Aihe: Mitä hyvä äänentoisto merkitsee sinulle?
1 2 3
kurmo
13.09.2004 16:59:49
Vautsivau. Kuulostaa über-tyylikkäältä.

Joo toi on kivannäköinen vehjes. Omassakuvassa näkyy tuossa urkujen päällä oikeanpuolimmaisena, ja lepan päällä näkyy puolet toisesta kaiuttimesta.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
armadillo
14.09.2004 00:09:24
Enimmäkseen kuuntelen kuulokkeilla. AKG K-240 Monitor -luurit omistan. Systeeminä on Philipsin laadukas erillissarja 70-luvulta ja isoveljen tekemä huippuhyvä kuulokevahvistin. CD-soitin on kokonaisuuden surkein osa, perus CD-radiokasettisoitin. Kaiuttimina Hifi-85, joita en kyllä juurikaan käytä.
Life is a vacuum cleaner, it sucks.
Dj.Dumbass
14.09.2004 09:11:41
Hifismi on kivaa. Ja musiikin pitää kuullostaa kuunneltuna yhtä hyvälaatuiselta kuin se on muusikon korvaan kuullostanut studiossakin.
Mulla itellä on tuollaiset -blaah- kamat huoneessa; Pioneerin vahvistin, technicsin cd ja Mission 717 -kaiuttimet. onko muuten samat AP:llä?

Noita ei tule hirveästi kuunneltua, mutta kyllä ne soi ihan tyydyttävästi. Toisessa huoneessa onkin sitten Genelecin 1030A:t ja sitten sellainen genen iso ja ruma subbarimöntti seinään upotettuna. mallia en muista. mut ne kuullostaa kivalta.

Ja sit kun PA:kin kuullostaa vielä niin hyvältä että aina hymyilyttää kun kuuntelee sen läpi treeniksellä.
Ja anopille Niket...
AP
14.09.2004 09:25:01 (muokattu 14.09.2004 09:31:39)
Mission 717 -kaiuttimet. onko muuten samat AP:llä?.

Hyvä kysymys. Seiska näissä miunkin kaiuttimissa taisi olla, mutta ettei se malli olisi ollut 70 tai 700...?!?!
Ihan ulkonäöstä jos yrität tunnistaa, niin erikoispiirre on että bassoelementti on missionin tapaan diskantin yläpuolella, ja etukangas jatkuu pitkälle kaiuttimien sivuille. Musta kangas ja takaosa tummaa puuta.
Kaksitiet kuitenkin ovat, ja aika pienet. Meikän 14 neliön "olohuoneeseen" noistakin tulee tukevat äänet. Aikanaan hetken olleilla Kefin 204-lattiakaiuttimilla (2-tie + orjabasso) ei voisi noin pienessä kopissa kuunnella kuin uutisia ja hiljaa niitäkin
K100 #7
AP
14.09.2004 09:29:53 (muokattu 14.09.2004 09:31:19)
....sählinkiä....
K100 #7
hörhö
14.09.2004 11:57:23

Mulla on '60-'70-luvun taitteen Salora-merkkinen setti alkuperäisine kaiuttimineen. Sain tän sattumankaupalla ekalta omistajalta joka on lähinnä kuunnellut tällä radiota olohuoneessa. Hifistä en lähde puhumaan mitään, mutta komeelta kuulostaa. Nuo kokopuiset kaiuttimet ovat rakenteeltaan aika veikeät, bassoelementti osoittaa ylöspäin, diskantti- ja keskiäänielementit eteenpäin.

Eikun onhan tää hifiä. Täyttää muinaisen DIN45500-normin. Hoho!

Hei hei hei! Tämä on klassikko ja yksi nerokkaimpia asioita, mitä Suomessa on keksitty. Kyseessä on käsittääkseni Tapio Köykän kehittämä ortoperspektra. Todella hyvä, mutta melkoisen persoonallinen saundi. Isälläni on tuollainen ja olen yrittänyt sitä kakkossetiksi kinuta. No ehkä vielä joskus saan sen. Tuohan toimii niin, että matalampi keskikaiutin antaa molempien kanavien summaa eli monoa ja pienemmät erotusta. Eli näin:

A-B A+B B-A

Tällä logiikalla on jotain tekemistä studiossa ja kuuntelutilassa syntyvien äänten heijastusten kanssa, mutten ihan tarkkaan muista, mikä se ajatus oli.

Ainiin. Itse kuuntelen Behringer Truth 2031A ja joku muutaman vuotta vanhalla CD-soittimella. Olisikohan JVC ollut? Etuvahvistin pitäisi varmaan hankkia joskus.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Ali-ihminen
14.09.2004 12:18:08
Kaiken se tuo hörhö tietää :)
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
zernobyl
14.09.2004 12:24:01

Muistaakseni minulla on Maranz-merkkinen, ehkä 70-luvulta(?), putkivahvistin, johonka menee piuha koneesta, jolta musiikkia etupäässä kuuntelen. Kaiuttimina toimivat myöskin melko vanhat kaiuttimet. En musita merkkiä juuri, mutta hyvä saundi on.
It's just a Ride -Bill Hicks
kurmo
14.09.2004 13:15:42
Hei hei hei! Tämä on klassikko ja yksi nerokkaimpia asioita, mitä Suomessa on keksitty. Kyseessä on käsittääkseni Tapio Köykän kehittämä ortoperspektra. Todella hyvä, mutta melkoisen persoonallinen saundi. Isälläni on tuollainen ja olen yrittänyt sitä kakkossetiksi kinuta. No ehkä vielä joskus saan sen. Tuohan toimii niin, että matalampi keskikaiutin antaa molempien kanavien summaa eli monoa ja pienemmät erotusta. Eli näin:

A-B A+B B-A

Tällä logiikalla on jotain tekemistä studiossa ja kuuntelutilassa syntyvien äänten heijastusten kanssa, mutten ihan tarkkaan muista, mikä se ajatus oli.

Hei hei hei. Tästä on kahta mallia. Tää mun on normaali stereo, kaveripiiristä löytyy tän Ortoperspekta-painos ja 1kpl Voimaradion alkuperäinen Ortoperspekta-vahvistin, joka on muuten putkipeli. Tuo ideahan on saada siihen 'sweetspottiin' ihan älyttömän leveä stereokuva ja muualle kuuntelutilaan normaali stereo. Toimii. Sellasen kun löytäis niin vois "päivittää" ton systeemin. Hoho!
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
Listen
14.09.2004 13:47:21 (muokattu 16.09.2004 11:04:23)
Olkkarissa on tätä nykyä LG:n DVD-soitin (toistaa MP3:t ja CD-RW:t) ja halpa kirpparilta ostamani Technics-viritinvahvistin, sekä huonot Nationalin (tai
Matsushitan) kaksitiekajarit (myös kirpputorilta).

Kellarivarastossa nököttää tyhjänpanttina isommat kolmitie-Norsk Audiot (= Radiotehnikat), mutta niistä on diskanttielementit poks. "Studion" puolella on Genelecin passiivit tarkkailukaiuttimet ja parempi Technics-vahvistin (ennen olohuoneessa), ja Technicsin CD-soitin (-"-).

Sen vähän mitä radiota kuuntelen, toistolaitteena on radiomankka tai pienenpieni matkaradio. Jostain oudosta syystä mieluummin kuuntelenkin radiosta musiikkia matkaradiolla kuin stereoista. Paremmat kaiuttimet on iät ajat pitänyt ostaa, mutta aina on nekin rahat tullut tuhlattua esimerkiksi... soittovehkeisiin.

EDIT:
Ai niin, levysoitin on kirpparilta ostettu Pioneer. Jemmassa olisi myös Connoiseur-merkkinen levari 70-luvulta hyvällä äänirasialla (en muista mikä nimi-merkki onkaan), mutta pitäisi hommata siihen 10" levylautasen hihna. Vanha automaatti-Technicsini on myös tallessa, tarttisi uuden neulan.
"Kuuntele hölmön moitetta, se on ruhtinaallista imartelua." - William Blake
Nelikielipiru
14.09.2004 14:04:05

CD & vahvistin on Cambrigde Audio A500 sarjaa viime vuodelta ja älämölö pöntöt on Genelec 1031A. Huone on (lue mun olohuone) aukustoitu neljällä 600x600x40 akustolevyllä jotka on sijoitettu kaiuttimien ja kuuntelu pisteen taakse.

Jotku pitää aivan höpönä moista "harrastusta" mutta mun mielestä on vaan niin pirun kiva kun kuulee levyn lähes kaikki äänet mitä sinne on tallennettu.
Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta.
AP
14.09.2004 14:06:23 (muokattu 14.09.2004 14:08:45)
Hei hei hei. Tästä on kahta mallia. Tää mun on normaali stereo, kaveripiiristä löytyy tän Ortoperspekta-painos ja 1kpl Voimaradion alkuperäinen Ortoperspekta-vahvistin, joka on muuten putkipeli. Tuo ideahan on saada siihen 'sweetspottiin' ihan älyttömän leveä stereokuva ja muualle kuuntelutilaan normaali stereo. Toimii. Sellasen kun löytäis niin vois "päivittää" ton systeemin. Hoho!

Se Ortoperspektra on kyllä mainio suomalaiskeksintö, ja se alkuperäinen Voima-vahvistin ulkoisestikin todella kaunis.

Nämä Köykän vehkeet muuten testattiin "nykykriteereillä" Hifi-lehdessä joskus 80-90-lukujen taitteissa. Ei niitä nyt muistaakseni kauheasti kehuttu, mutta tyylissä löytyy ihan eri tavalla kuin jossain turbobass-laserlight-nytvain 299-sarjassa...

edit. http://voimaradio.cjb.net/
K100 #7
leka
14.09.2004 14:12:23
Mä keskityn enemmän levyjen hankintaan kuin laitteistoon... Mulla on kohtuulliset stereot ja se riittää.
palindromi-imordnilap
iske siat lekalla keltaiseksi
Tellervo
14.09.2004 15:49:40 (muokattu 14.09.2004 15:50:44)
Onhan uskollinen äänentoisto hieno asia, mutta taloudellisista syistä uskottomampikin riittää minulle. En muutenkaan kauheasti keskity musiikissa teknisiin hienouksiin, mikä ei tietenkään ole mikään ylpeilyn aihe. Sattuupa vain nyt asia olemaan näin. Ne on toiset tyypit kun hallitsee tekniikan.
Kaukaa viisas, läheltä helvetin hyvännäköinen.
Listen
15.09.2004 09:49:14
HiFi-lehdessä on toisinaan hauskoja tosi-hifistien haastatteluja. Miehillä on huippukallis moneen kertaan päivitetty laitteisto, parhaimmalla oli vielä legopalikat piuhojen ja lattian välissä. Monesti tällainen hifisti sitten sanoo kuuntelevansa lähinnä testi-CD-levyjä, tai sitten ei ehdi kuunnella juuri mitään...
"Täydellinen luottamus menetetään vain kerran." - Rupert Murdoch
Leikari
15.09.2004 10:05:25
mielestäni hifismillä korvataan se mikä musiikista puuttuu. Melkein aina kappaleet esitetään siten, että niissä säestää vähintään nelimiehinen orkesteri, josta kunkin soittimen äänestä ei meinaa saada selvää - laulajakin on sotkettu sekaan niin, että sanat kuullakseen pitää pinnistellä. Uskon, että levy-yhtiöillä ja laitevalmistajilla on salaliitto (huippuesim. Sony), jossa on sovittu äänitteet tehtäväksi niin, että pitää olla kalliit laitteet, jotta soitosta saisi kunnolla selvän. Kuitenkin on niin, että jos on hyvä melodia ja sanat ei tarvita monia soittimia esittämään kappaletta yhtäaikaa.

Esimerkiksi pianolla voidaan melodia soittaa aivan hyvin yhdellä sormella. Joku klarinetti on säestyssoittimena erityisen hyvä kun siinä on yksi selkeä ääni. Säestys on lauluissa kuitenkin turha - laulaja pystyy yksin ilmaisemaan kaiken mitä kappaleessa on. Hän pystyy parhaiten välittämään sanojen ja melodian sisällön. Yksinkertainen monoradio tms. on täysin riittävä tällaisen esityksen välittämiseen - ei siihen mitään monimutkaisia systeemejä tarvita. Veikkaanpa myös, että levytkin olisivat paljon halvempia ja ääniteteollisuuden voitot suurempia mikäli levy-yhtiöt lakkaisivat kuorruttamasta lauluja moneen kertaan soitetuilla taustoilla.
Shaft
15.09.2004 11:16:13
HiFi-lehdessä on toisinaan hauskoja tosi-hifistien haastatteluja. Miehillä on huippukallis moneen kertaan päivitetty laitteisto, parhaimmalla oli vielä legopalikat piuhojen ja lattian välissä. Monesti tällainen hifisti sitten sanoo kuuntelevansa lähinnä testi-CD-levyjä, tai sitten ei ehdi kuunnella juuri mitään...

Missä numerossa näitä juttuja on ollut? En nimittäin muista että kukaan olisi sanonut kuuntelevansa lähinnä testilevyjä..
Zammy
15.09.2004 11:33:05
Lienenkö käsittäny jotain väärin, mutta muutamasta kirjoituksesta paistoi läpi sellainen asenne, että hyvät laitteet tai niihin yleensäkään sijoittaminen on jotenkin tyhmää? Ja myös sellainen, että kun laitteet sekä kotona, että studioissa kehittyy niin on jollain tavalla huono asia jos niistä myös revitään kaikki irti mitä saadaan?

Kyllä mä saan musiikista enemmän irti nykyisillä kaiuttimilla kuin aiemmin olleilla OR-linnunpöntöillä, joiden soundi tuntui pitkään ihan hyvältä, parempaa kun en ollut kuullut. Ja musiikkina voi olla yhtä hyvin 60-70 luvun poppia kohtuullisen väljillä sovituksilla tai ihan tämän päivän täyteen sovitettua metallia, molemmissa tapauksissa lopputulos on ollut nautittavampi nykyisillä kuin aiemmilla kaiuttimilla.

Tietenkään asiaa ei tarvitse rakentaa laitteiden ehdolla, mutta ei minusta suunta sellainen välttämättä ole ollutkaan, kyllä mä Soilworkin ja In Flamesin turbometallista saan olennaiset irti näistä työpaikan tietokonekaiuttimistakin tai kotona kelloradiostani.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Leikari
15.09.2004 11:50:46
kyllä mä Soilworkin ja In Flamesin turbometallista saan olennaiset irti näistä työpaikan tietokonekaiuttimistakin tai kotona kelloradiostani.

veikkaan, että saan noista mainituista enemmän olennaista kotona kun väännän 2*110 w marantzin volumet jonnekin kutosen kieppeille toiston säilyessä puhtaana (hifi-vahvistimen särö ja leikkautuminen ei paranna metelimusiikkiakaan)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)