Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittajan käsi ja rannekanavaoireyhtymä
1 2 3 4 517 18 19 20 21
pmus
18.08.2004 17:41:44 (muokattu 16.08.2010 14:45:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöistä sattuu. Onko muilla tämmöisiä oireita?
 
"Rannekanavaoireyhtymällä (syndroma canalis carpi) tarkoitetaan medianus-nimisen hermon pinnevauriota rannekanavassa, sen normaalilla kulkureitillä.
 
Tällöin paine rannekanavassa kasvaa ja pitkittyneenä kohonnut paine aiheuttaa hermon rakennevaurion.

Oireet
Tyypillisesti kädessä on voimattomuutta, turtuneisuutta, tunnonpuutoksia ja joskus kipua ranteessa tai kädessä. Oireet tuntuvat tavallisimmin etusormessa ja keskisormessa.

Hoito
Yleensä, jos oirehdinta on ollut lyhytaikaista ja lievää, riittää tieto vaivan luonteesta. Turhaa ranteen liikuttelua tulee välttää, sillä se saattaa vain pahentaa puutumisoirehdintaa ja kipuilua.
 
Hoitona voidaan käyttää ranteen tai ranteiden tukemista tähän tarkoitukseen tehdyllä lastalla joko yöksi tai koko päiväksi, joka on usein tehokkaampaa. Tilapäisenä apuna voidaan myös käyttää paikallisia kortikosteroidiruiskeita, jotka vähentävät turvotusta.
 
Jos oireet ovat kuitenkin voimakkaat ja kipu sietämätöntä joudutaan leikkauksessa vapauttamaan hermo pinteestä vähentämällä rannekanavan sisäistä painetta.
 
Milloin lääkäriin?
Lääkärin tutkittavaksi on syytä lähteä, kun kädet puutuvat tai väsyvät epätavallisen helposti etenkin pitkään kestäneen staattisen käden liikuttelun aikana. Pitkäaikaisempi oireilu johtaa ranteen ja käden alueen lihasten pienentymiseen ja heikentymiseen.
 
Lääkäriin menoa ei pidä viivytellä, sillä jos hermo on ehtinyt vaurioitua, ei vaiva leikkauksetta parane."
 
http://www.ranne.info/rannekanava.htm
 
Yli 25-vuotta(välissä 10 vuoden tauko) olen soittanut kitaraa ja näin voi käydä..
 
Perskule, vanhuus iskee..
 
E.Q
18.08.2004 17:52:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai, Pe**skule totako se onkin, kun kädet puutuu kokoajan?
Vaikka en kyllä ole mitenkään erityisen paljon soitellut, mutta päätetyöskentelyä kyllä.
 
K100#10
pwallin
18.08.2004 18:26:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auts! mullakin on väliin ollut noita "peukalo on turrana juttuja" aamuisin...tiedän että nukun vähän hassusti välillä ja koneen kanssakin joutuu värkkäämään. Tosin ergonominen asento koneen kanssa on vähentänyt oiretta.
 
Saakutin hyvä topicci!!!! Pitäisi laittaa "Pysyvät" -osaan heti!!!!
 
Ylläpitooooooo? (huitoo käsiä)
 
Ja plussaa tietysti tulee!
 
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Gypsy
18.08.2004 19:03:56 (muokattu 18.08.2004 19:05:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylläpitooooooo? (huitoo käsiä)
 
Oisit huitonu varotusta mieluummin niin ne huomaa.
 
On mulla jotain ongelmia välillä ollu, mutta ei tota rannekanavajuttua. Riffissä oli joku aika sitten soittajien käsiongelmista juttua. Netistä löytyy kanssa englanninkielellä vaikka kuinka paljon. Tiedän yhen vähän vanhemman tyypin joka joutu opetteleen soittaan vasenkätisesti kun tuli jotain vikaa käteen.
 
pwallin
18.08.2004 19:35:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisit huitonu varotusta mieluummin niin ne huomaa.
 
Laitoin plussaa myös kovasti, joten kai ne senkin näkee? Väsyttää kyllä hyppiä ja huitoa täällä saarella ilman vastausta...nälättääkin.
 
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Gypsy
18.08.2004 20:00:06 (muokattu 18.08.2004 20:00:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin plussaa myös kovasti, joten kai ne senkin näkee?
 
En tiedä tuleeko tarkistaan mistä plussia on annettu. Ne kirjotukset ainakin tarkastetaan mistä varotuksia pistetään.
 
Mutta taidanpa painaa varotusta. Kai semmonen vois olla hyvä pysyvä, missä on kohtalotovereita, venyttelyohjeita, linkkejä, kokemuksia, suosituksia hyvistä lääkäreistä ja muuta vastaavaa, aika yleisiä kun taitaa olla käsiongelmat soittajilla.
 
Varoitus kirjattu! Ylläpito käsittelee varoitukset mahdollisimman nopeasti.
 
käsi
18.08.2004 20:17:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tämä aihe olisi hyvä laittaa pysyväksi. tänne voisi alkaa keräämään vinkkejä, venyttelyistä ja muista keinoista hoitaa käsiä.
 
ei ne mitään huomaa - katsojat on niin tyhmiä
rattledad
19.08.2004 20:48:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jumppaohjeita ym.
 
http://www.kunrest.com/stretch.htm
 
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Lilli
20.08.2004 07:29:28 (muokattu 20.08.2004 07:31:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöistä sattuu. Onko muilla tämmöisiä oireita?
 
http://www.invalidisaatio.fi/index.cfm?doc=2712
 
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Tuk … .shtml/178742?Rannekanavaoireyhtym*
 
Yli 25-vuotta(välissä 10 vuoden tauko) olen soittanut kitaraa ja näin voi käydä..
 
Perskule, vanhuus iskee..

 
Vasen (otelauta-) käteni kipeytyi viime kesänä, etu- ja keskisormi sekä peukalo menivät tunnottomiksi. - Soittamisesta, eikä edes tietokoneella kirjoittamisesta tullut enää alkukeväästä mitään. Onneksi pääsin EMG (vai oliko se ENMG?) kokeeseen, joka osoitti että ranteessa hermokanava oli tukossa. Rannekanava sitten ruopattiin ja 1½ kuukautta leikkauksesta tunto oli palannut. Halleluja! Olin meleko onnellinen!
Syytä tähän tukkeutumiseen en tiedä ja onko siihen yksiselitteitä syytä lain. Mutta semmosen vinkin kuulin hoitaneelta lekurilta, jolle kerroin soittavani kitaraa, että kitaran roikuttamisesta johtuva ranteen (alituinen)ylitaipuminen voi ainakin aiheuttaa kys. tukkeutumaa.
- Hyi kamala, en halua enää tunnottumia sormia !!! Liityn helluntailaisten lauluryhmään ja nostan kitaran leukaan !
 
- Minne hoppu, poju ?
Rämppy
20.08.2004 09:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun täytyy bassoa soittaessa olla tarkkana oikean käden (näppäilykäsi) kanssa, etten paina rannetta basson runkoa vasten. Ts. täytyy muistaa tukea peukaloa esim. mikin reunaan. Nimittäin kramppi iskee melko varmasti viiden setin tanssikeikalla jos vetelee huolimattomasti siten, että ranne lepää rungon reunaan. Kitaran kanssa taas vaanii vasemman käden ranteen/sormien kramppi, jos ihan kylmiltään lähtee vetämään pidempää barresointu-komppaussessiota. Soolojen kanssa ei niinkään ole ollut ongelmia. Nämä asiat kun tiedostaa ja varautuu niihin esim. pitämällä soittokuntoa yllä (mieluummin tasaisen jatkuvaa kohtuusoittoa kuin hirmutreenausta keikkaa edeltävänä iltana) ja kiinnittämällä pitkillä keikoilla huomiota käsien asentoon ja rentouteen. Myös vettä tms. kandee hörppiä etenkin hikisemmillä keikoilla, nestehukka kun altistaa jumituksille.
 
..., kuten meillä musiikkikorporaatiossa on tapana sanoa
pmus
20.08.2004 13:06:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt sitten syödään tulehduskipulääkkeitä Mobic 7,5 mg. Lääkäri kertoi, että leikkausta ei enää suositella. Saattaa tulla uudelleen kipeäksi n. puolentoista vuoden päästä kun arpea alkaa "pakottaan".
 
Nyt olen syönyt neljä päivää näitä lääkkeitä, mutta kipua on edelleen...
 
Muuten verikokeista ei sit löytynyt mitään ihmeellistä. Ei reumaa ja maksa-arvotkin olivat normaalit! :)
 
Tässä hieman lisää tietoa:
 
http://www.musicfinland.com/sml/muusikko/muusikko_99/mus_kasi.html
 
Super-Jari
22.08.2004 10:19:09 (muokattu 22.08.2004 10:21:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite huomasin että joku mättää kun olin vuoden soittamatta ja aloin sitten soittamaan samaa tahtia kuin aikaisemmin.
Ranne meni lukkoon. Kun olin soittanu hetken niin ranteeseen tuli sähköiskun tyylinen kipu ja sitten se ei enää liikkunut ja käsi meni turraksi.
Mikä parasta, tämä tuli molempien käsien ranteisiin.
 
Ranteen kämmenpuolelle tuli myös joku jännepatti jota näytin lääkärissäkin joka sanoi "no ohoh, kai sun pitää lopettaa soittaminen". En lopettanut ja nyt kun katsoin ranteita niin huomasin että patitkin on kadonnu (!)
 
Kun huomasin nuo vaivat ja ne alkoi haitata omienkin biisien soittamista (joka muuten ei ole kovin häävi tunne) olin jo myymässä kamoja pois kun vitutti aika kohtalaisesti. Siinä oli isolla miehellä tippa silmässä, oikeasti.
 
En sitten myynytkään vaan hidastin tempoa. Sovittiin toisen kitaristin kanssa että se soittaa nopeammat kohat ja biisit saatiin taas rullamaan.
 
Aloin jossain vaiheessa kokeilemaan hihnan korkeutta, vaihtelin aika paljon. Ihan "polvissa" asento sai ranteet tosi huonoiksi, ei kovin kauaa voinut soittaa. "Beatles" asento taas vei antoi ranteiden olla melko hyvin mutta soittaminen oli jotenkin ihmeellisen vaikeaa. Tuosta jostain puolivälistä löytyi sitten se mun asento.
Yleensäkkin käsien asentoon kannattaa kiinnittää huomiota. Jos ranne on ihan omituisessa kulmassa niin kipeäksihän se tulee. Mitä suorempana ranteet on sitä rennompi ja miellyttävämpi on soittaa.
 
Toinen minkä oon huomannu vaikuttavan hyvin on venyttely. Jos soittaa kolmekin tuntia niin kannattaa ensin venytellä, muutama minuuttikin riittää. Ranteet, olkapäät, niska.. oikeastaan koko ylävartalo.
Venyttelyn lisäksi kannattaa lämmitellä. Ensin soittelee ihan diipadaapaa ja pikkuhiljaa sitten siirtyy nopeampaan ja teknisempään. Tai no mitä nyt kukin soittaa.
 

 

 
Venytelkää ja lämmitelkää. Säästyy isolta mieheltä itkut.
 
-
Mirrorlan
23.08.2004 23:51:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmösii kun lukee niin tulee varmasti rannekipuja...
 
AoA
24.08.2004 08:59:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöistä sattuu. Onko muilla tämmöisiä oireita?
 
Onhan noita, kokeiltu on vaikka mitä mutta ei ole lähtenyt kivut vasemmasta ranteesta. Kivut jatkuu, niin soittokin. En uskalla ajatella mitä seuraa.
 
http://www.stiff-flavor.tk/
Viper
25.08.2004 19:58:28 (muokattu 25.08.2004 20:53:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on ollut jännetupintulehdus noin 6 kertaa.Vuoteen mulla ei ole sitä ollut, kun olen tajunnut tehdä lämmittelyliikkeitä kitaralla, mutta nyt kun ostin uuden kitaran niin pääs vähän unohtumaan ja välillä tuli soitettua semmoset 5h melkeinpä putkeen niin nyt se on taas siinä kunnossa, että täytyy pitää vähän taukoa soittamisesta.
 
Hevi on parasta
pmus
26.08.2004 16:29:10 (muokattu 26.08.2004 16:29:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöisistä tuntuu olevan hieman apua:
 
Piroxin 0,5% 25g Geeli, apteekista n. 5-6 €
Futuro rannetuki, apteekista 20 €.
 
Suosittelen!!
 
Joees
20.09.2004 13:58:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmh, tänään soittelin ekaa kertaa "kunnolla" noin neljään kuukauteen. Eipä sitä kauaa jaksanut kun väsyi. Mihinkään ei onneksi enää sattunut. Tästä nyt jos yrittäisi hitaasti edetä etiäpäin taas.
 
Groooove is in heart!
epeli
21.09.2004 09:48:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

on se kumma että vasta sen jälkeen kun luin tämän, niin alkoi ranteet sattua....
 
Happy I am... .... not sad....
rattledad
21.09.2004 20:41:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeisimmässä Muusikko-lehdessä oli juttua Jukka Ormasta. Myös käsivaivoja sivuttiin, hyvä artikkeli muutenkin.
 
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
efunkelist
27.09.2004 14:50:13 (muokattu 27.09.2004 14:51:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä parhaita ennaltaehkäiseviä konsteja on seuraavat:
 
1) Soittoergonomia
2) Ihan aito urheilu. Pysyy kovana starana vielä hiusten harmaannuttua ja jaksaa vetää keikkaa. Parasta jumppaa ranteille lienee miehekäs leuanveto.
 
Ei se jumppa ja venyttely muusikollekaan pahaa tee. Vaikka jotkut kollegat ihan periaatteesta myöhästelee busseista kun juosta ei voi ;)
 
Lisäys: Lepo. Jos sattuu niin älä soita väkisin. Rasitusvamman "hoitaminen" kevyellä rasituksella on sama kuin palovamman hoiteleminen kevyellä... Niin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 517 18 19 20 21

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «