Aihe: Tanssibändien kosketinsoittajien vaatimukset? 1 | |
---|---|
![]() 05.01.2003 12:55:51 | |
Eli voisiko joku vähän luetella tanssibändin kosketinsoittajan vaatimuksia? Kun olen ajatellut että tanssibändeillä on ainakin keikkaa ja tienpäälle tekisi mieli :-) | |
![]() 05.01.2003 15:00:28 | |
Eli voisiko joku vähän luetella tanssibändin kosketinsoittajan vaatimuksia? Kun olen ajatellut että tanssibändeillä on ainakin keikkaa ja tienpäälle tekisi mieli :-) Se riippuu ihan bändistä. Jos on paljon tähti vierailijoita niin nuotinluku taito kertalaakista ei ole paha. Toisaalta tunnen niin karmeita räpeltäjiä jotka soitan koska tahansa mennen tullen suohon vaikka olen itse kosketin soittajana huonoimmasta päästä. Eli tilanteen mukaan. | |
![]() 05.01.2003 15:01:44 | |
Se riippuu ihan bändistä. Jos on paljon tähti vierailijoita niin nuotinluku taito kertalaakista ei ole paha. Toisaalta tunnen niin karmeita räpeltäjiä jotka soitan koska tahansa mennen tullen suohon vaikka olen itse kosketin soittajana huonoimmasta päästä. Eli tilanteen mukaan. hoho. Ai suohon. Mikä vitun kilpailu tää musa sun mielest on? | |
![]() 05.01.2003 15:35:41 | |
Eli voisiko joku vähän luetella tanssibändin kosketinsoittajan vaatimuksia? Kun olen ajatellut että tanssibändeillä on ainakin keikkaa ja tienpäälle tekisi mieli :-) - riittävä tekninen osaaminen: arpeggiaattoreilla on paikkansa, mutta ei aina ja kaikessa. Oikea käsi on syytä olla kunnossa, vasen ei ole niin tärkeä. - sounditaju: oikea soundi korvaa paljon teknistä puutetta - nuotinlukutaito: pitää pystyä oppimaan nopeasti uutta - asialliset, nykyaikaiset soittimet - sovitustaju: suurin osa kiipparisteista käyttää useita eri soundeja, yleensä vielä kahta konetta yhtäaikaa. Pitää pystyä kuulemaan mikä sopii mihinkin ja kuinka paljon - taustalaulutaito: auttaa saamaan paikan bändistä Ja tärkeä: kyky tulla toimeen ihmisten omituisuuksien kanssa! | |
![]() 05.01.2003 17:34:36 (muokattu 05.01.2003 17:34:59) | |
Teemu Tee -> kattava analyysi! Yep. Eli noilla ohjeilla kyllä hoitaa keikan kuin keikan. Tässä pala (1,16Mt) viimeisintä
Gruuvailuani | |
![]() 05.01.2003 18:29:05 | |
hoho. Ai suohon. Mikä vitun kilpailu tää musa sun mielest on? Missä olen maininnut tämän olevan kilpailu ? Tekstissäni on mainittu realiteetit. | |
![]() 08.01.2003 08:39:55 | |
Primavista/säestys taitoa vaaditaan etenkin koskettajalta, jos meinaa keikkaa tehdä enemmänkin. (Ja varsinkin tanssimusa maailmassa haitarin soitto kiippareitten lisäksi tuo pisteitä himaan.) Usein myös biisien sovitukset/nuotinnukset kaatuvat koskettajan harteille, joten teoria pohjaa saisi olla jonkunverran. Ja ihmissuhdetaitoa vaaditaan kun kuljetaan komppiryhmän kanssa jne... | |
![]() 08.01.2003 10:04:03 | |
(Ja varsinkin tanssimusa maailmassa haitarin soitto kiippareitten lisäksi tuo pisteitä himaan.) ... tai joku muu kakkossoitin, kuten joku puhallin, kitara ym. | |
![]() 08.01.2003 12:35:41 | |
hoho. Ai suohon. Mikä vitun kilpailu tää musa sun mielest on? En välitä kysymyksestä mutta kiroilun soisi vähentyvän. Enkä muuten mutta pilaa asiallisenkin kysymyksen. Ja tosiaankin sundit on tärkeitä jos ei esim. Hammond korvike kuulostaa mun ekalta leluurulta sisäisen choruksen kanssa niin ei tule kesää. Eikä varmasti tuo minun lelu urkuni ole edes pahin mahdollinen esimerkki. | |
![]() 08.01.2003 14:50:58 | |
... tai joku muu kakkossoitin, kuten joku puhallin, kitara ym. Joo, ns.normaalissa tanssibändissä (eli rummut-basso-syna-kitara) monipuolisuus lisääntyy jos kiipparisti pystyy soittamaan jenkat, humpat ja vaikkapa tangojakin haitarilla. Rautalankaa ja rokkia varten komppitaito kitaralla on iso asia. Jos vielä sattuu osaamaan foninpuhaltelua tai omaamaan keskimääräistä asiallisemman laulutaidon, kysyntää riittää taatusti! Muutamalla hyvällä soundilla ja kohtalaisella tekniikalla kosketinsoittaja pärjää kovin hyvin läpi keikkojen. Enemmänkin on kysymys tarpeesta. Moniosaajille on aina paljon kysyntää, mutta toisaalta johonkin erikoisosaamiseenkin, esim. urkutykitykseen, keskittynyt musikantti voi saada hyvinkin vakkaripaikan alalta. | |
![]() 08.01.2003 15:13:35 (muokattu 08.01.2003 15:14:37) | |
Jos vielä sattuu osaamaan foninpuhaltelua.. Toki kai käy muukin puhallin? Itse soitan venttiilipasuunaa... Tai miten ois trumpetti? Kai se on pelitaidoista kiinni... ei se foni ainoa autuaaksitekevä oo. mutta toisaalta johonkin erikoisosaamiseenkin, esim. urkutykitykseen, keskittynyt musikantti voi saada hyvinkin vakkaripaikan alalta. Naulan kantaan! Parempi osata joku homma kunnolla, kuin monta huonosti! | |
![]() 08.01.2003 19:29:16 | |
Toki kai käy muukin puhallin? Itse soitan venttiilipasuunaa... Tai miten ois trumpetti? Kai se on pelitaidoista kiinni... ei se foni ainoa autuaaksitekevä oo. Trumpetit lienee synissa useammin ok kuin saxfonit. Paitsi mun mielestä Yamaha S30:Sessa jossa on ainakin melkein toisin päin. Ja kuinka monessa iskelmäsä on trumpetille tai vetopasuunalle töitä. PS. En ole "humppa"mies< | |
![]() 09.01.2003 08:41:49 | |
Ja kuinka monessa iskelmäsä on trumpetille tai vetopasuunalle töitä. ... Ihan yhtä monessa kuin fonille, tai huilulle, tai ... kyllä iskelmiä voi ja pitää sen verran sovittaa, että bändin koostumus kuuluu lopputuloksesta - ja noista synasaundeista olisin eri mieltä! | |
![]() 09.01.2003 10:08:59 | |
Trumpetit lienee synissa useammin ok kuin saxfonit. En mä noista puhallinsynasoundeista perusta itse pätkääkään, mieluummin soittais ne aitoina. Mutta sattuneista syistä kvartetissa on rajoituksensa... Jossain daa-daan alussa ja muutenkin vain välifilleinä sähköbrassit ihan menee, mutta varsinaisia sooloja ei tulisi mieleenkään soitta synapuhaltimilla! Ja kuinka monessa iskelmäsä on trumpetille tai vetopasuunalle töitä. Sovituskysymys. Kyllä esim. Nalle Lehtonen vetää trumpetilla komeasti tanssimusaa, sovitukset on sitten vaan osuttava kohdilleen. Otin fonin esimerkiksi, koska uskoisin sen olevan kuitenkin se kaikkein toivotuin puhallin jos vain yhden saa valita. Viikonlopun laivakeikalla housebändillä oli tuurarina fonisti-huilisti-kitaristi (-perkussionisti) ja kyllä taipui sitten kaikenlainen musa aika kuosiin. Pitäis varmaan itsekin opetella haitaria muutaman humpan ja valssin verran, pianomallisen soitto ei voi olla hirveän hankalaa synaukolle. Olis aika mukavaa tuuraillessa kantaa syna, skitta sekä haitari lavalle ja kysyä että milläs mennään!!! | |
![]() 09.01.2003 10:20:01 | |
Passuuna on muuten yllätävän sopiva pilli monenlaiseen tanssimusaan... varsinkin perinteiset ja lattarit suorastaan pyytää sitä! Toi Teemun kommetti synabrasseista oli naulan kantaan! Pahimpia esimerkkejä on mun mielestä Charlies:in Keinu Kanssani. Järkyttävä sovitus muutenkin... | |
![]() 09.01.2003 10:21:41 | |
Ollaan jo vähän kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta ei ollenkaan turhaa keskustelua! | |
![]() 09.01.2003 11:31:16 | |
... Ihan yhtä monessa kuin fonille, tai huilulle, tai ... kyllä iskelmiä voi ja pitää sen verran sovittaa, että bändin koostumus kuuluu lopputuloksesta - ja noista synasaundeista olisin eri mieltä! Millä tavalla eri mieltä ? sanoin ok. Mutta jos tarkoitat että Yamaha S30:sen saundeista niin saat olla eri mieltä. Ja Ok ei ole aina tarpeeksi se on muistettava. Ja tottakai oikea soittaja ja "oikea soitin" mielummin jos vain löytyy. Ja tottakai sovittaa mutta se on jo eri juttu. | |
![]() 09.01.2003 14:53:08 | |
Näin on! Oikea on aina oikea! Mä tarkoitin, että ei ne trumpettisaundit mun mielestä juuri sen kummempia oo. | |
![]() 09.01.2003 16:54:08 | |
Näin on! Oikea on aina oikea! Mä tarkoitin, että ei ne trumpettisaundit mun mielestä juuri sen kummempia oo. Vaikka miulummin puhaltimet koneella kun herkkä viulusoolo jos multakysytään. Koska sopivaa patchiäkään ei löydy eikä taida pystyä modaamalla tekemään edes. Mutta muistetaan Physical Modelling auttaa kummasti ainakin demoista päätelleen pätevää ja luulisin että sillä siihen viulu äänen pystyy. | |
![]() 10.01.2003 08:31:32 | |
Joopa. Ainahan niitä kompromissejä on kuitenkin tehtävä, kun noille sinfoniabändeille on niin vähän tanssikeikkaa.... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)