Pitäis saada Fenderin American Stratocaster HH:n uudet virittimet, mikkäs olis hyvät? |
alphamale 14.09.2004 18:33:52 (muokattu 14.09.2004 18:34:06) | |
---|
Sperzelin lukkiutuvat, Groverit, ööömmmm! EDIT: olipas sekava vastaus. |
Jungleman 14.09.2004 18:39:09 | |
---|
Uteliaisuudesta: miksi tarvitset uudet virittimet? |
LaXu 14.09.2004 19:31:07 (muokattu 14.09.2004 19:31:16) | |
---|
Valinnanvaraa on Sperzelin, Schallerin, Gotohin ja Groverin virittimistä. Klusonillakin taisi jotkut olla. Suosittelen, että otat jonkun virittimistä irti ja otat siitä ja virittimen kolosta kitaran lavassa mitat ja yrität löytää virittimet, joiden mitat ovat samat. Säästyy reikien porailulta tai täyttelyltä. Junglemanin kysymys on kyllä hyvä, sillä yleensä vireongelmat johtuvat ihan muista osista kuin virittimistä. |
Lonesome 15.09.2004 08:50:43 | |
---|
Junglemanin kysymys on kyllä hyvä, sillä yleensä vireongelmat johtuvat ihan muista osista kuin virittimistä. Näin. Epäilyttää, jos ei Ameriikan mallissa vire pysy vakiovirittimillä. Pysyy nimittäin jopa Indo/Kiina-Squiereissa, jos on asiat muuten kohdallaan. Soundeja en väitäkkään samanlaisiksi. "Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC) |
slopez 15.09.2004 09:35:58 (muokattu 15.09.2004 09:37:08) | |
---|
Siinä on jokku Fender/Schaller jokku virittimet mutta siis mulla on vire puoliaskel alaspäin ja sitte esim. soolossa venyttää kieltä niin kyllä se vire kärsii. Mulla on 010-046 setti. Tietty vois halvempaa ratkaisua kokeilla ja ostaa 011-049 setti. |
fox 15.09.2004 09:52:14 | |
---|
Siinä on jokku Fender/Schaller jokku virittimet mutta siis mulla on vire puoliaskel alaspäin ja sitte esim. soolossa venyttää kieltä niin kyllä se vire kärsii. Mulla on 010-046 setti. Tietty vois halvempaa ratkaisua kokeilla ja ostaa 011-049 setti. Toki voisit tsekata ensin, onko virittimien toiminnassa löysyyttä, siinä nupin päässä (tosin riippuu, mitkä Schallerit sulla on) saattaa olla ristipää-tms. ruuvi, jolla saa sitä virittimen jäykkyyttä säätää. Lyijykynän lyijyä satulan uriin, jos hirttelee kielet vähän kiinni.. Tuommosia nyt tuli aamupäivällä mieleen.. Jos ne on ihan "perinne" Klusonin näköiset, niin siellä pölysuojakuoren alla on siinä hammasrattaassa myös kiristysruuvi. Ja tokihan kieli on sillee kierretty ettei se pääse virikoneen akselitapissa luistamaan.. =) Jos itte koneisto on jostain syystä kulunu ja/tai ei auta nuo konstit niin sitten vaihtamaan, niinkuin tuolla lueteltiin, on valinnanvaraa kyllä, no-name virikoneista alkaen, Pingin kautta Sperzel-Kluson-Schaller-Grover tasoon asti.. |
Hannu H. 15.09.2004 18:14:15 | |
---|
Myöskin satula ja tallapalat kannattaa tutkia, että luistaako kieli kunnolla. "May the tone be with you" |
Miikathebest 15.09.2004 18:19:02 (muokattu 15.09.2004 18:19:33) | |
---|
|
kulmahiomakone 15.09.2004 23:10:58 (muokattu 15.09.2004 23:12:24) | |
---|
Tdpri.comista joskus luin, että "Kluson Deluxet" ovat nykyään Pingin tekemät ja huomattavasti huonommat kuin esimerkiksi Gotohin ja Schallerin kluson -kopiot. Mutta mä olen ymmärtänyt "Klusonit" aina vain tietyntyylisinä virittiminä, en niinkään merkkinä. Jotta ei siitä sen enempää. Sen verran olen mieltä, että tuollaiset kluson -tyyliset virittimet ovat keppasemmat kuin nämä moderninmalliset ovat. Ehkä. Monesti vaan on niin, että nuo modernit virittimet, tai siis sen tyyliset, vaativat 10 mm reiän, joka tarkoittaa porailuhommia jos klusoneista päivittää. Edit. siis tdpri.comissa joku näin väitti. Totuudesta en tiedä. Hemmo kuitenkin myi varaosia työkseen ja kuului noiden Pingin vivrttimien jakeluketjuun. Muistaakseni. |
fox 16.09.2004 00:50:59 | |
---|
Mutta mä olen ymmärtänyt "Klusonit" aina vain tietyntyylisinä virittiminä, en niinkään merkkinä. Jotta ei siitä sen enempää. Sen verran olen mieltä, että tuollaiset kluson -tyyliset virittimet ovat keppasemmat kuin nämä moderninmalliset ovat. Ehkä. Monesti vaan on niin, että nuo modernit virittimet, tai siis sen tyyliset, vaativat 10 mm reiän, joka tarkoittaa porailuhommia jos klusoneista päivittää. Edit. siis tdpri.comissa joku näin väitti. Totuudesta en tiedä. Hemmo kuitenkin myi varaosia työkseen ja kuului noiden Pingin vivrttimien jakeluketjuun. Muistaakseni. Klusonin virikoneita oli sekä Strato/Telelle että Gibsonille tulip-buttonilla muovista tai myöhemmin metallista.. Stratolle oli safety-postilla tai ilman. Saattaa tosiaan nykyisin olla että teettävät ulkoisilla ja kaukaisilla mailla niitä. Halvemmallahan Burman poika niitä joulutinasta valaa, kuin länsimainen...Tuosta vertailusta, onhan nuo Klusonit enempi sellasta "perinnekamaa" ja onhan toki nuo Groverit, Sperzelit ynnä muut tukevamman tuntuisia ja tarkempia, välityksestä johtuen. |
Jucciz 16.09.2004 00:58:39 | |
---|
esim. soolossa venyttää kieltä niin kyllä se vire kärsii Kielistähän kannattaa ehdottomasti löysätä heti laiton jälkeen "löysät" pois. Tällöin venyttelynkään ei pitäisi viedä virettä pieleen, ellei nyt siis oikeasti ole vialliset virityskoneet, mitä epäilen. Halvoissakaan kitaroissa vireessä pysyminen ei ole kokemuksieni mukaan ollut kiinni virittimistä. Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |
Gypsy 16.09.2004 01:09:50 (muokattu 16.09.2004 01:14:48) | |
---|
Ei nyt liity aiheeseen/ongelmaan, mutta kysymys kuitenkin virityskoneistoista. Eli, onko Schallerien hinnat noussu parissa vuodessa? En tiedä mitä sillon muualla makso, kun en oo musaliikkeissä virityskoneistoja katellu ja internetistä ei ollu siihen aikaan havaintookaan. Mutta tilasin kuitenkin soitinrakentajilta Schallerin kromiset M6 (3+3) virittimet ja hinta oli sillon noin 30 euroo. Thomannillakin maksaa 51 euroo. Vai onko siellä muuten vaan halpoja virityskoneistoja. |
Jungleman 17.09.2004 11:14:41 | |
---|
Siinä on jokku Fender/Schaller jokku virittimet mutta siis mulla on vire puoliaskel alaspäin ja sitte esim. soolossa venyttää kieltä niin kyllä se vire kärsii. Mulla on 010-046 setti. Tietty vois halvempaa ratkaisua kokeilla ja ostaa 011-049 setti. Fender/Schaller -koneistot ovat varsin hyviä ja pitävät kielet kuin kielet vireessä. Ongelma piilee pikemminkin yläsatulan liian ahtaissa urissa. Kielisetin vaihto paksumpaan ei auta, pikemminkin pahentaa asiaa, koska paksummat kielet jämähtävät tukevammin jumiin uriin kieliä venytettäessä. Järkevin - ja pidemmän päälle halvin - ratkaisu olisi viedä kitara näytettäväksi asiantuntevalle korjaajalle. Yläsatulan muotoilu ei maksa montaa kymppiä, eikä tarvitse turhaan ostaa uusia virittimiä. |
85423321 17.09.2004 13:31:23 | |
---|
Täytyy olla tarkkana ettei mene merkit sekaisin: Schaller, Schecter, Sperzel, Kahler, Kramer... George W Bush: "I know the human being and the fish can coexist peacefully." |
slopez 18.09.2004 11:37:52 | |
---|
Fender/Schaller -koneistot ovat varsin hyviä ja pitävät kielet kuin kielet vireessä. Ongelma piilee pikemminkin yläsatulan liian ahtaissa urissa. Kielisetin vaihto paksumpaan ei auta, pikemminkin pahentaa asiaa, koska paksummat kielet jämähtävät tukevammin jumiin uriin kieliä venytettäessä. Järkevin - ja pidemmän päälle halvin - ratkaisu olisi viedä kitara näytettäväksi asiantuntevalle korjaajalle. Yläsatulan muotoilu ei maksa montaa kymppiä, eikä tarvitse turhaan ostaa uusia virittimiä. Selvä. Pitääpi käydä viemässä kitaraa jonnekkin liikkeeseen ja saavat pistää sen kuntoon. |