Aihe: mistä kaula projektiin
1
mhaimilahti
22.09.2004 10:25:48

Löytyykö mitään paikkaa ,mistä saisi tilattua semmosen kaulan, jossa lavan muotoilua ei ole tehty , että sais itse sahata sen muotoiseksi kuin haluaa. Vai pitääkö tyytyä tekemään itse se kaula alusta asti.
mhaimilahti
22.09.2004 10:31:41

juu warmothilta kattelin kyllä , mutta noi postikulut+ tullit alko hirvittämään
WALTZU
22.09.2004 10:36:50
Tuolta saksanmaalta rockingerilta löytyy
straton skaalalla oleva "paddle head" kaula.
Noi postikulut on aika järkevät sieltä (15 eukkoo) ja
muutenkin säntillinen lafka!
WHITE PUNKS ON DOPE !!!
spyykko
22.09.2004 12:04:12

Löytyykö mitään paikkaa ,mistä saisi tilattua semmosen kaulan, jossa lavan muotoilua ei ole tehty , että sais itse sahata sen muotoiseksi kuin haluaa. Vai pitääkö tyytyä tekemään itse se kaula alusta asti.

http://www.craft-supplies.co.uk/

Enpä tiedä puljusta mitään, joku vaan tarjosi tuolla sunburst-keskustelussa tätä puunostopaikaksi. Luettelossa näytti olevan kaulojakin, myös muotoilemattomalla lavalla.

Hinnatkaan ei näytä ihan kamalilta, tosin noiden puntien kanssa tahtoo aina innostua vähän liikaakin =)
Ite olis taas tarvinnu tehdä
tomukka
14.11.2005 10:45:59
Tuolta ainakin löytyy mitä etsit. Eikä hintakaan ole kummoinen. Postikulut ovat sitten arvoitus. Kaipa nekin sivuilta löytyy.

http://www.sagamusic.com/catalog/pr … oryID=4&FamilyID=2&BrandID=
ATA
14.11.2005 11:45:48
64 amerikan turrelia straton vaahterakaulasta. Ei oo kyllä paha. Menee jo niin halvaks että siihen hintaan ei enää oikein tahdo löytyä edes pelkkää puutakaan.. :D

No rakentelun ilohan se tärkeintä on. Kai..
Juzzu
14.11.2005 11:48:51
64 amerikan turrelia straton vaahterakaulasta. Ei oo kyllä paha. Menee jo niin halvaks että siihen hintaan ei taatusti ole tehty parhaimmasta vaahterasta, toisin kuin jos ostaisi itse hyvää laadukasta kuivaa jämäkkää vaahteraa vaikka maksaisikin enemmän.
losli
14.11.2005 12:35:57 (muokattu 14.11.2005 12:42:02)
Onhan tuossakin jo työtä. Eli lavan muotoilu, hionta ja kaulan pintakäsittely. Tietysti nauhojenkin hiontaa.

Itse luulisin että tuo pintakäsittely on kaikkein vaativin ja aikaa vievin osuus koko kaula hommaa. Eli jos vain innostusta riittää niin tekaise koko kaula itse. Saahan esim. otelautojakin valmiina. Ja luultavasti kaulaaihionkin saa kaularaudan uralla. Pääset ainakin tekemään täysin haluamasi profiilin.

Pieni varoituksen sana kuitenkin. Jos tähän hommaan lähdet niin seuraavaksi alat miettimään että voishan tuon bodinkin tekaista itse...entäpä jos seuraavaksi tekisi sellaisen kepin jossa on... ja kierre on valmis.

P.S. Itsellä on tässä juuri telerojekti menossa ja kaulan muotoilu oli kohtuu kivutonta mielestäni. Vaatii tietenkin kärsivällisyyttä, mutta uskoisin että pintakäsittelyvaiheessa ne hermot vasta punnitaan. Ja tyäkalujen ei tarvitse olla ihmeellisiä. Mulla oli käytössä vain kavahöylä, 3 viilaa eri karheuksilla ja liuta santapapereja karheasta hienoon. Kuviosahausmahdollissuus sulla kaiketi on kun lapaa kerran suunnittelet. Niin ja jyrsin mutta jos saat jostain valmiin uran et tarvii sitä.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
P2
14.11.2005 12:38:38
Kyllä se vaativin osuus kuitenkin on se, että saa nauhojen koloista hyvät ja suorat. Myös kaulan profiilin onnistuminen on tärkeää ja aikaa vievää, eikä radiuksenkaan tekeminen kovin helppoa ole ilman oikeita työkaluja. Pintakäsittely on kaulanteon helpoimmasta päästä.
losli
14.11.2005 12:44:49
Kyllä se vaativin osuus kuitenkin on se, että saa nauhojen koloista hyvät ja suorat. Myös kaulan profiilin onnistuminen on tärkeää ja aikaa vievää, eikä radiuksenkaan tekeminen kovin helppoa ole ilman oikeita työkaluja. Pintakäsittely on kaulanteon helpoimmasta päästä.

Tämä on mukava näin aloittelijana kuulla. Itse olen pelonsekaisella jännityksellä odottanut juuri tuota pintakäsittelyä. Ilmeisesti innostus on ollut sen verran kova että puun työstö on onnistunut siksi suht kivuttomasti. :)
losli
14.11.2005 12:49:38
Seuraavassa projektissa olisi kyllä mukavaa jos uskaltautuisi keksimään jonkun keinon jolla kaulan saa raakatyöstövaiheessa lähemmäs oikeaa mittaansa. Nyt en uskaltanut ottaa hirveästi pois ennen kuin siirryin santapaperiin, jottei menisi profiili pilalle. Hinkkausta tuli siis reilusti. Kaiketi kokemus näyttää oikeat työtavat. Ensikerralla täytyy varmaan tehdä jonkun asteiset raakatyöstösapluunat myös.
P2
14.11.2005 12:52:59
Kyllä itselläkin alkaa kummasti menemään kavahöylä piiloon kun aletaan olemaan noin 1,5mm päässä oikeasta profiilin paksuudesta. Sitten pitää vaan viilalla ja hiomapaperilla hinkata loput. Jos kaulan käsittely jännittää, kannattaa kokeilla esim. puuvahaa, sillä ei oikein voi epäonnistua, muutenkuin laittamalla sitä liikaa. Toki lakkaamisessa/muussa pintakäsittelyssä on aina hyvä olla hyvät työkalut, esim. en pystyisi enää runkoa maalaamaan spraymaaleilla, nyt kun on ruiskun kanssa päässyt pari viimeisintä projektia käsittelemään.
losli
14.11.2005 13:07:37
Toki lakkaamisessa/muussa pintakäsittelyssä on aina hyvä olla hyvät työkalut, esim. en pystyisi enää runkoa maalaamaan spraymaaleilla, nyt kun on ruiskun kanssa päässyt pari viimeisintä projektia käsittelemään.

Työkaluista tuo ei luultavimmin itselläkään ole kiinni. Olen jo saanut tarjouksen kaverilta ruiskun lainaamiseksi. Ainoa ongelma on tilat. Ei taida lakka kuivua tuollaisessa 5-10 asteisessa vaikkakin kuivassa varastossa. Täytynee jättää lakkaamiset ensi kesään.
ruma-tero
14.11.2005 13:14:13
Itse käytän tuollaisiin raakatyöstöihin ilman muuta pientä yhdenkäden rälläkkää, jossa karkea hiomalaikka. Siis semmoinen puulle tarkoitettu. Hommaa joutui aikanaan harjoittelemaan, mutta kun sen oppii, niin helposti onnistuu nimenomaan tuommoinen raakatyöstö. Vaatii kyllä mieluusti ulkotilan, missä tuuli vie pölyn pois. Muuten sitä on jokapaikassa. Rälläkkä soveltuu, uskokaa tai älkää, myös hyvin tarkempaankin työstöön; esim. jo lakattuun pintaa jos joutuu tulppaamaan, niin paras keino tulpan tasoitukseen on juuri rälläkkä, oikealla asenteella ja hirveellä keskittymisellä. Ei revi eikä lohko tulppaa piloille.
Selvennyksen vuoksi; teen puuveneitä, joiden osia olen joutunut rälläköimään sisältä ja ulkoa, hyvinkin tarkkaan. Niissä ei tietysti ole niin tarkkoja lopullisia mittoja olemassa, vaan tarve on ollut lähinnä erilaisten kaarevien muotojen teko, joihin ei enää kavahöyliä ja raspeja tule esille kaivettua.

Mutta, esim. kitaran kaula, jolle on tiukat mitat, kannattaa ja pitää tietysti työstää loppuun jollain muulla käsipelillä. Mutta vaikkapa bodyn taustan viistoukset voi jo vetää lähemmäs, tai ihan lopullisiinkin mittoihin, kunhan jättää silitysvaraa.

Järkeä sen kanssa kyllä täytyy käyttää, koska iso vahinko tulee tosi helposti.
Juzzu
14.11.2005 13:35:01 (muokattu 14.11.2005 13:35:52)
Raspi ja varsinkin se sähkökäyttöinen Raspi-Roope on kovettu peli kaulan muotoilussa. Sitten sikli on hyvä peli oikomiseen ja moutoiluun, ja suoraa saa (lopuksi) varmasti kokonaisella hioma-arkilla hiomalla tähän tyyliin.
http://img441.imageshack.us/my.php?image=kaulanhionta8bq.jpg

Kavahöylän käytön hylkäsin sen jälkeen kun Raspi-Roopen löysin. Tosin oli pakko hylätä, kun ei ollut kunnolla kava-höylää käsillä, heheh...
mhaimilahti
14.11.2005 17:54:43

juu tuo kaula tuli sitten tehtyä ihan ite , hiomapaperi , puukko ja kavahöylä oli kovia sanoja ton teossa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)