Aihe: Roudarin moraali ja etiikka?
1
Valokaari
18.09.2004 12:45:36

Luin eräältä toiselta foorumilta, että joku kanadalaisporukka on tehnyt "teemumäet" http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/3657582.stm
.. ja mieleen juolahti että mitäpä jos vaikka itse sattuisin olemaan teknikkona jossakin filmiryhmässä, jonka ohjaaja keksisi jonakin päivänä että "hei, tehdäänpä elokuva kotieläimien teurastamisesta! Eikä mitään trikkikuvia vaan autenttista pitää olla!".
Luultavasti siinä vaiheessa laittaisin hansikkaat naulaan ja toivottaisin hyvää jatkoa, mä lähden mieluummin työkkäriin, etsikää joku muu mun tilalle.
Kyllä showta saa olla ja mielikuvitusta on hyvä käyttää, mutta jos oikeasti aletaan jotakin satuttamaan niin se ei taida olla enää mun heiniä.

Nyt joku luultavasti kommentoi että "et sä tolla lailla voi päättää mikä on taidetta ja mikä ei, kyllä jos leipää haluaa saada pöytään niin on tehtävä se mikä pitää".

Onhan se totta että työelämässä, luultavasti missä tahansa ammatissa, joutuu toisinaan tekemään asioita joista ei pidä.
Ne tosin vaihtelevat tapauskohtaisesti; itselläni ei ole ongelmia kääriä aamuyöllä kusilammikossa uineita kaapeleita, mikä taas jollekin toiselle voisi olla liikaa.
Roudari joutuu tekemään jos jonkinlaista.
Itse olen mm. ollut pystyttämässä esiintymisrekvisiittaa joka saattaisi loukata jonkun uskonnollisia tunteita, ollut erottisen shown kanssa tekemisissä (valitan, ei ole kuvia) ja vaikka mitä. Tiedän ainakin yhden uskovaisen miksaajan, en tosin tiedä mihin kaikkeen hänen moraalinsa venyy, eli lähtisikö blackmetalbändin kiertueelle ja millä rahalla.

Mutta kyllä mun mielestä kannattaisi käydä pieni keskustelu siitä, että pitäisikö johonkin vetää se raja, minkä yli meneviä asioita ei tehdä. Parempi pohtia näitä asioita ihan ajan kanssa netitse, kuin miettiä sitä sitten kun joku pyytää hakemaan diileriltä annoksen heroiinia tai järjestämään yöseuraksi jonkun kymmenvuotiaan pikkutytön.
Tietysti aina löytyy joku jolle nuokaan eivät mitään ongelmia ole.
Mutta kiinnostaisi saada mielipiteitä asiasta, että missä vaiheessa viimeistään kannattaa suosiolla jättää touhu kesken?

Niin tietysti jos ei sitä palkkaa ala tulla, niin se on aika oleellinen tekijä nyt kuitenkin.. mutta taloudelliset kysymykset eivät nyt ole ihan se mitä ajan takaa.
Näistäkin asioista voi joustaa - jos joku kaveribändi tarvitsee vaikka kuskia yhdelle keikalle eikä itsellä ole muuta tekemistä niin eiköhän siitä palkasta pääse sopimukseen.
Tosin tämäkin on eettinen kysymys: polkemalla hintoja totuttaa työnantajat siihen että "kun toi teki halvalla niin kyllä sitten jatkossakin pitäis muiltakin saada samaan hintaan" ja se ammattitaitoisempi tyyppi jääkin sitten ilman keikkaa.

Tajuattekos te nyt mitä mä yritän ajaa takaa?
Siis yrittäisin selvittää että onko roudarin ihan pakko suostua kaikkeen mahdolliseen mitä vain keksitään ehdottaa vai missä vaiheessa viimeistään kannattaa sanoa että tämä oli nyt sitten mun osalta tässä?
Rok rok.
Ylläri
18.09.2004 13:34:11
No selkeisiin laittomuuksiin ei ainakaan mielestäni pidä olla osallisena, eläinrääkkäys nyt yhtenä esimerkkinä. Yleisön, bändin tai muun henkilökunnan turvallisuudesta ei tietenkään pidä tinkiä. Eli jos bändi alkaa kaivaa esiin jotain epämääräisiä pyroja tai käskee pystyttämään hengenvaarallisia ripustuksia, on asiaan puututtava. Ja korostan sanaa "puututtava"; hanskojen tiskiin lyöminen ei riitä, vaan on pyrittävä estämään vaaratilanteen syntyminen, vaikka sitten poliisin avulla. Nämä ovat mielestäni ihan kansalaisvelvollisuuksia, jotka pätevät roudareihin siinä missä muihinkin (koska roudarikin on ihminen;)).
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Valokaari
18.09.2004 14:33:26

No selkeisiin laittomuuksiin ei ainakaan mielestäni pidä olla osallisena

Olet ihan oikeassa. Muutenkin ihan hyvä kirjoitus sulla.
Ainahan sitä tulee kaikenlaista rajatapausta vastaan, mutta ne nyt pitää miettiä tapauskohtaisesti.

Uskaltaisko kertoa itse jonkun esimerkin... no kun olin opiskelemassa sähkötekniikkaa niin teimme asennuksia erääseen kellariin, missä oli munalukollisia verkkoaitakaappeja - varmaankin tiedätte nämä normaalit kerrostalon säilytystilat?
Sinne piti päästä sisälle ja kun kysyimme opettajalta että mitenkäs se hoituu, niin tämä opetti miten sinne mennään ruuvimeisselin kanssa....
Että tuommoista koulunkäyntiä.

Ei nyt ihan suoraan liittynyt bändi- tai roudaustoimintaan, mutta joku vastaava tapaus voi ihan hyvin tulla joskus keikalla vastaan. Sulakekaappi on lukon takana ja sinne pitäisi päästä. Avaimenhaltijaa ei löydy mistään. Ruuvimeisseli löytyy. Mitä teet?
Nämä ovat ihan mielenkiintoisia asioita joskus pohdittavaksi.

roudarikin on ihminen

Mä lupaan tässä ja nyt, että jos m.net tekee joskus lisää paitoja ja painattaa siihen tuon sloganin niin kyllä ostan yhden.:)
Rok rok.
duane
18.09.2004 16:01:25
Laittomuudet....
Hmm.... Rajanveto on kyllä vaikeaa, itse rikon lakia käytännön pakosta joka kerta kun ajan keikalle: meidän kuorma-auto on rekisteröity matkailuautoksi, eikä sillä saisi kuljettaa kovinkaan paljoa tavaraa...eli se on sakkorysä heti kun se jostain syystä pysäytetään....mutta jos pomo käskee keikalle, niin eipä oo vaihtoehtoa auton suhteen...
Liksa on myös vaikea asia, opiskelijana pitäisi olla kiitollinen siitä, että maksetaan edes jotain (eikä teetetä työharjoitteluna), mutta vastedes pidän kyllä huolen, että alle standardiliksan (ja ilman verokorttia) en enää hommia tee...
Funk U Too
miksaaja
20.09.2004 15:40:34
no, ei siinä mun mielestä mitään sen suurempaa etiikka tai moraali ongelmaa ole.. itse olen asiaa miettinyt siltä kantilta, että omia vakaumuksiani vastaan en välttämättä ala toimimaan, eli en lähde millekään paholaisen palvontakiertueelle soittamaan, tai lähtisi tekemään ääniä mihinkään eläinrääkkäysvideoon, mutta muu on periaatteessa niin, että mistä maksetaan, niin se tehdään..

tietysti laittomuudet erikseen, eli ei siinä ruveta lakia rikkomaan, ja jos joku muu meinaa, niin estetään, mutta tietysti pitää mielessä myös se, että roudari on mukana periaatteessa vain roudaamassa, eli ei ole roudarin asia tehdä mitään muuta.. jolloin roudari ei siis ole periaatteessa vastuussa ripustuksista tai pyrotekniikoista, mutta toki siinä vaiheessa kannattaa asiasta ilmoittaa asiaankuuluvalle taholle..

ja mitä näihin palkan polkemisiin yms tulee, niin jossain vaiheessahan bändille selviää ero siitä, että onko mukana kavereita, jotka tunnistaa isomman laatikon pienemmästä vai sellaisia, jotka osaa pystyttää kamat niin että bändi vain tulee ja soittaa (ellei ole itse myös roudaamassa).. jossain vaiheessa nimittäin on kiva, kun roudarikin tietää miltä eri johdot näyttävät ja miten ne irroitetaan oikein, ettei tule vahinkoja..

eli, luhyestä virsi kaunis: ei erikoista moraalia, vaan siltä pohjalta toimitaan kuin muutkin ihmiset..
hörhö
22.09.2004 11:44:21 (muokattu 22.09.2004 11:44:43)

No omasta moraalista tuo on kiinni. En jaksanut lukea tuota linkkiä loppuun, mutta oliko tuossa kyse eläinrääkkäyksestä? Esim. Teemu Mäen videon ei pitänyt olla eläinrääkkäystä, mutta Mäellä ei ollut kunnollista teurastajan kokemusta, joten yhden kirveeniskun sijaan joutui lyömään kuusi ja aktio kesti pari sekuntia aiottua pidempään. Siksi se oli rääkkäystä ja näin laitonta. Mutta jos joku eläimen tappaisi taiteen nimissä kunnolla, voisin olla duunissa hänellä. Joissain performansseissa olen ollut myös mukana, jotka eivät kuulu ihan lain- tai järjestyssääntöjen puitteisiin. Esim. alastomuus julkisella paikalla. Tuolloin olen vain kysynyt sen lain oikeutusta. Sensijaan, jos joutuisin vaarantamaan muiden turvallisuuden vaikkapa noilla mainituilla pyroilla tai ripustuksilla, jättäisin tekemättä ja vaikka tarvittaessa veisin poliisille. Esim. kaikista käyttämistäni pikkupyroista(siis. ne, johon ei tarvita lupaa) ja tuliaseista lavalla olen keskustellut virkavallan kanssa, vaikka se ei olisi ollut välttämätöntä.

Nyt on muuten tulossa kohta taas yksi laiton show, jossa aivan varmasti joudumme virkavallan kanssa tekemisiin, mutta ollaan selvitetty, ettei siitä voi saada syytettä ja voimme oikeuttaa aktiomme.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Hanok
22.09.2004 15:44:32 (muokattu 22.09.2004 15:45:49)
Jouduin kerran tahtomattani tilanteeseen jossa tavallaan toimin omaa vakaumustani vastaan. Tarkemmin sanottuna olin oman PA:n kanssa miksaamassa skinheadien tapahtumassa. Ikävä kyllä en etukäteen tiennyt minne olin menossa, koska tuntematon tyyppi soitti minulle vain muutamaa päivää ennen tapahtumaa ja kysyi PA:ta. Tilaisuuden luonne selvisi vasta keikkapaikalla. Veikkaisin että tilaaja jätti tarkoituksella kertomatta mistä on kysymys jotta en saisi etukäteen tilaisuutta kieltäytyä - kiirehän siinä oli kun alun perin sovittu PA-firma ei syystä tai toisesta päässyt hoitamaan keikkaa.

Onhan se helppo sanoa että löisi vastaavassa tilanteessa hanskat naulaan, mutta itse en katsonut voivani sellaista tehdä. Seurasin sitten illan vierestä sitä kun 300 nahkapäätä huusi sieg heilia (tämä ei ole mikään vitsi) ja miksasin bändien keikat. Enpä muuten ole ennen nähnyt yhtä humalaista keikkayleisöä.

Ei varmaan olisi ollut kovin terveellistä yrittää kesken kaiken viheltää peliä poikki. En siis olisi sitä uskaltanut kokeilla, vaikka illan aikana laillisuuden rajoja selvästikin koeteltiin (kiihotus kansanryhmää kohtaan oli illan ohjelmassa varsin hallitseva teema). Toisaalta en olisi lähtenyt mukaan jos olisin etukäteen tiennyt mitä tuleman pitää.

No, ihan kiinnostavaa olisi kuulla muiden mielipiteitä siitä miten olisitte vastaavassa tilanteessa toimineet.
kivi
22.09.2004 18:47:00
Hörhö:
Esim. kaikista käyttämistäni pikkupyroista(siis. ne, johon ei tarvita lupaa) ja tuliaseista lavalla olen keskustellut virkavallan kanssa, vaikka se ei olisi ollut välttämätöntä.

Keikan yhteydessä se _on_ välttämätöntä.

Noita pikkupyroja saa kyllä käyttää muualla, mutta yleisön edessä et saa ilman lupaa ja palotarkastajan läsnäoloa laittaa edes kynttilää palamaan lavalle.

Tiedän, mäkin ihmettelin kun kuulin. Pumpuliruudin, flash-paperin ja muut jotenkin arvasinkin...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Valokaari
22.09.2004 19:23:33

olin oman PA:n kanssa miksaamassa skinheadien tapahtumassa.
.......
Tilaisuuden luonne selvisi vasta keikkapaikalla.
.........
illan aikana laillisuuden rajoja selvästikin koeteltiin (kiihotus kansanryhmää kohtaan oli illan ohjelmassa varsin hallitseva teema). Toisaalta en olisi lähtenyt mukaan jos olisin etukäteen tiennyt mitä tuleman pitää.

No, ihan kiinnostavaa olisi kuulla muiden mielipiteitä siitä miten olisitte vastaavassa tilanteessa toimineet.

Tietääkseni tuollaisia konsertteja ja tapahtumia on järjestetty muitakin, en ole itse kuitenkaan sellaiseen joutunut.
Onhan noita "isänmaan ystäviä" joskus yleisön joukossa näkynyt, mutta ei heidän kanssaan ole ollut mitään ongelmia.

Jos vasta paikan päällä on selvinnyt että mistä onkaan kyse, niin tuskinpa siinä kovin paljoa on vastuussa illan tapahtumista. Eri asia olisi jos kuukausia aiemmin olisi otettu yhteyttä tyyliin "hei me järkätään Valkoista Voimaa -iltamat, mihin tulee soittamaan Suomen parhaat White Power -bändit! Näytetään mistä arjalainen rotu on tehty! Tuutsä hoitaan äänipuolta? Sovitaan että saat normaalin liksan lisäksi makeen hakaristilipun!" niin sitten ilmeisesti olisi ollut kyseessä "harkittu osallistuminen kansanryhmää vastaan kiihottamiseen".
Tosin en lakipykälistä nyt niin kamalan paljoa tiedä, mutta maalaisjärkeni nyt sanoo noin.

Myöskin agraariäly sanoo, että jos tuollaiseen paikkaan joutuisi niin eipä kai siinä muu auttaisi kuin hoitaa keikka pois alta ja näyttää mahdollisimman neutraalia naamaa.
Ymmärtääkseni ääniteknikko ei ole siitä vastuussa, mitä lavalla oleva henkilö mikrofoniin huutelee - tosin jos näin on niin olisi se aika hurja ajatus että pitäisi leikkiä Isoveljeä sormi mute-nappulalla ja aina kun meinaisi tulla kielletty sana niin linja kiinni.
"Ja seuraava laulu kertoo n******istä, noista afriikan kyseenalaisista lahjoista maailmalle. Vois nekin m*****nit mennä takaisin sinne v***n viidakkoon mistä ovat tulleetkin..."

Luulisin että jos viranomaiset olisivat saaneet tapahtumasta vihiä, niin tuskin siinä tekniikalle kovin pahoja sanktioita tulisi, varsinkin jos he olisivat kuunnelleet selityksesi ja ymmärtäneet ettet tiennyt mistä oli kyse ennen kuin oli liian myöhäistä.
Tapahtumista kantaa järjestäjä päävastuun.
Rok rok.
duane
22.09.2004 22:10:56
Jouduin kerran tahtomattani tilanteeseen jossa tavallaan toimin omaa vakaumustani vastaan. Tarkemmin sanottuna olin oman PA:n kanssa miksaamassa skinheadien tapahtumassa. Ikävä kyllä en etukäteen tiennyt minne olin menossa, koska tuntematon tyyppi soitti minulle vain muutamaa päivää ennen tapahtumaa ja kysyi PA:ta. Tilaisuuden luonne selvisi vasta keikkapaikalla. Veikkaisin että tilaaja jätti tarkoituksella kertomatta mistä on kysymys jotta en saisi etukäteen tilaisuutta kieltäytyä

Mulle kävi kerran vastaava sattumus koulun keikan muodossa...jouduin Keskustapuolueen vaalitilaisuuteen...mut nakittanut linjanjohtaja sanoi, että kyseessä on jonkin lauluryhmän äänentoisto...
Funk U Too
Hanok
23.09.2004 09:20:54
Tietääkseni tuollaisia konsertteja ja tapahtumia on järjestetty muitakin, en ole itse kuitenkaan sellaiseen joutunut.
Onhan noita "isänmaan ystäviä" joskus yleisön joukossa näkynyt, mutta ei heidän kanssaan ole ollut mitään ongelmia.

Kyllä niitä kuulemma järjestetään enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Ei minua tuossa tilanteessa niinkään vaivannut se että olisi tullut vaikeuksia yleisön kanssa tai sekään että poliiseilta tulisi sanomista. Kyllähän se varmasti poliiseille menee läpi jos vakuutan olevani pelkkä pitkätukkahippi joka sanoutuu kokonaisuudessaan irti tapahtuman aatepohjasta. Moraalista ja etiikastahan tässä ketjussa oli tarkoitus keskustella. Lähinnä ongelma oli siis henkilökohtainen. No, uskoakseni se kiihotus jonka skinit saivat omassa ryhmässään aikaan purkautui lähinnä siten että muutamat pätkivät toisiaan turpiin loppuillasta.

Poliiseilla taitaa olla lähinnä tapana seurata noita tapahtumia ulkopuolelta ja yrittää pitää huolta ettei kummempia järjestyshäiriöitä tapahdu.

Mutta tuo keskustapuolueen tapahtuma - johonkinhan se raja on vedettävä! Kyllä tuossa vaiheessa pitäisi jo kaivaa nahkamies esiin ja käydä katkomassa kaikki piuhat ettei vaan moinen kansankiihotus voi jatkua!
Valokaari
23.09.2004 18:39:27

Ei minua tuossa tilanteessa niinkään vaivannut se että olisi tullut vaikeuksia yleisön kanssa tai sekään että poliiseilta tulisi sanomista.
.......
Moraalista ja etiikastahan tässä ketjussa oli tarkoitus keskustella.

Niinno... minä taas olisin miettinyt ensin että onkohan tämä nyt ihan luvallista. Sekä myös että tuleekohan se maksu nyt varmasti ja eiväthän ne nyt kännipäissään mene rikkomaan kamoja.
Kuten huomaamme, moraali on venyvä käsite.
Rahasta siis ehkä hoitaisin tuommoisenkin keikan. Onhan sitä jo jos jonkinlaista yrityskeikkaa ja muutakin sellaista tehty, mistä en henkilökohtaisesti ole paljoakaan välittänyt.

Mutta ennen kuin WP-bändit alkavat ottaa yhteyttä ja pyytää keikalle, niin korostettakoon että minulla ei ole äärioikeistolaistapahtumiin sitten minkäänlaista hinkua.
En heidän ideologiastaan pahemmin välitä, ihminen olkoon minun puolestani musta, valkoinen tai vaikka vihreä kunhan osaa käyttäytyä ja hoitaa hommansa.

Sitten tulee esiin kysymys "siis sä menisit skinikonserttiin mutta jos tarttis lahdata joku söpö pieni pörröinen elukka niin se olis taas liikaa, luuletsä et sun arvomaailma on vähän nyt vääristynyt hei?"
Satunpa nyt vain pitämään enemmän elukoista kuin ihmisistä. Eläimet harvemmin tappavat toisiaan ihan huvikseen (toki sellaistakin esiintyy), kun taas ihmiskunta on sotinut olemassaolonsa alusta lähtien, sekä tehnyt tappamisesta ja tuhoamisesta jopa viihdettä.
Avatkaapa telkkari melkein koska vaan, niin siellä menee jossakin sotafilmi tai jollakin muulla tekosyyllä annetaan nyrkkien puhua.
Mutta nehän ovatkin sitä "elokuvataidetta, missä tekijän on saatava vapaasti käyttää kaikkia keinoja tuodakseen sanomansa katsojalle".

Loppujen lopuksi väkivallassa melkein yhtä paljon kuin itse teossa kuvottaa se kylmä tosiseikka, että tekipä ihan mitä vain niin aina löytyy joku "ymmärtäjä" ja "puolustelija".
Rok rok.
hörhö
23.09.2004 18:55:01 (muokattu 23.09.2004 19:02:41)

Keikan yhteydessä se _on_ välttämätöntä.

Noita pikkupyroja saa kyllä käyttää muualla, mutta yleisön edessä et saa ilman lupaa ja palotarkastajan läsnäoloa laittaa edes kynttilää palamaan lavalle.

Tiedän, mäkin ihmettelin kun kuulin. Pumpuliruudin, flash-paperin ja muut jotenkin arvasinkin...

No huhhuh. Kynttilöihin en ole sentään lupaa keltään kysynyt. Pumpuliruuti ja muut vastaavat oli arvattavissa, mutta en ole flash-paperia ja -lankaa moiseksi vaaratekijäksi mieltänyt ja jaksanut sen luvista huolehtia. Niitä kun saa tilaamalla ja missään ei ole mainittu, että pitäisi palotarkastus tehdä. Sillä nyt ei vain voi saada tulipaloa aikaan.

Tosin olen joskus joutunut tekemään poikkeuksia esimerkiksi keikka on tullut jonnekkin perähikiälle niin lyhyellä varotusajalla, ettei ole palotarkastajaa ehtinyt kutsua jos vaikka tulta nielen ja puhallan, rälläköin, tms. Tulityökortti minulla tottakai on.

EDIT: siis lycopodiumiin(kärpäsruuti), flash-paperiin ja -lankaan, sisäilotulitteisiin kuten coctail-kipinäsuihkuihin, pieniin kaasu- tai nesteliekkeihi(esim. soihtu tai suurinpiirtein toholiekin kokoinen) en ole lupia ymmärtänyt kysyä, enkä aio jatkossakaan.

Sensijaan tulenpuhallukseen, rälläköintiin, pieniin panoksiin(savu/flashvilla/tms.) ja vastaaviin olen paikan tarkistuttanut.

Tuli tästä keskustelusta mieleen hyvä vinkki. Coctailsuihkut ovat hassunhauskoja ja helppoja lisiä keikoilla.. http://www.sirkuslahna.com/gfx/festarikuvat/jukka2_jpg.jpg ja http://www.sirkuslahna.com/gfx/festarikuvat/jukka1_jpg.jpg
kivi
23.09.2004 19:59:59
EDIT: siis lycopodiumiin(kärpäsruuti), flash-paperiin ja -lankaan, sisäilotulitteisiin kuten coctail-kipinäsuihkuihin, pieniin kaasu- tai nesteliekkeihi(esim. soihtu tai suurinpiirtein toholiekin kokoinen) en ole lupia ymmärtänyt kysyä, enkä aio jatkossakaan.

Kyllä sun kuulemma pitäis.

Se, että noita saa ihan vapailta markkinoilta, ei tarkoita, ettei sen palolaitoksen vakihanun pitäis möllöttää siellä yleisössä. Joka kunnassa palokunnalla on joku heebo, joka istuu liki työkseen sirkuksessa, teatterissa ja keikoilla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
hörhö
23.09.2004 20:02:54

Kyllä sun kuulemma pitäis.

Se, että noita saa ihan vapailta markkinoilta, ei tarkoita, ettei sen palolaitoksen vakihanun pitäis möllöttää siellä yleisössä. Joka kunnassa palokunnalla on joku heebo, joka istuu liki työkseen sirkuksessa, teatterissa ja keikoilla.

Mutta tervettä järkeä voi käyttää. Kyse on sen verran pienistä jutuista, ettei noilla mitään tuhoa voi saada aikaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)