Aihe: Tinkimisvara
1 2 3
Jii
14.09.2004 19:13:11
Mä olen ennen kitaroita ja sälää ostaessani inhonnut tinkimistä todella paljon. Miksi siellä hintalapussa ei lukisi hintaa, jolla tuote lähtee? Nyt jotenkin olen alkanut sisäistää tinkimispolitiikkaa, mutta hidas on tie taivaltaa..

Tällä forumilla on porukkaa, jotka ovat kitaroita ostelleet useita kymmeniä vuosia, sekä toki uudempia harrastajia. Pitäisin itse tilanteesta, jossa hintalappu kertoo, mitä maksan tuotteesta. Noin tuo menee kuitenkin aika monessa kaupassa. Mitä mieltä itse olette? Miten haluaisitte homman menevän?

Kauppiaiden tilanne toki muuttuisi, mutta olisiko tuokaan huono asia?
Birth, copulation, and death. Is this your life?
Kassu
14.09.2004 19:19:55
Monessa kaupassa tuntuu kovasti olevan vaan hinnoissa sen verran tinkikatetta että kysäisen useasti josko sitä saisi pois.

Esim. Fasulla tänään olin ostamassa kaverilleni kitarapussia, hinta oli 26 euroa, vähistä rahoista on kohtuutonta maksaa 6 euroa enemmän kuin musamaailmassa olisi, mutta siinä ja siinä jaksaako sinne asti juosta.

20 euroa pussista maksoin.

En kyllä itsekkään ymmärrä tinkimistä missä puolet hinnasta yritetään saada pois, mutta oikeastaan periaatteen vuoksi tingin lähes aina pari senttiä pois ja mieleni on parempi. Kornia.
blastoff
14.09.2004 19:27:42
Miksi siellä hintalapussa ei lukisi hintaa, jolla tuote lähtee?

Siksi, että tuolloin aloittelijoiden kusettaminen kävisi kauppiaille mahdottomaksi.
Reporter: "What do you think of Western civilization?" Gandhi: "I think it would be a good idea"
alphamale
14.09.2004 19:29:33

hirveen epäreiluu jos on kauppavammanen eikä osaa tingata, niinkuin allekirjoittanut. Pitäis raahaa joku beduiini aina mukana heiluttamaan sapelia ja huutamaan hävyttömyyksiä jos hinta ei tipu.
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Kassu
14.09.2004 19:30:57
hirveen epäreiluu jos on kauppavammanen eikä osaa tingata, niinkuin allekirjoittanut. Pitäis raahaa joku beduiini aina mukana heiluttamaan sapelia ja huutamaan hävyttömyyksiä jos hinta ei tipu.

Ei siihen tuollaisia tarvita :)

Kohteliaasti kysyt vain että kuinkas paljon tuossakin hinnassa on tinkivaraa tai jotain.
Härski
14.09.2004 19:35:25
Ei siihen tuollaisia tarvita :)

Kohteliaasti kysyt vain että kuinkas paljon tuossakin hinnassa on tinkivaraa tai jotain.

Haha. Kysyin tänään musamaailmassa, että "Onko tuo 280 € tuon lopullinen hinta? Eli onko tuossa tinkivaraa?" Vastaus: "EI."

Kiitos ja näkemiin. Saksassa sama vatkain 233 €. Oli kuulemma tietoinen asiasta, mutta kovin tanakasti se EI sieltä tuntui tulevan silti. Että näin siis kohteliaisuudesta.
Kassu
14.09.2004 19:37:26
Haha. Kysyin tänään musamaailmassa, että "Onko tuo 280 € tuon lopullinen hinta? Eli onko tuossa tinkivaraa?" Vastaus: "EI."

Kiitos ja näkemiin. Saksassa sama vatkain 233 €. Oli kuulemma tietoinen asiasta, mutta kovin tanakasti se EI sieltä tuntui tulevan silti. Että näin siis kohteliaisuudesta.

Musamaailma onkin tunnetusti se kauppa jossa annetaan tinkiä. Kaikki muut musakaupat ovatkin asiakasystävällisiä.
Torniojaws
14.09.2004 19:38:24

Monesti myyjät lisäävät suoraan alennusvaran hintaan. Eli hintalapussa olevasta hinnasta 15% pois niin on se oikea hinta niille, jotka alennusta haluavat. Joillakin ei omatunto tai köyhältä vaikuttamisen pelko anna periksi ja maksavat hintalapun hinnan
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Dr. Muff
14.09.2004 19:40:15
Uutta jos olen ostamassa selvitän mistä saa halvimmalla, oli se sitten Suomesta tai Saksasta ja käytän sitä röyhkeästi lyömäaseena neuvotteluissa. Siitä sitten vaan punnitsemaan mikä vaihtoehto on edullisin, ei välttämättä rahallisesti, mutta kokonaisratkaisuna.

Käytettyjen kanssa onkin eri peli. Sillon vaikuttaa tietenkin kunto ja muut seikat.

Mikäs siina jos ei halua neuvotella hintaa alemmas. Maksaa sitten hintalapun hinnan tai tilaa vaikka Musik-Produktivilta. Siinä kyllä voi mennä moni hyvä diili sivu suun.
I Smell Urine
LaXu
14.09.2004 19:41:13
Minua ei haittaa pieni tinkiminen, mutta se ihmetyttää, että muutamat soitinkaupat antavat hintalapun hinnasta jopa monta sataa euroa alennusta. Mikä järki on laittaa hintalappuun aluksi iso luku (reilusti korkeampi hinta kuin muualla Euroopassa), jolloin tuote menee varmasti heikommin kaupaksi? Tuotteesta kiinnostunut asiakas kun ei välttämättä älyä kysyä myyjältä "päivän hintaa."

Se noissa Saksan nettikaupoissa tosiaan on hyvä puoli, että hinta on jämpti. Sieltä on hyvä ainakin katsastaa Euroopan hintatasoa, vaikkei lafkasta mitään ostaisikaan.
Eemil
14.09.2004 19:42:10 (muokattu 14.09.2004 19:43:24)
Joillakin ei omatunto tai köyhältä vaikuttamisen pelko anna periksi ja maksavat hintalapun hinnan

Sieltä tuli se vastaus illan pääkysymykseen. Siis nimenomaan tuo "maksavat hintalapun hinnan"

Sen takia hintalapun hinta on "oikeata" hintaa korkeampi. Jotkut hölmöt maksavat sen. Jotkut hölmöt maksavat myös 90% hintalapun hinnasta ja luulevat olevansa kovia tinkauskoneita, mutta myyjäpä on edelleen tyytyväinen koska hän tietää kuinka paljon "alennusta" tuotteesta voisi oikeasti antaa jos se myytäisiin aikuisten oikealla hinnalla.
Kitaravirtuaali
14.09.2004 19:42:20

Tinkivaraa on sitten, kun alkaa olemaan tutumpi naama liikkeessä. Omasta "vakipuodista" saan ihan pyytämättäkin mukavaa alennusta, kun taas joku paikka missä harvemmin käyn perii kaikki pennoset mitä lapussa lukee.

Banditia kun kiersin kyselemässä, sanoivat minulle eräässä musiikkiliikkeessä että siinä 400e saisivat ko. vermeen liikkeeseen. Sanoin, että Saksasta saan samaan hintaan kotiovelle kannettuna tai vähän halvemmalla postista hakemalla. Vastaus oli vaan "Sittenhän sun kannattaa tilata se sieltä" ja paikalta poistuminen "muihin kiireisiin" vedoten. Ymmärrän kyllä, että kauppiasta korpeaa nämä "Saksasta saisi siihen ja siihen hintaan" -ostelijat, mutta menettipä samalla mahdolliset kaupat kun ei muutamaa kymppiä joustanut.
"Why do they call it tourist season if we can't shoot them?"
Kapane
14.09.2004 19:44:28

Ite ei edes tarvi enää pyytää alennusta ku lähtee jo alle Thomannin hinnan. Pitkäaikaiset suhteet. Koko kitara/Basso soitto urani siellä kaupassa käynyt. Yleensä heitän, jos jostain muualta ostan, että laskekko lopullisen hinnan lapulle tai saako tästä jotain tarjousta. Aina ne jotain laskee. Kyl se tinki vara on joka tuotteessa ainakin Tampereen seudun musiikkikaupoissa.
topguitar88
14.09.2004 19:45:13
Kyllähän se on niin, että esimerkiks justiin piuhojen katteet pyörii varmaan 40-50 prossan hujakoilla.. yleensä niissä, ja kaikissa muissakin vehkeissä on 10-15% tinkimisen varaa. kannattaa aina kysästä. Ite ostin justiinsa akustisen, josta tingin ensin 20 eepiä hintaa pois. sitten kauppias kysäs, että tarviinko laukun? no mikä ettei! maksoin lähtöhinnan, ja sain päälle 40 epiä maksavan laukun. heh heh!
Always take the time to hide the evidence..
kivi
14.09.2004 19:48:30

Pitää osata perustella, miksi tuote pitäisi saada halvemmalla.

Ei laitteille ole absoluuttisia "oikeita" hintoja, kun eri kaupoissa on erihintaista erää varastossa, eri liikekulut, mahdollisesti eri maahantuojakin. Saattaa hyvin olla, että Musamaailma on maksanut itse vermeestä tuntuvasti enemmän kuin Saksan-kauppa.

Tinkimistä ei saa päästää niin pitkälle, että kauppias menettää koko katteen (sattuu helposti, jos oikeasti osaa tinkiä), koska silloin kauppias suuttuu ja vastainen kaupankäynti vaikeutuu. Mutta kyllä asiakaspalveluun kuuluu se, että hinnasta neuvotellaan, ellei muuten, niin sitten sillai, että kauppias katsoo kirjasta mitä tuote on firmalle maksanut, lisää tarvittavan katteen päälle ja perustelee näin ostajalle hinnan. Sellaista toimintaa mä kunnioitan, ja tinkiminen loppuu siihen.

Mutta muuten aina kysyn: "Mitähän tämä maksaa?"
Kauppias: "Onhan siinä hintalappu?"
Minä: "Juu juu. 280 euroa. Mitähän tämä maksaa? Lähteekö kahteensataan?"
Kauppias: "Eeei se... ei siitä oikein voi tinkiä."
Minä: "En mä tarkoita, että takkiin pitäis tulla, kyllä sunkin lapset ruokaa tarvii. Mutta tässä tuntuu, että vois olla ilmaa, kehtaatko tarkistaa..?"

Jne...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kassu
14.09.2004 19:49:52
Tinkivaraa on sitten, kun alkaa olemaan tutumpi naama liikkeessä. Omasta "vakipuodista" saan ihan pyytämättäkin mukavaa alennusta, kun taas joku paikka missä harvemmin käyn perii kaikki pennoset mitä lapussa lukee.

Juuri tämän takia mun liikevalintani on soitin huttunen.

Oon nyt ostanut sieltä kaksi skebaa, ja läjän muuta rojua. Sieltä aina ensimmäisenä etsin kaikkea kitarasta maitopurkkiin.

Ja itse omistaja on soitonopettajani entinen luokkakaveri ja varmaankin muistaa mut hyvin. Aina tippuu paljon hinnoista pois, onhan soitin huttunen suht suolaisesti hinnoiteltu liike.

Nauratti, kun kaverini osti musamaailman halvimman piuhan ilman tinkausta hintaan 15 euroa, ei kuitenkaan mikään erikoinen piuha. Pituus 3 m.

Ostin huttuselta 6m pitkän besbecon paskan piuhan, riittävät mulle aivan hyvin varapiuhoiksi. Maksoinkohan siitä 5 vai 6 euroa.
Jormaz
14.09.2004 19:53:05
Taidan olla kovakin tinkaaja kun tingin Musamaailmasta kitaran mukaan kovan laukun. Huh, olen hurja.
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
Kassu
14.09.2004 20:02:52
Taidan olla kovakin tinkaaja kun tingin Musamaailmasta kitaran mukaan kovan laukun. Huh, olen hurja.

Olet.
Härski
14.09.2004 20:05:25
Pitää osata perustella, miksi tuote pitäisi saada halvemmalla.

Se, että sanotaan "EI" päin naamaa, ei inspiroin edes yrittämään tuon kummempia perusteluita tinkimiselle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)