Aihe: Mitä kaikkea EQ:lla saa aikaan? (ym kysymyksiä)
1 2 3
Heavymies
20.09.2004 20:58:21
Kuulostaa varmaan tyhmältä kysymykseltä, mutta kysyn kuitenki. Tarkoituksena olis löytää JCM-800 joku pedaali kaveriks. Haussa olis säröt laidasta laitaan. Ton JCM:n säröt sopii täydellisesti rokkiin ja vähän rankempaan, mutta kaikkeen ne eivät riitä.
Kuuntelin tuolla bossin sivuilla noita ääninäytteitä ja siellä oli ton EQ:n sampleja ja siellä oli sitten sellainen kuin metal. Kuulosti aika hyvältä, mutta se vahvistinhan vaikuttaa tietenki paljon. Mitä kaikkea sillä EQ:lla tekee?
Mielessä on käynyt tuo EQ ja Bossin SD-1, DS-1, MT-2 ja
Digitechin metalmaster.
Lueskelin noita vanhoja kirjoituksia urakalla, mutta kaipaamiani vastauksia ei löytynyt.
Tarkoituksena olisi kuitenkin, että soundi ei mee puuroksi ja jne. Maku on kuitenkin rokista tiukkaan hevimättöön. Olisi hyvä kartoittaa valmiiksi sopivia pedaaleja, koska ei se musaliikkeen myyjä jaksa 20 eri pedaalia tilata mun testaukseen. Kiitoksia etukäteen kaikille.!
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa. MULLA ON UUS VAHVARI!
Härski
20.09.2004 21:11:33
EQ:lla voi aika tarkasti (taajuusalueiden lukumäärä ratkaisee) muokata soundista mieleisensä. Säröstä saa metallisen, kun tekee EQ:sta V:n muotoisen. Sooloja voi hyvin korostaa, riittää, kun korostaa keskialuetta ja ehkä yläpäätä. EQ:lla saat myös stadionin kokoisen soundin, kun korostat alaääniä. Hyvällä maulla ja suhteellisuuden tajulla varustettu henkilö ei vahvistimen lisäksi oikein muuta tarvitsekaan, kuin graafisen EQ:n.
PepeAngst
20.09.2004 21:15:57
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että eq-pedaalilla saa todella paljon muuteltua toisten pedaalien soundeja. Olen luopunut oikeastaan kaikista säröpedaaleista ja ruvennut käyttämään ainoastaan vahvarin säröä. Eq:lla pystyn muuttamaan niin radikaalisti vahvarin säröjä etten tarvitse lisäpedaaleja. Eli vastaus: "Mitä kaikkea EQ:lla saa aikaan?" on se, että vaikka mitä.
Souda kovempaa!
Keke Urlaub
20.09.2004 21:16:49

Bossin GE-7 löytyy itseltäni. Sillä voi esim. boostata sooloja pelkästään leveliä nostamalla, lisätä keskialuetta, jos haluaa tulla kuulluksi jossain välissä, diskanttipuolta korostamalla saa tiukkaa thrashisäröä, sitten kaikki mid-scoopit elikkä sellaiset V-malliset eq-säädöt ovat toki mahdollisia, liekö sitten suositeltavia.

EQ:lla tahtoo olla ominaisuutena se, että se vahvistaa muiden pedaltimien ja kitaran aiheuttamaa häiriötä. Tästä syystä eq:lla olisi aina pyrittävä leikkaamaan jotain taajuutta boostauksen sijaan. Sen boostauksen voi sitten tehdä sillä level-nupikalla. Tämän neuvon suhteen sitten joutuu tekemään kompromissejä.

Oikeastaan eq on järjettömän monipuolinen ja perfektionistit hulluuden partaalle ajava kampe.
Waiting for muusikoiden.net...not.
Kassu
20.09.2004 21:21:12
Ai perkele kai se menee EQ ostoon sitten kun kaikki aina sitä kehuvat.

Tekeekös noilla Danelectron EQ:illa mitään kun edullisia ja kauniita ovat?
Härski
20.09.2004 21:44:59
Tekeekös noilla Danelectron EQ:illa mitään kun edullisia ja kauniita ovat?

Tekee niin kauan, kunnes rikki menevät. Onko niitä muuten muita, kun se pikku purkki?
Kassu
20.09.2004 22:11:37
Tekee niin kauan, kunnes rikki menevät. Onko niitä muuten muita, kun se pikku purkki?

Jaa'a.

En kyllä mielelläni pedaaliin sijoittaisi kun sen 60-80 euroa korkeintaan.
Keke Urlaub
20.09.2004 22:19:21

Jaa'a.

En kyllä mielelläni pedaaliin sijoittaisi kun sen 60-80 euroa korkeintaan.

Ostin oman bossini muistaakseni 60€:llä.
Waiting for muusikoiden.net...not.
Kassu
20.09.2004 22:20:23
Ostin oman bossini muistaakseni 60€:llä.

Ei paha. Entäs bossin chorukset? Onko kalliita?

Mulla on ihan kohtuullinen Ibanez Super Chorus nyt jaloissa pyörimässä, mutta ois se aika rautaisen näköinen jos olisi sekin bossi..
Jormaz
20.09.2004 23:15:26
Amerriiikanfoorumeilta olen lukenut tämmösestä pre- ja post EQ-jutusta eli ennen etuastetta korostetaan keskialuetta rankasti koska särö on siellä "puhtaimmillaan", eli vedetään bassot ja treblet alas koska sieltä tulee kaikkea rumaa surinaa. Sitten etuasteen jälkeen vedetään EQ:sta vastakkaiset asetukset eli lasketaan middlejä ja taas boostataan bassoa ja trebleä. En ole kokeillut mutta mieli tekisi. Kokemuksia kellään tuosta?
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
moottorisaha
20.09.2004 23:54:09

Amerriiikanfoorumeilta olen lukenut tämmösestä pre- ja post EQ-jutusta eli ennen etuastetta korostetaan keskialuetta rankasti koska särö on siellä "puhtaimmillaan", eli vedetään bassot ja treblet alas koska sieltä tulee kaikkea rumaa surinaa. Sitten etuasteen jälkeen vedetään EQ:sta vastakkaiset asetukset eli lasketaan middlejä ja taas boostataan bassoa ja trebleä. En ole kokeillut mutta mieli tekisi. Kokemuksia kellään tuosta?

Kuulostaa vähän samalta, kuin pistäisit ensiksi saviruukun paskaksi, jonka jälkeen liimailisit palaset takaisin yhteen ja katsoisit kuinka hienoa jälkeä tuli.
goose
21.09.2004 00:42:41
Kokeilin MXR:n 6-Band EQ:ta Telen ja Voxini kanssa ja sain pelkästä EQ:sta valtavasti erilaisa soundeja irti. Ja kun vielä pedaali näyttää pimeässä siistiltä ;) ja koko on sopivan pieni on laite hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Hyvin olen toisaalta pärjäillyt ilmankin.
Eemil
21.09.2004 01:11:30 (muokattu 21.09.2004 01:12:01)
Kokeilin MXR:n 6-Band EQ:ta Telen ja Voxini kanssa ja sain pelkästä EQ:sta valtavasti erilaisa soundeja irti. Ja kun vielä pedaali näyttää pimeässä siistiltä ;) ja koko on sopivan pieni on laite hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Hyvin olen toisaalta pärjäillyt ilmankin.

Mulla on tuon vehkeen 10-taajuuksinen versio ja voin tosiaan suositella. Halpa se ei ole, mutta hyvä kyllä.

10-taajuksisessa versiossa on myös sisään- ja ulostulotehoille omat säätimet.

Edit: Ai niin, 10-taajuuksisessa hintaan sisältyy muuntaja. :)
Kapane
21.09.2004 10:45:18

Se kyllä himottaa se Bossin Twin Pedal Eq. Mutta kun lautaan ei mahtuis kun se Mxr 6 band...
Kapane
21.09.2004 10:51:28

Kuulostaa vähän samalta, kuin pistäisit ensiksi saviruukun paskaksi, jonka jälkeen liimailisit palaset takaisin yhteen ja katsoisit kuinka hienoa jälkeä tuli.

Empä nyt tiedä. Jos särötettäväksi menee vain se kitaran puhtain ääni ja kaikki ikävät paskat on sieltä suodatettu pois ja särötyksen jälkee se hyvä saundi vasta muokataan sun haluamiin saundeihin. Vois toimiakkin.
Heavymies
21.09.2004 19:37:13
Kiitoksia kaikille vastaajille!
Tänään oli kokeilussa marshallin jackhammer.
Soundi ei ollu kyllä mitä hain. Distortion oli ihan käyttökelvoton. Semmosta puuromössöä. Overdrivellä sen sijaan sai kelvollisia soundeja aikaan, mutta taitaapi pyyhkiytyä listasta...
Nyt taidan sitte keskittyä enemmän noihin bossin overdirveihin. Täytyy vaan odotella, että sais testattua jossain.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa. MULLA ON UUS VAHVARI!
Härski
21.09.2004 19:52:02
Entäs bossin chorukset? Onko kalliita?

Nämä nykyiset (CH-1 ja CE-5) ovat keskinkertaisimpia keskinkertaisimmillaan. Kaalliita, jos suhteutetaan soundiin. Parempia ovat CE-1, CE-2 ja CE-20. Huomattavasti parempia.

Mulla on ihan kohtuullinen Ibanez Super Chorus nyt jaloissa pyörimässä..

Tuo on kyllä hyvä ja HALPA. Jos maksoit siitä alle 40 €, voit onnitella itseäsi. Jos sen yli, toru itseäsi. Muistuttaa melko paljon Iban CF7 koorusta, mutta hivenen tuhnumpi.
Kassu
21.09.2004 19:56:26
Tuo on kyllä hyvä ja HALPA. Jos maksoit siitä alle 40 €, voit onnitella itseäsi. Jos sen yli, toru itseäsi. Muistuttaa melko paljon Iban CF7 koorusta, mutta hivenen tuhnumpi.

Hinta 35, se + ibanezin muuntaja ja semmoinen jakaja joka jakaa muuntajan monelle yhteishintaan 50 euroa. Ei paha mun mielestä.

Siis muuntajakin maksaa vissiin 19 euroa.

Mun mielestä toi on ihan kohtuullisen hyvä chorus.
makoskela
21.09.2004 20:21:26

En tiedä toimiiko, mutta pakko on kokeilla! Uusimmassa Guitarist-lehdessä Iso-Edward tilittää, kuinka eq:ta tulisi käyttää haluttujen taajuusalueiden leikkaamiseen ja keventämiseen, ei 'boostaamiseen'. Mene ja tiedä.
Kaikki on annettu - mitään ei saatu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)