Aihe: Monitorit vai kuulokkeet? 1 | |
---|---|
![]() 15.09.2004 00:47:25 (muokattu 15.09.2004 00:47:53) | |
Hmmm.. sellainen pieni ongelma, että kannattaako ihan äänityksien kuunteluun ostaa monitorit vai kuulokkeet. Vaihtoehtoina olis Alesis mk2 tai Fostex PM 05 VS AKG K240.. Suomi voittaa!! :) | |
![]() 15.09.2004 08:44:37 | |
Molemmat. Kuulokkeilla kuulee juttuja joita ei muuten kuulisi, mutta äänitteet tehdään kaiuttimilla kuunneltaviksi. Karri | |
![]() 16.09.2004 02:39:26 | |
Molemmat. Kuulokkeilla kuulee juttuja joita ei muuten kuulisi, mutta äänitteet tehdään kaiuttimilla kuunneltaviksi. Kuulokkeilla on ihan hyvä tarkistaa esim. kaikujen häntiä, delay juttuja ja sellaista pientä hienosäätöä, mutta huonommillakin kaiuttimilla on helpompi miksata kun hyvillä kuulokkeilla, (Edellyttäen että omien kajareidensa soundin tuntee). "Molempiparempi" sanotaan, ja se pätee tähänkin. | |
![]() 18.09.2004 01:50:05 | |
Tähän varmasti pätee se vanha sanonta mielipiteistä ja pers... Mutta tosiaan, kuten jo aiemmin todettiin: molempi parempi. Omien kokemuksien perusteella sanoisin, että kuulokkeilla on kätevää hienosäätää varsinkin matalat taajuudet sekä yleissoundi, mutta varsinkin stereokuva sekä tilantuntu on omasta mielestäni paljon helpompaa saada kohdalleen monitoreilla. Mielestäni myös mahdolliset kaiut sekä delayt kuuluvat tähän viimeiseen kategoriaan. Omasta mielestäni mieluummin asialliset kuulokkeet (kuten mainitsemasi k240) sekä asialliset edulliset monitorit kuin pelkästään kalliimmat monitorit. Peltikorva puupäässä. | |
![]() 18.09.2004 02:15:11 | |
Jos paskoilla kuulokkeilla miksaat ja kuuntelet sen jälkeen sitä stereoila, niin se on sellasta matskua joka ei kelpaa edes valehtelioiden klubiin.. USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki? | |
![]() 17.01.2005 21:16:30 (muokattu 25.01.2005 01:06:45) | |
Tämä viesti sisältää kysymyksen. Nostan ylös tämän koska en viitsi aloittaa turhaan uutta threadia taaskaan. Tämä viesti sisältää kysymyksen. Olen ostamassa kuulokkeita (ja mikseriä ja mikrofoneja = olen päivittämässä siis "kotistudiotani") ja niillä olisi tarkoitus äänittää ja jopa miksatakkin. Olen ymmärtänyt ettei kappaleen miksaaminen pelkillä kuulokkeilla ole suotavaa ja olenkin hankkimassa myös aktiivimonitoreja jotka todennäköisesti tulevat olemaan Behringerin Truthtit (B2030A) edullisen hintansa/laatusuhteensa takia (Olen tietoinen behkujen laadun epätasaisuudesta). Aikaisemmin olen tehnyt "miksauksia" jopa jollain he*vetin Sony Groove nappikuulokkeilla (Hihii!) ja vaikka kyseiset napit ovatkin ihan näppärät musanKUUNTELUUN esim. bussissa niin eihän niitä ei tietenkään miksaukseen ole tarkoitettu. En ole kuulokeasiantuntija. Okei, eteenpäin. Kuuloketestirintamalla olen kokeillut tähän mennessä lähinnä AKG:n kuulokkeita joka on näillänäkymin myös tulevan ostokseni merkki. Mallit joita olen testannut (heitän vähän arvioo): Behringer HPM-1000. Muovikasat. Itseasiassa en edes harkinnut ostavani näitä, vaan nämä toimivat lähinnä vertailukohteena. Soundi hintaansa nähden ihan OK (mitä se sitten ikinä tarkoittaakin). Vaikka luurit ovatkin edulliset (Tällähetkellä Thomann.de 15,90€) en ostaisi niitä edes soittoluureiksi koska eivät pysy päässä. HPM-1000 Thomannin sivuilla: http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=5094b835aba953270106e99e1ddaf522 AKG K-55. Vaikka ne näyttävät ehkä vähän muovisilta, pysyvät ne silti oikein hyvin päässä. Soundi on aika hyvä mutta ne boostaavat alapäätä mikä on miksauksen kannalta huono asia (?). Luurit ovat mielestäni erinomaiset soittoluurit: Pysyvät hyvin päässä + hinta (Tällähetkellä St.Paul's Sound 31€). K-55 AKG:n sivuilla: http://www.akg.com/products/powersl … 86,id,256,pid,256,_language,EN.html AKG K-240 Monitor. Pysyivät päässäni ehkä jopa huonommin kuin 55:set mutta toistivat huomattavasti tasaisemmin. Myöskin luurit tuntuvat päässä "pehmeämmältä" kuin 55:set. Ärsy-Miinus tulee kuitenkin siitä ulkoisesta asiasta että luurien jonkinlainen muovinen rengas (suoja?) irtoaa todella helposti ja sitä ei saa kunnolla pysymään kiinni uudestaan (Myös koulussa näitä kuulokkeita ja kaikissa sama ongelma). Kyseinen asia ei haittaa kuuntelua tai silloin kun luurit ovat päässä. +Luurit ovat sopivanhintaiset (Tällähetkellä St.Paul's Sound 88€). K-240 AKG:n sivuilla: http://www.akg.com/products/powersl … 86,id,429,pid,429,_language,EN.html AKG K-401. Pysyivät päässäni vieläkin huonommin kuin edelliset. Olivat jopa vähän löysät. Mutta suodaan tätä hieman anteeksi sillä kokeiluversiossani oli toinen "kiristin" rikki. Soundi oli K-240:stäkin tasaisempi. Kyseinen malli ei ole enää myynnissä. Onkohan K-501 niminen malli tämän korvaaja? K-501 hinta tällähetkellä St.Paul's Sound 159€. K-401 AKG:n sivuilla: http://www.akg.com/products/powersl … 73,id,337,pid,337,_language,EN.html K-501 AKG:n sivuilla: http://www.akg.com/products/powersl … 86,id,255,pid,255,_language,EN.html Mikä on Hi-fi reference? Mainitsen myös tämän: Kuuntelin kaikilla kuulokkeilla Silverchair yhtyeen 'Diorama' levyn läpi. Sen jälkeen vielä vuorottelin kuulokkeita. *********** Elikkä kuulokkeet jotka aion hankkia tulevat äänitykseen/miksaukseen sekä myös ihan musiikin kuunteluun kotona. Pääpaino kuitenkin äänitys-miksaus puuhissa. Soundit olivat K-401:ssa mielestäni parhaimmat mutta kannattaako maksaa 159€ (K-501) kuulokkeista jos aion ostaa myös aktiivimonitorit (joista puhuin ylempänä). Rahaa on yllättävää kyllä: rajoitetusti. Kysymykseeni tuskin on absoluuttista vastausta. Kysymys ehkä kuuluukin näin: Onko tuhlausta? EDIT. Vinkki kuulokkeiden hankkijalle. Ehdottomasti ja tietysti kannattaa siis itse kokeilla että mitkä tuntuu omaan päähän sopivalta. Ne mitkä on jonkun mielestä tukevat voivat tippua päästäsi kun käännät pääsi. EDIT. Pistääkää ihmeessä omia kommenttejanne ylläolevista luureista ja suosituksia/ehdotuksia muista malleista. Budjettini max.-piste pyörii juuri siinä 160€ likimain. Kiitos kaikille lukeineille. www.dinomansik.tk | |
![]() 17.01.2005 22:06:22 | |
Aikaisemmin olen tehnyt "miksauksia" jopa jollain he*vetin Sony Groove nappikuulokkeilla (Hihii!) hahah, sama täällä, toimii paremmin kuin ei mitään! "Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa." | |
![]() 18.01.2005 08:50:41 | |
Itse teen monitoreilla eri asioita kuin luureilla. Monitoreina on Genelecin 8030A:t ja luureina on Sennheiserin HD 600:set. Monitoreilla hoidan itse miksaamisen: balanssin, kuuntelut, (mahdollisen) efektoinnin yms. Luureilla sitten hoidan tarkan kuuntelun; esim. yksittäisen fraasien laadun, kaikujen hännät, feidit, leikkaukset yms. Luureilla en saa sitä tilan fiilistä mikä tulee kun miksaa kaiuttimilla. Mutta ihan miten itse haluaa, miksaustapoja on varmaan yhtä monta kuin miksaajia. Meitsi on meshissä. | |
![]() 18.01.2005 11:51:05 | |
Luureilla en saa sitä tilan fiilistä mikä tulee kun miksaa kaiuttimilla. Niin tai ainakin mun mielestä luureilla se tila on silleen tavallaan 360 astetta pään ympäri.. Luureilla miksaaminen vaatii vähän opettelua monitoreihin tottuneelle, ainakaan itse en saa oikein luureilla miksattua kaikkea kunnolla. ... ... Valtakunnanlaapotti on puhunut! | |
![]() 18.01.2005 16:04:46 | |
Luureilla ei ole ongelmaa tilasta missä hommia tekee ja sikäli ne ovat aina tasalaatuiset. Kaiuttimilla hetken työskenneltyään alkaa oppia niiden ja/tai tilan vaikutuksen. Tämän jälkeen on helpompi osua miksauksessa kohdilleen. Itselläni on käytössä AKG:n mallit K-55, K-100 ja K-240 Studio. Kuuntelen usein miksauksia lopuksi näillä kaikilla malleilla, mutta varsinaista työtä teen K-240:llä. Ei jätä paljoakaan toivomisen varaa!!! Monitoripuolelle ostin juuri Behringerin 2030:t ja olen käyttänyt niitä paljon myös musiikin kuunteluun oppiakseni niiden soundia. Onnekseni sain sieltä paremmalta puolelta laadultaan olevan parin, vaara kun on merkissä suht suuri saada myös skeidaa. Tyhjän saa pyytämättäkin | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)