Aihe: Miksi aloititte juuri rumpujen soiton?
1 2 3 4
kkeppana
05.08.2004 01:52:51
Aloitin rumpujen soiton koska Dave Grohl soitti niitä niin hienon (pikkupojen mielestä) näköisesti.
All you hippies better start to face reality. All your far fetched dreams of anarchy. Better start to see things the way they are, cause the way things are going they won't be going far.
MoonDog
05.08.2004 17:57:31
Mikä sait teidät soittamaan sellaista musiikkia kuin nyt soitatte?

Metallia 7 vuotta kuunnelleena ja kitaralla reilut 3 vuotta soittaneena ei valinta ollut kovin vaikea valinta tuo musiikkityyli, jota soittaa. Tai aloitusvaiheessa kuuntelua oli takana reilut viisi vuotta ja soittoa vähän yli puolitoista vuotta.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Klooni
05.08.2004 20:13:17
Jaaa-a taitaa olla kulminaatio ensinnäkin siitä että skidinä 70 luvulla lempibändi oli Kiss ja sen "lempihahmo" tuo Peter Criss, eli rumpali. Toisekseen voinen vedota sukuvikaan, pikkuserkku kun oli/on kohtuu kuuluisa rumpali.

Ja hei, meikku tykkää pitää meteliä :-)
Mielettömän hyvää musiikkia mielettömän huonosti soitettuna ! http://kloonin.omaservo.net/
Perro Stupido
05.08.2004 22:28:08
Isäni jalanjälkiä pääsin ko. lajin pariin. Ja mukavaa on, kai. :P
Voima korvaa taidon, taito korvaa nopeuden, mutta mikään ei korvaa voimaa.
fmcruelty
06.08.2004 09:13:59

Olin ekalla luokalla koulus ja oltiin tsekkaas Eero ja Jussi Raittisen keikkaa. Jotenki siitä se sit lähti. Se oli syksy aikaa ja eka rummut sain sit tammikuulla, ku alkas kotona paikat hajoomaan.

Tätä iloa on sitten jatkunut vaihtelevalla aktiivisuudella tähän päivään saakka, ja loppua ei ole näkymässä.
Jos ette tuu mun hiekkalaatikkoon, ni mä en kyl leiki teidän kanssa. Eli mä eroon bändistä!
Xiauoko
07.08.2004 01:24:28
Elettiin vuotta 95'. Olin 10-vuotias. Olin ensimmäisen kitarani juuri saanut ja kurkkupurkeista ja isän nahkaisesta kameraukusta (toimi virvelinä) oli tehty rumpusetti. Niitä mäiskisin lähes vuoden päivät ja jouluna sain pienen paketin jossa oli rumpukapulat. Ajattelin että mitä hittoa minullahan on jo kapulat (olin käynyt lähimmäisessä metsässä veistämässä oksista kepit itselleni) mutta sitten paketissa oli myös lappu jossa oli teksti "käy katsomassa alakerrassa". Lähdin kohti alakertaa ja siellä oli valtava puinen laatikko. Sisällä oli ihan oikeat rummut! Setti kokoon ja soittamaan. Setti oli halpa Latvialainen mutta se ajoi asiansa erittäin hyvin ekana settinä. Nyttemmin sen on jo korvannut toinen setti joka myös pitäisi päivittää uudempaan. Nyt eletään vuotta '04.
Musiikin avulla pääsee paikkoihin joihin ei muuten voi mennä
Leper
08.08.2004 10:48:15 (muokattu 16.09.2004 08:57:00)
Soittelin kitaraa turhautuneena,kunnes älysin,että minun pitää opetella jonkin toisenkin instrumentin salat.Sitten varattiin kavereiden kanssa musiikkiluokasta soittovuoro,missä kokeilin rumpuja,ja huomasin,että komppi sujui.Olin ehkä yhden kerran aikaisemmin soittanut rumpuja.
Nyt haaveena olisi oma setti.
Funai
10.08.2004 23:57:59
Isä on rumpali. Siitä kai innostus joskus ala-asteen alkupuolella. Suurempia idoleita ei ole koskaan ollut, ja isän pakonomainen näyttämisen tarve pilasikin harjoitteluinnon jo ala-asteen aikana.

Noh, nyt lukion toisen luokan talvella innostuin jälleen, ja harjoittelu jatkuu Mokoman tahdissa... tuplatkin tuli ostettua, hyi ;)
Youni
13.08.2004 12:19:20
Ettei tarvi opiskella niitä nuotteja...jotka ovat tulleet vastaan myöhemmin muissa lyömäsoittimissa.

Itse rumpuinnostus lähti liikkeelle, kun naapurissa yks tyyppi soitti rumpuja.
Jaakob
10.09.2004 12:33:13
Nyt eletään vuotta '04.

Aijaa?
Grungerockia: http://www.keen.fi
tthei
10.09.2004 14:11:27

Ettei tarvi opiskella niitä nuotteja...jotka ovat tulleet vastaan myöhemmin muissa lyömäsoittimissa.

No kyllä rumpuja soittaessakin olis hyvä niitä rumpunuotteja osata lukee (vaikkakin ei aivan välttämätöntä ole niitä osata).
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
Perro Stupido
10.09.2004 20:29:34
No tyhmyyksissäni koulun musiikintunnilla menin sanomaan että osaan soittaa rumpuja ja sitten jouduin opettelemaan ettei hukka perisi. Omaa tyhmyyttähän tämä kaikki lähinnä on.
Voima korvaa taidon, taito korvaa nopeuden, mutta mikään ei korvaa voimaa.
Anonymous-jazz
11.09.2004 03:09:22

Jotenkin toi rytmi on ollut veressä jo skidistä asti. Pahvilaatikot olivat käytössä pienenä ja himassa soitin beat komppia jalkapalloista ja kansioista tehtyihin treenipädeihin. Himaan sain oikeat rummut vasta 16-vuotiaana että aika kauan siinä meni. Totta kai asiaan vaikuttivat se että tuli asuttua kerrostalossa helsingin ghetossa (jakomäessä) 11 vuotta. Teki tosiaan terää aikanaan vaihtaa neljäksi ja puoleksi vuodeksi maisemaa korsoon.

Kuitenkin rumpujen soiton löysin koulussa 8-vuotiaana tokalla luokalla. Siitä se sitten lähti ja tuli kyllä ala-asteen koulun musaluokkaa käytettyä todella usein ja useita tunteja joka päivä koulun jälkeen aina kun oli mahdollisuus. Tosin ylä-asteella musaluokkaan ei saanut mennä treenaamaan koulun jälkeen kun siellä oli musamaikka kovempi sanainen opettaja 9-luokan ajan.

Nyt kun muistelee noita aikoja niin huomaa sen miten suuressa roolissa koulut ovat oppilaiden musiikillisten harrastusten sytykkeenä. Sillä on mitä arvokkain merkitys ja siksi minusta koulussa soittaminen esim. koulun jälkeen täytyisi ehdottomasti sallia kaikissa kouluissa virallisesti. Kun on todellakin näitä kouluja missä musiikinopettaja pitää luokan lukossa ja ei anna siellä kenenkään soitella vapaa aikana. Jakiksen ala-asteella oli nää jutut tiedetty ja luottamus pelasi oppilaiden sekä opettajien välillä. Pisteet siitä niille... varmasti siellä edelleen herää monet oppilaat musiikin harrastuksen pariin ja siitä se polku sitten lähtee jopa muusikoksi asti.
Teemujazz
tthei
11.09.2004 10:02:04 (muokattu 11.09.2004 10:02:27)

Nyt kun muistelee noita aikoja niin huomaa sen miten suuressa roolissa koulut ovat oppilaiden musiikillisten harrastusten sytykkeenä. Sillä on mitä arvokkain merkitys ja siksi minusta koulussa soittaminen esim. koulun jälkeen täytyisi ehdottomasti sallia kaikissa kouluissa virallisesti. Kun on todellakin näitä kouluja missä musiikinopettaja pitää luokan lukossa ja ei anna siellä kenenkään soitella vapaa aikana. Jakiksen ala-asteella oli nää jutut tiedetty ja luottamus pelasi oppilaiden sekä opettajien välillä. Pisteet siitä niille... varmasti siellä edelleen herää monet oppilaat musiikin harrastuksen pariin ja siitä se polku sitten lähtee jopa muusikoksi asti.

Toihan on tosi hyvin sanottu. Itekkin rumpujen soitosta innostuin just koulun kautta. Kun ala-asteelle hommattiin rummut kun olin 4 luokalla. Sitten välituntisin aina soittelin ja opettaja huomas että olen melko lahjakas ja uskalsi jättää yksinkin soittelemaan :D
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
shagriml
12.09.2004 14:15:49

joskus 3 luokalla varattiin bändivuoro nuorisotalolta ja mentiin sinne ja mä päädyin rumpuihin - tosin meni kotvanen ennenku yhtään mitään opin :) ja sitku opin ni koukku oli jo syntyny. sain pitkäaikaisen kinuamisen jälkeen vanhemmat ostamaan new soundin halpiskitin. sillä hetken harjottelin kerrostaloasunnossa kunnes muutamien naapureitten uhkailuitten ja varottelujen takia piti hommata treenitila mut treenitilan suhteen oli aina ongelmaa, ikinä ei löytyny pysyvää halpaa hyvää tilaa. soitto oliki sitä että kuukaudesta muutamaan sillon tällön aina siellä täällä.....

parisen viikkoo sitten unelma toteutu ja sain hankittua säästöillä yamahan sähkörummut. eihän nuo aivan samaa asiaa aja kuin aidot mutta ei paremmasta väliä ! olen tosi onnellinen kun voi soittaa millon haluaa - ihan opiskelijakämpässä ja sen lisäks nauhotuskin on helppoa....

ikinä en oo mitää tunteja ottanu enkä ota :) vai kannattaisko ? must tuntuu että se tappas vaan luovuuden. muutenkaan en halua mitään hankalaa opetteluu kaavojen mukaan, senku paukutan ja harjottelen sitä mikä harjottelun arvoselta tuntuu.......
lethus1
14.09.2004 10:00:23
ikinä en oo mitää tunteja ottanu enkä ota :) vai kannattaisko ? must tuntuu että se tappas vaan luovuuden. muutenkaan en halua mitään hankalaa opetteluu kaavojen mukaan, senku paukutan ja harjottelen sitä mikä harjottelun arvoselta tuntuu.......

Ei se mitään luovuutta välttämättä tapa. Päinvastoin. Itse otin kaksi tuntia jannulta joka soittaa ihan erilaista kamaa kuin minä itse. Antoi muutaman tehtävän ja samalla ideoita. Näytti lattarijuttuja tms, joita en tietenkään paukkeessa hirveästi käytä. Yhtäkkiä soitto joka oli kulkenut jo jonkin aikaa turhankin samoja raiteita ja josta maneerit rupesivat paistamaan läpi, saikin ihan uusia piirteitä ja ideoita.

Vain kaksi tuntia otin ja helvetti miten hyvin potki eteenpäin. Nyt voisi taas ottaa pari joltain eri genren gurulta ja katsoa lähtiskö taas kehitys spurttiin.
hgr
14.09.2004 10:33:22 (muokattu 14.09.2004 10:35:15)
Ei tuntien ottaminen vaikuta luovuuteen mitenkään. Mutta hyötyä niistä oli kyllä ainakin mulle paljon. Lähinnä aluksi parempaa tekniikkaa, ja kyllä se tuo ihan uutta ytyä soittoon kun viikottain saa uutta harjoiteltavaa ja hommassa on eräänlainen "kuri". Pari vuotta kävin tunneilla. Nyt olen jo siinä vaiheessa että voin opettaa itseäni, näin sanoakseni.
http://www.vitkaste.cjb.net
pebpe
17.09.2004 12:57:17
Joo. Mä oon aina digannu rumpujen soundeista, mutta en uskonut
tosissani että mä voisin niitä oppia soittamaan. Silti tuttu kitaristi
opetti mulle kompin ku tulin katsomaan niiden treenejä.

Siitä alkoi opettelu, kun ei ollut rahaa oikeisiin rumpuihin, rakensin itselleni rummut ämpäreistä ja ostin oikean pedaalin ja treenailin perusbiittejä pihalla.

Taitoa tuli sen verran, että ostin ehkä maailman huonoimmat
rummut Saksasta Thomannilta. Ämpärit kuulosti paremmilta. xb
Sen jälkeen olenkin soitellut bändin kanssa aina silloin tällöin.

Tällä hetkel ei oo oikeita rumpuja käsillä, treenailen pöydänreunaan ja jalkoihin. Sen verran siitä oppi, että tulevaisuudessa sijoitan vain rumpukamoihin mitkä kuulostaa hyviltä.
Pebpe
Glubatz
27.09.2004 18:50:17
Kuuntelin Dream Theateria ja kyllä Mike Portnoy on mun mielestä parempi ku Neil Peart.Miken soitosta innostuneena rupesin tyhjiä öljytynnyreitä hakkaamaan ja siitä se lähti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)