Aihe: maj karman uusi sinkku
1 2 3
Lux
12.09.2004 21:40:27

pop-musiikkia...

taidehomostelua...

Onko täällä nykyään oikeasti yhtä hyvä meininki joka kategoriassa, vai luenko aina vain sattumalta kaikki avohoito-osaston aiheet?
How d'you know I was lookin' at you if you weren't lookin' at me? (Mr Bungle)
vanttera
12.09.2004 21:46:13
Onko täällä nykyään oikeasti yhtä hyvä meininki joka kategoriassa, vai luenko aina vain sattumalta kaikki avohoito-osaston aiheet?

Luet. Eikä jokaisesta maan matosten vinkaisusta kannattaa itteensä ottaa.

Kyynel oli 'tanan kova piisi, parasta Maj Karmaa tähän asti munsta.
"Muista et mä tuun kahes minuutis." K100#5
Lux
12.09.2004 21:57:51

Luet. Eikä jokaisesta maan matosten vinkaisusta kannattaa itteensä ottaa.

Ei toki, mut kyse onkin ennemmin koko foorumin yleisestä viihtyisyydestä. Avauduin enemmän backstagella.
Vainhaalee
13.09.2004 10:58:19

Anteeksi!
Ei ollut tarkoitus osua...

Tarkoitan sitä, että sivusta seuranneena ko. piisi tuntuu ns. "raja-yleisön" tavoittelulta... (CMX-yhteys???)
Toisaalta sen kyllä voi ymmärtää bändin musikaaliseksi kehittymiseksi, mutta minä miellän MKKK:n musiikin marginaaliin omaksi kulmakseen, enkä lentotyyliään muuttavaksi neito-perhoksi..

saatana... tuli taas hinttarimaisia vertauskuvia...
olen siis piilohomo...
"Soittakaa Kundi meikkaa! Perkele!"
Lux
13.09.2004 13:32:30

Toisaalta sen kyllä voi ymmärtää bändin musikaaliseksi kehittymiseksi, mutta minä miellän MKKK:n musiikin marginaaliin omaksi kulmakseen, enkä lentotyyliään muuttavaksi neito-perhoksi..

Mielenkiintoinen pointti.
Onhan Karmalla toki aina ollut tunnistettava "oma juttunsa", mutta onhan bändi kehittynyt hiukan uuteen suuntaan joka levyllään. Bändi itse haluaa alleviivata "uudistumistaan" jopa vaihtamalla taas kerran nimeään.

Mutta eikös se ole niin, että jos riittävän paljon diggaa jonkun bändin "sitä yhtä tyyliä, joka vallitsi sillä yhdellä levyllä", niin pitää vain hyväksyä se, ettei lisää samanlaista voi tulla.

Ellei sitten satu diggaamaan AC/DC:tä...

Ja tietysti, jos bändi sattuu "breikkaamaan" (lainausmerkeissä, koska suomessa breikkaaminenkin on aika marginaalista touhua), on tietysti aina se jengi, joka ei sitä sulata.

CMX, YUP ja Kotiteollisuus on kaikki hyviä esimerkkejä tästä, kun bändin "uusi kaupallinen linja" ärsyttää, vaikka oikeasti jokainen näistä bändeistä on muuttunut vähän joka levyllä jo ennen suuren yleisön huomiota.

CMX:n kohdalla on muuten hauska kuulla välillä sellaista paradoksia, et se on jonkun mielestä sekä "kaupallista paskaa" että "tekotaiteellista paskaa". Itse vältän käyttämästä kumpaakaan ilmaisua, mut oon kuvitellut et ne olis jotenkin toistensa vastakohtia.

No, en kuitenkaan jaksa uskoa, et Karman uusi levy karkoittaisi yhtään vanhaa fania.
Margarita
13.09.2004 17:02:42 (muokattu 15.09.2004 06:58:31)

Ja tietysti, jos bändi sattuu "breikkaamaan" (lainausmerkeissä, koska suomessa breikkaaminenkin on aika marginaalista touhua), on tietysti aina se jengi, joka ei sitä sulata.

CMX, YUP ja Kotiteollisuus on kaikki hyviä esimerkkejä tästä, kun bändin "uusi kaupallinen linja" ärsyttää, vaikka oikeasti jokainen näistä bändeistä on muuttunut vähän joka levyllä jo ennen suuren yleisön huomiota.

No, en kuitenkaan jaksa uskoa, et Karman uusi levy karkoittaisi yhtään vanhaa fania.

Niin, mutta kaikella kiintymyksellä bändiä kohtaan, mä en ainakaan usko, että Karmalla olisi aivan puhtaat jauhot pussissa tämän "uudistumisen" suhteen. Ja tähän mulla on melkein yhtä vankat perusteet kuin sullakin. (Sitäpaitsi, me ollaan puhuttu tästä aiemminkin.) Vaan siinä vaiheessa kun yhtyeen edellinen albumi on käynyt jo listoilla sijalla 3., on mun mielestä vähän omituista puhua "breikkaamisesta." Nälkä lähinnä on kasvanut syödessä, eikä muu kuin ykkössija enää riitä.

Mun mielestä ainakin CMX on ihan oikeasti tehnyt huonompaa ja särmättömämpää musiikkia tultuaan suuren kansan suosikiksi. Toki on täysin mahdollista, että musiikki olisi huonontunut ilman suosiotakin. Olen kuitenkin ollut huolissani tuon tuottajatiimin pestaamisesta. Se tuntuu kovin räikeältä tempulta, kun ottaa nimenvaihdoksenkin huomioon. Aika näyttää.

EDIT: Tämä viesti oli huonosti muotoiltu. Tarkoitan lähinnä toivovani, ettei Karma ole antanut vesittää itseään pelkän menestyksen tavoittelussa, vaan on uudistunut koska on kokenut sen taiteellisesti tarpeelliseksi. Jauhojen puhtaus tai likaisuus on toki täysin suhteellinen käsite.
Vainhaalee
13.09.2004 22:52:18

aivan... ja siitä "breikkaamisesta" sen verta, et tuskin Karma nyt ihan siinä määrin koskaan menee yleisöön kuin CMX tahi Kotiteollisuus... Kotiteollisuushan menee ihan luokkaan "kansanmusiikkia" (siis tää nykyinen tuotanto)

tuokin oli nyt vähän raa'asti sanottu, mutta tarkoitus lienee selvä...

Ei muhun uppoo kyl yhtään vanha Kotiteollisuus, jos ei uusikaan...

virallinen OFF-TOPIC: se vituttaa suunnattomasti, jos joku muu löytää sen "oman" bändin, jonka kuvitteli löytävänsä itse ensimmäisenä...
"Soittakaa Kundi meikkaa! Perkele!"
Lux
15.09.2004 00:29:54 (muokattu 15.09.2004 00:30:56)

mä en ainakaan usko, että Karmalla olisi aivan puhtaat jauhot pussissa tämän "uudistumisen" suhteen. Ja tähän mulla on melkein yhtä vankat perusteet kuin sullakin. (Sitäpaitsi, me ollaan puhuttu tästä aiemminkin.) Vaan siinä vaiheessa kun yhtyeen edellinen albumi on käynyt jo listoilla sijalla 3., on mun mielestä vähän omituista puhua "breikkaamisesta." Nälkä lähinnä on kasvanut syödessä, eikä muu kuin ykkössija enää riitä.

Ahaa, eli säilyttääkseen uskottavuutensa "aitojen marginaalifanien" keskuudessa tulee vältellä kaikkea mahdollista "helpommin lähestyttävää".

(taas kerran lainausmerkeissä kaikki määreet, jotka eivät ole yksiselitteisiä)

Ja Paraati-ep:n listamenestys teki siis vain hallaa koko bändille.

Breikkaaminen Suomessa tarkoittaa sitä, että ns. suuri yleisö tuntee edes bändin nimen. Silloin bändi voi tehdä rundin. Se ei tarkoita vielä kymmenien tuhansien myyntiä, sinkkua Radio Novan voimasoitossa tai julistetta Suosikissa.

Olen varma siitä, että tällä bändillä on juuri niin puhtaat jauhot pussissa, kuin olla ja voi. Musiikkia he haluavat tehdä ja sitä mielellään myös keikoilla esittää.

Eniten oikeastaan koko marginaalifanituskulttuurissa ärsyttää tuollainen ajattelu, että bändi ei saisi muuttaa tyyliään vaikkapa nyt sitten "suurille massoille" "helpommin lähetyttäväksi", mitä (alleviivattakoon) Maj Karma ei ole edes tehnyt. Vaan turha puhua levystä ennen kuin sitä on kukaan kuullut. Onneksi meillä kukoistaa tämä kateuden ja kyräilyn kulttuuri. Eipähän tarvitse ainakaan ikinä olla iloinen kenenkään muun puolesta.

"ei se ole sulta pois jos joku toinen menestyy"
Margarita
15.09.2004 06:41:40 (muokattu 15.09.2004 07:00:35)

Eniten oikeastaan koko marginaalifanituskulttuurissa ärsyttää tuollainen ajattelu, että bändi ei saisi muuttaa tyyliään vaikkapa nyt sitten "suurille massoille" "helpommin lähetyttäväksi", mitä (alleviivattakoon) Maj Karma ei ole edes tehnyt. Vaan turha puhua levystä ennen kuin sitä on kukaan kuullut. Onneksi meillä kukoistaa tämä kateuden ja kyräilyn kulttuuri. Eipähän tarvitse ainakaan ikinä olla iloinen kenenkään muun puolesta.

"ei se ole sulta pois jos joku toinen menestyy"

Ei, nöpö. En mä ole kavereilleni kateellinen. Jos esim. Häiriökään ei oo mulle loukkaantunut moisista puheista, ei ehkä sunkaan kannattaisi. Oon vain ollut huolissani. Siinä kaikki. Toivottavasti turhaan.

P.S. Jokohan keksisit, kuka mä olen? Yritin nyt vähän editoida edellistä viestiä, koska tarkoitukseni ei oo missään nimessä parjata ketään. Olin turhan kärkevä. Anteeksi.
Lux
15.09.2004 10:44:30

Oon vain ollut huolissani. Siinä kaikki. Toivottavasti turhaan.

Huolissasi mistä?
Siitä, et joku bändi toivoo "menestyvänsä" hiukan paremmin, kuin aiemmin, jotta saisi enemmän keikkaa? Ja pestaa siksi ekaa kertaa levylleen ulkopuolisen tuottajan?

Tajuatko sä, miten snobistiselta ja hölmöltä toi kuulostaa?
Ja tietysti mä tiedän, kuka sä olet. Äläkä kutsu mua nöpöksi.
Mur.

Enkä mä tarkoittanut nyt tolla marginaalifanituksella ainoastaan tätä bändiä, vaan yleisesti.

Mun mielestäni muuten Aion on kolmen parhaan CMX-levyn joukossa. Mut mähän en olekaan "truu", koska tutustuin siihenkin bändiin vasta -96.

--------------------------------

Ai niin! Pitikö tässä puhua siitä Maj Karman sinkusta?
Hassu komppi.

Tekstissä on jotain outoa näin kahden kuulemisen jälkeen. Se rekka-homma pomppaa mun mielestäni liiaksi ulos, koherenssi puuttuu.

Sen lisäksi oon miettinyt tätä ohjeistusta. Onko tässä nyt suoraa syyttelyä, vai ironiaa, joka ei vielä auennut?

Tuotannosta veikkaisin, että Gabi on käyttänyt ns. "toisen säkeistön kikkaa".
paavi
15.09.2004 11:19:24
Yhden kuuntelukerran perusteella mulle tuli sellainen olo, että nyt on Maj Karma mennyt alueelle, jossa ei ole omimmillaan. Haetaan iskevyyttä, mutta ne todellisen hitin perusainekset ei ihan kunnossa. Laulu on, mitä se nyt aina on ollut. Sinänsä tarttuvat perusriffit soitetaan vähän sinne päin.

No, pitäisi kuunnella enemmän. Mielenkiintoiseltahan MK aina vaikuttaa.

---

CMX: Ei mulla oo koskaan tullut tunnetta, että CMX möisi itseään. Ihan normaalia muutosta. Joku pitää vanhemmasta tuotannosta, joku uudemmasta. Ei mua ainakaan jaksa kiinnostaa lainkaan CMX:n ensimmäiset hardcore-albumit. Siinä vaiheessa kun CMX löysi herkän melodisuuden ja puhtaan aggression kontrastin ja koristeli sen jousimatoilla, he tekivät jotain uutta ja hienoa. Monelle varmaan se on aina sitä oikeaa seeämäksää ja mikään ei nouse sen yli.
täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua)
aivokuolio
15.09.2004 15:32:20
Tämä tuttu kuvio ilmeisesti käynnistymässä täälläkin, haukutaan levy jo ennen sen ilmestymistä, kritisoidaan uutta ulkopuolista tuottajaa bändin tuhoamisesta ja lopuksi retostellaan vähän 'vanhoja hyviä aikoja'. Noh, eivätköhän Ylppö & co. siltikin tiedä kaikista parhaiten itse, mitä ovat tekemässä. Mites se vanha virsi menikään, bändi tekee mitä itse haluaa, koska se on alunperinkin johtanut siihen, että ihmiset ovat kiinnostuneet bändistä...

Ja vielä homoiksikin haukutaan!
Margarita
15.09.2004 16:38:18 (muokattu 15.09.2004 17:17:50)
Huolissasi mistä?
Siitä, et joku bändi toivoo "menestyvänsä" hiukan paremmin, kuin aiemmin, jotta saisi enemmän keikkaa? Ja pestaa siksi ekaa kertaa levylleen ulkopuolisen tuottajan?

Tajuatko sä, miten snobistiselta ja hölmöltä toi kuulostaa?

Pikaviestiksi meni vastaus.
Lux
15.09.2004 22:23:43 (muokattu 15.09.2004 22:28:50)

Ja vielä homoiksikin haukutaan!

Mutta mitäs pahaa homoissa on?
Huevos
15.09.2004 23:27:51

Veikkaisin et vahingossa.
En tiedä.
Mut hyvä se on.

Ja jos se myy, niin syytetään kaikki Ylppöä. Paska jätkähän se on kuitenkin.

herra Ylppö sais hävetä, kun ne on olevinsaas vitun punk tai jotain. se jäbä on surkein vässykkä ikinä. oon nähny ne livenä ja itseironiaa on tasan saman verran ku dream theaterilla.
Heissi
22.09.2004 12:08:34
Sinkun kakkostsipale Rautavaara on timantti.
"I ain't givin' you no three fitty you goddamn Loch Ness Monster! Get your own goddamn money!"
Möö.
tuomittu
22.09.2004 15:01:00

Oha se. Kyynel ei vakuuttanut sitten ollenkaan.
Jätkähän näyttää ihan apinalta. No, ei se mitään, ota banaani.
Kakemakeväke
22.09.2004 20:42:31

Näin on. Hiomattomaksi jätetty, niin kuin pitääkin. Mutta tykkäsin Kyyneleestäkin. Kunnon meininki.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
Paperilyhty
22.09.2004 22:00:51
Joskus tulee mietittyä kaupunkien nimiä tosissaan. Sodankylä on aika mahtipontinen nimi kaupungille. Hieman eri juttu kuin esim. Jyväskylä...

Muistan lukeneeni jostain, ettei Sodankylän nimi liity sotaan millään tavalla, vaan taitaa tulla saamen kielestä. Kiinnostaisi kyllä tietää, miksi se on Maj Karman uuden levyn nimeksi valittu.

Ja vielä on pakko päästä sanomaan, ettei Sodankylällä edes ole kaupunki-statusta =)
Am I cursed or am I blessed, I can't tell, oh yes
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)