaikki ovat olleet vaan englanniksi ja minulla on jäänyt se vähän hämäräksi, että miten se käytännössä tehdään. Tuo pedaali on ostettu jotain 4 vuotta sitten. Jos joku on kyseisen projektin tehnyt niin apu olisi enemmän kuin tarpeellista..
Perintöä odotellessa...
zepeteus
23.09.2004 02:59:37
Elikkäs ns. true bypass on hakusessa. Ei ole kovin paha modi, jos olet kolvailua harrastanut. Mutta riippuu hieman siitä mikä Cry Baby versio sinulla on.

Jos pedaalisi on näitä uudempia malleja, jossa jakit ovat kiinni piirilevyssä, joudut leikkaamaan poikki yhden liuskan piirilevyltä. Sitten täytyy kolvata yksi uusi johdin piirilevylle ja vaihtaa vanhan katkaisijan tilalle DPDT-katkaisin.

Vanhemmissa malleissa, jollaiseen itse olen tällaisen modin tehnyt, piirilevyä ei tarvitse leikellä, mutta periaate on sama.

Jos wahisi on sellaista mallia jossa on vielä input-bufferointi, pitää päättää haluatko poistaa myös sen. Bufferoinnin voi toki poistaa myöhemminkin. En osaa ottaa kantaa siihen, kannattaako bufferointi poistaa vai ei, kun omassa wahissani ei sellaista ole koskaan ollutkaan.

Joka tapauksessa, vaikka sanoit noita englanninkielisiä sivustoja jo kahlanneesi, ohjaan sinut silti yhdelle niistä:

http://members01.chello.se/pastorn/fx/mods/dunlop.htm

Tuolta löytyy hyvin selkeiden kuvien saattelemana selostus koko toimenpiteestä. Jos unohdetaan tuo bufferointi hetkeksi, sinun täytyy tehdä kohdat:
1, 2a ja 3.

Vaiheessa 1. poistetaan wahin pohjalevy ja irroitetaan piirilevy pedaalista.

Vaiheessa 2. leikataan sisääntulojakilta bufferin kondensaattorille menevä yhteys poikki, jos siis pedaalissa on bufferi. Mikäli pedaalissasi ei ole bufferia, sama yhteys katkaistaan silti, mutta ensimmäinen katkoksen jälkeinen komponentti on vastus eikä kondensaattori. Tarkastele kuvaa ja homman pitäisi selvitä.

Sitten piiri toisinpäin ja kolvataan tuohon bufferin konkan jalkaan piuha, n. 15 cm. Kuva kertoo hyvin kuinka tapahtuu. Bufferittomassa pedaalissa se piuha kolvataan vastuksen jalkaan.

Mahdollista bufferin poistoa varten voit tutustua kohtaan 2b. Siinä tapauksessa tuo uusi piuha kolvataan hieman eri paikkaan, kuva kertoo jälleen mihin.

Kohdassa 3. asennetaan sitten uusi katkaisija. Eli ensin irroitetaan vanha ja kolvataan johtimet irti. Sitten uusi katkaisija paikoilleen. Tässä vaiheessa kannattaa myös säätää uuden katkaisijan korkeus niin, että se kytkeytyy päälle ja pois sopivasti.

Katkaisijan kuva kertoo jälleen minkä väriset piuhat kolvataan mihinkin paikkaan. Katkaisijalta vedetään myös yksi uusi maadoitusjohto sopivaan paikkaan pedaalissa. Wahipotikan maadoituspinni on yksi vaihtoehto, eli se mihin tulee jo musta johto piiriltä.

Kun piuhat on kolvattu katkaisijaan, voi paketin pistää taas kasaan. Siinäpä kaikessa yksinkertaisuudessaan. Kysele lisää, jos näyttää ongelmalliselta...
placebo
23.09.2004 06:23:41 (muokattu 23.09.2004 13:16:22)
Zepeteuksen ohjeita kun seuraat, niin hyvin pitäisi homman hoitua :) Voisin silti tarinoida omasta true bypassituksestani ja hieman muustakin.

Modailin oman wahini viime viikolla. Malli johon modin tein on GCB-95. Piirilevyn oikeassa alareunassa lukee: REV. G 12-8-94. Pedaalini on 'uudempaa' mallia. Jakit ovat kiinni piirilevyssä ja piirilevyssä on myös input bufferi. Itse päätin poistaa koko input bufferin. Piirilevyn liuskaa ei tarvitse katkaista, mikäli pedaalissasi on input bufferi ja poistat koko bufferin (tarkentaakseni zepeteusta).

Kun bufferipiirin komponentit on poistettu, poistettujen komponenttien alta paljastuu R13, R14, R16, C9, C10 ja Q3 tekstit. Uusi efektisisääntulo tulee Q3:sen vasempaan laitaan. 'Maadoitin' DPDT-kytkimen R14:sta alapuolelle (kts bufferipiirin poisto ja DPDT-kytkimen johdoitus zepeteuksen antamasta linkistä). Tein samalla ns. vocal modin, eli korvasin kelan ja input jakin välissä olevan 33 kilon vastuksen 68 kilon vastuksella. Kolvailin samaan syssyyn vanhan omistajan potikkajuotokset uusiksi.

Itse en havainnut yhtään gainin katoamista, vaikka poistinkin bufferipiirin (Andreaksen mukaan vocal modaus saattaa tosin kompensoida gainin katoamista). Jos gainia katoaa, niin sanoisinpa että sitä katoaa hyvin minimaalisesti - Bufferipiirien tehtävä ei yleensä ole vahvistaa signaalia. Havaittavin muutos oli mielestäni wahin ollessa 'kantapää asennossa'. Botnea oli tullut mielestäni hieman lisää. Mainittakoon vielä, että en ole poistanut niitä kumitassuja polkimen alta. Bypass saundiin tuli luonnollisesti erittäin havaittava muutos :) Vocal modi toi mielestäni myöskin mukavan 'lisävivahteen', muuttamatta perussaundia dramaattisesti. En ole paras arvioitsija tuon suhteen, sillä oma wahin käyttöni on enemmän tuollaista hillityä filtteröintiä, kuin wacka wacka tyylistä funk-poljentaa.

Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että joudun 'lämmittämään' DPDT-kytkintä ennenkuin päälle/pois kytkennästä aiheutuva 'poksahtelu' katoaa - Joudun siis kytkemään pedaalin pari kolme kertaa päälle pois, ennenkuin 'poksahtelu' katoaa (siitä huolimatta että DPDT-kytkin on "oikeaoppisesti" johdotettu). Noh, nämähän ovat näitä DPDT-kytkimen iloja ja riemuja ;)

Satun omistamaan Crybabyn 535Q mallinkin. Siinä on kaikki komponentit pintaliitoskomponentteja (kelaa lukuunottamatta). Piirilevyn oikeassa alalaidassa lukee GCB95, 535Q ja 95Q. Saman piirilevyn pohjalta 'veistellään' siis kaikkia kolmea mallia. Johtopäätöksenä voinee sanoa, että tovin kuluttua kaikki Crybabyn wahit ovat varustettu pintaliitoskomponenteilla. 535Q:ta kannattaa mielestäni harkita mikäli mielii 'moderneja' wahisaundeja. 535Q:lla saa todella mietoja, volumepedaali tyylisiä swellejä ja myös todella syviä swiippejä - Sellaisia, että yksi 12 tuuman kartio ei tahdo pysyä perässä ;) Jos hakee vain yhtä saundia, niin silloin säästäisin rovot ja modaisin perus Crybabysta tai Voxista mieleni mukaisen. Vielä kun lisää muutaman potikan noiden perusmallien kylkeen, niin johan löytyy säätövaraa.

En sitten tiedä - Taidan läväyttää modatun GCB-95:sen pedaalilautaani kiinni. Nyt kun siinä on tyylikäs "kustom" maalauskin ;) Yhteenvetona voin kai sanoa, etten ole liian 'valikoiva' wahien suhteen. Ja kuten sanoin, käytän wahia enemmänkin hillittyyn filtteröintiin (Modaamaton Voxin V847 kuulosti kylläkin liian 'hillityltä' omaan makuuni).

Vinkkinä mainittakoon vielä, että ellei wahin poljin pysy 'kantapääasennossa' niin se on 'korjattavissa' kiristämällä piirilevyn alla olevia muttereita (kyseiset mutterit kiristävät 'metalliluiskaa', joka painaa polkimen 'akselia').
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
zepeteus
23.09.2004 14:43:04 (muokattu 24.09.2004 00:06:40)
Piirilevyn liuskaa ei tarvitse katkaista, mikäli pedaalissasi on input bufferi ja poistat koko bufferin (tarkentaakseni zepeteusta).

Hyvä, kiitos tarkennuksesta Placebo. Enpä ajatellut tuota kohtaa tarpeeksi pitkälle, kun oma wahini on tosiaan vanhempaa mallia, Rev. C muistaakseni.

Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että joudun 'lämmittämään' DPDT-kytkintä ennenkuin päälle/pois kytkennästä aiheutuva 'poksahtelu' katoaa - Joudun siis kytkemään pedaalin pari kolme kertaa päälle pois, ennenkuin 'poksahtelu' katoaa

Minulla on sama ilmiö yhdessä true bypass pedaalissani. Aiheutti hieman ihmetystä, ennen kuin selvisi että se kuuluu asiaan toisinaan.

535Q:ta kannattaa mielestäni harkita mikäli mielii 'moderneja' wahisaundeja. 535Q:lla saa todella mietoja, volumepedaali tyylisiä swellejä ja myös todella syviä swiippejä

Tuo 535Q on kiinnostanut itseänikin kovasti, näistä "ei putiikki" waheista. Mutta tein sitten niin kuin sinäkin ja modasin omaa Cry Babyani. Ensimmäisenä tuli TB. Sitten tein vocal-, mid- ja gain/bass-modaukset ja vein pari noista säädöistä ulkoisille potikoille.

Swiippikonkalle laitoin piirikannat, jotta voi vaihdella helposti myöhemmin, on vain jäänyt kokeilut vähiin. Tuohon liittyen Placebo, sinulla kun on tuo 535Q, tekeekö tuo Q-säätö nimenomaan sen suuren eron miedon ja syvän swiipin välillä? Näin ainakin omien modausten perusteella olettaisin.

Vocal-modi tuo hieman lisää särmää, kulmaa tuohon swiippiin. Mid-säätö selkeytti jonkin verran soundia, vaikea kuvata. Kumpikaan näistä säädöistä ei tuo mitään mullistavaa eroa, mutta jotain kuitenkin. Gain/bass-säätö taas tukevoittaa hieman alapäätä, mutta ainakin minulla menee maksimiasetuksella aika ruvelle kantapää-asennossa, melkein kuin olisi jonkinlainen särkijä päällä...pitänee säätää "rajoitinvastuksen" arvoa hieman, kuulostaa niin kuin biasointi menisi hieman poskelleen maksimilla.

Viimeisin modi mitä tein oli transistoreiden vaihto. Laitoin niillekin piirikannat, mutta sen jälkeen kun sain BC109:t paikoilleen, en ole vaihtanut. Ero vanhoihin trankkuihin ei liene suuri, mutta melkeinpä vannoisin että soundaa enemmän "vintagelle" nyt.

Omassa käytössäni tulee sekä väritettyä hieman soundia, että poljettua reilusti funk-tyyliin, joten säädettävyys on plussaa. Ohkainen wah-soundi kelpaa toisinaan, mutta jos sellaista tuhtia "quack"-soundia ei löydy myös tarvittaessa, tuntuu että jotain puuttuu.

edit: bittiavaruus syö viestejä...otetaanpa uusiksi.
FuzzFaze
23.09.2004 22:21:09
Kiitos hyvistä vastauksista ja tuon true bypassin pystyn nyt ainakin kevyesti tekemään, mutta nyt alkoi kinnostamaan nuo muut modit. Onko nuo tuolla ensimmäisessä linkissä esitetyssä sivulla olevat modit vakituisia vai miten ne sais päälle ja pois? Ja saako tuohon valurautaan kotikonstein minkään näköistä reikää ilman sen hajoamatta? Ja tuo wahwah:in malli oli GCB-95.
Perintöä odotellessa...
placebo
24.09.2004 00:47:03
Swiippikonkalle laitoin piirikannat, jotta voi vaihdella helposti myöhemmin, on vain jäänyt kokeilut vähiin. Tuohon liittyen Placebo, sinulla kun on tuo 535Q, tekeekö tuo Q-säätö nimenomaan sen suuren eron miedon ja syvän swiipin välillä?

Kyllä - Nimenomaan. Kun 'Q-säädin' on minimissään, sweeppi on erittäin mieto. Saundi on verrattavissa siihen, että tekisi hillityn volumeswellin. Vaikea kuvailla - Sanotaanko, että ikäänkuin filtteröity 3 dB:n volumeswelli :) Kun Q-säädin on maksimissaan swiippi on laaja/syvä. Kuusiasentoisella kiertokytkimellä voi sitten valita millä (taajuus)alueella sweeppi tapahtuu. 535Q:n hyviä puolia on mielestäni se, että sillä saa säädettyä halutessaan erittäin puhtaan sweepin - Niin että saundi pysyy 'läjässä' koko polkaisualueella.

Peruscrybabyyn voisi kyllä varmasti pienellä virittelyllä asentaa säädettävän konkan myöskin. Sopivien arvojen haarukoinnissa saattaisi toki vierähtää pikku tovi.

Vocal-modi tuo hieman lisää särmää, kulmaa tuohon swiippiin.

Loistava kuvaus. Havaitsin saman ilmiön, mutta en osannut pukea sitä sanoiksi.

Mid-säätö selkeytti jonkin verran soundia, vaikea kuvata.

Voisitko kertoa tuosta modista lisää?
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
zepeteus
24.09.2004 02:31:19
Sanotaanko, että ikäänkuin filtteröity 3 dB:n volumeswelli :) Kun Q-säädin on maksimissaan swiippi on laaja/syvä.

Näinpä, kiitos kuvauksesta Placebo! Jäi tosiaan itselläni nuo sweeppikonkkatestit vähiin taannoin, kun ei yksinkertaisesti ollut useampia sopivan arvoisia konkkia käsillä. Laitoin ensin alkuperäisen 0.01uF tilalle jotain 0.03x uF luokkaa...vai oliko peräti 0.047uF. Meni jotenkin turhan paksuksi ja epäselväksi.

Sitten hyllystä sattui löytymään yksi säädettävä konkka, joten ajattelin että tässäpä se ultimaattinen trimmeri sweepille! Mittasin ja merkkasin trimmerin viereen sopivan säätöalueen ja laitoin paikoilleen. Enpä ole kurjempaa soundia wahistani ulos saanut! Meni jotenkin todella omituisen ja elottoman kuuloiseksi, vaikka miten koitin säädellä. Poistin konkan useita kertoja ja mittasin mittaamasta päästyäni, vaan eipä se mitään auttanut tai selvittänyt. Tuo trimmeri ei vain jostain syystä sovi swiipin säätöön. Tuon tapahtuman jälkeen olen katsellut näitä komponenttityyppejä ja sointueroja uusilla silmillä...tai korvilla.

Jokatiet, löytyipä sitten viimein 0.022uF konkka tuohon, ja se on pysynyt tähän päivään saakka. Hieman tuhdimpi pyyhkäisy kuin originaali, mutta ei vielä liian tummaa tavaraa.

Peruscrybabyyn voisi kyllä varmasti pienellä virittelyllä asentaa säädettävän konkan myöskin. Sopivien arvojen haarukoinnissa saattaisi toki vierähtää pikku tovi.

Ja tämä ajatus kytee edelleenkin mielessäni. Neliasentoinen kiertokytkin löytyisi ja kotelossa taitaisi olla juuri ja juuri riittävästi tilaakin sille. Sopivista arvoista olen nähnyt useitakin listauksia.

Näyttäisi, että pienimpänä arvona suositellaan 0.0068uF (6n8), joka toisi juuri tuollaista selkeää, kirkasta pyyhkäisyä. 0.01uF on tosiaan sitten se Crybabyn originaali ja 0.022uF näyttäisi olevan maksimisuositus, mennen jo tukevammalle puolelle. Bassowaheissahan on 0.068uF sweep-konkka, joten sen yli ei varmaan missään tapauksessa kannata koettaa. Mutta jos haarukoi vaikka tuonne 6n8 ja 22nF välille muutamia arvoja niin siinähän olisi varmaan jo hyvää aluetta valita pyyhkäisyä.

Ultimaattisena virityksenä voisi tehdä vaikka samanlaisen kuin Teesen RMC3:ssa, eli swiippialue säädetään dippi-kytkimillä, joita on yhdeksän kappaletta. Jokainen kytkin tuo uuden konkan toisen/toisten rinnalle. RMC3:ssa "raskain" asetus taisi olla nimenomaan tuo bassowahien 0.068uF.

Loistava kuvaus. Havaitsin saman ilmiön, mutta en osannut pukea sitä sanoiksi.

Kiittää hän...onhan näitä joskus vaikea sanoiksi pukea.

Voisitko kertoa tuosta modista lisää?

Enimmin absoluutisti. Eli ensimmäisen transistorin emitterin ja kelan väliltä löytyy 1.5K vastus. Sitä voi koettaa hivuttaa ylöspäin, suosituksia on annettu välille 1.8K - 2.7K. Pitäisi vahvistaa keskitaajuuksia ja tehdä swiipistä hieman tasaisemman, eli ei niin äkkinäistä hyppyä bassosta trebleen. Itse laitoin 1.5K vastuksen "pohjalle" ja 1K trimmerin sarjaan sen kanssa. Nykyinen vakioasetukseni on n. 2K paikkeilla. Tämä modi on hyvin hienovarainen ja riippuen miten muut säädöt on asetettu, ei tuo välttämättä suurtakaan iloa...mutta trimmeri saa taatusti pysyä paikoillaan. Tämä säätö vaikuttaa yhdessä tuon "vocal"-modin kanssa myös taajuuden Q-arvoon, joten voivat joko vahvistaa tai kumota toisiaan.
pjl
25.09.2004 13:43:22

Onkos ketää laittanut lähtöbufferia Wahiinsa?

Itelle asentelin D. Tilmanniin pikkuisen fettivahvarin wahin lähtöön (www.till.com). Teki muuten höpöä wah&fuzz-face -yhdistelmälle. Omasta mielestä paras wah+särö -saundi, joka omista purkeista irtoaa (RAT, customoitu SD-1 klooni & Fuzz-Face).
zepeteus
25.09.2004 16:19:19
Onkos ketää laittanut lähtöbufferia Wahiinsa?

Harkinnassa on ollut, nimenomaan fuzzin kanssa käytettäessä. Saisi samalla näppärästi volumesäädön, jos ja kun sellaista tarvitsee. Tosin oma fuzzini on Fulltone 69 klooni, jonka Bias säädöllä (ulkoisella potikalla siis) saa kyllä sovitettua toimimaan wahin kanssa ihan hyvin...paitsi että sitten ei saa välttämättä enää niitä maukkaimpia soundeja ulos fuzzista.

Tällaista bufferia olen itse harkinnut:

http://fuzzcentral.tripod.com/mckoy.html
pjl
25.09.2004 16:54:23

Eikös tuommoisen "source-seuraajan" vahvistus ole vähän alle yhden? Eli vaimentaa siis vähän poljinta. Tästä syystä päädyin laittaamaan bufferin jonka vahvistus on suunnilleen kaksi ja sitten trimmerillä taso sopivaksi.
zepeteus
25.09.2004 17:18:50
Eikös tuommoisen "source-seuraajan" vahvistus ole vähän alle yhden? Eli vaimentaa siis vähän poljinta.

Hyvä kysymys! Taidat tietää näistä enemmän kuin minä, minulla kun ei ole mitään havaintoa asiasta. Kuvauksen mukaan "saattaa" boostata hieman, mitä se sitten tarkoittaneekin. Minulle hieman alle yhden vahvistus, eli vaimennus, saattaisi vielä juuri ja juuri mennä, nykyisin kun wahini buustaa jo aavistuksen. Mutta tutustunpa tuohon sinunkin versioosi hetimmiten...
Dr. Muff
26.09.2004 12:01:50
Harkinnassa on ollut, nimenomaan fuzzin kanssa käytettäessä.

http://fuzzcentral.tripod.com/mckoy.html

Kuin myös. Aika surkea on mun Vox+RM Axis Fuzz yhdistelmä.

Tämmostä bufferia joskus meinasin:
http://home-wrecker.com/wahmods.html

Pahaa teki kun kuuntelin eilen Hendrixin Up From The Skies. Kaukana ollaan vielä siitä, siinä on vaan niin hieno wahi-soundi. Täytyy koittaa vaihtaa noi trankut.

Zepe hei! Miten noitten trankkujen vaihto reagoi sen gain+bass modin kanssa? Mulla meni alapää ihan muhjuksi kun koitin sitä noiden vakiotrankkujen kanssa. Mutta silti olen sitä mieltä että toi mun Voxi vois olla hieman botnekkaampi ja tietty ulostuloa vois olla hieman enemmän.

Sen Vocal modinkin tein mutta 68k oli liian kova puhtailla. Säröillä toimi paremmin. Jätin sinne muistaakseni 47k vastuksen. Nyt rupesin funtsimaan että voisi jollain sopivalla painokytkimellä valita 33k/47k tai 68k:n väliltä..

Pääsen tässä tulevaisuudessa koittamaan Roger Mayerin Red Lion Kittiä joka pitäis olla piiriltään samanlainen kuin Hendrixin käyttämä. Jos se räjäyttää mun tajunnan niin täytyypä tutkailla voisiko siitä tehdä kopion.
I Smell Urine
zepeteus
26.09.2004 13:54:06
Pahaa teki kun kuuntelin eilen Hendrixin Up From The Skies. Kaukana ollaan vielä siitä, siinä on vaan niin hieno wahi-soundi.

Menee lähelle minunkin wah-ideaaleja, menisi vaan víelä oma wahikin ;)

Zepe hei! Miten noitten trankkujen vaihto reagoi sen gain+bass modin kanssa? Mulla meni alapää ihan muhjuksi kun koitin sitä noiden vakiotrankkujen kanssa. Mutta silti olen sitä mieltä että toi mun Voxi vois olla hieman botnekkaampi ja tietty ulostuloa vois olla hieman enemmän.

No juuri tuo sama ongelma tuli minullakin eteen gain/bass säädön kanssa. Vakiotrankuissa MPSA18 onkin sitä vahvistusta aika julmasti, joten ajattelin että esim. jotkut BC108/9:t toimisivat paremmin. Mutta ainakin omilla BC109:llä samaa mussausta tulee edelleenkin alapäässä. Tosin sävy muuttui hieman ja se karkea ruvelle meno väheni. "Kuivempi" ja avarampi se alapää on nyt, joten oikeaan suuntaan meni.

Arvoista sen verran, että originaalien MPSA18:n gainit olivat 800:n paikkeilla. Näistä BC109:stä toisessa on 360 ja toisessa 450. Isompigainistä suositellaan Q1:ksi, joten niin laitoin omaanikin....kokeilin kyllä kumminkin päin enkä havainnut mitään ihmeellisempää.

Mittasin myös piiriltä tuosta gain/bass säädöstä, missä vaiheessa trankut lipeävät särön/mussaantumisen puolelle. Minulla on rajaavana vastuksena 120 ohminen ja potikan kanssa menee maksimissa 470 ohmiin (eli vanha vakio vastus). Kriittinen piste on mittaukseni mukaan 157 ohmia, siis näillä nykyisillä trankuilla, joten hieman pitäisi nostaa tuota alarajaa ylös.

Niin kuin tuolla aiemminkin keskusteltiin, sweep-konkan vaihtaminen tuo myös syvyyttä/tukevuutta polkaisuun, joten sitä kannattaa myös kokeilla jos mahdollista.

Sen Vocal modinkin tein mutta 68k oli liian kova puhtailla. Säröillä toimi paremmin. Jätin sinne muistaakseni 47k vastuksen. Nyt rupesin funtsimaan että voisi jollain sopivalla painokytkimellä valita 33k/47k tai 68k:n väliltä..

Minulla on potikan päässä tuo säätö ja säätöalueena 33k-86k. Joskus oli kiinteänä juuri tuo 47k vastus, ja taitaa potikankin kanssa olla usein siinä paikkeilla, tai sitten n. 3/4 auki.

Pääsen tässä tulevaisuudessa koittamaan Roger Mayerin Red Lion Kittiä joka pitäis olla piiriltään samanlainen kuin Hendrixin käyttämä. Jos se räjäyttää mun tajunnan niin täytyypä tutkailla voisiko siitä tehdä kopion.

Reverse engineering, hienoa. Arvaapas missä päin ollaan erittäin kiinnostuneita tuloksista myös... ;)
Dr. Muff
26.09.2004 17:24:16 (muokattu 26.09.2004 21:58:46)
Reverse engineering, hienoa. Arvaapas missä päin ollaan erittäin kiinnostuneita tuloksista myös... ;)

Voin ilmoitella, jos tulokset on hyviä. Ei olisi välttämättä ihan mahdoton urakka.

http://www.guitar-shop.ws/guitars/red-lion-wah-upgrade-kit.php

Kiinnostaa myös tietää onko toi fuzz-yhteensopiva.

btw. kokeilin sweeppikonkan arvon muuttamista. Tässä vähän kuumetta ja muuta, niin en huomannut, että komponenttipisteen hemmo oli myynyt minulle arvoltaan 10x liian ison konkan. hoooonk! :) Ehkä jatkan myöhemmin kun saan sopivia osia.
I Smell Urine
placebo
26.09.2004 21:54:23 (muokattu 26.09.2004 22:15:04)
Mutta jos haarukoi vaikka tuonne 6n8 ja 22nF välille muutamia arvoja niin siinähän olisi varmaan jo hyvää aluetta valita pyyhkäisyä.

Ultimaattisena virityksenä voisi tehdä vaikka samanlaisen kuin Teesen RMC3:ssa, eli swiippialue säädetään dippi-kytkimillä, joita on yhdeksän kappaletta. Jokainen kytkin tuo uuden konkan toisen/toisten rinnalle. RMC3:ssa "raskain" asetus taisi olla nimenomaan tuo bassowahien 0.068uF.

Tuli mieleen yksi huomion arvoinen seikka - Näissä konkkatviikkailuissa kaistanpäästösuodatin pysyy samalla alueella, eikös vain? Ainut mitä siis säädetään on Q:n arvo, pyyhkäistävän kaistan pysyessä koko ajan samana.

Muutama lainaus 535Q:n manuaalista:

WAH RANGE

The Wah Range Selector knob is located on the side of the 535Q pedal. It allows you to select a tonal range that is best suited for your expression needs. Turn the knob clockwise for the lower register ranges and counter-clockwise for the higher ranges.

VARIABLE Q

The “Q” adjustment is located on the left side of the
pedal; you can control the sharpness of the bandpass with this
adjustment. High Q is a very selective bandpass filter, low Q is a very broad bandpass filter approaching an almost volume like
control. The lower Q settings have more musical quality and
don’t effect tone as much as the high Q settings.

Kuusialueisella kiertokytkimellä säädetään siis kaistanpäästösuodattimen keskitaajuus ja Q-arvon säädöllä suodattimen 'jyrkkyys'. Aiemmissa viesteissä on ollut puhetta että tietyt 'sveeppikonkan' arvot tekevät 'bassoalueelta' 'trebleen' siirtymisen liian 'jyrkästi', tai että botneosasto ei pysy 'läjässä'. Ratkaisu saattaisi olla myöskin se, että koko kaistanpäästösuodatinta pitäisi "siirtää" samalla. 535Q:ssa on siis kuusi aluetta. Alueiden 1-3 swiipit liikkuvat treblemmällä alueella ja aluieden 4-6 sweepit 'botnemmalla' alueella. Otetaan esimerkiksi alue 6 ja säädetään sweeppi laajimmaksi (korkea Q:n arvo). Pyyhkäisy lähtee erittäin 'matalalta' ja siirtyy hyvin jyrkästi 'treblen' puolelle. Siirtymä tapahtuu silti 'pehmeästi'.

Vilkuilin tuossa yksi yö sivu silmällä R.G. Keenin wahiartikkelia.

Silmiini osui oparikytkentä. Tässä vaiheessa mieleeni muistui 535 Q:n pitkä SMD IC-piiri. Takalevy pois ja MC33174D:n 'datasheet' hakuun:

http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC33171-D.PDF

Kyseessä tosiaan on 14-jalkainen DIP-opari. Oparin lisäksi levyltä löytyy kaksi trankkua (SMD) ja läjä vastuksia ja konkkia. Kela on muuten metallikuorissa.

Eli ensimmäisen transistorin emitterin ja kelan väliltä löytyy 1.5K vastus. Sitä voi koettaa hivuttaa ylöspäin, suosituksia on annettu välille 1.8K - 2.7K. Pitäisi vahvistaa keskitaajuuksia ja tehdä swiipistä hieman tasaisemman, eli ei niin äkkinäistä hyppyä bassosta trebleen.

Kiitos tarkennuksesta Zepeteus! Havaitsin juuri tuon äkkinäisen "hypyn", mutten osannut pukea sitäkään sanoiksi. Vocal modi on vuorossa siis seuraavaksi :)

Tämä säätö vaikuttaa yhdessä tuon "vocal"-modin kanssa myös taajuuden Q-arvoon, joten voivat joko vahvistaa tai kumota toisiaan.

Yhteenvetona voi varmaan sanoa että Q-arvo ja kaistanpäästösuotimen alue pitäisi 'optimoida' kulkemaan käsi kädessä, optimaalisen sweepin saavuttamiseksi. Elikkä tuon 'range-konkan' ja 'sweeppi-konkan' pitäisi olla juuri eikä melkein.

EDIT: lisättäköön vielä, että wahikeskustelun myötä on tullut taas kuunneltua Satrianin Love Thing kappaletta (Crystal Planet levyltä). Siinä on 'moderni' wahisaundi josta pidän kovasti. Vocal henkinen saundi, joka käy syvällä ja sanoo "quack" :)
zepeteus
26.09.2004 23:29:25
Silmiini osui oparikytkentä. Tässä vaiheessa mieleeni muistui 535 Q:n pitkä SMD IC-piiri. Takalevy pois ja MC33174D:n 'datasheet' hakuun:

http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC33171-D.PDF

Kyseessä tosiaan on 14-jalkainen DIP-opari. Oparin lisäksi levyltä löytyy kaksi trankkua (SMD) ja läjä vastuksia ja konkkia. Kela on muuten metallikuorissa.

Jeps, tuossa 535 Q:ssa näyttäisi tosiaan olevan tuota "extra" tavaraa levyllä. Tämä jäi minulle hieman epäselväksi, onkos tuolla IC:llä siis tekemistä pyyhkäisykaistojen kanssa?

Yhteenvetona voi varmaan sanoa että Q-arvo ja kaistanpäästösuotimen alue pitäisi 'optimoida' kulkemaan käsi kädessä, optimaalisen sweepin saavuttamiseksi.

Olen samaa mieltä. Tässä suhteessa nämä useamman säädön laitteet taitavat kyllä tavallaan vaikeuttaakin tilannetta...mikäli tarvitsee säätää yhtä osaa, pitäisi säädellä muitakin. Ei ihan plug-and-play jos ultimaattista soundia kaipailee, mutta onpa sitten mahdollisuuksiakin...

EDIT: lisättäköön vielä, että wahikeskustelun myötä on tullut taas kuunneltua Satrianin Love Thing kappaletta (Crystal Planet levyltä). Siinä on 'moderni' wahisaundi josta pidän kovasti. Vocal henkinen saundi, joka käy syvällä ja sanoo "quack" :)

Ja siinäpä onkin ehdottomasti toinen wah-soundisuosikeistani! Satchilla on toki useita hienoja wahibiisejä, mutta tuo on kyllä minustakin oivallinen esimerkki hyvästä soundista.
placebo
27.09.2004 05:06:52 (muokattu 27.09.2004 05:41:29)
Tämä jäi minulle hieman epäselväksi, onkos tuolla IC:llä siis tekemistä pyyhkäisykaistojen kanssa?

Eh, edellinen viestini taisi tosiaankin olla hieman sekava. Oparin tarkoitus jäi edellisen viestini myötä tutkinnan alle. Tutkailtuani piirilevyä hieman tarkemmin, näyttäisi siltä että opari on pelkästään valmistajan lupailemaa "16 dB:n" gainin toteutusta varten.

Kuusiasentoinen kiertokytkin (range seloctor knob) on kolvattu omalle piirilevylleen. Kyseisen piirilevyn alalaidassa on kuusi SMD konkkaa, joista kytkin valitsee halutun. Pyyhkäisykaistat määrittynevät siis pelkästään kyseisistä konkista. Kyseisiä konkka-arvoja ei pysty lukemaan, sillä konkkien päällä ei näyttäisi lukevan mitään. Kytkin konkkineen on lattakaapelilla kiinni "mainboardissa".

Q-arvo säädetään konkalla, jonka päällä lukee (3C) B1K. Säätökonkalta lähteviä polkuja on hankala seurata, joten on vaikea sanoa minkä kanssa kyseinen konkka reagoi.

535Q:n 'komponenttijakauma' (jos jotakuta kiinnostaa) on:

-MC33174 opari (SMD)
-2 trankkua (SMD)
-26 vastusta (SMD)
-22 konkkaa (15 perus SMD:tä, 2 elkoa ja 5 "metallilieriötä")
-1 kela
-2 potikkaa (100k "Mexico" ja säädettävä "boost")
-1 säädettävä konkka (Q-arvo)
-kiertokytkin (range)
-on/off kytkin (boost)

Tarkempi 'vilkaisu' kertoo, ettei 535Q:n toteutus ole loppujen lopuksi "peruswahia" ihmeellisempi. Lisänä on (oparilla toteutettu) säädettävä gain ja muutama ulkoinen säätö - Samat jutut, jotka pystyy modifioimaan peruswahiin siis. Itse olen sitä mieltä, että 535Q:n "salaisuus" on nuo kuusi huolellisesti valittua 'range-konkkaa' (+hyvin optimoitu sweep-säätö) - Varsinkin matalampien alueiden 'range-konkat' (4-6).

Tässä suhteessa nämä useamman säädön laitteet taitavat kyllä tavallaan vaikeuttaakin tilannetta...mikäli tarvitsee säätää yhtä osaa, pitäisi säädellä muitakin.

Tilannetta saattaisi helpottaa, jos "optimoisi" nuo range-konkan arvot - Hakisi muutaman 'kriittisen' konkka-arvon joita tarvii useimmin ja veisi ne kytkimen kautta valittavaksi. Aikaa vievää puuhaa varmasti, mutta palkitsevaa myöskin. Itse olen huomannut, että Q-arvoa ei keikoilla ehdi hienosäätää myöskään (jos pitää mennä ääriasetuksesta toiseen nopeasti). Sikäli olisi optimaalista, että kaikki olisi kytkimillä valittavissa.

Satchilla on toki useita hienoja wahibiisejä, mutta tuo on kyllä minustakin oivallinen esimerkki hyvästä soundista.

Biisi on kauttaaltaan upeaa wahi-saundia, mutta ehdoton kliimaksi on mielestäni 2:33-2:40 väliin osuva kiihtyvä legato, jonka päätteeksi tulee pari nopeaa "squak" "squak" sviippiä - Siinä vaiheessa meikäläinen meinaa pudota aina pallilta :)
P2
27.09.2004 21:00:28
Teinpäs tuossa nuita modeja tohon peruscrybabyyn ja kyllähän siitä paljon parempi tuli. Tein tuon midrange-jutun ja vaihdoin kytkimen ja kieräytin sitä potikkaa, ja bufferin otin pois. Halpa ja hyvä modi, pitäisi tuo vocal-potikka vielä lisätä, mutta olikin 100k potikka hävinnyt näköjään muihin projekteihin. Suosittelen em. sivun käyttöä.
pjl
28.09.2004 16:58:12

kieräytin sitä potikkaa

Mitäs tällä tarkoitat?

Laitoin omaan perus CryBabyyn Q-vastukseksi 47k potikan ja sen kanssa sarjaa 15k vastuksen. Mukavasti saa nyt säädettyä sweepin todella kevyeksi tai mukavan tiukaksi. Huomattavasti monikäyttöisempi poljin modin jälkeen. Seuraavaksi kait pitäsi sitä keskitaajuuskonkkaa tviikkailla.

Vaikuttaako sen bufferin poisto saundiin mitenkään?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)