Aihe: Jos soittaa plektralla..
1 2
LonelyRider
23.09.2004 10:54:32
Niin haittaako jos pitää kättä tallan takana olevien kielten päällä (vai miten sen sanois?). Mulla on Epiphonen Viola basso eli viulubasso. Ainakin Macca lepuuttaa kättä tuossa tallan päällä..
LonelyRider
23.09.2004 11:04:41
Thanks buddy, a big rock just fell out of my heart...Menikö oikein? Joo, niin arvelinkin...
Listen
23.09.2004 12:12:35 (muokattu 23.09.2004 12:38:34)
Minkälaisia lehdyköitä muuten käytätte basson kanssa, paksuja bassoplekuja vai kitaraplektroja (esim. Extra Heavy)?

Itse soittelen lähinnä sormilla, ja tähän asti olen paukuttanut jollain Dunlopeilla (2.0 tai 3.0 mm). Nyt olen huomannut, että omaan korvaani mieluisin soundi lähteekin ohuemmalla plekulla. Etusormen kynnellä kyllä lähtee minusta paras saundi, ei vaan liene kestävintä materiaalia... Vaikuttaako plektran paksuus muuten käytännössä miten paljon basson kielien kestävyyteen?

EDIT:
Ainakin sähkökitaroissa Stubbyt kai syövät kieliä aika tehokkaasti? Joskus käyttämäni 3.0 mm pleku on just Dunlop Big Stubby.

http://www.jimdunlop.com/products/picks/products/stubby/
Doo wah diddy diddy down diddy do.
kassper
23.09.2004 12:17:40

Vaikuttaako plektran paksuus muuten käytännössä miten paljon basson kielien kestävyyteen?

En mä sanois, että se paksuus, vaan se tatsi. Tietysti paksulla plekulla voi soittaa kovempaa, ku ohuella. Mutta toisaalta paksulla plekulla ei tarvii soittaa niin kovalla tatsilla. Hämärää...?
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
hemmo
23.09.2004 12:59:54

Minkälaisia lehdyköitä muuten käytätte basson kanssa, paksuja bassoplekuja vai kitaraplektroja (esim. Extra Heavy)?

Vuodesta -88 olen käyttänyt sbassossa Jim Dunlopin isoja kolmionmuotoisia Tortex Triangle 1,14 mm violetteja pläriä. Tykkään, kun kuluvat vaan ja kestävät pitkään.
Hani!
absqua
23.09.2004 13:12:37
Vuodesta -88 olen käyttänyt sbassossa Jim Dunlopin isoja kolmionmuotoisia Tortex Triangle 1,14 mm violetteja pläriä. Tykkään, kun kuluvat vaan ja kestävät pitkään.

Mä käytän noita samoja, mutta sitä vihreää paksuutta.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pardy
23.09.2004 13:42:38

Mä käytän noita samoja, mutta sitä vihreää paksuutta.

Minä käytän kans noita. Tai käytin, ennenkuin aloin soittaa sormilla. Sittemmin en ole pahemmin plekulla soitellut. Niitä stubbyjäkin mulla vielä nurkissa lojuu, mutta voisin väittää että noin Dunlopin violetit tahi vihreet on aikalailla hyviä tyyliin jos toiseenkin. Keltaset ovat myös hyviä (ne vielä ohuemmat), mutta niillä ei voi soittaa ihan yhtä rajulla tatsilla. Menee vähän offtopiciksi, mutta menköön...
"Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni
Royal Banzai
23.09.2004 14:30:20 (muokattu 23.09.2004 14:31:00)
Perus Heavy tai Extra Heavy -kitaralehdyköillä läpyttelen. Jossain vaiheessa käytin sellasia D'Andrea 1,55 kolmiolehdyköitä, mutta en tykännyt niiden tuottamasta soundista yhtä paljoa. Liian pyöreät reunat, ei sopinu mun tatsille. Mukava niillä oli soittaa tosin kolmiomuotoisuutensa takia.

Öö, eli kitaraplekuilla soittelen.
2541
23.09.2004 14:53:20

Dunlopin sinisillä, oisko ne nyt millin paksusia (kaikista kulunut tiedot pois :).
Karlsson
23.09.2004 14:56:42
Vaikka sormisoitanki pääasiassa, nii suurin osa plekuistani on semmosia keskikokoisia keltaisia.

Ni ja sitte sain Kenyltä yhden missä on hamppua käryttelevä reggeemiäs. Se o hyvä.
Mersukuski
Vemmy
23.09.2004 15:02:17
Ennen tuli soitettua paksuilla plektroilla, mutta mitä vanhemmaksi tulee, sen ohkaisempia plektroja tulee käytettyä sekä kitaran että basson soittoon. Noita keltaisia ja mustia Dunlopeja (jotain millin paikkeilla, tai allekin vissiin on paksuus) basson soittoon, vaikka välillä iskee sellainen tunne, että pitää soittaa sormilla että edes joku luulisi oikeaksi basistiksi... =) Kitaraplektrat ovat sitten niitä oransseja ja lilahtavanpunaisia Dunlooppeja. Vanhalle kaksimilliselle Gaattorille en keksi enää mitään käyttöä soittohommissa, puhumattakaan metalliplektrasta.
Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin.
Aminohappo
23.09.2004 19:46:43
Joko sorimilla tai sellasella isolla 0,88 mm D'Andrea plekuil.
Feuer frei!
juici
23.09.2004 21:47:15

Dunlopin Jazz III:lla. Sopivan paksu ja kestävä.
"Kiss FM:n mä lakkauttasin. Ja sit sen tyhmän hittiaseman mikä siel' Helsingissä on, jota en oo onneks ikinä kuullu. Se on aika huono.", Tuukka Temonen Apulannan Mustahevonen videolla.
käki
23.09.2004 23:56:02
Plektralla soittaessa käytän Dunlopin isoja vihreitä kolmioita, jotka taitavat olla sitä keskipaksuutta.

Punaisia kolmioita saa lääkärin määräyksestä, apoteekista.
Viina, huumeet, tupakka, kahvi ja Manowar tappavat.
Sarko
24.09.2004 11:36:30
Itse soittelen Bassoa suht ohuilla mutta isokokoisilla Gibsonin ja Dunlopin Plekuilla. Maanmainio soittotatsi noilla.
This is not a test of powers.
Karlsson
24.09.2004 11:42:16
Uusimmassa Beis Pleijerissä, jota tuli taas pytyllä selailtua, oli pieni juttu uudesta keksinnöstä: Kumiplekuista!

Semmosia paksuja ovistopparikumista vuoltuja plekuja. Voi kuulostaa aika vänskältä.
Mersukuski
Maisteri
24.09.2004 12:30:41
Dunlopin sinisillä, oisko ne nyt millin paksusia (kaikista kulunut tiedot pois :).

Samoilla vetelen minäki. En tosin kolmioilla, vaan niillä kitaramallisilla. Ne kolmiot ei vaan oo koskaan istunu näppeihin luontevasti.
pardy
24.09.2004 14:18:21

Uusimmassa Beis Pleijerissä, jota tuli taas pytyllä selailtua, oli pieni juttu uudesta keksinnöstä: Kumiplekuista!

Semmosia paksuja ovistopparikumista vuoltuja plekuja. Voi kuulostaa aika vänskältä.

Voip olla oikeestaan aika hyviäki. Tulee "sormimainen" saundi ilman sormia. Erittäin kätevää.
"Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni
Johnny Buzz
24.09.2004 14:20:31

Mitenhän nopeesti moiset kuluu? Ei välttämättä oo hirveen pitkäikäisiä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)