Aihe: Juuri valmistuneen pedaalin testaus
1 2
moikki
15.09.2004 13:10:00
Sainpa tuossa juuri ts-9 kloonin valmiiksi. En kuitenkaan uskaltaisi sitä heti tökätä tuohon digitaalipaskavahvistimeen jos se pukkaakin ulos jonku kauhean räjähdyksen. Mikä olisi turvallisempi keino koittaa ensimmäistä kertaa? Di-boksilla mikseriin? Kannattaako vaikka yleismittarilla mitata jotain?

No tuskin se mitään hajottaa. Ainakaan jos käytät paristolla.
Let`s rock like fuck! by Mike Monroe
placebo
15.09.2004 16:48:31 (muokattu 15.09.2004 20:05:12)
Yleismittarilla voit lähdön puolelta tarkistaa, ettei tule DC:tä ulos.
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
sir.henry
15.09.2004 20:02:55
Monesti olen vetänyt efektin inputtiin cd soittimesta signaalin ja kuulostellut kuulokkeilla millaista ulosantia pedaalista saa. Jos ok, niin kitaran/vahvistimen kanssa. Joku siniaaltogeneraattori tietysti olisi paras tähän tarkoitukseen.
And she said losing love is like a window in your heart.
P2
15.09.2004 21:04:06
Öö, mä oon tehny nyt kolme ts808-kloonia ja pari muuta pedaalia ja ihan oon vetäny kitaran ja vahvarin väliin ja patterin kiinni, yleensä on toiminu laakista. En ymmärrä mikä vois rikkoutua tossa prosessissa.
Klezberg
17.09.2004 14:11:41

Sainpa tuossa juuri ts-9 kloonin valmiiksi. En kuitenkaan uskaltaisi sitä heti tökätä tuohon digitaalipaskavahvistimeen jos se pukkaakin ulos jonku kauhean räjähdyksen. Mikä olisi turvallisempi keino koittaa ensimmäistä kertaa? Di-boksilla mikseriin? Kannattaako vaikka yleismittarilla mitata jotain?

Jos tosiaan on vain paristokone niin ei muuta kuin vahvarin volyymit kokonaan pois ensin ja sitten varovasti auki.
placebo
17.09.2004 17:57:10
En ymmärrä mikä vois rikkoutua tossa prosessissa.

Kaiutin ei tykkää DC:stä :) DC:tä saattaa päästä ulos, jos ulostulopuolen DC-plokkina toimiva konkka on viallinen tms. En ole kylläkään itse kuullut, että moista olisi tapahtunut. Todennäköisyys, että jokin menee pieleen on siis häviävän pieni. Todennäköisyys on silti olemassa ;)
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
Tubeman
17.09.2004 18:03:16
Kaiutin ei tykkää DC:stä :) DC:tä saattaa päästä ulos, jos ulostulopuolen DC-plokkina toimiva konkka on viallinen tms. En ole kylläkään itse kuullut, että moista olisi tapahtunut. Todennäköisyys, että jokin menee pieleen on siis häviävän pieni. Todennäköisyys on silti olemassa ;)

Tota niinku häh? ;)

Olen lukenut täällä että vahvistimen sisäänmenon ja kovapuhujan välissä on muutama konponentti,joskus sisäänmenossä saattaa olla jopa elko joka toimii portieerin lailla ja estää tasasähkön tunkeutumisen pitemmälle.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
placebo
17.09.2004 18:38:11 (muokattu 17.09.2004 19:12:14)
Tottahan toki. En nyt ihan noin mustavalkoisesti tarkoittanutkaan viestiäni tulkittavan ;) Tarkoitin lähinnä sitä, että signaalitiellä tapahtuvat DC:n muutokset kuuluvat ikävinä 'poksahteluina' kaiuttimessa. Kuten tapahtuu esim. DPDT-kytkimien kanssa, kun DC-plokkina toimiva konkka purkaa bypass tilassa syntyneen varauksensa. Samaa tarkoitin tuolla ulostulopuolen DC-plokilla - Jos se "vuotaa" DC:tä, niin kaiutin saattaa "paukkua" ikävästi. En tarkoittanut sitä, että DC pääsisi sellaisenaan kaiuttimelle :)

EDIT: sellaista olen kylläkin kuullut, että itse pääteaste on vuotanut DC:tä kaiuttimelle ja rikkonut kaiuttimen. Josta tulikin mieleen - Kuinka yleistä vanhojen (putki)vahvistimien konkkien (erityisesti elkojen) uusiminen mahtaa olla?
Klezberg
17.09.2004 21:53:44

Tottahan toki. En nyt ihan noin mustavalkoisesti tarkoittanutkaan viestiäni tulkittavan ;) Tarkoitin lähinnä sitä, että signaalitiellä tapahtuvat DC:n muutokset kuuluvat ikävinä 'poksahteluina' kaiuttimessa. Kuten tapahtuu esim. DPDT-kytkimien kanssa, kun DC-plokkina toimiva konkka purkaa bypass tilassa syntyneen varauksensa. Samaa tarkoitin tuolla ulostulopuolen DC-plokilla - Jos se "vuotaa" DC:tä, niin kaiutin saattaa "paukkua" ikävästi. En tarkoittanut sitä, että DC pääsisi sellaisenaan kaiuttimelle :)

No tällaiseen dc:n aiheuttamaan kytkentäpiikkiinkin auttaa se että volyymit alas/pois kun kytketään jotain, siis vaikka pedaali siihen vahvariin, ja sitten varovasti auki. Tietysti jos pedaalissa on sellainen vika että se päästään pätkivää dc:tä ulos... Volyymit kannattaa ehkä kääntää kunnolla auki vasta kun toteaa että kuulostaa normaalilta, siis ei pauku.
Tubeman
18.09.2004 17:01:53 (muokattu 18.09.2004 17:25:15)

EDIT: sellaista olen kylläkin kuullut, että itse pääteaste on vuotanut DC:tä kaiuttimelle ja rikkonut kaiuttimen. Josta tulikin mieleen - Kuinka yleistä vanhojen (putki)vahvistimien konkkien (erityisesti elkojen) uusiminen mahtaa olla?

Heh heh,oli pakko satuilla siihen kun nuppi killissä luin sitä ja mietin että mitähän kirjoittaja on oikein tarkoittanut oikeasti.. ;D

Kyllähän nuo konkat hyytyy monesti,ja kaiuttimet lähteneet eläkkeelle heti sen jälkeen,tosin bändikamoista puhuttaessa riski on suurempi kuin esim kotikäyttöön tarkoitetuissa hupilaitteissa joissa on kaiuttimen ja pääteasteen välissä vielä jakosuodin joka vastaanottaa ryöpyn kun pamahtaa.
Puolijohde koneissa on muutamia malleja joissa pääteasteen ja kaiuttimen väliltä puuttuu tuo elko,ideana siinä on kaksipuoleisen jännitteenkäyttö.Perimmäinen tarkoitus konkan poisjätölle voi olla sen aiheuttama vaihesiirto sekä kaksoijännitteen aiheuttama rasitus konkalle.Putkikoneissa yleensä erotin konkka vahvistinasteiden välillä hajotessaan saa aikaiseksi dc:n pääsyn seuraavan asteen puken hilalle ja tämä menee tukkoon yliohjautuessaan,jopa kilahtaa riippuen tapauksesta.

edit:Myös putkikoneissa on muutamia versioita joista puuttuu päätemuuntaja,vastakkaisvaihe vahvistin siis,Philipsillä muistaakseni oli hifipääte 50-luvulla jolla oli jokin oma nimikin markkinointinimenä,Cyclotron tai Circlotron,jompikumpi...
kurmo
18.09.2004 22:26:30

Mä en osaa 'yleisestä' sanoa mutta kaveripiirissä tuo on ihan perusveto jos jonkun vanhan laitteen käsiinsä saa. Sama homma oikeastaan minkä tahansa sähkösoittimen kanssa, esim. vanhojen urkujen huminat ja ulinat häviää yleensä sen sileän tien kun vaihtaa virtalähteestä suotokonkat.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
placebo
22.09.2004 01:52:04 (muokattu 22.09.2004 03:39:41)
Tubeman:

Puolijohde koneissa on muutamia malleja joissa pääteasteen ja kaiuttimen väliltä puuttuu tuo elko,ideana siinä on kaksipuoleisen jännitteenkäyttö.

Voisitko tarkentaa mitä “kaksipuoleisella jännitteenkäytöllä” tarkoitetaan?

Perimmäinen tarkoitus konkan poisjätölle voi olla sen aiheuttama vaihesiirto sekä kaksoijännitteen aiheuttama rasitus konkalle.

Tuo vaiheensiirtoteoria kuulostaa järkeenkäypälle. Konkan poisjätöllä päästään siis eroon viimeisestä signaalitien “suodattimesta”.

kurmo:

esim. vanhojen urkujen huminat ja ulinat häviää yleensä sen sileän tien kun vaihtaa virtalähteestä suotokonkat.

Miten on asian laita noiden ‘ylivuotisten’ vastusten kanssa? ;)
pjl
22.09.2004 09:01:35 (muokattu 22.09.2004 09:11:45)

Voisitko tarkentaa mitä “kaksipuoleisella jännitteenkäytöllä” tarkoitetaan?

Tubeman tarkoittanee ihan tavallista push-pull -päätettä joka biasoidaan niin että päätetransistorien "välissä" ei ole tasassähköä. ks. vaikka tuo marsun pääte:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/3315-5150-pa.gif

Esimerkiksi kaikki operaatiovahvistimet toimivat näin. Niissä kylläkin ideana se että vahvistin toimii mös tasasähkövahvistimena kun signaalitiellä ei ole konkkia.

Kitaraefekteissä harvemmin on pp-päätteitä näkynyt, niistä kun yleensä otetaan tuota tehoa vähän enemmän.
Tubeman
22.09.2004 11:15:39
Tubeman tarkoittanee ihan tavallista push-pull -päätettä joka biasoidaan niin että päätetransistorien "välissä" ei ole tasassähköä. ks. vaikka tuo marsun pääte:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/3315-5150-pa.gif

Esimerkiksi kaikki operaatiovahvistimet toimivat näin. Niissä kylläkin ideana se että vahvistin toimii mös tasasähkövahvistimena kun signaalitiellä ei ole konkkia.

Kitaraefekteissä harvemmin on pp-päätteitä näkynyt, niistä kun yleensä otetaan tuota tehoa vähän enemmän.

Kyllä,tätä juuri tarkoitin,eli Placebolle vielä esimerkkinä tuo kaksipuoleinen virtalähde,se siis syöttää esim +15,-15 ja 0.

Jos katsot pääte-ic:eiden datoja,on monissa tuo kakspuoleinen käytössä.
kurmo
22.09.2004 16:50:14
Miten on asian laita noiden ‘ylivuotisten’ vastusten kanssa? ;)

Kannattaa varmuudeksi mitata. Niillä pirulaisilla on joskus harvoin tapana olla 'poikki' tai sitten huomattavasti nimellisarvoa vastuksekkaampia.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
placebo
25.09.2004 00:00:10 (muokattu 25.09.2004 00:19:49)
Kiitos tarkennuksesta pjl ja Tubeman! Elikkä tuo konkka ei itse asiassa olekaan signaalitien konkka...

Osaisitteko muuten antaa jotain vinkkejä, mistä kannattaisi aloittaa päätetrankkujen "opiskelu". Mulla on jo pitkään pyörinyt mielessä, että pitäisi perehtyä noiden päätetrankkujen 'tviikkailuun' paremmin...
pjl
25.09.2004 11:39:01

placebo
27.09.2004 05:35:15 (muokattu 27.09.2004 06:34:10)
Kiitos linkeistä. Tarkennettakoon vielä, että minua kiinnostaa erityisesti PÄÄTEtransistorit. Tekninen data jne. Ei niinkään siis yksittäiset transistoriasteet. Lisää linkkejä saa siis pistää tulemaan :)
Tubeman
27.09.2004 10:28:50
Kiitos linkeistä. Tarkennettakoon vielä, että minua kiinnostaa erityisesti PÄÄTEtransistorit. Tekninen data jne. Ei niinkään siis yksittäiset transistoriasteet. Lisää linkkejä saa siis pistää tulemaan :)

Etpä vähää pyydäkkään,periaatteessa kaikki tehotransistorit on päätetransistoreja ,jos rajataan pelkkien transistorityyppien kategoriat,saadaan niistäkin jo muutama
alalahko,eli:

-Darlingtonit,Fet'it,perinteiset tehokivet kuten 2N3055,joten
nyt kannattaa miettiä mitä ollaan hakemassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)