Aihe: Volumepotikka kummittelee, missä vika?
1
makoskela
19.09.2004 14:41:43 (muokattu 19.09.2004 14:43:23)
Olis tällainen probleema. Juuri uudet sähköosat saanut kitarani soi mahtavasti, kun kokeilin sitä pienellä kuulokevahvistimella. Volume-potikan ja tonen toiminta normaalia.
Sitten lähden treeneihin, joissa noin puolen tunnin soittelun jälkeen volume jämähtää asentoon 'täysillä'. Tone toimii edelleen normaalisti. En siis voi soittaa kirkkailla, sillä täysillä oleva volume särkee ääntä heti.
Seuraavana aamuna kokeilen skebaa jälleen kotona kuulokevahvistimella. Toiminta normaalia, eikä volumessa ole edes rahinaa.
Eli, mikä mättää? Mietin jopa josko vahvarissani (JCM800 2210) olisi jotain häikkää, sillä ongelmat alkoivat tuollaisen sopivan lämmittelyajan jälkeen. Signaali kulkee vahvistimeen kompuran ja eq:n kautta. Voisiko vika olla niissä? Monta potikkaa olen vuosien varrella joutunut vaihtamaan, mutta että ensin lauennut potikka 'paranisi' ajan kanssa..?
Kaikki on annettu - mitään ei saatu.
fox
19.09.2004 15:04:42

joissa noin puolen tunnin soittelun jälkeen volume jämähtää asentoon 'täysillä'. Tone toimii edelleen normaalisti. En siis voi soittaa kirkkailla, sillä täysillä oleva volume särkee ääntä heti.
Seuraavana aamuna kokeilen skebaa jälleen kotona kuulokevahvistimella. Toiminta normaalia, eikä volumessa ole edes rahinaa.
Eli, mikä mättää? Mietin jopa josko vahvarissani (JCM800 2210) olisi jotain häikkää, sillä ongelmat alkoivat tuollaisen sopivan lämmittelyajan jälkeen. Signaali kulkee vahvistimeen kompuran ja eq:n kautta. Voisiko vika olla niissä? Monta potikkaa olen vuosien varrella joutunut vaihtamaan, mutta että ensin lauennut potikka 'paranisi' ajan kanssa..?

Joko signaalitiellä taikka sitte sun volapotikka ohittuu..tarkasta, ettei se pääse ottamaan mihinkään johtoon, tms. siten että ne potikan jalat oikosulkee, eli signaali menee raakana reunasta keskeen..eikä ota maihin mistään.. Tuo ei oikein korjaannu, jos potikan se vastusrata on viallinen ja vetää suorana .. Haastavaa, mutta varmasti korjattavissa.
makoskela
19.09.2004 15:20:42
Joko signaalitiellä taikka sitte sun volapotikka ohittuu..tarkasta, ettei se pääse ottamaan mihinkään johtoon, tms. siten että ne potikan jalat oikosulkee, eli signaali menee raakana reunasta keskeen..eikä ota maihin mistään.. Tuo ei oikein korjaannu, jos potikan se vastusrata on viallinen ja vetää suorana .. Haastavaa, mutta varmasti korjattavissa.

Ok. Mä tarkastelen kolvaukset. En maininnut tuossa edellisessä, että noi sähköt laitto M. Nevalainen. Tietty virheitä sattuu kaikille...
fox
19.09.2004 15:45:29

Ok. Mä tarkastelen kolvaukset. En maininnut tuossa edellisessä, että noi sähköt laitto M. Nevalainen. Tietty virheitä sattuu kaikille...

"You talkin´to me??" Mä en tiedä ku yhden tyypin joka ei tee virheitä, sitte sekin mokas yhdessä tilauksessa, ja jakso nillittää hetken, ennenkuin tokas: "Oli muuten ensimmäinen virhe jonka mä olen tehny.."
Olen mä Matin kanssa hommiakin tehny, GuitarLabran ja Nekalankulman aikoihin, kaikenlaista keikkahommaa.. eikä se siihen katto..=) Tosiaan, ei mulle oikeen muuta tule tuosta mieleen kuin nuo kolme vaihtoehtoa. Kitaran ulkopuolinen juttu, tuo potikan "ohittuminen" jotenkin ulkopuolisesti, siten ettei se oikosulje maahan mutta yhdistää ne potikan jalat, tai sillai viallinen potikka, että vastus menee nollaan eli se ohittuu sisäisesti eli on paskana..
makoskela
19.09.2004 17:28:07
"You talkin´to me??" Mä en tiedä ku yhden tyypin joka ei tee virheitä, sitte sekin mokas yhdessä tilauksessa, ja jakso nillittää hetken, ennenkuin tokas: "Oli muuten ensimmäinen virhe jonka mä olen tehny.."
Olen mä Matin kanssa hommiakin tehny, GuitarLabran ja Nekalankulman aikoihin, kaikenlaista keikkahommaa.. eikä se siihen katto..=) Tosiaan, ei mulle oikeen muuta tule tuosta mieleen kuin nuo kolme vaihtoehtoa. Kitaran ulkopuolinen juttu, tuo potikan "ohittuminen" jotenkin ulkopuolisesti, siten ettei se oikosulje maahan mutta yhdistää ne potikan jalat, tai sillai viallinen potikka, että vastus menee nollaan eli se ohittuu sisäisesti eli on paskana..

Ok, mä kurkistan kannen alle.
makoskela
20.09.2004 15:50:45
Vika löytyi, potikka ja kolvaukset olivat kunnossa; Nevalainen oli laittanut sähköt kokonaan uusiksi. Hienoa
työtä! Vian aiheutti kompressori.
makoskela
20.09.2004 18:04:52
Donald Brosnac joskus jossain lehdessä sanoi: Neljä viidestä "kitaran sähköviasta" johtuu kitaran ulkopuolisista vioista, joista valtaosa johdosta.. Tässä tapauksessa ei ollu johto, vaan ulkopuolinen laite.. Hyvä ku on kunnossa. =)

Tästä pääsemmekin jouhevasti aiheeseen, 'mikä mun kompurassa mättää...?' No ei, se oli vahingossa ruuvautunut täydelle teholle, enkä tajunnut ottaa sitä pois päältä. Kaikki muut vermeet mä olinkin laittanut bypassille. No, taas opittiin jotain...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)