Aihe: Yhtyeprojekti Emerald
1 2 3 4 5
Sylph
15.09.2004 20:24:29 (muokattu 03.02.2005 11:36:56)
Tämä keskustelualue on tarkoitettu pääasiallisesti Emeraldia koskevaa keskustelua varten, niin osallisille kuin ei-(vielä-)osallisillekin. :)

Emerald on projekti (ja ilmeisesti myös projektin yhtyeen nimi), jonka päämääränä on kerätä Turun alueelta soittajia, jotka ovat kiinnostuneet soittamaan rauhallista musiikkia; chill-outia, ambienttia, folkkia, easy listeningiä, ja niin edelleen. Inspiraatiota antavat monet artistit, mutta mainittakoon nyt kuitenkin muutamia suuntaa antamaan: Loreena McKennitt, Enya, Blackmore's Night, Amethystium, Airlock ja Conjure One.

Emeraldin tämänhetkinen kokoonpano (liittymisjärjestyksessä):
- Juho / 'Sylph' - ensisijaisesti pianisti/kosketinsoittaja, toissijaisesti solisti. Naantalista. Projektista vastaava henkilö (ainakin toistaiseksi).
- Kasperi / 'Luigi' - ensisijaisesti kitaristi, toissijaisesti mitä tahansa muuta (kätevä jokerijäsen :P). Naantalista.
- Leena / 'Lee' - solisti. Turusta.
- Mari / 'Keish' - solisti. Raisiosta.
- Tuomas / 'Akahito' - ensisijaisesti rumpali, toissijaisesti perkussionisti. Turusta.
- Samu / 'Swartz' - ensisijaisesti perkussionisti, toissijaisesti rumpali. Liedosta.
- Kristiina / 'Krisse' - solisti. Naantalista.

Sanokaa jos haluatte muuttaa kuvaustanne yksityiskohtaisemmaksi, kun minä en teistä oikeastaan tuon kummemmin tiedä. :) Ja kerrottehan mikäli haluatte käyttää jotain tiettyä nimeä yhtyeessämme, jollette halua oikeaa nimeänne esille, jos haluatte soittaa jotain muuta, jnejne.

Emeraldin saa kiinni lähinnä tältä foorumilta, sekä IRC-kanavaltamme (#Emerald @ IRCnet). Jos haluat liittyä kirjavaan seuraamme, lähetä mieluiten minulle sähköpostia (sylph_andante@hotmail.com).
Lee
17.09.2004 18:37:43 (muokattu 17.09.2004 18:54:16)
Tulin, kun käskettiin ;). Mulla on parhaillaan menossa tutustumisprojekti Amethystiumin musiikkiin, tunnustan sen olleen mulle täysin entuudestaan tuntematonta. Tuli laulusta mieleen: miten mahtipontista lauluääntä olet mahtanut mukaan miettiä? Itse olen melko heleä-ääninen, mutta päärekisterin ollessa kätössä mulla on toisinaan ehkä vähän turhan "korkealta ja kovaa" -meininkiä. Tosin, jatkuvasti äänenhallintapuolikin kehittyy, joten tuskinpa tuo ongelmaksi muodostuu... Onko sulla kypsynyt mielessä tarkempia visioita projektiin liittyen?
-Leena

edit: kuuntelin tässä Loreena McKennittia (olen ihailtavan hyvin nyt aihepiiriin virittäytynyt...), ja tajusin, että mun ääni vois hyvinkin toimia tuon tyylisessä musiikissa. Klassinen laulu ja tekniikka toki jättävät jälkensä, muttei se välttämättä olekaan huono asia!
Sylph
19.09.2004 16:14:50
Tuli laulusta mieleen: miten mahtipontista lauluääntä olet mahtanut mukaan miettiä? --- kuuntelin tässä Loreena McKennittia (olen ihailtavan hyvin nyt aihepiiriin virittäytynyt...), ja tajusin, että mun ääni vois hyvinkin toimia tuon tyylisessä musiikissa.
Sanoisin, että Loreena McKennitt vastaa parhaiten visiotani, joten jos se sinulta luonnistuu, niin kiva kuulla. Ja tosiaan, voihan sitä tehdä erilaisiakin biisejä, toiset vähän rauhallisempia ja toiset vaikka vähän revittelevämpiäkin. Riippuu ihan kokoonpanosta, että mikä kenellekin sopii.
Ja mitä tulee tuohon aihepiiriin virittäytymiseen, itse kävin hakemassa sähköpostisi jälkeen pari Blackmore's Nightin biisiä, ja nyt se on jo yksi lempiyhtyeistäni. :D

Klassinen laulu ja tekniikka toki jättävät jälkensä, muttei se välttämättä olekaan huono asia!
Ei todellakaan. Käsitteenä 'klassinen laulu' ei minulle kummemmin sano mitään, mutta vaikuttaisi siltä, että siitä voisi olla jopa hyötyä. :)

Onko sulla kypsynyt mielessä tarkempia visioita projektiin liittyen?
Onhan niitä jonkin verran. Ja visioni on jokseenkin muuttunutkin sen jälkeen, kun kuulin yhdeltä projektin osalliselta, että ilmoituksessani mainitsemani yhtyeet koostuvat oikeasti pääasiassa syntikkakokoonpanoista. Minusta ei kuitenkaan ole tarpeen unelmoida ja visioida Emeraldin suhteen liian yksityiskohtaisesti, sillä, kuten olen monesti jo sanonutkin, kokoonpano ratkaisee. Joten katsotaan nyt, miten projekti etenee. Ajattelin kuitenkin, että kun meitä on kasassa vähintään viisi henkeä, niin voisimme alkaa suunnitella miittiä tai muuta vastaavaa. Tällä hetkellä meitä on (ymmärtääkseni) neljä, joten tuskin tässä enää kovin pitkään tarvitsee odotella. ^_^
kastei
19.09.2004 17:44:01
Olenpas minäkin lupautunut tekemään jotain tässä projektissa. En ole noita em. yhtyeitä/artisteja juurikaan kuullut, mutta luulen tietäväni suunnilleen, millaisesta musiikista on kyse. Ja kyllähän oikeat akustiset instrumentit voittavat sämplätyt synasoundit, jos sellaisten taitajia vaan löytyy.
Sylph
20.09.2004 08:07:47
Ja kyllähän oikeat akustiset instrumentit voittavat sämplätyt synasoundit, jos sellaisten taitajia vaan löytyy.
Jep. Tosin, joissain tilanteissa saattaa olla parempi vaihtoehto turvautua syntikkaan. Helpompihan se on esimerkiksi soittaa keinotekoisella Strings-samplella jokin sinfoninen osuus kuin etsiä käsiinsä tusina jousisoittajaa. :)

Taidan nyt laittaa tuohon ekaan viestiin tämänhetkisen kokoonpanon.
kastei
20.09.2004 13:07:47
Niin kai mää sit varmaan voisin niinq soittaa (akustista) kitaraa, bassoa ja myös ehkä rumpuja ja lyömäsoittimia. Koskettimetkin menee, jos toista koskentinsoittajaa tarvitaan. Miten paljon nyt ikinä niitä "oikeita" instrumentteja käytetäänkään, tietokonepuoli on mulla varsin heikosti hallussa vaikka silläkin saralla ideoita riittää. Ja kyllä mua saa ihan Kasperiksi sanoa.
Lee
20.09.2004 20:40:45
Joo, siis aloitin soittamaan pianoa kun olin kuusi, nyt olen soittanut sitä siis 14 vuotta (luoja kun kuulostaa pitkältä ajalta). Nuoteista soitan ihan simppeleitä melodioita, mutten koskaan ole opetellut kunnolla nuotteja lukemaan. Korvakuulo mulla tosin on varsin tarkka (kuulen siis kaikki virheet, omani ainakin, korjata en silti välttämättä osaa ;D). Kyllä mä voisin hyvinkin kuvitella soittavani pianoa tai koskettimia jossain kappaleessa. Mitä taas lauluun tulee, vakuutun hetki hetkeltä enemmän siitä, että mun ääni muistuttaa omalla tavallaan Loreena McKennittia, oli se sitten hyvä tai huono asia. Ääniala lienee kutakuinkin sama, rekisterinvaihdokset kuulostavat mulla samoilta ja äänen väri on melko herkkä.
Miten on tämän toisen laulajan laita: mies- vai naisääni, ääniala jne? Itse olen stemmalaulussa tosi huono, mutta enpä sitä ole juuri ennen harjoitellutkaan. Ja taitava stemmalaulanta on upeaa kuunneltavaa, joten tosi hienoa, jos musiikkiin saadaan moniäänisyyttä.
Vielä ihan sivuhuomautuksena, että mua saa tosiaan kutsua Leenaksi, toi Lee on tuossa vaan sen takia, että nicki Leena oli jo varattu. Ja yritän tässä illan mittaan vielä päivitellä noita omia tietoja tuonne, sieltä voi sitten kaikki kiinnostuneet (ehheh, heitä on varmaan tuhansittain :p) saada musta lisätietoa.
Sylph
21.09.2004 18:26:51
Miten on tämän toisen laulajan laita: mies- vai naisääni, ääniala jne? Itse olen stemmalaulussa tosi huono, mutta enpä sitä ole juuri ennen harjoitellutkaan. Ja taitava stemmalaulanta on upeaa kuunneltavaa, joten tosi hienoa, jos musiikkiin saadaan moniäänisyyttä.
Mari on ymmärtääkseni enimmäkseen itsekseen laulellut, joten minun on melko hankala mennä sanomaan mitään. Hänellä ei tietääkseni ole kummemmin mitään alan koulutusta (tyyliin musiikkiopistopohjaa), mutta se mitä olen itse hänen kuullut jonkin verran laulavan, on ollut mielestäni kaunista. Jahka Mari itse ilmaantuu tänne päin, niin hän kertoo kai vähän yksityiskohtaisemmin. Tai viimeistään siellä miitissä sitten. :)
Sylph
21.09.2004 18:57:42
Saimme taas yhden vahvistuksen. JP on tosin enemmän sähkökitaraihmisiä, mutta sanoi olevansa kiinnostunut soittamaan vähän muutakin kuin räminää. Eli hän on ainakin alustavasti tulossa katsomaan, mikä on homman nimi, älkää turhaan pelästykö. :P
Sylph
24.09.2004 14:22:41
Olisikohan vähitellen aika alkaa suunnitella miittiä? Meillä alkaa lukiossa ensi tiistaina koeviikko, ja se päättyy sitä seuraavan viikon tiistaina. Olisiko ihmisillä mahdollisesti haluja kokoontua ennen syyslomaa, tai mahdollisesti sen aikana? Vai joskus myöhemmin? Omasta mielestäni miitin voisi järjestää vaikka heti koeviikon jälkeen, kun ei siihen kuitenkaan tarvitse valmistautua juuri mitenkään. Kävisikö siis esimerkiksi vaikkapa lauantai 9. lokakuuta? Entä missä näemme, jossain treenikämpällä vaiko kenties ihan vain vapaamielisesti jossain Turun kuppilassa tms?
Lee
24.09.2004 19:30:02
Mulle pitäis tuo 9. lokakuuta ainakin sopia. Paikallakaan ei niin väliä, tosin Turussa asuvana varmimmin löydän perille johonkin Turun kuppilaan ;). Onko treenis jo tiedossa kuitenkin? Ihan mielenkiinnosta kyselen, Turun treenikämpistä kun on ainakin aina kauhea tappelu...
kastei
24.09.2004 20:53:44
Joo, treenis olis kyllä jo tiedossa Naantalissa. Oikeastaan ainoa huono puoli siellä on se, että laulukamat eivät tällä hetkellä järin hyvät, mutta sekin asia pitäisi saada korjattua piakkoin PA-kaappien korjauksen myötä. Muuten siellä on ihan hyvät tilat ja sitä tilaa on ihan mukavasti, kun tehdään vähän uudelleenjärjestelyjä.

Tuomasta askarrutti, onko nyt jo olemassa jotain valmiita biisejä/biisi-ideoita, joiden avulla päästäisiin helposti alkuun tässä projektissa?

Mulle pitäis myös käydä tuo 9. päivä siihen miittiin, paikalla ei väliä.

JP soittamassa jotain muuta kuin räminää, vähän vaikea kuvitella :-)
No, eiköhän se siitä sitten onnistukin...
Sylph
25.09.2004 13:48:48
Tuomasta askarrutti, onko nyt jo olemassa jotain valmiita biisejä/biisi-ideoita, joiden avulla päästäisiin helposti alkuun tässä projektissa?
Hyvä kun toit esille. Helpointa tietenkin olisi, mikäli joku löytää jostain nuotit johonkin genreihimme kohtuullisen sopivaan biisiin. Coveri se eka biisi kuitenkin varmaan tulee olemaan. Eli ihmiset, raahatkaa ihmeessä nuottejanne paikalle niin paljon kuin vain rohkenette. Alkuperäisen kappaleen ei välttämättä tarvitse olla juuri projektin tyylilajin mukainen, kunhan siitä saa tehtyä jonkinlaisen rauhallisen sovituksen. ^^
(...niin, kai kuitenkin kaikki ainakin joten kuten osaavat lukea nuotteja? Meinaan siis ihan perusasioita, en sitä että voi soittaa nuoteista prima vistana, vaan sitä, että ylipäätään ymmärtää mitä paperilla on.)

JP soittamassa jotain muuta kuin räminää, vähän vaikea kuvitella :-)
Jep. Mutta itsepähän kärsii mikäli ei meidän pilipalistamme perusta. :D
Sylph
28.09.2004 23:45:49
Akahito ei kuulemma pääse, sillä hänellä on menoa Raumalla tuolloin lauantaina 9.10. Pidämmekö kuitenkin miittimme normaalisti, vai pidämmekö sen myöhemmin niin, että kaikille sopii? Itse olen sitä mieltä, ettei kaikkien välttämättä tarvitse tässä yhteydessä vielä olla paikalla, kun miitti on kuitenkin vain epävirallinen kokoontuminen Turussa eikä mikään harjoitustapahtuma tai vastaava.

Mikäli olemme miitin pienestä takaiskusta huolimatta normaalisti, olisi varmaan hyvä tehdä nyt kunnon aikataulut ja eksaktit tapaamispaikat selväksi. Koska tapaamme Turussa ja jostain kuppilasta oli puhe, niin sovitaan vaikka, että nähdään Hansan Arnold'sissa. Aika olkoon 14:00. Käyhän kaikille? Eli siis, lauantaina 9.10. klo 14:00 Hansakorttelin Arnold'sissa.
Dreams are meant to be realised.
mikko1
29.09.2004 08:52:16
Pitihän se arvata, että turun alueelta..
Pastilli.
Akahito
29.09.2004 09:27:54

Heip, voisinpa mäkin vähitellen kirjottaa tähän aiheeseen jotain.
Minulle ei tuo 9.pvä käy, sillä minulla on keikka erään toisen bändin kanssa, mainitsinkin Juholle jo asiasta, mutta kyllä miitti ilman minuakin luonnistuu. Voidaan järjestää sitten joskus muulloin joku kokoontuminen mihin mäkin pääsen paikalle.

Näin ohimennen, oletan että projektin on tarkoitus laulaa englanniksi? Itseltäni nimittäin kyllä irtoaa tekstejä, mutta ne on lähinnä suomenkielisiä. Näin omien biisien tekomielessä funtsailin.
Minä tulen sieltä, missä sinunlaisiasi pidetään hulluina ja huudetaan kaduilla.
Lee
29.09.2004 22:07:27
Pistänpä minäkin nyt vielä lusikkani tähän soppaan... Mulle tuo klo 14 voi tehdä hiukan tiukkaa, kun oon ainakin koko aamupäivän Raisiossa, mutta enköhän mä saa aikatalua järjesteltyä. Tosin, jotta tämä nyt varmasti menisi mahdollisimman sekavaksi, niin jos miitin voi järjestää treeniksellä, niin se olisi kiva nähdä. Olettaen, että sinne on järkevät bussi- ja kävely-yhteydet. Jos toi klo 14 Arnold'silla on kuitenkin muille paras vaihtoehto, niin en käy vänkäämään vastaan :D.

Ja mitä tulee sanoituspuoleen: englannin minäkin oletin laulukieleksi, mutta ihan yhtä lailla suomenkieliset tekstit käy mulle ja kiinnostaa.
Sylph
07.10.2004 23:26:10
No niin, anteeksi. Minulla on mennyt viime päivinä kaikki aika koeviikkoon ja uuden tietokoneen säätämiseen, pahoittelen. Yritän nyt kuitenkin jotenkin saada nykyisestä projektin tilasta kiinni... elikkäs...

JP ei pääse myöskään miittiin. Meitä olisi siis neljä, jotka kokoontuisivat. Sinälläänhän miitti ei toki ole kovinkaan muodollinen, sillä tapaamme Turun keskustassa eikä meillä oikeastaan ole tiedossa edes mitä miitissä olisi tarkoitus käsitellä, käydä muuten läpi tai keskustella. Kuitenkin olisi tärkeähköä, että kaikki olisivat ensimiitissämme paikalla, ennen kaikkea siksi, että saamme tietää miten henkilökemiat pelaavat ja millaista porukkaa projektissa nyt sitten loppujen lopuksi on. Ehdottaisinkin siis, että siirtäisimme miittiä. Tiedän, tämä tulee äkkiä, mutta koska yhtyeemme kokoonpanosta olisi paikalla vain kaksi kolmasosaa, on minusta parempi, että siirrämme ajankohtaa joksikin sopivammaksi. Ilmoitan kaikille tulijoille tästä henkilökohtaisesti mahdollisimman pian. Olen todella pahoillani.

Eli, miitti olisi nyt sitten joskus syysloman jälkeen ilmeisesti... lauantai varmaan kuitenkin kaikille parhaiten sopii? Treeniksellä voisi tosiaan kokoontua, niin näkisitte sitten kaikki paikatkin... Kävisikö kaikille vaikkapa kahden viikon päästä - lauantai 23.10. klo 16:00 treeniksellä? Treenikämppä sijaitsee Naantalissa.
Dreams are meant to be realised.
Lee
15.10.2004 18:12:50
Kävisikö kaikille vaikkapa kahden viikon päästä - lauantai 23.10. klo 16:00 treeniksellä? Treenikämppä sijaitsee Naantalissa.

Mulle käy ainakin. Mutta jotta löytäisin perille, viitsitkö laittaa osoitteen (ja mahdollisesti jotain suunnistusselostusta) joko tänne tai sitten sähköpostilla? Kiitos!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)