Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 513 14 15 16 17128 129 130 131 132
rakula
09.09.2004 13:50:21
kiitti tiedosta. Minkäslainen toi tubeman on? onkos se ihan säröpedaali?
Se on Viidakon laki
Reddie
09.09.2004 14:15:33 (muokattu 09.09.2004 15:08:21)
Meikäläinen on nyt pistämässä kitaraefektilautaa ihan kokonaan uusiksi useastakin syystä. Yks syy on se että efektejä on tullut rutosti lisää, toinen on se että niitä nykyään käytetään vahvistimen kanssa jossa on efektilooppi, ja kolmas se että vahvarin midiohjain pitäis saada vielä lautaan kiinni. Tästä aiheutuu sitten tämä ihana tilanne että lautaan tulee kuusi (6) johtoa kiinni eli kitarapiuha, piuha vahvariin, efektiloopin kaksi piuhaa, midijohto ja virtajohto. Kun rupesin jotain käytännöllistä ratkaisua keksimään niin keksin tämmöisen "jakolaatikon":

http://www.kolumbus.fi/lappalainen.jorma/tavaraa/jakolaatikko.jpg

Eli siis meikäläinen on niin poropeukalo et mulla ei pysy mikään kädessä niin kauaa että saisin tommosen rakennettua niinpä aattelin teettä tommosen jossain. Eli siis ihan vaan tommonen laatikko mikä selventäis sitä johtorumbaa. Ton laatikon sitten teippaisin kiinni mun boardiin jonnekin sopivaan väliin. Onkos kellään kokemuksia ton tyylisestä laatikosta? Ongelmia? Plussia? Tietääko joku missä noita vois teettää, mielellään PK-seudulla?

Varmaan kannattaa ottaa tosta laatikosta pois ton muuntajan piuhat jos haluaa hurinoita ehkäistä?
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
päänahka
10.09.2004 16:55:39
kiitti tiedosta. Minkäslainen toi tubeman on? onkos se ihan säröpedaali?

Se on putkietuaste, eli laite kytketään vahvistimen efektiloopin sisääntuloon (tarkoittaa että se tulee suoraan pääteasteeseen), tai ihan vaan päätevahvistimeen, mutta ei normaalin vahvistimen sisääntuloon. Hintaa pelillä lienee jotain 400 e, mutta jos rankkoja säröjä halutaan, en lähtisi koskemaan säröpurkkeihin ollenkaan, ja tämä tulee sentään halvemmaksi kuin uusi vahvistin.

Vastaavia laitteita ovat myös ainakin Mesa/Boogien V-1 ja V-Twin.
Soolot on perseestä.
Dumb
11.09.2004 13:32:12

Minulla on ollut vähän samantyylinen boksi mielessä uutta setuppia varten, joten aihe kiinnostaa myös minua. Luulisi tuollaisen olevan varsin yksinkertainen rakentaa, ainakin nuo jakki-liittimillä toteutettavat jutut.
Reddie
12.09.2004 15:45:52
Minulla on ollut vähän samantyylinen boksi mielessä uutta setuppia varten, joten aihe kiinnostaa myös minua. Luulisi tuollaisen olevan varsin yksinkertainen rakentaa, ainakin nuo jakki-liittimillä toteutettavat jutut.

Joo no mul ei tunnetusti pysy mikään rakentamiseen liittyvä kädessä. :D Päätin nyt lähtee ihan rohkeasti testaamaan tommosta systeemiä. Tilasin tommosen Wahvarikellarista Tampereelta. Johonkin satasen kieppeille ilmeisesti menee, mut pitäis olla erittäin pätevä jätkä tekemässäkin. Odotan innolla mitä sieltä tulee. :)
Adam & Santtu
elementti
14.09.2004 12:48:43
Minulla menee vahvistimeen pedaalilankusta neljä johtoa: vahvistimen inputtiin, kanavanvaihtajan midi-piuha ja loopin send+return piuhat. Lautani on epäkäytännöllisen iso ja "kaksikerroksinen", ja minulla on piuhameri piilotettu toisen kerroksen alapuolelle muuntajien ym. kanssa. Toistaiseksi olen hyvin elänyt tuon systeemin kanssa.
"Holy Jesus, what are these goddamn animals?!"
Dumb
14.09.2004 13:40:05 (muokattu 14.09.2004 13:40:24)

Minulla tuo liitinboksi tulisi lähinnä sitä varten, että voisi hoitaa piuhoituksen yhdellä moninapakaapelilla. Toinen samanlainen boksi vielä toiseenkin päähän viuhkaa niin helpottuisi kytkeminen aika paljon.
Tomtom
14.09.2004 13:59:31 (muokattu 14.09.2004 15:19:32)
Tuohan pitäisi olla itseasiassa suhteellisen helppo tehdä itsekin jos tarvitsee jakaaja koota vaan plugipiuhoja.

Mullakin olisi tarvetta neljälle piuhalle, kitarapiuha ja sähköt voi mennä erikseen. T-kaupassa tuommoinen neljän plugipiuhan "kaukokaapeli" maksaa jotain 10-15€. Sitten vaan muoviboksi ja 8 kpl plugiliittimiä sähköpuodista ja kolvaamaan.

Kukahan piirtäisi sisuskalut paperille, eikös se pitäisi mennä niin, että suoraan vaan "kärjestä kärkeen" ja vaipasta vaippaan- no eipä se paljoa piirtelyä kaipaa.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
booster
15.09.2004 14:09:19
Pistä Reddie kuvaa sitten kun saat!
Ostetaan:
-looppiboksi tai Line Selector
-BOSS Super Overdrive, Overdrive tai Blues Driver
Tarjoa!
rakula
16.09.2004 21:11:06
Tuota oon aatellu osta behringerin sitä FCB1010 boardia, missä on 10 jalka switch vaihto näppäintä ja kaksi poljinta. pitääkö ostaa joku wahi jotenkin et pystyy käyttämään noita polkimia wah pedaaleina? Ittelläni on V-ampire ja se poljin systeemi jotenkin tukee noita v-amppeja. ei siitä sitten tiedä... miten saan wahin tuohon behringerin polkimeen tai siis ei kai mun tarvi ostaa erikseen wah poljinta noitten lisäksi?
Se on Viidakon laki
päänahka
17.09.2004 16:11:45
Tuota oon aatellu osta behringerin sitä FCB1010 boardia, missä on 10 jalka switch vaihto näppäintä ja kaksi poljinta. pitääkö ostaa joku wahi jotenkin et pystyy käyttämään noita polkimia wah pedaaleina? Ittelläni on V-ampire ja se poljin systeemi jotenkin tukee noita v-amppeja. ei siitä sitten tiedä... miten saan wahin tuohon behringerin polkimeen tai siis ei kai mun tarvi ostaa erikseen wah poljinta noitten lisäksi?

Eiköhän se vampin wah (jos siinä sellainen on) toimi tuolla midiboardilla.
Soolot on perseestä.
Exhausted
17.09.2004 16:42:03

en ainakaan usko että tavallista wah-pedaalia voit ohjata fcb:n expressiolla. Ja vaikka voisikin niin mitä järkeä siinä olisi kun wahpedaaleissa yleensä on oma poljin. Mutta ainakin POD Xt:ssä on sisäänrakennettu wah jota voi ohjata midilaudan ekspressiopedaalilla.
rakula
17.09.2004 16:43:50
siin on autowah mut ei mun mielest tavallista.
Se on Viidakon laki
rakula
19.09.2004 13:56:00
siis onks siinä tubemanissa rankat soundit?
Se on Viidakon laki
päänahka
19.09.2004 23:22:19
siis onks siinä tubemanissa rankat soundit?

Ainakin mun makuun. Vahvistimestahan se on pitkälti kiinni, miltä se loppujen lopuksi kuulostaa, mutta särönä tuo on hyvä.
Soolot on perseestä.
Kapane
20.09.2004 14:38:59

ei tuo ole liian vaikea tehdä itse.

Hommaat:
lootan (metallia)
8 mono naaras jakkia (siis niitä, mihin plugi laitetaan sisään) Kaksi virta naaras plugia (muovisia pyöreitä)
kaksi midi plugia

Poraat lootaan molemmin puolin 4 kitarajakki reikää, 1 midi jakki reijän ja 1 virta jakki reijän.

Kiinnität osat.

Kitara plugit saa toisiinsa siten, että kolvaat toisesta ne vastakkain yhteen(tip-tip). ja maadotat kaikki toisiinsa muodostaen ns. kehän. Mono plugissa on Ground ja singnaali(tip) tapit. Groundista tehdään maadotus ja Signaaleita pitkin viedään se signaali. Helppoa vai mitä. Singnaalin tunnistaa muun muassa siitä, että se on kiinni siinä isoimmassa Tapissa, joka pitää plugin paikoillaan. tässä lisää asiasta: http://www.commonsound.com/other/jacks.pdf

Samalla periaatteella teet muut. En neuvo sen midi/dc piuhan rakentamisessa, koska en ole sata varma.

Mutta siis perus patchbay periaatteellahan tuo toimii.
Vainhaalee
20.09.2004 21:52:14
Löysin tosi fiksun laatikon mihin sais sijoitettua ihanan pedaalihäsmäkän...

Makso vaan vähän liikaa... Oli oikein Samsonite... ;)
"Soittakaa Kundi meikkaa! Perkele!"
Tomtom
22.09.2004 11:24:58
ei tuo ole liian vaikea tehdä itse.

Hommaat:
lootan (metallia)
8 mono naaras jakkia (siis niitä, mihin plugi laitetaan sisään) Kaksi virta naaras plugia (muovisia pyöreitä)
kaksi midi plugia

Poraat lootaan molemmin puolin 4 kitarajakki reikää, 1 midi jakki reijän ja 1 virta jakki reijän.

Kiinnität osat.

Kitara plugit saa toisiinsa siten, että kolvaat toisesta ne vastakkain yhteen(tip-tip). ja maadotat kaikki toisiinsa muodostaen ns. kehän. Mono plugissa on Ground ja singnaali(tip) tapit. Groundista tehdään maadotus ja Signaaleita pitkin viedään se signaali. Helppoa vai mitä. Singnaalin tunnistaa muun muassa siitä, että se on kiinni siinä isoimmassa Tapissa, joka pitää plugin paikoillaan. tässä lisää asiasta: http://www.commonsound.com/other/jacks.pdf

Eli tarkoittaako tuo maadotuksen tekeminen siis sitä, että vedetään johdin toisen puolen jakin groundista vaan toisen puolen jakin groundiin? Tyhmä kysymys, mutta todellakin sähkö on varsin vieras alue mulle, mutta kolvi hinkuaa jo laatikosta ulos.

Ajattelin tehdä tuollaisen aikaisemmin miettimäni boksi, josta kaukokaapelin piuhat lähtee vahvistimen suuntaan. Sitten vielä siihen ledit osoittamaan oikean värisen liittimen ja virrat ledeille vaikka paristosta. Syytä tosin aloittaa tuosta boksista ensiksi.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Reddie
23.09.2004 17:17:48
Tosiaan tilasin sieltä Wahvarikellarista itselleni tommosen jakolaatikko-ratkasun ja vielä sopivan pitusen midi-piuhan ja eilen tuli laatikko postiin. Kyl täytyy sanoo et täytti enemmän kuin hyvin odotukset. Tukeva metallilaatikko, vahvan tuntuset plugit ja erittäin siistiä työtä. Odotan innolla et saan ton laudan rakennettua ja testattua ihan kunnolla niin kerron sitten kokemukset ja pistän kuvia.
Adam & Santtu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)