Aihe: TanssikeikkaAnekdootit Graduksi - apua tarvitaan!
1 2
Qsine
17.01.2004 00:53:39

HEI KAIKKI TANSSIMUUSIKOT!

Olen tekemässä pro gradu-tutkielmaa tanssimuusikoille keikoilla sattuneista anekdooteista eli sattumuksista / välikohtauksista / legendoista / sutkautuksista / unohtumattomista kokemuksista. Tutkimista, variaatioiden vertailua ja johtopäätöksiä varten tarvitaan kuitenkin aineistoa, ja sitä pyydän täten Teiltä, rakkaat kollegat.

Tavoitteena on saada mahdollisimman laaja, noin tuhannen anekdootin aineisto eri-ikäisiltä ja eri seuduilla asuvilta tanssimuusikoilta. Kertokaa juttunne minulle, niin olette mukana kartoittamassa sangen herkullista ja konstailematonta kulttuuriperinnettä!

Mitä on tapahtunut Teille, mitä on kuulemma tapahtunut muille? Juttujen aiheet voivat liittyä aivan mihin tahansa asiaan tanssikeikkamaailmassa. Tutkimuksellisista syistä en tässä voi luetella esimerkkiaiheita: pallo on Teillä. Mitkä jutut tulevat ensimmäisenä mieleen?

Tähän saakka olen koonnut tutkimukseeni jonkin verran juttuja aikaisemmista viestiketjuista. Juttujen kertoja pysyy lopullisessa tutkimuksessa salassa, ja mahdolliset nimet muutetaan tyyliin ”Basisti A”, ”Artisti T” jne. Mikäli joku täältä ei halua omien anekdoottiensa päätyvän tutkimukseen, ilmoittakoon siitä allekirjoittaneelle henkilökohtaisesti.

Aion myös haastatella silmästä silmään pitkän linjan tanssimuusikoita ympäri maata, mikäli mahdollista. Jos joku tuntee sopivia haastateltavia, tai olisi itse halukas haastattelutuokioon kanssani, niin ilmoitelkoon ihmeessä. Itse majailen tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla, mutta se ei ole kynnyskysymys.

Gradusta on tarkoitus tehdä ns. ”viihdegradu”, eli kootut anekdootit julkaisen omana kirjamuotoisena osanaan, ja teoriapuolen erikseen. Voittoa tavoittelemattoman kirjan pyrin antamaan niille haastatelluille, joilta olen saanut eniten materiaalia, mutta joka tapauksessa se tulee olemaan kaikkien ulottuvilla sähköisessä muodossa.

Kun lähetätte juttuja, niin ilmoittakaa niiden yhteydessä ainakin ikänne, instrumenttinne, se, kauanko olette soittaneet ja jonkinasteiset yhteystietonne. Niitä ei tietenkään luovuteta eteenpäin.

Ja levittäkää toki sanaa tästä tutkimuksesta myös heille, jotka eivät käy Muusikoiden.netissä.

Kiitos, kiitos ja kiitos!
Ystävällisin terveisin
Janne Kuusinen, tanssimuusikko itsekin
jkuusine@siba.fi
040 543 1951
09 8033 793
www.jannekuusinen.net
E C
17.01.2004 05:12:55
anekdootti on sivuhuomautus, ei sattuma. eipä hyvin ala gr
adunteko pojalla...
Rantsu
17.01.2004 17:15:29
Kyllä anekdootti on lyhyt ja hauska kertomus jostain sattumuksesta. En kyllä silti ymmärrä, miten niistä gradun saa tehdyksi, Sibikseen etenkään.
Suomi soittaa humppaa.
KoskPaavo
17.01.2004 20:55:51
Oisko se jokin tämmöinen: Meidän bändillä oli muinoin kuukauden veto eräässä Pietarsaarelaisessa kuppilassa. Rumpali oli kova "naistenmies", ja lopetusilta sattui hiljaiseksi tiistaiksi, ja kas kummaa , salissa istui 14 naishenkilöä, kaikki rumpalin "hoitoja".( eikä ketään muita asiakkaita), Hupa tilanne pikkukaupungissa.
Qsine
19.01.2004 14:46:13

Anekdootti = kasku, todelliseen henkilöön tai tapahtumaan perustuva juttu (Sanankäytön pikkujättiläinen, WSOY 1989)
magnetman 004
19.01.2004 15:22:06

En kyllä silti ymmärrä, miten niistä gradun saa tehdyksi, Sibikseen etenkään.

Pallo onkin siinä vaiheessa Qsisella! Lykkyä graduntekoon, veli.
Terkkuja!
klunssila
20.01.2004 11:23:18
Tähän saakka olen koonnut tutkimukseeni jonkin verran juttuja aikaisemmista viestiketjuista.

Tuo lienee kaikkein paras ja helpoin tapa saada materiaali kasaan. Minusta ainakin seuraavista viestiketjuista löytyy hyvää matskua:
-Mitä olette lauteilta nähneet?
-Parhaimmat/hauskimmat välispiikit ?
-Rankin pistokeikka
-Mitäs on unohtunut reenikämpille?
-Miten muusikko viihdyttää itseään?
-Muusikot joille ei koskaan olisi saanut myydä soittimia :)
-Pienin esiintymislava tai backstage
-Orvoin olo keikalla
-Soittokaverien "vodoo-menot" ennen keikkaa?
-Omituisin "häävalssi", jonka olette joutuneet soittamaan?

Siitä vaan tekemään...
Usein tyhmästä päästä kärsii joku muu.
M.i.k.key
20.01.2004 13:30:39
Myös hyvää läpiluotausta sielunmaisemista löytyy "Tauskin sinä vain" sointuja kysyvästä keskustelusta. Se lähti arvaamattomille urille. :)
My name is Baron, M.i.k.key Baron
Kabanossi
20.01.2004 13:48:55 (muokattu 20.01.2004 13:49:20)
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;o=0&x=36e159ae67&co=120

Tämä Pekkajaun juttu on kyllä jaksanut naurattaa minua jo useita kertoja vedet silmissä!!!
Jäsen X
21.01.2004 09:01:20
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;o=0&x=36e159ae67&co=120

Tämä Pekkajaun juttu on kyllä jaksanut naurattaa minua jo useita kertoja vedet silmissä!!!

Siinä on kyllä pistämätön tarinankertoja, mahtavaa verbaaliakrobatiikkaa.
Drink up, shoot in, let the beatings begin!
isojussi
21.01.2004 09:45:14
Siinä on kyllä pistämätön tarinankertoja, mahtavaa verbaaliakrobatiikkaa.

Taitaa olla vielä enempi elämänkokemusta.
Osta mut - ma olen kaupan!
Meisseli
22.01.2004 09:31:37

kirjoita hakuun myös: "sutimestari" sillä saattas löytyä hauskin juttu koskaan..
can't help 'bout the shape I'm in. I can't sing I ain't pretty and my legs are thin
Jäsen X
22.01.2004 13:19:48
kirjoita hakuun myös: "sutimestari" sillä saattas löytyä hauskin juttu koskaan..

missähän tää ois kun haku ei toimi..?
"Working on a sex farm, Trying to raise some hard love, Getting out my pitch fork, Poking your hay"
U.Honey
23.01.2004 05:32:54
Children of Baron, the ultimate musical experience!
KoskPaavo
23.01.2004 08:14:04
Joo, tollasen kirjallisen ulosannin kun oppisi, tai sen ilmeisesti täytyy olla senverran myötäsyntyistä ettei sitä voikaan opetella.
baron
13.09.2004 16:36:20

Mulle on niin vähän sattunut, että kyllä mä kaikki juttuni oon palstalle tuonut.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Experience. "Mäkin haluun meshiin"
Qsine
13.09.2004 16:43:52

Et sunkaan baron vain ole Vanh'Mestari!!?

Ongelmallisimmiksi tapauksiksi ovat nimittäin osoittautuneet yli seittemänkymppiset Vanh'Mestarit. Pelimannia, hanuristia, mitä milloinnii. Matkalla haastatteluun ajatteli aina, että niillä on varmasti pirun paljon kerrottavaa, mutta joka kerta tuli se sama repliikki: "Ei oo mittään sattunu!"

Äijät ovat vääntäneet 50 vuotta, eikä oo mittään sattunu? EI VARMAAN NIIN. Niin lähellä, mutta niin kaukana. Känniin olisi pitänyt varmaan juottaa.

Tavallaan surullistakin, että Vanh'Mestarit vievät ja ovat vieneet hienot juttunsa salaisuuksina hautaan.
Eli ei good ol' baronista Vanh'Mestaria saada, kun sentään jotain legendaa on saanut puristettua foorumillekin saakka.
"Liikennevaloissa lapselle sanotaan merkitsevästi 'Noni!', vaikka jalankulkuvalo ei vielä ole vaihtunut vihreäksi!"
c64
13.09.2004 18:25:27
Samassa sarjassa "ei kokolihaa soittajille" -jutun kanssa on myös tapaus, joka sattui eräälle kiipparihemmolle joskus vuonna kivi ja keppi. Kaveri oli mennyt keikkapaikalla hakemaan ruokaa sieltä mistä oli käskettykin hakea. Tämän jälkeen ruokasalin puolelle nurkkapöytään istumaan ja syömään. Vihainen tarjoilija ilmestyi nopeasti ja ilmoitti asian laidan: -"Pois täältä, täällä syövät ihmiset!"

Kai tuokin jonkin sortin rotusorron merkit täyttää....
mack the knife
13.09.2004 19:04:51
Kuka on käynyt Euran Osmantuvassa keikalla? Joo, just se, minkä takapihalla on tajuttoman hieno Mersu rekkarilla AA-1 ja Chevrolet Trans Sport rekkarilla MÄÄ-1. Meille tuli soppari, missä oli tarkasti soittoajat ja taukomusa-ajat niin kuin pitääkin. 22-23.30 levymusaa. Vartti taukoa ja 45 bändillä. Vartti taukoa ja solistin kanssa 90 min. Vartti taukoa ja bändillä 02.15-03.00, sen jälkeen levyt puoleen. Eli ihan ok ajat, varsinkin se, että bändi aloittaa vasta 23.30.
Meille kerrottiin, että tämä autojen omistaja on mulkku ja muuta vastaavaa, ei nyt heti uskottu, kun muu henkilökunta oli niin hyvällä meiningillä töissä.
Soitettiin se bändisetti ja ihmeteltiin vähän, missä se pomo luuraa. Joskus ne sentään tulevat edes päivää sanomaan. Solistin kanssa aloitettiin sitten ja 90 min. setti loppui 5 min. aikaisemmin kuin pitäisi. Bändikämppä on takapihalla ja odoteltiin siinä, että meille tultais taas avaamaan ovi niin kuin muillakin tauoilla. Toisesta ovesta tulee yhtäkkiä hintelä kaljupäinen nahkahousuinen hernekeppi. Sanoo, että veditte sitten näköjään setin vajaaksi. Ajateltiin, että vitsihän tuo oli, 90 minuuttista nyt ei aina saa niin tarkaksi vedettyä, että vois kellon tarkistaa. Sanoin että joo, ei se nyt tosiaan niin tasan mennyt, mutta eihän se niin tarkkaa ole...
Äijä saatana rupeaa ihan kuninkaaksi:"Jos MÄÄ kato ostan teidät tänne, niin MÄÄ vaadin, että te soitatte niin kuin sopimuksessa lukee. Kyllähän te ammattilaisina tiedätte, että teidän leipä on ihan tästä kiinni."
Vieläkin yritin keventää, että älä nyt ole tuollainen. Äijä jatkaa:" Mulle on ihan sama mitä se teidän solisti siellä lavalla tekee, vaikka pyörittäis vain persettä ilman musiikkia, mutta siellä ollaan siihen minuuttiin asti kun MÄÄ myyn lippuja. Sieltä ei tulla yhtään aikaisemmin pois."
Rumpali sanoi vähän viluissaan, että aukaisetko kuitenkin tuon bändikämpän oven. Hernekeppi sanoo:" MÄÄ aukaisen sen sitten kun MÄÄ aukaisen. En yhtään aikaisemmin. Teitä kuulkaa ei osteta keikalle, kun nuo aikataulut ei pidä yhtään..."
Voi jumalauta, kaikki tämä viiden minuutin tähden. Mistähän se on ne rahansa saanut, toisaalta ihan sama, mutta noin koirana ei voi silti soittajaa pitää.
Luuleeko se, että muuallakin on tuollainen Gestapomeininki. Minä haluan tavata sen vielä jossain muualla. Jäi niin paljon sanottavaa... Suoraan sanoen voi olla että läsähtää.
Kertokaa jos on muilla kokemuksia kyseisestä paikasta. Minä haluan kuulla, ollaanko me taas ainoita joiden kohdalla sillä nahkahousulla sattui olemaan menkat.
Maj7:stä saa turpaan, 11:sta ja 13:sta tapetaan... (K.Tapio)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)